climatronic en knopjes auto en econ

KMA

Lid
Hallo,

8 en een halve week geleden de octavia besteld en inmiddels al weer een week in mijn bezit (hij was al na 6 en een halve week bij de dealer maar kenteken aanvragen schijnt ook 5 werkdagen te duren). Overigens was de radio cd stream niet meer voorradig en deze moet nog nageleverd worden. Daarover is op dit forum al wat meer geroepen.

Ik ben heel erg tevreden maar had ook niet anders verwacht na een jaartje zoeken en wikken en wegen (ingeruild seat leon 1.9 tdi sport) Maar eigenlijk weinig alternatieven gevonden (seat altea) met een zelfde prijs/kwaliteit verhouding als de octavia.

Toch heb ik nog vraagjes:
Waar laat je de handleiding en andere boekjes die in het mapje zitten? Ik heb ze maar onder de bijrijders stoel gepropt. Het past er net niet in zonder te proppen .Ik kan geen andere plek voor het mapje vinden (behalve de kofferbak dan).

Ik ben er ook nog niet helemaal uit wanneer de airco nou aanstaat. Bij econ staat de airco altijd uit (eigenlijk betekent dit knopje ' airco uit'). In deze stand wordt nog wel de temperatuur automatisch geregeld alleen dan met warme en koude lucht van buiten.
De airco kan alleen werken als het 'auto' knopje ingeschakeld is. Staat de airo dan altijd aan of schakelt deze automatisch aan als het nodig is. BV: Als het buiten 5 C is en binnen moet het 22 C zijn dan is het niet nodig om de airco aan te hebben om de temperatuur te regelen maar je wilt wel dat je ramen snel ontwasemen (airco wel aan).

Volgens mij wordt de temperatuur altijd (welke knopjes dan ook aan of uit staan) automatische geregeld zolang de fan maar aanstaat (middelste draaischijf knop). In dat geval beteken de knopjes auto en econ niets anders dan ' airco aan' en 'airco uit'. Maar dan heb je toch maar 1 knopje nodig namelijk knopje ingedrukt betekent airo aan en niet ingedrukt betekent airo uit.

Worden het middenarmsteunopbergvakje en handschoenen kastje nu extra gekoeld (alleen koele lucht) of wordt hier gewoon de temperatuur ingeblazen zoals je die ingesteld hebt op het console. Zoja welke temperatuur, die van de bestuurder of van de bijrijder.?

Of denk ik te ver door ?

Groeten KMA
 

Dutch4x4

Senior Member
1. Zitten er in de O2 (net als in de O1) niet twee klemmen boven in het handschoenenkastje, waar de map met boekjes precies in past?

2. Grof gezegd is 'auto' in de praktijk inderdaad airco aan en 'econ' airco uit. Maar bijvoorbeeld weer niet onder de 4 graden, als de airco-compressor zichzelf uitschakelt. Dus 'auto' is wat 't zegt: het systeem brengt zo snel mogelijk de temperatuur op de gewenste stand, al dan niet met gebruik van airco. 'Econ' is de spaarstand en regelt de temperatuur dus niet automatisch. Je hebt uiteraard twee knoppen nodig vanwege de blower die je bij beide standen handmatig kunt bijstellen, waarna de 'auto'- of 'econ'-aanduidingen van het scherm verdwijnen. Als je daarna naar de basissstand van 'auto' of 'econ' terugwilt, hoef je maar op één knop te drukken. Ontwasemen doe je door op de ontwasemknop te drukken (blower vol aan).
 
1. Die klemmen zitten er niet in dus ik heb ze maar in mijn handschoenenvakje gedaan. Jammer maar helaas.

2. Volgens mij regeld de ECON stand wel de temperatuur automatisch zolang het maar niet te warm is omdat deze anders je auto niet kan koelen. Met het huidige weer is de ECON zo ver ik weet wel een automatsiche funtie. Alleen je ramen beslaan misschien sneller maar dat zou betekenen dat je de eerste 10 min even met de AUTO stand moet rijden.
 

Dutch4x4

Senior Member
1. Hé, iets waar de O1 slimmer in is!

2. Nou ja, dat bedoel ik ook eigenlijk: in de ECON-stand kun je lang wachten totdat de temperatuur is bijgeregeld, AUTO doet dat zo snel mogelijk met alle beschikbare middelen. En ECON ontvochtigt inderdaad niet, dus als het 's winters ook maar even boven de 4 graden komt, zet ik 'm wel altijd een tijd lang op AUTO, om de auto weer even goed droog van binnen te maken.
 
