climatronic en knopjes auto en econ

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nou Koen, je hebt heel wat los gemaakt met je vraag over de climatronic. Ik heb inmiddels 62000km op de teller staan en vorige week 4 nieuwe banden (Michelin) gekregen. De vorige Bridgstones waren 'vierkant' en veroorzaakten een hinderlijke zoemende/brom toon in de auto. Ik dacht eerst dat het de wiellagers waren. Best wel prijzig 60000 beurt + 4 banden. Euro 750 !!
De climatronic... ach wat zal ik zeggen? Hij staat altijd op auto +20c en ondervind hier geen problemen mee.

[/ QUOTE ]

Hee Rene, over die bridgestones staan nog wel meer draadjes. Ga zelf tzt ook over op Michelins of Continentals.
Wat doen ze bij de 60.000 extra of is het een normale grote beurt + 4 bandjes a 100 euro's
Hopelijk staat dit draadje nu op 9 pagina's /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Na een paar weken ben ik er toch wel uit wat die 2 knopjes betekenen. Wat mij vooral verbaasde was dat het lichtje econ en het lichtje auto samen kunnen branden (in tegenstelling tot de vorige VW climatronics). Eigenlijk is het eenvoudig, alleen blijft het nogal vaag in het instructieboekje:

econ: lichtje aan = koelcompressor uit, lichtje uit = koelcompressor aan (mits de beperking van de buitentemperatuur)

auto:
lichtje aan = het systeem regelt aanjagersnelheid, debiet, uitstroom volautomatisch (al dan niet met koelcompressor, afhankelijk van de econ-knop/buitentemperatuur)
lichtje uit = het systeem laat de instellingen over aan de gebruiker. Als je dus de aanjagersnelheid of de uitstroomrichting zelf aanpast schakelt ie de automatische functie uit.

Dit is de enige mogelijkheid om te verklaren dat de beide lichtjes samen kunnen branden. Zo begrijp je ook waarom het auto-lichtje uitgaat als je de aanjager bvb 1 klikje hoger zet, waarna het weer aangaat als je de aanjager terug een klikje lager zet (want dan komen de instellingen weer volledig overeen met wat het automatische systeem op dat moment hanteert...)

Klinkt ingewikkeld, is simpel.
 

Dutch4x4

Senior Member
Goed uitgedacht, klinkt nog logisch ook!

En in dat geval werkt de clima in de O1 inderdaad anders, want daarop kun je alleen maar óf AUTO óf ECON op je display zien.
 

KMA

Lid
Bedankt knalselder!

Jouw verhaal bevestigt de voorgaande berichten.
Blijft voor mij nog altijd de vraag over. Hoe kan ik forceren dat de airco aan staat. Met 'auto' kan de airco aanstaan (mits de buitentemp boven 4 C is). Maar ik wil de airco bewust aan/uit kunnen zetten bv ivm vochtige lucht.
Zo ook de knop ontwasseming. Het lijkt me logisch dat voor ontwasseming de airco gebruikt wordt. Maar is dit altijd zo?
 
Bij "auto" staat de airco altijd aan! Auto-stand gaat nl. alleen over de temp. en heeft eigenlijk niets met luchtvochtigheid te maken, dus hij zorg er altijd voor dat de juiste temp. zo snel mogelijk bereikt word, met bijkomend voordeel dat de lucht droog is. Bij ontwaseming stuurt hij gewoon alle lucht stroming naar de voorruit. Hij zet de rest dus eigenlijk dicht. Is het warm buiten dan koelt en droogt hij de lucht, is het koud buiten dan verwarmt en droogt hij de lucht.
 

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Zo ook de knop ontwasseming. Het lijkt me logisch dat voor ontwasseming de airco gebruikt wordt. Maar is dit altijd zo?

