De reële verbruikscijfers van de Octavia III

leon-cupra

Forumguru
Als ik rijd dan is het 11,5 gem en bij mijn vrouw 8,5 l gem. En als ik al eens op de autostrade wat bmw'kes te kakken zet dan drinkt hij 16 lit
16l is bij mij het verbruik bij een ritje naar het werk. Amper 4km waarvan 1km 30km/u-zone. K denk dat het nu sinds een paar weken wel iets naar beneden is. Voet wordt iets beter beheersd :D
Mijn gemiddeld verbruik (afhankelijk van of er een ritje roeselare-temse tussen zit) varieert van 11l tot 16l op een bak.
1keer het gemiddelde onder de 7,5 gekregen na een ritje van 250km autostrade.

Mijn broer haalt mijn zijn vRS (220pk) gemakkelijk een gemiddeld verbruik van onder de 7,5 ( onder de meeste omstandigheden):banghead:
 

spikehome

Forumguru
d891764aa5dff729724f91b88e072a0d.jpg
tja mijn zuinigste eerst 7 km'ters ooit.
Beat that :)
Overigens was dit na een bezoek vaneen grot in Frankrijk.
Na een stukje omhoog een 7km omlaag.
Komt neer op een verbruik van 1:55,5.
Dat voor een 1.2tsi.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik verschiet er altijd van hoeveel hitte de motor afgeeft na een stevige rit. En heb je tijdens een ritje stevig geremd, kan je bij wijze van spreken een ei bakjen op de remmen, zo warm staan ze. :D
 

DannyG

Forumguru
Gisteren na een dagje naar de Belgische kust (Stabroek, meeting Bredene, De Haan en terug naar Stabroek over de N49) een gemiddelde van 5.3l/100km en dat met het panodak op kiepstand en de airco aan. Toch wel mooi rekening houdende dat er op de N49 verschillende rode lichten staan (jawel ... dat kan perfect op de Belgische autosnelwegen :pieker::sterretjes::fool::banghead::tegek::tongue::wavecry::( :shutup: :maakmegek:)
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb gemiddeld verbruik na ruim 1500km met chip 8,2l en spaar het blok niet hoor. Je kan niet steeds voluit en moet mee met de stroom dus vindt ik het netjes, meestal doe ik wel meer dan 600km met 1 tank, hangt vooral af korte of lange afstanden dat je rijdt. Korte ritjes van minder dan 10 km krijg ik ook niet onder de 9 liter, zelf niet met een ei onder het gaspedaal.
 

ElScorpione

Forumguru
Je verbruik bijhouden met Sprit Monitor is toch best nuttig. Ik heb recent nieuwe banden laten monteren en het lijkt erop dat mijn auto met die nieuwe sloffen iets zuiniger is geworden. De laatste 3 tankbeurten laten een verbruik van iets meer dan 1 op 21 zien, bijna 1 op 22 zelfs. Dat haalde ik met mijn vorige banden niet. Ik tank nog steeds bij dezelfde pomp en de route en rijomstandigheden zijn niet gewijzigd.

Huidige banden: GoodYear Eagle F1 Assymetric 2 225/45/17
Vorige banden: Michelin Premacy HP 225/45/17
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind ik toch wel veel moeite se al die gegevens invullen
Daarom gebruik ik een eigen excelbestand: datum, km-stand en getankte liters is alles wat nodig is om er gemiddelden (zowel per tankbeurt als cumulatief over de levensduur van de auto) uit te krijgen alsmede de gemiddelde jaarkilometrage.

Andere dingen (die Spritmonitor dan weer niet bijhoudt, vzv ik weet) vul ik voor mijn eigen plezier in, zoals het gemiddelde volgens de boordcomputer per tankbeurt (geeft me de afwijking van die BC), het eindbedrag van de tankbon (geeft me de cumulatieve brandstofkosten per km).

In een tweede werkblad voer ik alle incidentele kosten in (belasting, verzekering, reparaties/onderhoud, eenmalige uitgaven zoals een setje nieuwe velgen, etc.). Desgewenst kun je hier ook 1x per jaar een post Afschrijving opnemen, maar ik beperk me tot de echte out-of-pocket kosten.

Het derde werkblad is het overzicht waarin ik de feitelijke uitgaven per kalenderjaar bij elkaar geteld zie, alsmede de totale kosten per km.

Ik heb dit soort dingen het liefste lokaal staan ipv online. Maar wie een leeg bestand wil hebben is welkom; stuur maar een pb (çonversatie') met mailadres en dan stuur ik het wel op.
 
Bovenaan Onderaan