climatronic en knopjes auto en econ

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
2 sterke punten van Dutch4X4!

[/ QUOTE ]
Hoe zit het met de 2 sterke punten van mevrouw Dutch? /forum/images/graemlins/yeah.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Punt 1: maar in dit weer krijg je 'm ook niet echt droog als de airco niet werkt - die dus pas boven de 4 graden (ofzo) weer aanslaat. Vanmiddag was 't kort 5 graden, meteen even weer op AUTO gezet: eventjes het vocht eruittrekken. Luchtje komt dan ook weer even opzetten...

Punt 2: vind je 't gek in een auto van krap anderhalve maand oud! /forum/images/graemlins/wink.gif
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Punt 1: maar in dit weer krijg je 'm ook niet echt droog als de airco niet werkt - die dus pas boven de 4 graden (ofzo) weer aanslaat. Vanmiddag was 't kort 5 graden, meteen even weer op AUTO gezet: eventjes het vocht eruittrekken.

[/ QUOTE ]

Als je de ontwassemingsknop aanzet wordt dan ook niet de airco aangezet? Het lijkt me wel slim van het systeem om alle middelen in te zetten om de voorruit te ontwassemen ongeacht de buitentemperatuur.
Maar nogmaals hoe weet je dat zeker ? Oftwel waarom is er geen knopje airco aan/airco uit?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Oftwel waarom is er geen knopje airco aan/airco uit?

[/ QUOTE ]

En daarmee zijn we weer aan het begin van deze draad... /forum/images/graemlins/grin.gif

Dat van de airco staat ergens in het instructieboekje.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Zijn héél goede redenen voor, Logic!

- als je benzine wilt besparen c.q. je volle vermogen wilt aanspreken, omdat je auto toch al droog/koel genoeg is en de airco niet echt nodig is
- om vieze geurtjes te voorkomen door een paar minuten voor het einde van je rit de airco uit te schakelen en droog te blazen

[/ QUOTE ]

Ik merk ook niet dat je met de ECON knop meer vermogen hebt.
In de Leon voelde je gewoon dat er vermogen bij kwam als je de AIRCO knop uitzette...

Uiteraard heb ik dat ook met de Skoda geprobeerd, maar ik merk echt geen verschil.
 
@Karstieman, misschien komt dat wel omdat je een 2 liter hebt met al veel vermogen.

@KMA, Een ontwasemknop zit alleen in auto's met airco, en volgens mij ook alleen in auto's met automatische airco. Lijkt me duidelijk hoe ontwasemen dan werkt.
 

VEEJAY

Forumguru
inderdaad karstieman, het is 1 a 2 pk, dus procentueel is het minder dan met jou ongelofelijk sterke 2.0tdi motor.

Maar geloof me Karstieman bij 30 graden, airco op volle kracht en een volle belading van je auto, merk je wel dat je wat vermogen mist.
 

Dutch4x4

Senior Member
En je merkt het natuurlijk altijd aan het verbruik.

Rogier: de ontwasemknop is niets anders dan de blower vol aanzwengelen en op de voorruit zetten in een auto zonder climate control. Vanochtend echt niets van de airco gemerkt na het indrukken van de ontwasemknop. Met airco krijg je echt een stuk sneller zicht.
 

Logic

Actief lid
Maar mijn airco werkt ook onder de 4 graden hoor. Als ik met vochtig weer(of een heel gezin met natte jassen, gaat ook heel goed) mijn climate control op "econ" zet slaan de ramen binnen een mum van tijd dicht. Op "auto" nergens last van ook, als het echt koud is.
 

Dutch4x4

Senior Member
Toch is 't zo, Logic. Ergens in het instructieboekje (nu niet bij de hand natuurlijk!) staat ook vermeld dat de aircocompressor zichzelf uitschakelt onder een bepaalde temperatuur (ergens tussen de 2 en 4 graden, heb het precieze cijfer niet paraat) om bevriezing te voorkomen.

In de AUTO-stand wordt er ongetwijfeld automatisch warme lucht langs de voorruit en zijruiten geblazen, waardoor ze niet (of minder snel) beslaan.

Vond nog een oud gummen-draadje:

http://83.149.77.14/newforum/forum_message.asp?mes_id=0204861
 

smg

Lid
Het verschil is dat met Econ de lucht wordt gerecirculeerd, vochtige lucht blijft dus vochtig. Sterker nog, wordt door het ademen steeds vochtiger.
 
