Dingen die je niet waardeert in je O2

Nog iets dat ik niet zo goed kan waarderen is het gekraak in de achtervering. Waarschijnlijk zijn dit de rubbers van de ophanging, dat heb ik ook eens in een VW Touran laten verhelpen, zal dus wel een VAG kwaaltje zijn. Ik heb nu zo'n 47K gereden maar het wordt wel wat erger. Ik zal er bij de 60K beurt eens naar laten kijken.
 
Na 3000 km O2 combi Ambition Businessline 1.2TSI 6H

1. Stoelen te smal (heb normaal postuur 1.82 m bij 77 kg)
2. Geen automatische lichtsensor (geen optie op Ambition pakket)
3. Afrolgeluiden banden (Conti)
4. Rubber tut in achterklep (stom goedkoop primitief ding)
5. Die Vlaamse kwebbel trut in de Amundsen, sowieso erg erg matig navigatiesysteem - waarom die zoveel gejat worden snap ik niet
6. Geen bescherming instapdrempel & tildrempel achterbumper ook niet als optie
7. Neerklappen achterbank niet vlak, dus moet zitting weg en dat gaat lastig
8. Hoofdsteunen verstelbaarheid
9. Schakelaar voor verwarming spiegels apart en niet samen met achterruit verwarming. Zeer onlogisch.

Valt me nog wel meer in...

Daarentegen brandstofverbruik zeer goed: 1 : 16.4! Op benzine, 50% binnenweg, 50% snelweg, ritten van 30 km dus met koude start, soms iets langer.

Heb nu 7500 km op de teller na 1.5 maand, dus wat meer ervaring. Wil het bovenstaande wat aanvullen:
1. Stoelen: zijn wel prima - vervalt. Kwestie van wennen. Na lange rit ggeen centje pijn.
2. Lichtsensor: niet zo belangrijk - went. Kan de lampen aan laten staan, gaan bij uitzetten van de motor vanzelf mee uit.
3. Afrolgeluiden: dat blijft, met name op betonwegen echte herrie. Op asfalt gaat het goed. Deel van het geluid kan van brommen van de motor komen, bij iets sneller rijden lijkt het overall geluidsniveau relatief rustiger te worden.
4. Tut achterklep: went. Blijft niet mooi.
5. Vlaamse kwebbel: ik zet zo nodig het geluid uit. Amundsen is matig-redelijk navigatie systeem maar echt niet meer dan dat. Beetje primitief.
6. & 7. Blijft
8. Geen last van, vervalt.
9. Spiegelverwarmingsschakelaar: blijft onhandig.

O ja, ben het ook eens met gemis goede voorruit verwarming. Al was het maar een optie. Zou ik meteen bestellen.

Verbruik wel wat hoger door snel rijden op snelweg ca. 6.8-7 l/100 km. Maar gezien de snelheden prima.
 

mkmons

Actief lid
Bij mijn O2 1.9 TDI Ambiente:
- De Climatic vind ik niet superfijn werken. Na een paar uur rijden wordt het toch opeens koud in de auto, terwijl ik de temperatuur gewoon op 22 graden laat staan.
- Afrolgeluid banden inderdaad, hoewel dat bij de zomerbanden (Michelin Energy) irritanter is dan bij de winterbanden (Vredestein Snow Trac). Is dus ook duidelijk een bandenkwestie. Overigens: zowel zomer- als winterbanden zijn 195/65 R 15
- Ik mis speakers in de achterportieren. Lastig dat je daarvoor het complete bekledingspaneel moet verwijderen, maar toch laat ik ze binnenkort monteren.
- Lichtopbrengst van de koplampen is, met name bij regen, tamelijk waardeloos. Ik overweeg serieus xenon te laten monteren (maar dan wel van Pilot, dus niet origineel van Skoda, want veel te duur...)

Voor de rest: heerlijke reisauto met giga-veel ruimte, ook achterin, terwijl ik 1,95 ben en een speciaalstoel heb laten monteren die veel beenruimte van de achterpassagier wegsnoept.
 

RobPG

Lid
@Ralph: Op goed asfalt is het idd verbazingwekkend stil in de cabine. Dat maakt het contrast met rijden op een slecht(er) wegdek juist zo groot, alsof er een knop wordt omgezet. En dan rij ik toch gewoon op 15" ballonbandjes (Ecocontact 3) hoor. Omdat de afrolgeluiden niet altijd aanwezig zijn valt er op zich wel mee te leven. Maar als isoleren niet al te kostbaar is ga ik t toch overwegen.
 

hemi24

Forumguru
Vergeleken met mijn vorige O2 uit 2007 op de 195/65R15, maakt mijn facelift model toch wel erg veel herrie.
En volgens mij komt dat niet alleen door de 225/45R17...
 

DJB

Nieuw lid
Inderdaad is het bandengeluid nadrukkelijk aanwezig. Meer dan mijn vorige Octavia. Overigens valt mij wel op dat ook het soort asfalt waar je overheen rijdt erg kan verschillen in geluidproductie. De A27 tussen H'sum Utrecht of de A12 Utrecht - Den Haag is een enorm verschil.
 

