climatronic en knopjes auto en econ

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waarom wil je 'm sluiten ?
Er kunnen toch nog nieuwe zaken verteld worden over dit onderwerp ?

[/ QUOTE ]
Zoals? /forum/images/graemlins/regels.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waarom wil je 'm sluiten ?
Er kunnen toch nog nieuwe zaken verteld worden over dit onderwerp ?

[/ QUOTE ]
Zoals? /forum/images/graemlins/regels.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Zoals..geen idee.
Maar uitgepraat zijn is geen reden om een draadje te sluiten. Als het draadje niet meer 'hot' is verdwijnt hij vanzelf in de grote afgedankte-draadjes-hoop. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 

Henny

Actief lid
Ja inderdaad, dan kan er wel van alles gesloten worden als iemand dat vindt of daarom vraagt.
 
Ik vraag het me af, is toch weer iemand geweest die dit draadje onder het stof vandaan heeft gehaald. Volgens mij is discussie al 3x opnieuw begonnen...... /forum/images/graemlins/407.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
9 pagina's inmiddels ?
/forum/images/graemlins/473.gif

[/ QUOTE ]


/forum/images/graemlins/smiley29.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif Nee nu al bijna 12! /forum/images/graemlins/smiley29.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif
 

hekko

Lid
Altijd leuk om een oude draad weer van zolder te halen :) Hoeveel vragen twee knopjes kunnen oproepen!

Een ding is voor mij nog onduidelijk: verwarmt de climatronic de lucht ook actief, of gaat dat alleen met behulp van motor warmte?

Want als er ook actieve verwarming is (met een gloeispiraal oid) dan kan ik me voorstellen dat die alleen werkt in de stand AUTO omdat dat meer energie vreet.

Weet iemand dit?
 

octofreak

Actief lid
Bij ECO wordt de temperatuur ook automatisch geregeld, maar dan zonder airco en geleidelijk. Wanneer je handmatig de snelheid aanpast, wordt deze werking m.i. teniet gedaan.

Een mooi opbergvak is overigens ook onder de bagageruimte, op het reservewiel of ernaast.
 

Rallye

Forumguru
Altijd leuk om een oude draad weer van zolder te halen :) Hoeveel vragen twee knopjes kunnen oproepen!

Een ding is voor mij nog onduidelijk: verwarmt de climatronic de lucht ook actief, of gaat dat alleen met behulp van motor warmte?

Want als er ook actieve verwarming is (met een gloeispiraal oid) dan kan ik me voorstellen dat die alleen werkt in de stand AUTO omdat dat meer energie vreet.

Weet iemand dit?

Volgens mij is er een verschil tussen diesels en benzinemotoren: de VAG-diesels hebben wel een extra verwarming (omdat ze zo langzaam op temperatuur komen), de benzinemotoren niet. Ik weet niet zeker of dat bij de Skodadiesels ook zo is (ik rij benzine).
 
Hallo allemaal,

Zou er bij de dealer niet iets op te vinden zijn om de aircocompressor ook gewoon onder de 4/5 graden te laten draaien.
Het is met dit weer zoals vandaag +/- 2 graden en een beetje regen wel zwaar irritant dat je ruiten aanslaan in een auto met climatecontrol !!

Groetjes Ies
 
Hallo allemaal,

Zou er bij de dealer niet iets op te vinden zijn om de aircocompressor ook gewoon onder de 4/5 graden te laten draaien.
Het is met dit weer zoals vandaag +/- 2 graden en een beetje regen wel zwaar irritant dat je ruiten aanslaan in een auto met climatecontrol !!

Groetjes Ies

Als de boel naar de sodemieter moet (lees bevriezen) vooral de airco laten werken onder de 4 graden.
Het is niet voor niets dat deze beveiliging is ingebouwd, het eerst wat er aangaat is de verdamper, zit in het kachelhuis en betekend dus dure reparatie's.
Dus als je met 4 man vochtig in de auto stapt toch maar even een raampje open.
 

Porettuhcs

Senior Member
Als de boel naar de sodemieter moet (lees bevriezen) vooral de airco laten werken onder de 4 graden.
Het is niet voor niets dat deze beveiliging is ingebouwd, het eerst wat er aangaat is de verdamper, zit in het kachelhuis en betekend dus dure reparatie's.
Dus als je met 4 man vochtig in de auto stapt toch maar even een raampje open.

Is dit bij alle airco's het geval of heeft alleen de VAG groep deze beveiliging er in zitten... want voor mijn gevoel had ik in mijn scenic (ook met clima) geen last van beslagen ramen onder de 4 graden...
 
