De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Ook met een 1.6 TDI met 45.000 km achter de wielen:

Bekijk bijlage 45748
Als de bc aangeeft dat de tank "leeg" is (actieradius 0 km) krijg ik er met moeite 46 liter in. Dus dik 1200 km op een tank moet haalbaar zijn...

1x de limiet opgezocht; na 1180 km 48 liter kunnen tanken (nok vol, liep nog net niet uit de vulopening)


Hoe doe je dat is MY2016?

Ik had vandaag 600km erop zitten en toen had ik volgens de BC nog 100km te gaan. Er ging net 38liter in.
 

JXX

Senior Member
Vandaag gaan tanken, boordcomputer gaf aan dat ik nog 20 km kon rijden. Ik heb 48,09 liter getankt. Niet echt volgepropt, sloeg af bij 47,50 liter en gewoon een half literke bijgepompt. Komt dus ongeveer uit op een tank van 50 liter zoals voorzien.
 

Bolkm00d

Senior Member
Best zuinig.... Heerlijk die provinciale wegen.....
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    849,6 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:

BSdV

Actief lid
Voor een 2.0 TDI vind ik dat verbruik helemaal niet slecht. Zeker niet gezien het ook nog een 4x4 is. Misschien leuk om je spritmonitor in je handtekening te zetten, zoals meer leden hier hebben gedaan.
Zal binnenkort even uitzoeken hoe dat moet. Zodra ik weer wat beter internet voorhanden heb... Nog een goede week wachten denk ik..
 

ElScorpione

Forumguru
@BSdV inloggen op spritmonitor en je auto openen. Dan op 'milage icon' klikken. Selecteer daar als type BB code. Vervolgens kun je die code kopieren en plakken in je handtekening van dit forum.

Vanochtend de tank gevuld. Resultaat volgens spritmonitor: 5,7l per 100km. Valt me toch een beetje tegen van de 1.6 TDI.
 

BSdV

Actief lid
@ElScorpione, dank. Scheelt me weer wat gezoek. Heb inmiddels mijn handtekening aangepast. Nu nog even uitpluizen waarom ik deze inmiddels niet meer te zien krijg terwijl dit voorheen altijd wel zo was...
 

auriga

Forumguru
Hoe doe je dat is MY2016?

Ik had vandaag 600km erop zitten en toen had ik volgens de BC nog 100km te gaan. Er ging net 38liter in.

O3 combi greenline my2015 1.6 TDI 81kW, 6 versnellingen.
Als ie moet werken nooit onder de 1500rpm laten zakken, dus net iets later opschakelen dan het schakeladvies.
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

Simon1984

Senior Member
Laatste keer eens doorgereden nadat de BC op 0km stond, uiteindelijk nog 30km 120km/h op de ACC gereden.
Vervolgens tank volgooien, met moeite 48L erin gedaan.....naast mn wat lompe rijgedrag toch nog 775km eruit gekregen.

Ik vermoed dat als ik echt heeeeeel netjes rijd (wat ik lastig vind) dat de radius erg prettig is....!

Eerlijk gezegd zie ik me geen 1200km doen, lijkt me nogal wat optimistisch...Voornamelijk ook tijdens files rijden.
Zijn er hier mensen die 1000+ km rijden met de 2.0TDI?
Zoja wat is dat voor soort rijgedrag/situatie?
 

jurjen

Lid
actieradius.jpg

Verbruik en actieradius beginnen bij mij nu op te schuiven richting de verwachte waarden. Lange termijn (vanaf nieuw, ca 2000km geleden) staat nu op 4,6.
 

canth

Actief lid
Laatste keer eens doorgereden nadat de BC op 0km stond, uiteindelijk nog 30km 120km/h op de ACC gereden.
Vervolgens tank volgooien, met moeite 48L erin gedaan.....naast mn wat lompe rijgedrag toch nog 775km eruit gekregen.

Ik vermoed dat als ik echt heeeeeel netjes rijd (wat ik lastig vind) dat de radius erg prettig is....!