1. aangezien ik de handleiding niet vaak nodig heb en ik het onderhoudsboekje alleen klaarleg op de bijrijdersstoel tijdens een beurtje, heb ik het mapje in één van de zijvakjes van de bagageruimte gedaan.
2. De Fabia heeft een grote knop waarmee je de temperatuur thermostatisch kan instellen en een knopje a/c dat je (in de zomer) indrukt als je wilt dat de airco gaat koelen. Werkt perfect. Ik begrijp al die climatronic dingen niet, veel te ingewikkeld /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Dutch

Actief lid
Wat betreft de temperatuur van de lucht in het dashboardkastje en onder de armsteun: deze is het gemiddelde van de links en rechts ingestelde temperatuur, net als die van de lucht die uit de uitstroomopeningen aan de achterkant van de middensteun komt.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij regelt ECON wel automatisch de temperatuur. Als het heel warm is blijft ie voluit blazen (zonder resultaat natuurlijk).

Voor mij is Econ de sportieve (+2pk) van mijn auto /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik merk het verschil veel minder dan bij mijn vorige auto, waar de airco echt in het vermogen hákte. Maar ik merk het wel in het verbruik!
 

Logic

Actief lid
1. Ik stop de handleidingen etc. al jarenlang in het vak op de rugleuning van de passagiersstoel. Die gebruik ik verder toch nooit en ik kan er goed bij
 
Het zit zo:

Econ: airco aan of uit

Auto: Climatronic bepaalt zelf de luchtverdeling

Als je econ hebt op staan en je wil de vooruit ontwasemen door gebruik te maken van desbetreffende knop valt econ uit en maw de airco slaat op.

En ingestelde t° wordt altijd automatisch nagestreefd zowel met als zonder auto.

Dit zijn mijn bevindingen na 33000 km en meer dan 1 jaar rijden!

Greets
 

KMA

Lid
Als ik de reacties samenvat:
1) In de rugleuning voor de bijrijder vindt ik een goede optie om het mapje weg te stoppen. Blijf het een beete jammer vinden dat er niet echt een plekje is zoals in de O1.

2)resume:
econ aan = betekent airco altijd uit, wel automatische temp. regeling
econ uit = niets
auto aan = airco aan indien buitenlucht boven 2C (zie handleiding) en automatische temp. regeling, dit is een beetje raar als je binnen 22C wil hebben en buiten is het 3C. De lucht wordt dan wel droger.
ontwasseming aan = airco aan en extra fan en temp. regeling
niets aan = airco uit en automatische temp. regeling

3) Als je dus een blikje wilt koelen in het handschoenen kastje moet je de rechtse temp. zo laag mogelijk zetten om de temp. van het mengsel van links en rechts samen laag te krijgen. De bestuurderskant krijgt dan warmere lucht toegeblazen. Gemiddeld zal in de auto en achter dezelfde temp. zijn als in het handschoenenkastje.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik merk het verschil veel minder dan bij mijn vorige auto, waar de airco echt in het vermogen hákte. Maar ik merk het wel in het verbruik!

[/ QUOTE ]


Ik merkte het meer met mijn 150PK gechipte vorige auto. Ongechipt merkte ik het helemaal.

Bij de O2 merk ik het niet zo, maar ik ken deze auto eigenlijk nog niet zo goed (pas 0.5 jaar in bezit en weinig 'leuks' mee gedaan).

---
"ontwasseming aan = airco aan en extra fan en temp. regeling"

Toevoeging: Behalve bij -2 airco niet aan.
 
/forum/images/graemlins/ot.gif @Dutch4x4, Grappig, is Dutch toevallig je schoonvader die ook in een Skoda rijdt? Of spreek je namens hem op dit forum? /forum/images/graemlins/ahum.gif

(waar bemoei ik me ook eigenlijk mee /forum/images/graemlins/blush.gif)
 

octofreak

Actief lid
nog een tip voor de boekjes:

naast/op de reserve band. Hiervoor dien je het instructieboek (dikke) uit het mapje te halen.
Dan kan je link of rechts het instructieboek plat leggen en aan de andere zijde het mapje wat nu dun genoeg is.
Het ligt dus feitelijk naast het schuimrubber met gereedschap.

De dubbele bodem kan nu gewoon weer dicht zonder vervelende bobbels.

PAST PRECIES EN WERKT PERFECT /forum/images/graemlins/cheer.gif
 
Als Combi-rijder heb ik het genoegen om gebruik te kunnen maken van een speciaal paraplu-bakje ! /forum/images/graemlins/cool.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als ik mijn kofferbak opendoe heb ik een paraplucompartiment van 560 liter.

[/ QUOTE ]

lol
 

Dutch

Actief lid
De bediening van de airco is inderdaad iets ingewikkelder geworden. Als je bij de golfIV (mijn voreige auto) de climatronic op 'econ' zette, ging het 'auto' lampje uit, en andersom. Het was niet mogelijk om ze alletwee tegelijktertijd in te schakelen. Nu kan dat wel.
 
Bovenaan Onderaan