Superb 3 Chiptuning

plas0108

Forumguru
Ik wil de komende week kijken of ik tijd kan vinden. Ik wil het eigenlijk z.s.m. laten doen omdat ik mij begin te ergeren aan het feit dat ik terug moet schakelen om in te kunnen halen (ben ik niet gewend). Ik had goed de pest in toen ik vanmiddag een mailtje kreeg dat het niet door ging. Ik ben er ook niet zeker van dat het OBD tunen gaat lukken omdat het niet met elke software en ECU lukt. Als het niet via de OBD lukt dan moet het via externe tuning. Ik weet ook niet of dat dan weer meteen kan. Over twee weken kan ik niet dus waarschijnlijk zien wij elkaar dan niet. Misschien kunnen we een mini meeting organiseren met S3 rijders uit onze regio om de ervaringen tot nu toe uit te wisselen en eventueel VCDS tweaks uit te voeren.
 

Tinto

Forumguru
Zelf was ik ook niet blij want ik moet twee versnellingen terug om op de snelweg in te halen. Als het optrekken bij een 1.6 TDI net een beetje leuk begint te worden, rond 2500 tpm, is de taart op. Een mini meeting zou leuk zijn. Ken jij iemand die VCDS tweeks kan uitvoeren?
 

plas0108

Forumguru
Ja, iemand die nu deze tekst in tikt. Bij mij is het niet zo erg dat ik 2 versnellingen terug moet maar als ik in de 6e versnelling wil inhalen beneden de 110km moet ik terugschakelen. Was ik nooit gewend met mijn vorige auto en dus gaat dat irriteren. Ik heb overigens een 1.8 TSI met handbak.
 

Tinto

Forumguru
@plas0108 hahaha. Dat klinkt goed dat er een VCDS virtuoos in de buurt zit. Als versnelling(en) moet zakken kom je erachter dat je toch in een grote auto zit. De S3 1.6 kan in ieder geval beter meekomen in het verkeer dan de S2 1.6.
 

plas0108

Forumguru
O, was die trager? Mijn vorige auto was een Audi A5 Sportback 1.8 TSI met 170pk/320nm, dezelfde motor die nu in de S3 180pk/320nm leverd. De A5 was zwaarder en toch sneller. Zal wel door de luchtweerstand en/of de versnellingsbakoverbrenging komen denk ik. Je voelt bij de S3 dat de turbodruk net iets telaat/te traag opgebouwd wordt waardoor er een dood punt in de vermogensopbouw zit. Erg irritant na verloop van tijd. Ook lust de S3 aardig wat. Verder dan 1:11 ben ik nog niet gekomen. Ik stond bijna een keer langs de weg omdat de brandstofmeter standaard 15 liter meer aangeeft dan dat er in zit.
 

RoyV1982

Forumguru
Bij mij is die gedaan door VAGtechniek net als de vorige S3. Koppel is wel lager dan de versie met de handbak vanwege het maximale koppel dat de DSG aan kan. Koppel ligt nu op 320 Nm. Vermogen is naar 155 pk gegaan. Was bij de handbak ong. 160 pk.
 

Tinto

Forumguru
O, was die trager? Mijn vorige auto was een Audi A5 Sportback 1.8 TSI met 170pk/320nm, dezelfde motor die nu in de S3 180pk/320nm leverd. De A5 was zwaarder en toch sneller. Zal wel door de luchtweerstand en/of de versnellingsbakoverbrenging komen denk ik. Je voelt bij de S3 dat de turbodruk net iets telaat/te traag opgebouwd wordt waardoor er een dood punt in de vermogensopbouw zit. Erg irritant na verloop van tijd. Ook lust de S3 aardig wat. Verder dan 1:11 ben ik nog niet gekomen. Ik stond bijna een keer langs de weg omdat de brandstofmeter standaard 15 liter meer aangeeft dan dat er in zit.
Ja die was trager. Maar niet veel trager. De S3 1.6 TDI is zowiezo geen strepen trekker. Zelfs corsa's en Altotjes zijn sneller weg bij het stoplicht. @RoyV1982 was de tuning van de 1.6TDI met handbak goed merkbaar?
 
Laatst bewerkt:

RoyV1982

Forumguru
@Tinto, je merkte wel dat er extra power in zat. Op de snelweg pakt die dan makkelijker op als je wilt inhalen zodat je niet terug hoeft te schakelen.

ik vond het het geld waard in ieder geval.
 

RefleCs

Forumguru
ik vind het nog wel even een beste emmer geld. Zou het graag doen maar twijfel enorm aangezien het een leaseauto betreft...
 

