Dingen die je niet waardeert in je O2

meer

Nieuw lid
Zoals het onderwerp al zegt, zijn er ook zaken die je niet waardeert in je Octavia2? Aangezien er ook een draadje is van dingen die je wel waardeert.

Reden is dat ik voordat ik de O2 ging bestellen ik uitgebreid op dit forum heb gekeken wat ik wel en niet zou bestellen. Echter nu de auto is geleverd is vallen mij een aantal zaken op. De O2 is echt wel een fijne auto maar een aantal zaken irriteren mij toch wel een beetje:

- De middenarmsteun mag van mij echt langer. Had hiervoor een seat met een volledige armsteun die veel verder naar voren zit.
- De DSG-7 schakelt prima, alleen met het wegrijden duurt het vrij lang voordat de koppeling aangrijpt. Bij DSG-6 gaat dit veel sneller.
- De ruitenwissers met regensensor wissen maar raak, deze gaat van langzaam naar snel en doet het mijns inziens niet echt lekker, zelfde geldt voor de dagrijverlichting. Duurt veel te lang voordat de lichten 's avonds aan gaan maar op een zonnige dag branden ze soms de gehele dag.
- De handel om de achterklep dicht te doen is echt niet prettig. Hierover zijn al meerder posts geweest heb ik gezien.
- De schakelpaddles zitten veel te dicht op de ruitenwisser en richtingaanwijzer- handels. Bij een Passat is deze afstand veel groter.
 

Captain Hook

Forumguru
Die middenarmsteun maakt wat los... :ahum:
Je weet toch dat 'ie verstelbaar is he? Zowel in de hoogte als de lengte (tenminste dat was 'ie in mijn O2 wel). Je kunt 'm namelijk een eind naar voren schuiven.

En dan die rubberen handgreep; ik vind 'm juist handig. Een gat/sleuf waar je je hand in moet stoppen is misschien wel fraaier, maar minder handig. Of je hand glijdt er uit (op dat hondenbot heb je tenminste goed grip) of dames met lange nagels krassen/breken hun tere vingertjes daarop. :smirk:
Skoda gaat er toch altijd prat op dat ze praktische auto's maken? Welnu...
 

Captain Hook

Forumguru
Iets wat mij altijd irriteerde aan mijn (voormalige) O2:

-die rand van de middenconsole die doorloopt vanaf het dashboard, naar beneden toe, langs de pook, tussen de voorstoelen door.
Daar zat je altijd met de zijkant van je onderbeen tegenaan.

-Glimmende dingen in de auto. Bij bepaalde lichtinval zie je dat gespiegeld in de ramen. Irritant. Ik wil geen blingbling in de auto.

-Vond de instap te diep in de auto. Zeker als je groot/lang bent moet je zover naar beneden. Is niet prettig.

Kleinigheidjes, voor de rest ben ik nog nooit zo content geweest met een auto.
 

meer

Nieuw lid
Die middenarmsteun maakt wat los... :ahum:
Je weet toch dat 'ie verstelbaar is he? Zowel in de hoogte als de lengte (tenminste dat was 'ie in mijn O2 wel). Je kunt 'm namelijk een eind naar voren schuiven.

Zelfs in de voorste stand vindt ik 'm niet ver genoeg naar voren staan. Vergelijk het maar eens met een aparte armsteun (zoals de oudere Seat Leon, Audi A4 enz.)

Het kan natuurlijk voor de een helemaal goed zijn, en voor de ander niet natuurlijk.
 

meer

Nieuw lid
Iets wat mij altijd irriteerde aan mijn (voormalige) O2:

-Glimmende dingen in de auto. Bij bepaalde lichtinval zie je dat gespiegeld in de ramen. Irritant. Ik wil geen blingbling in de auto.

Inderdaad, ik zie me sleutels in het glas van de snelheidsmeter weerspiegelen.
 

reeseend

Forumguru
De Skoda is ontworpen voor redelijk grote mensen. Zoals MEER aangeeft heb ik het idee dat de persoonslengte niet boven de 175cm uitkomt.
Verder heb ik al heel wat auto's gereden en heb nog nooit zo'n fijne auto gehad. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik gewoon schakel, en een trek rubber heb om de kofferbak dicht te trekken. Voor de rest glimmende sleutels in je teller :smiley29: nog nooit gezien.
 

Darkside

Forumguru
Ik waardeer het voornamelijk niet dat hij nog niet voor mijn deur staat :)

Zal als ik er een ruime tijd mee gereden heb wel kijken of er iets is voor dit topic.
 

French

Lid
Allereerst: Ik vind de Octavia een topauto! Zowel de O1 als de O2.

Dingen die ik minder geslaagd vind:
- Ik vind het interieur wat saai (is persoonlijk uiteraard)
- De 2.0 TDI zou van mij wat stiller mogen zijn.
- De beenruimte achterin houdt niet over als er voorin langere mensen zitten.
- De koplampen verkleuren een beetje na verloop van tijd. (hebben volgens mij veel moderne auto's last van)
- De achtervering is wat te slap. Als je met vier volwassen in de auto zit raak je met de trekhaak snel de verkeersdrempels. Ik heb dit opgelost met hulpveren en dat is een hele verbetering.
- Het olieverbruik van de 2.0 TDI PD. Ik vind het vreemd dat een moderne auto olie verbruikt en ik was ook stomverbaasd toen bij mij voor de eerste keer het olielampje ging branden onder het rijden.

