De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Wreckingtube

Actief lid
just wel!

dan ist rustig op de baan! :deuk:

(oh ja.. disclaimer: uiteraard enkel en alleen na mooi warm rijden van het motorblok :lezen: - dat is heilig bij me :angel:)

Ok da is ook wel waar en ja zowiezo is ni altijd even gemakkelijk om in te houden als er 1tje wa graaf komt doen maar da lukt nog wel en zeker bij een diesel :)
 

canth

Actief lid
45 km kan je geen referentie noemen.. Mijn verbruik is gemeten aan de pomp bijgehouden door spritmonitor over meer dan 30k km.

Gemeten in alle omstandigheden, optimaal en desastreus (vakantiebelading).

Zie handtekening :-)

Klopt, mijn langdurig verbruik staat ook in mijn handtekening. Het valt me alleen op dat ik 's zomers toch echt een pak zuiniger rijd dan in de winter. Met het huidig verbruik wordt 1000km op een tank weer haalbaar.
 

auriga

Forumguru
Klopt, mijn langdurig verbruik staat ook in mijn handtekening. Het valt me alleen op dat ik 's zomers toch echt een pak zuiniger rijd dan in de winter. Met het huidig verbruik wordt 1000km op een tank weer haalbaar.

Kan kloppen:
In de winter is de motor- en versnellingsbak-olie dikker (kou) dus meer weerstand.
Het duurt ook langer voor de motor op temperatuur is.
En indien van toepassing: winterbanden hebben een hogere rolweerstand dan zomerbanden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
En indien van toepassing:
ppv
winterbanden hebben een hogere rolweerstand dan zomerbanden.
Winterbanden moeten 0,2 bar harder opgepompt worden dan zomerbanden.
Het hoger brandstofverbruik komt in hoofdzaak door de grotere luchtweerstand. koude lucht is veel compacter dan warme lucht.
Gemiddeld is het verschil tussen zomer en winter tussen 8 en 11% en dat geldt voor alle auto's.
Natuurlijk spelen de tijd van opwarming van de motor en versnellingsbak ook een rol maar dat is minder dan het lijkt.
 

hemi24

Forumguru
niks van te merken bij mij, maar dat zal komen omdat de sleurhut het verbruik zomers aardig omhoog haalt...
 

ElScorpione

Forumguru
Recent door Frankrijk gereden met een dakkoffer en volle belading. Het verbruik was niet echt om over naar huis te schreven. Een schamele 1 op 16...
 

Testedoene

Forumguru
Recent door Frankrijk gereden met een dakkoffer en volle belading. Het verbruik was niet echt om over naar huis te schreven. Een schamele 1 op 16...
Ik hetzelfde. 2100 km vol geladen en 1200 km enkel met passagiers. De dakkoffer bleef er de hele tijd op. Ik kwam aan een verbruik van 7,2 liter/100km of 1 op 13,88 uit (1.2 TSI). Wel het merendeel van de tijd op cc (137km/h). Dat is amper meer dan met wat mijn 1.6 TDI dronk.
 

Testedoene

Forumguru
Bij mij gemiddeld over 26500 km 6,8 of 1 op 14,7.
Gezien de vele korte ritten is het zeker aanvaardbaar.
Bij ecoritjes haal ik die cijfers 1 op 18,xx ook. Een heel fijn zuinig motortje, ben er heel tevreden van.
 

Brains75

Actief lid
1:16,8 met 1,4Tsi over 19.000km. Ik rij graag in de sportstand en let vrijwel niet meer op verbruik. Ik ben dus super tevreden met het verbruik van die 150PK 1.4Tsi !!
 

Skoda79

Senior Member
Keurige waardes van die TSI's, kan niet anders zeggen. Maar hoe wordt het verbruik als er gemiddeld wat harder wordt gereden? Ik heb nu een Opel Astra als tijdelijke auto (morgen wordt de Skoda geleverd), een 1.0 ecovlek en die is met rustig rijden heel zuinig, maar als het gas in gaat dan lust het ding em wel.
 

MeneerB

Forumguru
Exact, Las vandaag een test van een Superb met een 1.4Tsi ACT: Op een snel ritje van Berlijn naar München reed dat ding 1 op 7.9. Het zelfde traject de andere kant op maar dan met max 130 is het 1 op 15.6.
Ik doe ook gemiddeld 1 op 13,5 met een vrij rustige tot normale rijstijl. Maar bij 200km/h verbruikt ie 1 op 6.7 :pieker:

Als je continue veel van de TSi motoren vraagt kun je net zo goed een "normale" dikkere motor nemen.
Probleem is dat die bijna niet meer te krijgen zijn. (in middenklasse auto's)
 

Skoda79

Senior Member
De ecovlek (zie 3 berichten omhoog) reed ook 1:6 met 200km/h, daar doet de Octavia (190 max, that is) ongeveer 1:11.
Met 70 in zn 5 zat de ecovlek op iets van 1:25, de Octavia iets van 1:35.

Dat zijn best forse verschillen :)

Met de vorige Octavia zat ik gemiddeld op iets van 1:16-17, dat zal met de nieuwe denk ik wel het zelfde gaan zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat ik mijn verbruik van mijn vRS (220pk) niet ga posten. (Tenzij jullie allemaal spontaan geld beginnen over te schrijven op mijn rekening uit medelijden :D)
Ligt merkelijk hoger dan de gemiddelden hier :D
Gelukkig is het nu iets aan het verbeteren, begin door te hebben dat je niet constant kickdown moet geven om stukken sneller te zijn dan de rest :D
 
Bovenaan Onderaan