@Dutch4x4, in de L&amp;K (nr2) staat aangegeven dat onder de 4 graden de airco wordt uitgeschakeld als ik me niet vergis.

@KMA, klopt, econ heeft niets met interne circulatie te maken.
 

bert2

Lid
Ik ben nog onlangs bij mijn dealer geweest en die gaf volgend advies. In de 'auto' stand werkt alles automatisch en kun je geen luchtstroom alleen op de voorruit zetten. Zet daarom 'auto' en 'eco' beide uit (lichtjes mogen dus niet branden) en richt luchtstroom op de voorruit. Blower kun je nog bijregelen. In deze stand zou de airco wel werken echter is het een handbediende geworden. E.e.a. echter ook alleen boven de 4 gr.C want anders zou de airco kunnen bevriezen. Kortom, met de huidige temperatuur/vochtigheid blijft het een beetje tobben. Ik ben trouwens ook niet tevreden over de kracht van de blower, zeker niet in de ontwasemingsstand.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Alle auto's die ik van het VAG-concern heb gehad (Toledo/Altea) die met climate control waren uitgerust, werkte de airco in de stand econ NIET.
De stand auto was zo dat de luchtstroming via alle beschikbare kanalen werd verdeeld en niet zoals bijvoorbeeld het symbool voorruit alleen naar de voorruit.

Het is niet wenselijk een airco bij lage temperaturen te gebruiken. Het risico is veel te groot dat er onderdelen defect raken. Het principe van de warmtewisseling is dat de weggenomen warmte aan de andere zijde wordt afgevoerd. Als de buitentemp te laag is, zal er dus geen afvoer plaatsvinden en is de kans dus te groot dat er bevriezing van onderdelen zal plaastvinden. Daarom wordt bij minder 4 a 5 °C de koelcompressor stop gezet.
 

KMA

Lid
Oke,

Blijft voor mij nu nog 1 vraag over. Als de buitentemperatuur boven de 4 graden is en de knop 'auto' staan aan, hoe weet ik dan zeker dat de airco aan is? Ik merk het niet zoals bij de seat leon aan een terugval in vermogen. Staat de airco bij 'auto aan' per definitie altijd aan zodat de lucht ook droger wordt?
 
@KMA, net zoals Karstieman hebben jullie beide zeer veel vermogen dus een terugval zal je niet zo snel merken. En trouwens, een Skoda is niet te vergelijken met een Seat natuurlijk. /forum/images/graemlins/super.gif

@elcocheSKODA, ik heb in de L&amp;K gelezen dat onder de 4 graden je voorruit minder snel tot helemaal niet meer condenseert. Ben ik het niet helemaal mee eens maar ik heb wanneer het erg koud is weinig last van beslagen ramen.
 

smg

Lid
@rogier: als ervaringsdeskundige kan ik je verzekeren dat mijn voorruit 's ochtends condenseert, ook onder de 4 graden. Ik heb laatst een anticondensdoekje gekocht, omdat het wachten op ontwasemen gewoonweg te lang duurt.

En dat is niet omdat ik de recirculatieknop of econknop gebruik. /forum/images/graemlins/smile.gif
 
@SMG, wel balen voor je, ik heb er namelijk helemaal geen last van. Alleen in oude auto's komt het mij wel geregeld voor.
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@rogier: als ervaringsdeskundige kan ik je verzekeren dat mijn voorruit 's ochtends condenseert, ook onder de 4 graden. Ik heb laatst een anticondensdoekje gekocht, omdat het wachten op ontwasemen gewoonweg te lang duurt.

En dat is niet omdat ik de recirculatieknop of econknop gebruik. /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Dit is een bekend probleem bij het gebruik van een airco. Er blijft vocht in het systeem zitten dat de auto wordt ingeblazen bij het starten. Doordat de ramen in deze tijd van het jaar koud zijn, beslaan ze direct. Een oplossing is het uitschakelen van je airco (dus het econ knopje indrukken). Als je die niet permanent wilt uitzetten, kun je de airco uitzetten zo'n 10 minuten voordat je de motor uitzet. Het probleem is dat je dat gemakkelijk vergeet. Ik denk er meestal pas aan op het moment dat ik al thuis ben. /forum/images/graemlins/laugh.gif
 
Bovenaan Onderaan