Als de boel naar de sodemieter moet (lees bevriezen) vooral de airco laten werken onder de 4 graden.
Het is niet voor niets dat deze beveiliging is ingebouwd, het eerst wat er aangaat is de verdamper, zit in het kachelhuis en betekend dus dure reparatie's.
Dus als je met 4 man vochtig in de auto stapt toch maar even een raampje open.



Toch raar... hoe zit dat dan bij andere auto's ?? K heb nog nooit iemand gehoord die een bevroren verdamper had.
 

LenK

Forumguru
Bij mij gaat de airco in de winter gewoon aan om te ontwasemen.
Volgens mij geen probleem. De airco moet zelfs regelmatig aan. Staat ook in mijn instructieboekje.

Zie ook dit Bovag artikel en hier nog een artikel

Als je zoekt op "airco winter" vind je geen artikel dat zegt dat je de airco in de winter niet mag gebruiken.

K heb nog nooit iemand gehoord die een bevroren verdamer had.
Zomers heb ik, niet bij de auto maar bij vaste airco's, al in 2 situaties een bevroren verdamper gehad.
Airco te hard laten werken -> veel condens op koude verdamper -> ijs
 

Porettuhcs

Senior Member
Bij mij gaat de airco in de winter gewoon aan om te ontwasemen.
Volgens mij geen probleem. De airco moet zelfs regelmatig aan. Staat ook in mijn instructieboekje.

Zie ook dit Bovag artikel en hier nog een artikel

Als je zoekt op "airco winter" vind je geen artikel dat zegt dat je de airco in de winter niet mag gebruiken.


Zomers heb ik, niet bij de auto maar bij vaste airco's, al in 2 situaties een bevroren verdamper gehad.
Airco te hard laten werken -> veel condens op koude verdamper -> ijs


Maar Lenk hoe doen ze dat in scandinavie dan... brrrr daar is het echt koud en heel erg ver onder de +4 graden maw geen airco dus... en daar rijden echt heel veel dikke Audi's rond...
 

LenK

Forumguru
Standkachel. En onder het rijden de normale kachel.
Condens verdrijven kan op 2 manieren: verwarmen (lucht kan meer vocht bevatten) of ontvochtigen (airco)
 

Porettuhcs

Senior Member
Grrr... vanochtend 3.5 graden dus..... geen werkende airco dusssss........ beslagen ramen !!!

Moet daar echt aan wennen hoor....

Heeft er iemand ervaring met een standkachel.... ga er serieus over nadenken.... als de prijzen natuurlijk binnen de proporties blijven :eek:
 

Fabia

† In Memoriam
Ik weet heel zeker dat mijn airco het vanochtend wel deed. Ik had die ook hard nodig met de files. Daardoor rij je te weinig, motor komt slecht op temperatuur en het vocht wil niet goed uit je auto. Ff de airco aan en gelijk zicht.
 
Bij mij gaat de airco in de winter gewoon aan om te ontwasemen.
Volgens mij geen probleem. De airco moet zelfs regelmatig aan. Staat ook in mijn instructieboekje.


Als je zoekt op "airco winter" vind je geen artikel dat zegt dat je de airco in de winter niet mag gebruiken.

LenK, je hebt helemaal gelijk, er staat nergens dat je airco niet mag gebruiken, en ook dat het beter is om hem 's winters wel te gebruiken (stilstand is achteruitgang) maar het systeem (lees aircopomp) stopt er mee bij +/- 4 graden plus (bij de ander 3 en de volgende 5 graden) om te voorkomen dat de boel bevriest, en of de berijder daarvan iets merkt???



Maar Lenk hoe doen ze dat in scandinavie dan... brrrr daar is het echt koud en heel erg ver onder de +4 graden maw geen airco dus... en daar rijden echt heel veel dikke Audi's rond...
\\

En Hein, koude lucht als in scandinavië is lekkere droge lucht, dus ook geen vochtige ramen, en juist omdat het zo koud is worden andere voorzieningen getroffen.
Ik heb zelf 14 maanden in Noorwegen gewoond, en daar heeft iedereen een verwarming's element in de motor gemonteerd en een ventilator in het interieur, en als je 's avonds thuiskomt steek je de stekker in het stopcontact bij je woning, en de volgende morgen is je motor en je interieur warm, dus geen koude start en geen ramen krabben.
 

Porettuhcs

Senior Member
Hein, koude lucht als in scandinavië is lekkere droge lucht, dus ook geen vochtige ramen, en juist omdat het zo koud is worden andere voorzieningen getroffen.
Ik heb zelf 14 maanden in Noorwegen gewoond, en daar heeft iedereen een verwarming's element in de motor gemonteerd en een ventilator in het interieur, en als je 's avonds thuiskomt steek je de stekker in het stopcontact bij je woning, en de volgende morgen is je motor en je interieur warm, dus geen koude start en geen ramen krabben.

Duidelijk verhaal topsport....
 
Bovenaan Onderaan