Tinto

Forumguru
ik vind het nog wel even een beste emmer geld. Zou het graag doen maar twijfel enorm aangezien het een leaseauto betreft...
Zelf heb ik ook zitten twijfelen omdat het een leaseauto is en omdat het een hoop geld is. Maar een 2.0 tdi zat niet in het leasebudget en ik weet dat ik me dood ga irriteren, gedurende het leasetermijn, dat ik te weinig vermogen heb. Dus ik doe het gewoon.
 

RefleCs

Forumguru
Ik ga het eerst eens even aankijken hoe het bevalt. Heb nu ook geen rakket op wielen als leaseauto (prive daarentegen ;) )
 

Tinto

Forumguru
Ik ga het eerst eens even aankijken hoe het bevalt. Heb nu ook geen rakket op wielen als leaseauto (prive daarentegen ;) )
Voorheen kreeg ik mijn adrenaline kick op de enduro motorfiets. Maar die is verleden jaar verkocht door tijd gebrek. Dus vind ik het wel prettig als mijn auto een beetje levendig is.
 

Bart81

Forumguru
Is er nu ondertussen al iemand die zijn 2.0 tsi 280 pk heeft laten chiptunen?:tegek:

Zeer curieus naar de ervaringen dan...
Ik overweeg het zelf te doen als eindelijk mijn wagen ooit eens gaat geleverd worden..... :dankje:
 

Sonck

Lid
met de 2.0tdi 190pk die in Juni voor men deur zal staan heb ik niet direct de behoeft om hem hem te chippen ... 400nm lijkt mij meer als krachtig genoeg en het is het koppel dat het leuk rijden maakt ... de pk's is toch alleen maar om snel te rijden ...
koppel = acceleraties en hernemingen

en met een leaswagen zou ik het risiko niet lopen... een accident is snel gebeurd en als ze er dan op uitkomen ...
 

Kurtje

Forumguru
met de 2.0tdi 190pk die in Juni voor men deur zal staan heb ik niet direct de behoeft om hem hem te chippen ... 400nm lijkt mij meer als krachtig genoeg en het is het koppel dat het leuk rijden maakt ... de pk's is toch alleen maar om snel te rijden ...
koppel = acceleraties en hernemingen

en met een leaswagen zou ik het risiko niet lopen... een accident is snel gebeurd en als ze er dan op uitkomen ...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens zonder jouw mening af te breken :) Het extra koppel gaat je inderdaad tussen bepaalde toeren meer kracht geven, maar om te zeggen dat pk's alleen maar om snel te rijden is? :)

Laten we het vergelijk nemen van bvb mijn auto (280pk/350nm) en jouw 190pk/400nm? Dus met jouw veronderstelling gaat uw 400nm altijd beter hernemen dan mijn 350nm (afgaande dat de motoren in dezelfde auto's steken).

Lager in toeren gaat dan in het voordeel van jouw motor zijn, maar eenmaal hogere toeren (wanneer ik mijn pk/vermogen heb) zal het helemaal omgekeerd zijn. Dan laat die +90pk zich absoluut voelen in hernemen/acceleraties.
Dus zomaar zeggen pk is voor topsnelheid en koppel voor hernemen/acceleraties lijkt me niet helemaal juist toch? Is eerder een combinatie van.
 

andrehj

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk. Als je naar puur accelleratievermogen kijkt, is de 190pk diesel slechts gelijkwaardig aan de 1.8 TSI. Alles daarboven draait rondjes om de TDI (behalve dan qua brandstofverbruik :nono:).
En zeker met een automaat is koppel eigenlijk irrelevant. Als het sneller moet dan in een bepaalde versnelling kan (koppel onvoldoende), dan zal de automaat gewoon naar een passende versnelling terugschakelen. Uiteindelijk is voor zowel topsnelheid als accelleratie gewoon vermogen nodig.
Dit is ook de reden waarom mijn 1.8 (af-fabriek 186 pk, maar koppel zo'n 250 Nm) niet is getuned. De mogelijke vermogenswinst (op RON95) is gering, en het extra koppel heb ik toch niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tinto

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk. Als je naar puur accelleratievermogen kijkt, is de 190pk diesel slechts gelijkwaardig aan de 1.8 TSI. Alles daarboven draait rondjes om de TDI (behalve dan qua brandstofverbruik :nono:).
En zeker met een automaat is koppel eigenlijk irrelevant. Als het sneller moet dan in een bepaalde versnelling kan (koppel onvoldoende), dan zal de automaat gewoon naar een passende versnelling terugschakelen. Uiteindelijk is voor zowel topsnelheid als accelleratie gewoon vermogen nodig.
Dit is ook de reden waarom mijn 1.8 (af-fabriek 186 pk, maar koppel zo'n 250 Nm) niet is getuned. De mogelijke vermogenswinst (op RON95) is gering, en het extra koppel heb ik toch niet nodig.
Mijn excuses. Maar een toename van 30 pk vind ik niet gering.
 
Bovenaan Onderaan