De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Topic in 'Octavia III' gestart door Herman Janssens, 26-06-2013.

1. B.Stuurder

B.Stuurder Forumguru

De Europese tankpas van de zaak is geduldig :tongue:

2. B.Stuurder

B.Stuurder Forumguru

Bovendien ben ik sterk vóór hoog brandstofverbruik, aangezien ik mijn geld verdien in en aan de olie industrie. :D

Ik ben dan ook groot fan van alle RS rijders. :jaja:

Frank C en boontjeRS vinden dit leuk.
  3. ElScorpione

ElScorpione Forumguru

Je verbruik bijhouden met Sprit Monitor is toch best nuttig. Ik heb recent nieuwe banden laten monteren en het lijkt erop dat mijn auto met die nieuwe sloffen iets zuiniger is geworden. De laatste 3 tankbeurten laten een verbruik van iets meer dan 1 op 21 zien, bijna 1 op 22 zelfs. Dat haalde ik met mijn vorige banden niet. Ik tank nog steeds bij dezelfde pomp en de route en rijomstandigheden zijn niet gewijzigd.

Huidige banden: GoodYear Eagle F1 Assymetric 2 225/45/17
    Vorige banden: Michelin Premacy HP 225/45/17

4. philippe bakker

philippe bakker Forumguru Donateur

Vind ik toch wel veel moeite se al die gegevens invullen

boontjeRS vindt dit leuk.
  5. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Daarom gebruik ik een eigen excelbestand: datum, km-stand en getankte liters is alles wat nodig is om er gemiddelden (zowel per tankbeurt als cumulatief over de levensduur van de auto) uit te krijgen alsmede de gemiddelde jaarkilometrage.

Andere dingen (die Spritmonitor dan weer niet bijhoudt, vzv ik weet) vul ik voor mijn eigen plezier in, zoals het gemiddelde volgens de boordcomputer per tankbeurt (geeft me de afwijking van die BC), het eindbedrag van de tankbon (geeft me de cumulatieve brandstofkosten per km).

In een tweede werkblad voer ik alle incidentele kosten in (belasting, verzekering, reparaties/onderhoud, eenmalige uitgaven zoals een setje nieuwe velgen, etc.). Desgewenst kun je hier ook 1x per jaar een post Afschrijving opnemen, maar ik beperk me tot de echte out-of-pocket kosten.

Het derde werkblad is het overzicht waarin ik de feitelijke uitgaven per kalenderjaar bij elkaar geteld zie, alsmede de totale kosten per km.

Ik heb dit soort dingen het liefste lokaal staan ipv online. Maar wie een leeg bestand wil hebben is welkom; stuur maar een pb (çonversatie') met mailadres en dan stuur ik het wel op.

6. philippe bakker

En waarom vind je dat zo interessant ? Ik snap echt niet waarom je daar zoveel moeite insteekt

7. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

Als je gaat bijhouden wat je wagen kost, kom je op den duur depressief en dan wordt er wss nog geen rekening gehouden met afschrijvingen. :(
    Ben er ook mee gestopt met uit te rekenen wat de vRS verbruikt en kost :D

8. philippe bakker

Ik kan zo op 1 min zeggen wat qua verbruik mijn rs mij meerkost dan mijn vorige auto die diesel was. 1500 euro per jaar aan naft en meerverbruik. Zonder tabellen of niks. Daarvoor krijg ik elke dag een smile op mijn gezicht dus ikke blij

9. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

Denk dat mijn vRS mij ongeveer 600€/jaar meer kost, maar kan beduidend oplopen als ze mij eens op het verkeerde moment gaan flitsen:pardon:
    Vandaag nog eens een gereden op lege tweevaksbaan waar geen fietsers kunnen rijden en waar flitsen quasi niet gaat. Heb mij moeten inhouden of we zaten aan topsnelheid :pardon:

10. FNaRK

FNaRK Lid

11. philippe bakker

12. ElScorpione

ElScorpione Forumguru

Dat is juist helemaal niet veel moeite. Tellerstand en aantal liters invullen. Meer niet. De rest wordt allemaal voor je berekend.

13. philippe bakker

Ach ja als bakker werk ik 75u per week ik heb daar geen zin in se

14. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

toch eerst netjes warm gereden? alhoewel, de vRS heeft precies niet veel tijd gekregen :-)

15. DannyG

DannyG Forumguru

Ik heb gewoon een papieren tabelletje in de wagen liggen waar ik per tankbeurt de datum, gereden kilometers, aantal liters getankt, eenheidsprijs en totaalprijs invul. 'k Heb ook zo'n klein calculatortje er bij waarmee ik mijn gemiddeld verbruik van die naftbak kan berekenen :jaja:.

Ook de onderhoudsbeurten, verzekeringen en taksen alsook bandenwissels worden in dat tabelletje toegevoegd.

Is niet veel moeite en ben het tenslotte gewoon van de laatste 35 jaar :D. Op computer overzetten doe ik niet omdat dat voor mij persoonlijk dan weer net wat te veel moeite is.

Ik hecht er wel veel belang aan te weten wat zo'n heilige koe kost, deprimerend of niet. Geloof me ... het is een super motivatie om zo op de fiets over te schakelen voor woon-werkverkeer :laugh:.

16. philippe bakker

ik stap de trap af en ben op mijn werk. en spijtig genoeg slijt ik daar dan 14u per dag.

17. DannyG

DannyG Forumguru

Dat zijn wel lange dagen ... gelukkig dat er op het einde van de maand een loonbriefje tegenover staat.

Ik heb het geluk dat ik per dag 50km naar en van het werk mag fietsen. 's Morgens en 's avonds 25km tijd om je hoofd leeg te maken.

18. philippe bakker

Ik heb een eigen zaak dus er is geen loonbriefje. De overschot is voor mij.

19. DannyG

DannyG Forumguru

Tja ... je krijgt toch "iets" hé (altijd beter dan niets) :laugh:

20. philippe bakker

Net genoeg om een Skoda'ke te kopen

Deel deze pagina