Maar voor de rest is het een comfortabele, degelijke en betrouwbare auto die me nog nooit heeft laten staan.
 

yal

Lid
-benzine meter die tot 400km op half staat en dan binnen 100km op reserve staat.
-geen lampje indien tank leeg
-regen/licht sensor die een eigen leven leiden
-vergeleken bijv. met m'n bora, armsteun beperkt verstelbaar
-zeer kras gevoelige lak(black magic)
-deuren die vol water staan na een regenbui(bang voor roest in toekomst)
-banden afrolgeluid
-DSG7 had ik beter schakelen van verwacht

Wellicht nog iets vergeten, verder fijne wagen lekker vlot super mooi lopende 1,8 TSI alleen niet erg zuinig.

grtn yal
 

yal

Lid
-de rechter buitenspiegel beweegt veel sneller dan de linker tijdens verstellen. Zwaar irritant indien je achteruit gaat inparkeren en de spiegels daarna terug wil zetten in de oude stand.(rechts staat veel te hoog)
Heb nu in de maxidot de spiegel verstelling op 'individual' gezet, vraag me af of dit aan onze auto ligt.

grtn yal
 

De Stip

Forumguru
Wat bedoel je met deuren die vol water staan? Is dat niet een beetje overdreven, of moet ik me echt zorgen maken? Zou toch niet mogen en indien het wel zo is, dan moet het toch verholpen kunnen worden?

Ik lees nu steeds vaker dat de DSG-7 minder goed bevalt. Is daar door Skoda nog niets aan gedaan dan? Af en toe lees je wat over software update's namelijk.
 
E

Ex-lid 2926

1. Gebrekkige isolatie wielkasten.
2. Zicht schuin naar achteren (hatchback)
3. Stoffen bekleding stoelen vertonen snel vlekken
4. Gevoeligheid voor spoorvorming en in mindere mate zijwind.
Verder een heerlijk ruime, superzuinige (1.9 TDi) en comfortabele reisauto.
 
Na 3000 km O2 combi Ambition Businessline 1.2TSI 6H

1. Stoelen te smal (heb normaal postuur 1.82 m bij 77 kg)
2. Geen automatische lichtsensor (geen optie op Ambition pakket)
3. Afrolgeluiden banden (Conti)
4. Rubber tut in achterklep (stom goedkoop primitief ding)
5. Die Vlaamse kwebbel trut in de Amundsen, sowieso erg erg matig navigatiesysteem - waarom die zoveel gejat worden snap ik niet
6. Geen bescherming instapdrempel & tildrempel achterbumper ook niet als optie
7. Neerklappen achterbank niet vlak, dus moet zitting weg en dat gaat lastig
8. Hoofdsteunen verstelbaarheid
9. Schakelaar voor verwarming spiegels apart en niet samen met achterruit verwarming. Zeer onlogisch.

Valt me nog wel meer in...

Daarentegen brandstofverbruik zeer goed: 1 : 16.4! Op benzine, 50% binnenweg, 50% snelweg, ritten van 30 km dus met koude start, soms iets langer.
 

hemi24

Forumguru
@crapton: Had je toch niet liever een Elegance BL genomen met dubbele kofferbakbodem?

Er is een PU beschermfolie leverbaar als Skoda-accessoire ter bescherming van de achterbumper (art. nr. 1Z9071133)...
 
@hemi24: dubbele bodem gaat ten koste van het kofferbakvolume en kost bovendien extra. Dus liever niet.

Had tevoren een Mondeo en een Focus en daarin ging de zitting naar voren, waarna de leuning kon neerklappen, zonder de voorstoelen te moeten verstellen. Mooie vlakke vloer. Kan dus wel.
 

Captain Hook

Forumguru
@Crapton:
1. Vond de stoelen juist prima (en ik ben nog een stuk groter en zwaarder). Wellicht dat de Elegance uitvoering betere stoelen heeft?
2. Lichtsensor afhankelijk van het pakket; dus dat is een kwestie van keuze/financiele mogelijkheden
3. Bandenmerk is iedere keer weer afwachten; je weet nooit wat je treft.
4. Haha, daar gaan we weer. Ik vind het 'hondenbot' juist iets van een geniale, maar zeer praktische eenvoud!
5. Tja...
6. Wel; je kunt dorpelbeschermingsstrippen in allerlei soorten en maten kopen
7. Idd
8. Hoofdsteunen kunnen alle kanten op; schuin zetten, omhoog/omlaag. (?)
9. Gelukkig wel apart. Die wil ik apart kunnen in/uitschakelen. Soms is alleen de achterruit beslagen, soms alleen de spiegels.
 

Michel

Forumguru
De hoofdsteunen in de O2 FL kan je niet meer kantelen, dus ze zitten altijd relatief dicht op je achterhoofd. Heb er in het begin ook aan moeten wennen, maar vind het nu toch wel een veilig gevoel.

Het bandenlawaai is al vaker aangegeven. Ik heb het onlangs grotendeels opgelost door na bijna 56000 km mijn zwaar gecupte Bridgestone Potenza's te vervangen. Wat een verademing, eindelijk rust aan mijn oren! Maar de isolatie van met name de wielkasten achter zou wel iets beter mogen zijn.

De niet vlakke laadvoer bij neergeklapte achterbank vind ik ook een klein manco.

Daar staan gelukkig weer veel positieve punten tegenover!
 

Captain Hook

Forumguru
De hoofdsteunen in de O2 FL kan je niet meer kantelen, dus ze zitten altijd relatief dicht op je achterhoofd.
Da's nou precies de bedoeling van die hoofdsteunen. Om te voorkomen dat bij een aanrijding je hoofd een zwiepert maakt.

Je ziet zoveel mensen rijden met die hoofdsteun totaal verkeerd afgesteld. :biggthumpdown:
 
Bovenaan Onderaan