De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Badsloefke

Forumguru
Dit weekend voor de eerste keer meer dan 500km met een benzinetank kunnen rijden met mijn RS 230... En er zaten stukken waar ik in Duitsland mijn voet niet harder kon induwen om eens te testen :D en de rest gewoon de normale legitieme snelheid 120 in België en 130 in Nederland :) op autosnelweg aan 120 gemiddelde van 8,5l/100km...
 

Testedoene

Forumguru
Vorige week heb ik m'n auto volgetankt vooraleer naar de luchthaven van Amsterdam te rijden (230 km enkele rit). Mijn schoonmoeder is teruggekeerd met m'n wagen naar huis. Gisteren is ze ons komen halen met de auto in Oostende (80km enkele rit) . In totaal werd er 630 km met de wagen gereden tegen een verbruik van 5,3 liter/100 km of 1 op 18,86!
Moest ik alleen gereden hebben zonder passagiers (5 in mijn geval) en zonder bagage (60kg in totaal) zou daar zeker nog een halve liter van af gekunnen hebben! Hier ben ik heel blij mee :thumbsup:
 
Inmiddels de eerste 10.000 km gepasseerd. Ik vind het verbruik nog steeds tegen vallen, actieradius ook. Verbruik is hoger dan mijn vorige O2.
 

jurjen

Lid
Inmiddels de eerste 10.000 km gepasseerd. Ik vind het verbruik nog steeds tegen vallen, actieradius ook. Verbruik is hoger dan mijn vorige O2.
Het is inderdaad een flauwe combinatie. Kleinere tank en hoger verbruik dan de vorige terwijl dat gebruik volgens opgave toch fors lager zou moeten liggen. Ik zit zelf op 9000 km en heb net de zomerbanden er onder zitten. Benieuwd hoeveel dat gaaat doen maar ik ben nog niet erg optimistisch gestemd.
 

Spoetnik

Forumguru
Het is maar een tip voor de mensen die het verbruik bijhouden maar vul je tankbeurten in bij www.spritmonitor.de en vervolgens je verbruik in de handtekening.

Maakt het voor degene die dit al doen ook leuker. @iwanbruin heeft dezelfde motor als ik en @jurjen denk ik ook. Dan kan je beter vergelijken.

Idd is het verbruik niet best van de 1.6TDI. Ik heb het idee dat de 1.6 euro 5 met de sjoemelsoftware op dat vlak beter presteert.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
De benzine motoren gaan de diesel concurrentie aan doen, zie handtekening spritmonitor.
(meeste km op 100 of 80 km/h wegen, stad en korte stukjes) verbruik aan de pomp gemeten.
 

Spoetnik

Forumguru
Idd net verbruik. Brandstofkosten per 100 km zijn wel hoger maar als je dit over 160.000 km bekijkt valt dit weer weg tegen de hogere aanschaf van de dieselwagen. (los van de hogere bijtelling welke ik daardoor heb).:pieker:

@Skoda-MAN Vul in de spritmonitor bij de eerste tankbeurt, in het tweede invulvak"type", first fueling in. Dan krijg je een betere grafiek.
 

Marcooctavia

Forumguru
Het verbruik van de 16TDI met 6 bak valt mij zeker tegen.(fabriek opgave 1 op 30):deuk:
Nu 70.000 verder en het verbruik is 1 op 20 of zelf 1 op 19.
En dat is niet van de auto uitgelezen maar de liters met de km.
Het kan beter maar dan moet je het op 100 km/uur houden en niet harder.
Maar nu je meer 130 mag lukt dat niet meer.

Marco.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dáár begin ik niet aan, want dat zou voor mij dubbel werk zijn.
In een eigen excelbestand hou ik ook de brandstof- en alle andere uitgaven bij
Ik doe het dus wel dubbel, in excel staat alles vanaf aanschaf tot en met betaalde km en dat rekent allemaal. Iedere keer als ik een tankbeurt invul dan worden de km minder duur :maakmegek: Ik zit nu al onder de 2 Euri per kilometer met restwaarde 0,00
 

hemi24

Forumguru
... Idd is het verbruik niet best van de 1.6TDI. Ik heb het idee dat de 1.6 euro 5 met de sjoemelsoftware op dat vlak beter presteert.

Persoonlijk ben ik een groter fan van de Euro 6 versie van de 1.6 TDI dan de Euro 5 versie met sjoemelsoftware.
Verbruik is licht in het voordeel voor de nieuwe versie die ik in de huidige Golf VII heb, in vergelijking tot de O2 die ik eerder heb gereden.
 
Op vandaag nu al ruim 7000 km met onze nieuwe O3 combi G-tec (110pk)

Over het verbruik ben ik zeker tevreden. Wanneer je puur benzine rijdt, kom je met een dikke 6l/100km toe. op CNG heeft hij genoeg aan 4,2kg/100km. Op de snelweg krijg je dit gemakkelijk onder de 4kg.

wetende dat er bij mij in het belgenland H-gas getankt kan worden kan de beloofde 400km actieradius op gas gehaald worden als je een beetje oplet. gezien de hedendaagse prijzen (en belastingsvoordeel) van 0.94€/kg H-CNG rijd ik hiermee stukken goedkoper dan mijn Fabia 1.4TDI
 

Wreckingtube

Actief lid
Vandaag naar het werk: ik rij hoofdzakelijk binnen wegen niet rapper dan 70 het betreft een rs tdi met een 4000km op de teller :)
 

Bijlagen

  • 20160421_133026.jpg
    20160421_133026.jpg
    670,8 KB · Weergaven: 100
Bovenaan Onderaan