De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Simon1984

Senior Member
Ik zie vaak mensen zeggen, dit heeft te maken met de rechtervoet.....Ik ben het er niet helemaal mee eens, tuurlijk helpt het.
Maar wat net zo belangrijk is:

Snelheidslimiet weg;
Drukte op de weg;
Lange/korte afstanden;
En uiteraard de rechtervoet;
En niet te vergeten weer.

:)
 

Frenkie

Forumguru
Ik ben de afgelopen dagen extra voorzichtig geweest met rijden (lees 90/100 op de cc op de snelweg). Helaas zorgen dagelijkse files en stukken binnendoor voor een veel hoger verbruik dan lange ritten snelweg. Mijn dagelijkse rit is momenteel zo'n 35 km, en ik heb in deze tankbeurt een gemiddelde kunnen halen van 5,9 l/100 km (1.2 TSI handgeschakeld). Met dat is dan wel met bijzonder veel moeite. Als ik dagelijks veel langere ritten zou maken op een lege snelweg, dan zou het wel iets naar beneden kunnen.
 

Badsloefke

Forumguru
Mag ik dit er even tussengooien? Ik ben nog maar 1000km onderweg met de RS230 DSG en sta toch wat te kijken van het gemiddeld verbruik: 10l/100km; bij een moderate rijstijl(wordt ingereden) en toegegeven vooral kortere trajecten vind ik dit te veel. Ik hoop op beterschap na het inrijden...
Bij mij staan er nu 3500km op en zit aan een gemiddelde van 11l/100km... Ik doe ongeveer 400km met een benzinetank... Na inrijperiode betert dit dus niet echt zou ik zeggen :nono:

Ik doe veel korte afstanden denk niet dat ik er al eens 100km aan 1 stuk meegereden heb en de eco toets gebruik ik ook niet... Ik heb een individual stand met alles op sport behalve motor en geluid deze staan op normaal...

Maar ik heb ook geen rs gekocht voor het lage verbruik he anders had ik wel iets anders gekocht... Ik heb m gekocht voor het rijplezier en ik kruip nog altijd met een grote smile op mijn gezicht achter het stuur... En kost dit veel aan de pomp tja da weet je nu eenmaal als je m koopt...
 

S.O.C.3

Actief lid
Ik merk dat mijn systeem het gemiddelde per liter bij korte stukken altijd te positief aangeeft.
Zodra ik echter veeeeeel kilometers op een dag rij, dan klopt (mag ik wel zeggen) het precies met wat ik aan de pomp aan diesel moet bijvullen op zo'n rit.

Ik ben op zulk soort reizen gezien gemiddelde snelheid ook zeker niet ontevreden over het verbruik.
 

Bijlagen

  • 20151210_153926.jpg
    20151210_153926.jpg
    787,3 KB · Weergaven: 54
  • 20151215_173421.jpg
    20151215_173421.jpg
    471,9 KB · Weergaven: 47
  • 20151215_173414.jpg
    20151215_173414.jpg
    450,3 KB · Weergaven: 42

B@s0302

Senior Member
Vandaag eens wat beter op boordcomputer en aantal getankte liters gelet. Met nog 60km actieradius te gaan en 700km afgelegd ging er 39,3l in.. 1op17,8 dus.. Ligt dat nou aan mij of is dat redelijk onzuinig?
 

B@s0302

Senior Member
Dank voor je reactie!
Heb er nog niet zo opgelet tot nu toe maar met mn voorloper, Golf BM, was dik 1000km geen probleem. Collega met een nieuwe Passat 120pk handgeschakeld rijdt ook makkelijk 1150/1200km vandaar dat ik het me afvroeg.
 

Skoda79

Senior Member
Ik heb vandaag voor het eerst de tank gevuld, over reëel gemiddeld gebruik kan ik dus nog niet zo veel zeggen. Wat me wel opviel is dat volgens mij de opgegeven actieradius niet klopt. Volgens de boordcomputer kon ik nog 70km rijden, maar vervolgens ging er maar 40l in de tank, terwijl er volgens mij toch een tank van 50l onder hangt.
Zijn er meer die dit ervaren hebben?
 

ElScorpione

Forumguru
Verbruik van de 1.6 TDI valt me toch een beetje tegen. Vanavond rit van Utrecht naar huis (200km+). Overal netjes maximum snelheid aangehouden (veel stukken 130). Gemiddeld verbruik: 1:18.0. Is dat nou goed of niet? Mijn O2 reed toch wat zuiniger op dat soort stukken. Vorige week overigens dezelfde rit gemaakt en toen haalde ik gemiddeld 1:20.0. Vreemd.
 

Skoda79

Senior Member
Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 5,9L/100km (1:16,9) aan, wat redelijk overeenkomt met het opgegeven verbruik volgens mtc (tankcard). Betreft een 1.6tdi Greentech combi.
Ik rijd met name snelweg km's, waarbij de teller met regelmaat (als er ruimte is) op 150-160 km/h staat. Verbruik is daarmee vergelijkbaar met mijn vorige diesels (Peugeot en Renault).
 

Wimpie

Lid
Ik heb de auto nu een week en zit nu gemiddeld op 4.6l/100km ofwel 1 op 21.7 rij bijna alleen maar snelweg tussen Den Haag en Amsterdam. Gaat om een 1.6TDI Greenline Business line hatchback
 

henriz

Forumguru
Ik zie vaak mensen zeggen, dit heeft te maken met de rechtervoet.....Ik ben het er niet helemaal mee eens, tuurlijk helpt het.
Maar wat net zo belangrijk is:

Snelheidslimiet weg;
Drukte op de weg;
Deze twee hebben een directe invloed op ver ik mijn rechtervoet mag/kan indrukken. :)
 

Skoda79

Senior Member
Ik wel.
- Als het druk is rijd ik beduidend rustiger/zuiniger dan als de weg leeg is.
- Als er een 100km/h limiet is rijd ik rustiger dan bij een limiet van 130km/h. Als de ruimte er is gaat er een km of 30-40 boven de limiet gereden worden en 130/140 of 160/170 maakt echt wel verschil voor je verbruik ;)
 
Bovenaan Onderaan