RobPG

Lid
Isolatie wielkasten

Ze hebben gereageerd :super::
Geachte,

Wij kunnen voor u een set toepassen betreffende afrolgeluid.
Hierbij worden de wielkasten geisoleerd en de holle ruimtes erachter.

Kosten €400.00 incl. BTW en montage.

Mochten er vragen zijn horen wij dit graag van u

Noisesolutions
 

Captain Hook

Forumguru
@RobPG:
Hebben ze ook referenties van mensen die vinden dat het echt helpt tegen de herrie?
Of nog beter, geluidsmetingen die het aantonen?
 

RobPG

Lid
@Captain Hook: ben nog aan t speuren naar succes-stories. Een geluidsmeting voor en na is natuurlijk wel te bedingen neem ik aan. Anders leen ik hier wel ff een decibel-meter.

" Tevens is het mogelijk om geluidsmetingen te verrichten in zowel de oude als de nieuwe situatie waarbij we doormiddel van een rapport duidelijkheid geven in de verbeteringen d.m.v. geluidsreducerende maatregelen. Geluidreducties van meer dan 6 dB zijn in veel gevallen zeker haalbaar. "

Rob
 

Evilcomputing

Senior Member
Hoor veel verhalen over die afrolgeluiden.
Persoonlijk vind ik dat allemaal wel meevallen.

Heb wel 1 kwalijk ding:
Het veel te kleine dashboardkastje.

Dan istie nog gekoeld ook.
Maar volgens mij past der niet eens een sixpack in....
 

ddejonge

Actief lid
Nu 500km gereden en nog niet aan veel dingen gestoord.
Beschermingsstrips vind ik relatief onbeduidend, deze zijn als accessoire te bestellen en prima zelf te monteren.

Met het punt van het dashboardkastje (+ overige kastjes) ben ik het helemaal eens, veel te klein. Dan denk ik, "dan berg ik de papieren wel onder de bijrijdersstoel op..." te klein. Gaat dus ook niet lukken.

Afrolgeluiden vind ook ik meevallen. Waar ik mij wel enorm aan kan ergeren is het tikken van de ongebruikte bijrijdergordel tegen de B-stijl! Daar moet even een stukje klitteband achter...
 

MarcoO2

Forumguru
Even twee citaten uit een eerder draadje:

Ik rijd in Zuid Oost Brabant regelmatig over klinkerwegen en dan wil het gordelslot van de passagiersstoel graag even de binnenbekleding van de B-stijl kussen. Dit geeft een onnodig gerammel. Bij (de niet leverende) dealer Goossens in Hapert dit even voorgelegd en ik kreeg direct een stukje schuimfolie van circa 8x8 cm mee om het probleem mee te verhelpen. Dit werkt overigens prima, ware het niet dat het stukje schuim grijs is en mijn binnenbekleding zwart, dus dit krijgt nog een vervolg om het helmaal in orde te maken.

Wat ik nou niet begrijp is dat er in mijn Touran een ontwerper zo slim is geweest en een lusje te laten stikken aan de veiligheidsriem ter hoogte van het gordelslot aan de kant van de B-stijl. Waarom oh waarom toch wordt dit eenvoudige maar sublieme stukje oplossing dan niet gebruikt door het hele VAG concern? Ik zeg alle veiligheidsriemen bij dezelfde fabrikant inkopen en laten voorzien van deze oplossing!

Wat je ook kunt doen, is de hoogteverstelling van de gordel helemaal omhoog schuiven. Dan is het probleem zelfs zonder schuimfolie opgelost, doordat de gordel minder speelruimte heeft. (Eigen ervaring: het werkt echt!)

Hopelijk heb je er iets aan!
 

ddejonge

Actief lid
@MarcoO2
Bedankt, ik zal het zeker even proberen.
Optie 1 ligt in dezelfde richting als mijn oplossing. Voordeel is dat een klein stukje klitteband niet opvalt (een rondje achter het gordelslot) en het is zwart :-)
Probleem met de tweede oplossing is dan wel dat mijn vrouw continu de hoogte moet aanpassen (net als mij niet zo groot).

Van het weekend ga ik even aan het knutselen. Zodra ik een oplossing heb laat ik het weten.
 

MarcoO2

Forumguru
Als je vaak een passagier hebt (die de gordel niet op de hoogste stand heeft staan) is de oplossing hieronder inderdaad niet echt handig. Bij mij voldoet'ie echter prima, omdat er relatief weinig mensen meerijden. Ik vind de klittenbandoplossing overigens wel een stuk beter dan het schuimrubber!
 

wimv

Actief lid
Misschien iets te simpel maar waarom klik je de gordel niet gewoon vast ? Er hoeft niet per se een persoon op de stoel te zitten....
 

wimv

Actief lid
Ok, kan ik me wel een beetje in vinden maar je bent echt die rammel kwijt hoor.
 

Evilcomputing

Senior Member
mjah, maar das dan ongeveer het zelfde antwoord als:

Als ik niet ga rijden rammelt hij ook niet :D

Snap je wel hoor :winkie:
 
Bovenaan Onderaan