De reële verbruikscijfers van de Octavia III

ik had hiervoor een O2 en haalde ik met 5 liter minder een actieradius van zo'n 800 a 1000km, en nu zelfde type auto zelfde rijgedrag (zelfde motor) en haal ik max 600km.....
 

BSdV

Actief lid
Dat is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Wij halen (met 55liter tank in onze O3) toch met speels gemak 850 km. En regelmatig voorbij de 900 km als we een klein beetje ons best doen. Moet wel zeggen dat we niet heel erg veel in de stad rijden, en zelden in een file staan. Scheelt uiteraard ook een hoop.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik rijdt op de snelweg wel harder dan 120, maar heb geen scheur-rijstijl.
1:20 zal ik niet snel halen, denk ik, maar iets hoger dan dit had ik wel verwacht.

Verder vind ik de actieradius gewoon klein voor een diesel, maar dat ligt meer aan de relatief kleine tank.
Met mijn vorige auto (Touran 1.4TSI) kwam ik verder op een tank, maar die had 70 liter.

Probeer het eens met max 110 kmh gedurende 1 maand, scheelt weinig in tijd en ...In de winter verbruikt elke diesel meer. Dat komt door toevoegingen tegen "Vlokken". De zgn. Winterdiesel. Dec., Jan., Febr.. Dat scheelt minstens 2 km/l. Dus met jouw rijstijl rijd je in de zomer al zowiezo 1:17 en da's niet slecht bij 130 kmh. Ben benieuwd naar je uitkomst.
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's 1:15,45 en dus nagenoeg hetzelfde, nietwaar?
Inderdaad, niet waar.
Alleen als al die 55 liters ook feitelijk werden opgestookt, @Helmond42.
Punt is nou juist dat niemand dat ooit doet, en velen zelfs mopperen dat ze maar 45 of minder liters kunnen tanken.

Verbruik berekenen aan de hand van wat er in de tank kan lijkt me geen solide methode - zou liever rekenen met wat er daadwerkelijk is getankt, en dan ook nog over een groter aantal tankbeurten om tankverschillen weg te nivelleren.
 

Kogamyata

Senior Member
Volgens mij gaf hij niet door hoeveel l er verbruikt was. Zelf ben ik wel eens zover gegaan dat het display nog 32 km aangaf. Het tanken viel daarna niet mee omdat die, flop noem ik 't maar, bijna de hele vulopening afdekte. 3 a 4 x heb ik met beetjes kunnen tanken totdat het eindelijk weer normaal werd. Nooit eerder meegemaakt. Maar wel tot nagenoeg de laatste l gereden. Mag niet maar ik wou dat toch om te testen wat nog kon. Doe dat altijd met nieuwe auto, om de grens te bepalen. Nou ja en die weet ik nu.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan. Ik geef de voorkeur aan mijn eigen excelbestand omdat daarin ook ale overige uitgaven per jaar en per km naar voren komen.
 

B@s0302

Senior Member
Zojuist weer 40,1liter V-Power erin gestort.. Na 785km deze keer dus 1op19.5
Moet bekennen dat dit een redelijk zuinige tank geweest is met veel tweebaansweg. Meestal sta ik na maximaal 700km weer bij de pomp. Woon in N-NL dus kan meestal de eerste 100km wel wat aan mn gemiddelde snelheid werken :D
 

ElScorpione

Forumguru
Ik rijd sinds kort een O3 en dit is mijn eerste tank. Volgens de boordcomputer is deze auto minder zuinig dan mijn O2. Die laatste heb ik nog in spritmonitor. Gemiddeld verbruik 5.0l per 100km. Ben benieuwd hoe de O3 het gaat doen.
 
Laatst bewerkt:

jurjen

Lid
Leuk draadje. Mijn ervaring met de O3 (HB Style 1.6TDI DSG) is na twee tanks (kleine 1500km): 1e tank zo'n 5l/100km, tweede tank 4,5l/100km. Veel provinciale wegen en zelden de gelegenheid om ver boven de 100 te komen. Lijkt inmiddels op het verbruik van mijn O2 HB Elegance 1.6TDI DSG. Ik ben benieuwd of en hoeveel zuiniger 'ie nog wordt, ik was aardig gehecht aan de enorme actieradius van mijn vorige auto.

