climatronic en knopjes auto en econ

/forum/images/graemlins/ot.gif @Veejay, Ik heb mijn paraplu door de rubbere lus in de kofferbak heen gestoken. Dus die lus om je bodem te openen. Als je dit vanuit de juiste hoek doet gaat dit precies en je paraplu blijft dan ook gewoon netjes liggen.

/forum/images/graemlins/ot.gif Instructieboekje in het handschoenenvakje gelegd en cd-mapje onder de bijrijdersstoel. Ruimte zat.
 

Henny

Actief lid
Het is of/of hoor!
Bij mijn OI vond ik er ook niets over terug in het boekje. Wel duidelijk als auto in beeld staat --> aan en econ idem natuurlijk. Maar als je hem op auto hebt staan en je wilt dan b.v. alleen de voeten, dan is er geen woord te zien in beeld en wat staat dan aan?
Hetzelfde bij voorruit ontwaseming, maar dat zal airco zijn i.v.m. vocht.
Kortom: algemene ruimte, dan zie je auto , kies een specifieke uitstroom dan verdwijnt dat woord. Ook bij de econ -stand, dus waar zie je dan aan of ie nu wel of niet op airco staat? /forum/images/graemlins/confused.gif
Van verbruik heb ik juist vaak getest met de boordcomputer: airco aan of uit en ook licht aan en uit, omdat je dat vaak hoort/leest. Maar bij beide was echt geen verschil te merken, of het moet in de honderdsten zitten.. De computer gaf geen wijziging in verbruik aan in ieder geval.
 
AUTO/ECON = Zonder dat je airco aan staat wordt de temperatuur automatisch geregeld.

AUTO = Met airco aan wordt de temp automatisch geregeld.

Lijkt me duidelijk.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Van verbruik heb ik juist vaak getest met de boordcomputer: airco aan of uit en ook licht aan en uit, omdat je dat vaak hoort/leest. Maar bij beide was echt geen verschil te merken, of het moet in de honderdsten zitten.. De computer gaf geen wijziging in verbruik aan in ieder geval.

[/ QUOTE ]

Bij mijn Slopel Astma gaat het verbruik volgens de verbruiksmeter met 10% omhoog. /forum/images/graemlins/frown.gif
Bij stionair draaiende motor vooral goed uit te lezen.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
AUTO/ECON = Zonder dat je airco aan staat wordt de temperatuur automatisch geregeld.

AUTO = Met airco aan wordt de temp automatisch geregeld.

Lijkt me duidelijk.

[/ QUOTE ]

/forum/images/graemlins/confused.gif Mij nog steeds niet hoor: Want zet je hem eerst op Auto (zoals ik al schreef) dan staat de airco dus aan, maar als je dan b.v. voeten kiest, dan zie je in beeld niks van auto of econ en ook als je begint met econ is dat zo, dus staat de airco dan aan of uit?
 

Logic

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dat klopt, kies je bijv. voeten, dan springt de airco weer uit...

[/ QUOTE ]

Dat klopt dus niet. Bij "auto" kies je de temperatuur, het systeem bepaalt vervolgens hoe hard de ventilator moet draaien en welke luchtuitstroomopeningen worden gebruikt. Als je handmatig voor voeten kiest gaat het "auto" lampje uiteraard uit. De airco blijft echter gewoon ingeschakeld.
Die gaat alleen maar uit als je "econ" kiest. De climate control werkt dan nog steeds maar dan zonder airco.
 

VEEJAY

Forumguru
ik denk dat logic gelijkt heeft (klinkt ook wel logic trouwens) /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

Karstieman

Forumguru
Ik geloof 'm ook wel, maar waarom gaat dat AUTO lampje dan uit ?
Dat zou het lampje moeten zijn wat aantoont dat de climatronic bezig is om de temp. zsm. naar de gewenste temperatuur te brengen/te houden.

Als ik graag lucht op mijn voeten heb, hoeft 't lampje toch niet uit ? Want ik wil wel graag de ingestelde temperatuur houden..

/forum/images/graemlins/confused.gif
 

Henny

Actief lid
Zo dacht ik ook, maar dan moet je dus weten in welkestand je hem hebt staan, voordat je een specieke uitstroomopeninge kiest, want doe je eerst econ, dan verdwijnt die tekst ook als je naar b.v. voeten gaat. Weet je het na een tijdje niet meer dan moet je dus altijd terug naar de auto-stand of econ-stand om te weten of de airco nou aanstaat of uit en dat vond ik nou juist zo onhandig.
Bij de handbediende zet je hem gewoon op airco aan of uit en dan kies je zelf de uitstroomopeningen.
Bij de garage werd ik ook nooit wijzer van de adviezen, allemaal verschillend.
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Weet je het na een tijdje niet meer dan moet je dus altijd terug naar de auto-stand of econ-stand om te weten of de airco nou aanstaat of uit en dat vond ik nou juist zo onhandig.
Bij de handbediende zet je hem gewoon op airco aan of uit en dan kies je zelf de uitstroomopeningen.
Bij de garage werd ik ook nooit wijzer van de adviezen, allemaal verschillend.

