De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Topic in 'Octavia III' gestart door Herman Janssens, 26-06-2013.

  1. Joske

    Joske Forumguru

    45 km kan je geen referentie noemen.. Mijn verbruik is gemeten aan de pomp bijgehouden door spritmonitor over meer dan 30k km.

    Gemeten in alle omstandigheden, optimaal en desastreus (vakantiebelading).

    Zie handtekening :-)
     

  2. Wreckingtube

    Wreckingtube Actief lid

    @Joske nene is niet de bedoeling maar smorgens om 5u heeft et ni echt zin om de rechter te gebruiken richting het werk :)
     
  3. Joske

    Joske Forumguru

    just wel!

    dan ist rustig op de baan! :deuk:

    (oh ja.. disclaimer: uiteraard enkel en alleen na mooi warm rijden van het motorblok :lezen: - dat is heilig bij me :angel:)
     
    Wreckingtube vindt dit leuk.
  4. Wreckingtube

    Wreckingtube Actief lid

    Ok da is ook wel waar en ja zowiezo is ni altijd even gemakkelijk om in te houden als er 1tje wa graaf komt doen maar da lukt nog wel en zeker bij een diesel :)
     
    Joske vindt dit leuk.
  5. canth

    canth Lid

    Klopt, mijn langdurig verbruik staat ook in mijn handtekening. Het valt me alleen op dat ik 's zomers toch echt een pak zuiniger rijd dan in de winter. Met het huidig verbruik wordt 1000km op een tank weer haalbaar.
     
  6. auriga

    auriga Forumguru

    Kan kloppen:
    In de winter is de motor- en versnellingsbak-olie dikker (kou) dus meer weerstand.
    Het duurt ook langer voor de motor op temperatuur is.
    En indien van toepassing: winterbanden hebben een hogere rolweerstand dan zomerbanden.
     
  7. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru

    Winterbanden moeten 0,2 bar harder opgepompt worden dan zomerbanden.
    Het hoger brandstofverbruik komt in hoofdzaak door de grotere luchtweerstand. koude lucht is veel compacter dan warme lucht.
    Gemiddeld is het verschil tussen zomer en winter tussen 8 en 11% en dat geldt voor alle auto's.
    Natuurlijk spelen de tijd van opwarming van de motor en versnellingsbak ook een rol maar dat is minder dan het lijkt.
     
  8. KWc

    KWc Lid

    Winterdiesel draagt waarschijnlijk ook bij aan het toegenomen verbruik
     
    Kogamyata en Skoda-MAN vinden dit leuk.
  9. hemi24

    hemi24 Forumguru

    niks van te merken bij mij, maar dat zal komen omdat de sleurhut het verbruik zomers aardig omhoog haalt...
     
  10. ElScorpione

    ElScorpione Forumguru

    Recent door Frankrijk gereden met een dakkoffer en volle belading. Het verbruik was niet echt om over naar huis te schreven. Een schamele 1 op 16...
     
  11. Testedoene

    Testedoene Forumguru

    Ik hetzelfde. 2100 km vol geladen en 1200 km enkel met passagiers. De dakkoffer bleef er de hele tijd op. Ik kwam aan een verbruik van 7,2 liter/100km of 1 op 13,88 uit (1.2 TSI). Wel het merendeel van de tijd op cc (137km/h). Dat is amper meer dan met wat mijn 1.6 TDI dronk.
     
  12. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    ik zit op een 1 op 18,26 over 19.000 km een 1.2 tsi 105 pk 2013
     
    Testedoene vindt dit leuk.
  13. Kogamyata

    Kogamyata Senior Member

    Ja...en 'n heel beetje ook 10 à 15%.
     
  14. Testedoene

    Testedoene Forumguru

    Bij mij gemiddeld over 26500 km 6,8 of 1 op 14,7.
    Gezien de vele korte ritten is het zeker aanvaardbaar.
    Bij ecoritjes haal ik die cijfers 1 op 18,xx ook. Een heel fijn zuinig motortje, ben er heel tevreden van.
     
  15. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Mijn gemiddelde over ruim 34000 nee, 35000 km is met de Fabia 1,2 tsi (105 pk/77kw) (met lichte aanpassing) en DSG circa 6,2l/100km. Dus 1 op 16,1......
     
    Laatst aangepast: 07-09-2016
  16. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru

    1:18,5 met 1,4Tsi over 25.000 km
     
  17. Brains75

    Brains75 Actief lid

    1:16,8 met 1,4Tsi over 19.000km. Ik rij graag in de sportstand en let vrijwel niet meer op verbruik. Ik ben dus super tevreden met het verbruik van die 150PK 1.4Tsi !!
     
  18. Skoda79

    Skoda79 Senior Member

    Keurige waardes van die TSI's, kan niet anders zeggen. Maar hoe wordt het verbruik als er gemiddeld wat harder wordt gereden? Ik heb nu een Opel Astra als tijdelijke auto (morgen wordt de Skoda geleverd), een 1.0 ecovlek en die is met rustig rijden heel zuinig, maar als het gas in gaat dan lust het ding em wel.
     
  19. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Het hele idee achter downsizing is dat elke motor (ook die kleintjes :D ) bij 'deellast' een laag verbruik hebben.......zo gauw je echt wat vermogen vraagt, zal 'ie (even - zolang je dat vraagt) in vollast gaan draaien en "zuipen".
    En als je het gas weer (wat meer) loslaat, is 'ie weer zuinig.
    Omdat buiten de circuits nagenoeg niemand voortdurend vollast vraagt, zijn die kleintjes op straat dus zuinig.
     
  20. MeneerB

    MeneerB Senior Member

    Exact, Las vandaag een test van een Superb met een 1.4Tsi ACT: Op een snel ritje van Berlijn naar München reed dat ding 1 op 7.9. Het zelfde traject de andere kant op maar dan met max 130 is het 1 op 15.6.
    Ik doe ook gemiddeld 1 op 13,5 met een vrij rustige tot normale rijstijl. Maar bij 200km/h verbruikt ie 1 op 6.7 :pieker:

    Als je continue veel van de TSi motoren vraagt kun je net zo goed een "normale" dikkere motor nemen.
    Probleem is dat die bijna niet meer te krijgen zijn. (in middenklasse auto's)
     

Deel deze pagina