Edit: Hierboven opgegeven gemiddeldes komen uit de boordcomputer, tankpassensite geeft nu 5,03l/100km voor de 2e tank op. De O2 deed volgens diezelfde site 4,55l/100km dus er is nog wel wat te winnen (hoop ik).
 
Laatst bewerkt:

BSdV

Actief lid
@BSdV Da's 1:15,45 en dus nagenoeg hetzelfde, nietwaar?

Joop.
Nee, niet helemaal. Rijd de tank niet zo heel erg leeg. Weet ook niet helemaal hoe ver ik kan gaan. Sinds we de auto hebben houden we het verbruik bij met spritmonitor.de (BSENdV is onze gebruikersnaam daar) en we zitten nu op 5.87l/100km. Komt dus neer op 1 op 17.03. Dit is het totale gemiddelde verbruik sinds dag 1, dus inclusief vakantie met aanhanger etc.
Daarbij komt ook nog dat onze O3 een 2.0tdi 4x4 is welke zo'n 130 kilo zwaarder is dan de 1.6tdi als ik me niet vergis.
Vandaar dat ik 600km op een tank met een 1.6tdi zoals lightman het beschrijft niet echt een denderend resultaat vind. Neem verder wel aan dat vanaf dat het lampje begint te branden ook lightman nog wel zo'n honderd kilometer verder kan..
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Voor een 2.0 TDI vind ik dat verbruik helemaal niet slecht. Zeker niet gezien het ook nog een 4x4 is. Misschien leuk om je spritmonitor in je handtekening te zetten, zoals meer leden hier hebben gedaan.
 
net bij dealer navraag gedaan, en de chefmonteur geeft aan dat als hij op reserve staat dat de auto nog zeker 200km moet kunnen rijden (ongeacht wat de actiieradius aangeeft). lijkt me toch erkenning dat het e.a. verkeerd afgesteld staat. als ik al 80knm rijd ben ik al in blokje kwijt in de tankmeter.... met m'n O3
 

Frenkie

Forumguru
@ManeBrane Ik neem aan dat het om de auto in je signature gaat? Dan vind ik het verbruik inderdaadaan de hoge kant. Zie hieronder wat ik in het afgelopen kwartaal gehaald heb op zo'n 13000 km met de 1.2 TSI.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ga morgen voor de eerste keer mijn tank volgooien. Dan zijn de eerste verbruikscijfers bekend en is mijn handtekening bijgewerkt.
 

ElScorpione

Forumguru
Nou... weet je zelker dat je ook daadwerkelijk met een echt volle tank van start bent gegaan toen je 'm bij de dealer mee kreeg?

Ja en Nee ;)

De tank was niet vol toen ik hem mee kreeg. Er zat 25 euro brandstof in de afleveringskosten.... Dat wist ik op voorhand. Heb ik ook verder niet uit kunnen onderhandelen..... Ik heb hem dus meteen zelf bijgevuld tot nokje vol.

Mijn auto is overigens niet nieuw. Meer informatie in het onderdeel Mijn Auto. Hij is van oktober 2013.
 

auriga

Forumguru
Ik heb er nu bijna 4000 km opzitten met de 1.6TDi, maar ik kom ook niet verder dan 600 kilometer op een tank.
En dan gaat er 40 liter in.

Ook met een 1.6 TDI met 45.000 km achter de wielen:

ImageUploadedByTapatalk1452699207.128618.jpg
Als de bc aangeeft dat de tank "leeg" is (actieradius 0 km) krijg ik er met moeite 46 liter in. Dus dik 1200 km op een tank moet haalbaar zijn...

1x de limiet opgezocht; na 1180 km 48 liter kunnen tanken (nok vol, liep nog net niet uit de vulopening)
 
Bovenaan Onderaan