Eerlijk gezegd zie ik me geen 1200km doen, lijkt me nogal wat optimistisch...Voornamelijk ook tijdens files rijden.
Zijn er hier mensen die 1000+ km rijden met de 2.0TDI?
Zoja wat is dat voor soort rijgedrag/situatie?

Zomers lukt mij dat wel. Dat is dan wel met veel 100km wegen en niet al te veel file. Gemiddeld per tank 1 keer 200 km flink doorrijden 120~150. In de winter sta ik na 850~900km weer bij de pomp. Het lijkt erop dat het gebruik van winter brandstof mij toch wel 1 à 2 km per liter scheelt.
 

hemi24

Forumguru
Heel mooi @hemi24 en wat is het werkelijk aan de pomp gemeten?

Aangezien ik een correctie heb toegepast met VCDS, is het verbruik gemeten aan de pomp vrijwel hetzelfde als aangegeven door de wagen.

Foto is/was wel een uitzondering; met mijn rijstijl heb ik een doorsnee verbruik van 5,3 l/100km. Af en toe een aanhangwagen trekken en de sleurhut tijdens de vakanties geven een verbruik op Spritmonitor.de van gemiddeld 5,9 l/100km.

Altijd stukken beter dan de C-Max met 1.6 diesel die ik hiervoor had, die gaf een verbruik van 6,9 l/100km!!!
 

ManeBrane

Forumguru
Even een kleine frustratie wegschrijven. Ik reed met mijn vorige auto, een VW Golf Variant 1.6 TDI DSG, ongeveer 1 op 16. Dit met een nogal stevige rijstijl. Reed vaak tussen de 120 en 140 km/h en veel snelwegkilometers. Dus op zich nog een behoorlijk resultaat gezien mijn rijstijl.
Met mijn nieuwe bolide rij ik nu ongeveer dezelfde waardes, alleen heb ik mijn rijstijl drastisch aangepast. Ik vermijd vaak de snelwegen, zoek niet meer de snelste routes maar de economisch voordelige routes, race niet meer weg bij de verkeerslichten, heb de DMA op Economisch staan en toch behaal ik niet de waardes die ik verwacht had.
Ik rij meestal door als de meter aangeeft dat ik moet tanken, dus ver in de rode "cijfers". Gisteren kon er toch maar 43 liter bij in, dus had nog verder kunnen rijden. Ligt het nu aan mij of moet de auto nagekeken of opnieuw gecalibreerd worden?
 

rssr

Lid
Mag ik dit er even tussengooien? Ik ben nog maar 1000km onderweg met de RS230 DSG en sta toch wat te kijken van het gemiddeld verbruik: 10l/100km; bij een moderate rijstijl(wordt ingereden) en toegegeven vooral kortere trajecten vind ik dit te veel. Ik hoop op beterschap na het inrijden...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben nog maar 1000km onderweg met de RS230 DSG en sta toch wat te kijken van het gemiddeld verbruik: 10l/100km
Dat zal na pakweg 1 of hooguit 2x tanken? Zegt niet zo veel. Ben je wel met een echt volle tank begonnen?

Hou het maar eens cumulatief bij over een aantal tankbeurten (dus totaal gereden kms/totaal getankte liters), dan worden de tankverschillen langzamerhand weggenivelleerd en krijg je een reëel beeld van het echte verbruik.
En laat je niet in de luren leggen door de boordcomputer...
 

MeneerB

Forumguru
Als deze waarde niet door de boordcomputer is gegeven dan is het niet echt laag.
Maar er zijn een paar factoren die niet echt meehelpen:
- Koud buiten.
- Nog niet ingereden
- Korte stukjes
- PK's, heel veel PK's :jaja:

Vergelijk ik dit met de mijne tijdens de inrijperiode dan kan e.e.a. toch aardig in de richting zitten.
Ik haalde 7,5L/100Km met 50pk minder, zomerse temperaturen en wat langere ritten.

En wat Canon-Eye zegt: tijdje bijhouden met tankbonnetjes, spritmonitor o.i.d.
 
Bovenaan Onderaan