[/ QUOTE ]
Volgens de gebruiksaanwijzing wel
 
Blijkbaar is het toch nog niet zo duidelijk... Om maximaal te ontwasemen laat je volgens mij de econ-knop uit (zodat de compressor bij positieve buitentemperaturen wel werkt en de lucht gedroogd wordt) en kies je zelf voor ontwaseming (het gekende knopje) en een hoge aanjagersnelheid (waardoor het auto-lichtje uitgaat, maar de airco nog wel degelijk werkt, zij het niet langer automatisch).

In de automatische stand zullen de ruiten ook wel ontwasemd geraken, maar de electronica kan niet weten dat het ontwasemen van de ruiten op dat moment prioritair is. Bovendien is de sturing naast efficiëntie ook gericht op een zo geluidsarme en tochtvrij mogelijke werking en dus altijd een compromis.

groetjes,

Marc
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bij "auto" staat de airco altijd aan! Auto-stand gaat nl. alleen over de temp. en heeft eigenlijk niets met luchtvochtigheid te maken, dus hij zorg er altijd voor dat de juiste temp. zo snel mogelijk bereikt word, met bijkomend voordeel dat de lucht droog is. Bij ontwaseming stuurt hij gewoon alle lucht stroming naar de voorruit. Hij zet de rest dus eigenlijk dicht. Is het warm buiten dan koelt en droogt hij de lucht, is het koud buiten dan verwarmt en droogt hij de lucht.

[/ QUOTE ]

Dus:
Bij auto staat de airco altijd aan (lijkt me raar als je het binnen warmer wil hebben als buiten, maar goed).
Bij econ staat de airco altijd uit.
Bij ontwasseming (auto en econ gaan automatisch uit) is airco altijd aan.
 
Volgens mij niet juist: airco staat aan als het econ-lichtje niet brandt. Sturing is automatisch als het auto-lichtje brandt (dat dus niets zegt over het actief zijn van de aircocompressor en dat is net het bedrieglijke van het systeem). Je kan dus perfect een automatische gestuurde verwarming hebben zonder koeling (beide lichtjes branden) of een manueel gestuurde airco met koeling (er brandt geen enkel lichtje).
 

Dutch4x4

Senior Member
Beschrijving van kma lijkt me eerder van toepassing op de oude Climatronic. Met de aantekening dat de compressor onder de 5 graden sowieso wordt uitgeschakeld.

Dat de airco ook bij koud(er) weer werkt, vind ik dan weer niet zo gek. Hij koelt dan weliswaar niet, maar droogt de lucht wel.
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Volgens mij niet juist: airco staat aan als het econ-lichtje niet brandt. Sturing is automatisch als het auto-lichtje brandt (dat dus niets zegt over het actief zijn van de aircocompressor en dat is net het bedrieglijke van het systeem). Je kan dus perfect een automatische gestuurde verwarming hebben zonder koeling (beide lichtjes branden) of een manueel gestuurde airco met koeling (er brandt geen enkel lichtje).

[/ QUOTE ]

Het punt is dat ik de airco wil controleren. Dat kan dus niet. Ik kan alleen het systeem dwingen de airco niet te gebruiken door econ aan te zetten. Ik kan het systeem niet dwingen om de airco aan te zetten door auto aan te zetten. Bij auto bedenkt het systeem wat het beste is om de gewenste instellingen te bereiken met of zonder airco dus.
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Had je een handmatige airco moeten nemen... /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Wilde ik eerst ook maar dat kon niet op een elegance...
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, irritant hè, die luxe. Je schiet er ook niks mee op. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ja, irritant hè, die luxe. Je schiet er ook niks mee op. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Inderdaad /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
Het levert wel een lekker lang draadje op. Wordt misschien wel langdradig.
 

smg

Lid
Precies. Waar dienen de knopjes auto en econ eigenlijk voor? Bovendien zijn mijn beide thermometers stuk: ze geven standaard 20 graden aan, ook als het buiten vriest. Hoe zit dat?
 
Bovenaan Onderaan