[/ QUOTE ]

Precies, dat heb ik nu ook. Ik gebruik/misbruik de auto en econ knopjes om de airco aan/uit te zetten. En dan heb je eigenlijk maar 1 knopje nodig nl:airco aan/airco uit.

Het vervelende is dat je met het auto knopje ook niet zeker weet of airco wel aanstaat. Het systeem bepaald dat nl zelf (automatisch vandaar auto). Als je dus je ramen snel droog wel hebben dan zou je 'airo aan' willen forceren. Ik hoop/vertrouw maar op het systeem dat de airco gewoon altijd aan staat bij auto en anders toch zeker bij ontwasseming aan.
Overigens proefondervindelijk vastgesteld dat het handschoenkastje altijd de koude luchtstroom krijgt. Dus voordat deze gemengd wordt met de warme lucht om in de auto geblazen te worden. Het compartiment onder de armsteun krijgt wel deze gemengde lucht (is dezelfde lucht die de achterpassagiers krijgen) en is dus niet gekoeld (in de folder staat van wel).
 
Ongelooflijk hoe vaag het eigenlijk is met die knopjes ! Zijn wij nu zo dom of is VW/Skoda nou zo eigenwijs (dat ze die bediening niet aan te passen) ?
 
Nou!!! even duidelijkheid: ik ben nl. HVAC technieker in gebouwen,niet in voertuigen,maar 't werkingsprincipe is het zelfde ongeveer!!! dus als clim op AUTO staat,betekend dit dat de ingestelde temperatuur automatisch gehandhaafd blijft,ook de blaasrichtingen en de aanjagersnelheid!! afhankelijk van de in de wagen heersende temperatuur!! dus kan 't zijn dat de airco werkt of de verwarming!!!wat je ook hebt op de stand AUTO,is dat de koele lucht altijd door de bovenste luchtroosters zal gestuurd worden!! want de warmste lucht bevind zich altijd bovenaan in een ruimte en is dat de logica van AIRCO om daar dan de warme lucht te gaan koelen!!nu zoals henny aangeeft als je de luchtrichting MANUEEL versteld naar bvb:VOETEN is het logisch dat 't AUTO lampje uit gaat!!AJA want je voert een manuele blaasrichting in,dus word de blaasrichting niet meer automatisch geregeld!!WEL de ingestelde temperatuur!!!DUS:als je een manuele richting kiest,wil dit niet zeggen dat de airco uit staat,maar enkel de auto gestuurde blaasrichting of eventueel de aanjagersnelheid!!! AIRCO STAAT WEL UIT ALS DE CLIM IN ECOSTAND STAAT!!!!dan kan je enkel verwarmen of koelere buitelucht AUTOMATISCH geregeld binnenhalen of MANUEEL gestuurd!!!!
 

rickske

Actief lid
Dank u wel voor de zeer verhelderende uitlen superber1963. /forum/images/graemlins/worshippy.gif
 

Henny

Actief lid
Ja bedankt voor de uitleg Superber, maar in de Octavia I verdween ook het woord econ uit beeld als je zelf een uitstroomrichting kiest. Hoe kan je dan (in het scherm) zien of de airco nu aan of uitstaat?
Dat was mijn grote probleem en hopelijk is dat in de Octavia II beter (maar het lijkt er niet op hè?)
Ik dacht dus altijd: auto aan , dus airco aan en als je dan econ indrukt, dan is de airco uit.
 

Logic

Actief lid
Ik zit me suf te piekeren, maar ik kan maar geen goede reden verzinnen om de econ knop te willen gebruiken. Ligt misschien aan mij.....
 

Dutch4x4

Senior Member
Zijn héél goede redenen voor, Logic!

- als je benzine wilt besparen c.q. je volle vermogen wilt aanspreken, omdat je auto toch al droog/koel genoeg is en de airco niet echt nodig is
- om vieze geurtjes te voorkomen door een paar minuten voor het einde van je rit de airco uit te schakelen en droog te blazen
 

Logic

Actief lid
punt 1: vooruit dan maar, al voel ik het verschil niet. En in dit weer is de lucht nooit droog /forum/images/graemlins/grin.gif
punt 2: Ik heb nog nooit last gehad van vieze geurtjes(in mijn auto dan... /forum/images/graemlins/blush.gif)
 
Bovenaan Onderaan