Superb 3 Chiptuning

louigi58

Senior Member
Mijn dealer hier in het zuiden bood ook externe tuning van JD aan. Je mist dan alleen het finetunen op de rollenbank.
Aangezien elke auto anders is zou ik dit nooit doen. Mijn RS was ook getuned zonder nacontrole op de rollenbank, met als gevolg een enorme dip in het koppel en vermogen bij 2200 rpm.
Na de run op de Skodameeting bij VAGTechniek meteen opnieuw laten Tunen, maar nu op maat. Wat een verschil.
Voor mij nooit geen Tuning meer zonder finetuning op de rollenbank.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, geen probleem dan toch? Ze laden er net als bij JD dezelfde sw in en ik neem aan dat ze dan ook een eindje rijden om eea te checken. In verreweg de meeste gevallen zal er daarna niets meer hoeven te worden aangepast (ik heb dat ook beide keren zo ervaren)
 

louigi58

Senior Member
In mijn geval merkte ik het niet meteen, dacht de de DSG bak twijfelde. Bij rustig rijden schakelt deze al voor 2000 rpm, bij volgas weet ik het aan de bak.
Op de rollenbank in 4e versnelling, voelde het aan of hij overschakelde naar de volgende gang, terwijl hij gewoon in 4 bleef.
Door stage 1 op maat, is deze dip er volledig uit gehaald.
 

louigi58

Senior Member
Zie uitdraai
 

Bijlagen

  • 13-TRT-3 uitdraai tov tuning elders-20141008-134805.jpg
    13-TRT-3 uitdraai tov tuning elders-20141008-134805.jpg
    479,7 KB · Weergaven: 85

Van Hoften

Forumguru
Of je kiest ervoor om voor € 120 extra de rollenbank te gebruiken...

Ik wilde graag weten hoeveel het vermogen nu werkelijk is (en origineel was!). Die kennis is me € 120 waard. Tijdens de rollenbank is er nog wel degelijk "gefriemeld". De tuning gaf een "standaard" vermogen van 230 pk. Na aanpassen van diverse waarden werd dat 235,6. En niet onbelangrijk: het koppel is vlakker gemaakt. Iedere motor heeft zijn eigen karakteristiek wat niet standaard te tunen is. De 1.8TSI in mijn auto had bijvoorbeeld al 193 PK van zichzelf in tegenstelling tot de 180 die er in zouden zitten en ruim 280nm koppel.
 

louigi58

Senior Member
Dat is precies wat ik bedoel, het is die € 120 meer dan waard. Nooit zomaar met de standaard Tuning zonder rollenbank nacontrole.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Zal misschien idd wat nauwer luisteren bij dergelijke standaard vermogens. Voor mijn simpele 1.2 tsi-tje vaar ik blind op het testritje met Mark ;) En het werkt perfect, zowel motorisch als wat betreft de dsg
 

oco1979

Forumguru
Zal afhankelijk zijn van motorvermogen,bij kleine cc inhoud zal standaardchip minder erg aanvoelen dan bij eerder grotere vermogens,waar een dip wel paar Nm kan maken en PK
 

plas0108

Forumguru
@Van Hoften Ik heb vandaag contact gehad met de JD tuner. Hij zegt dat OBD tuning wel mogelijk is (navraag gedaan bij JD). Jij moest toch kiezen voor externe tuning omdat het via de OBD niet mogelijk was?
Hoe bevalt de externe tuning na een paar dagen sturen?
 

Van Hoften

Forumguru
OBD is wel mogelijk @plas0108, maar dan moet de software versie te kraken zijn. Aangezien Skoda meerdere softwareversies gebruikt en niet alle versies op dit moment gekraakt zijn kan het voorkomen dat "jouw" versie alleen via een externe tuning kan worden bewerkt. Het verschil is erg goed te merken. Daarom moet je ook eerst een tijd met het standaard vermogen hebben gereden.

Ik merk het in het koppel (met ruim 80nm toegenomen). Niet alleen dat het koppel hoger is, maar ook dat deze nu over een heel breed toerental beschikbaar is. En ja, als je 100 km uur rijdt en je wil inhalen, dan zit je met 235 PK heeeeel snel aan de 130. En dat is erg lekker!

Tenslotte mocht je DSG hebben en je gaat naar JD: wees verstandig en laat meteen de bak aanpassen. Nu schakelt de bak pas over bij 2.000 tpm en rijd je geen 30 in de 3e versnelling. Dat rijdt echt heel veel beter. De S-stand wordt dan meteen iets afgezwakt, waardoor zowel D als S veel beter werken.
 

plas0108

Forumguru
OK, dan ben ik benieuwd of mijn versie wel te kraken is. Ik heb overigens een handbak die heeft standaard 320nm dus het koppel zal dan iets minder stijgen dan die van jou.
 

oco1979

Forumguru
Altijd dsg laten aanpassen na chiptuning,anders ga je extra Nm niet verkrijgen.(begrenser)
Sommige motoren met dsg hebben lagere Nm dan handbak,na chiptuning,veiligheid.
Staat meestal vermeld bij de chiptuners.
Maar bij de 2.0TSI zal dat niet van toepassing zijn,sterkere DSG :D

Een "goed" gechipte wagen rijd veel beter.

Vooral dat extra Nm is goed bruikbaar voor daily drive.

Kan nooit genoeg Nm hebben of tis dat je richting 1250Nm ga van bugatti V. :maakmegek:

Vooral als het een mooie koppeltafel is.

Die met zo piekkoppel is shit voor mee te rijden.
 

RoyV1982

Forumguru
Vandaag mijn S3 laten chiptunen. Gaat om een 1.6 TDI DSG. Extra vermogen is goed merkbaar bij optrekken en inhalen, gaat allemaal net even wat soepeler dan voorheen.
 

Tinto

Forumguru
Vandaag mijn S3 laten chiptunen. Gaat om een 1.6 TDI DSG. Extra vermogen is goed merkbaar bij optrekken en inhalen, gaat allemaal net even wat soepeler dan voorheen.
Cool!door wie heb je het laten doen @RoyV1982? Ik zou morgen mijn auto laten tunen maar de tuner heeft last van zijn been en kan niet lopen
 

Tinto

Forumguru
Ik zou 'm morgen ook laten tunen (om 11 uur), gaat ook niet door vanwege het zelfde been. Welke motor zit er bij jou in?
Wat apart. Ik stond ook voor 11:00 geplanned. Mischien rijd ik morgen wel ff langs. Voor mij is het de tuning van een 1.6 TDI met handbak
 
Laatst bewerkt:

plas0108

Forumguru
Dat is idd apart. Zou je 'm via OBD laten tunen of extern? Ik woon er nog geen km vandaan dus misschien rij ik ook even langs. Zijn collega was pas na 14:00 beschikbaar maar dan is JD al dicht dus dat was geen optie. Ze lezen de ECU alleen uit en sturen de data dan naar JD dus twee tegelijk zou wel kunnen.
 

Tinto

Forumguru
De afspraak is nu verzet naar zaterdag over twee weken. Helaas kan ik volgend weekend niet. Voor wanneer staat jouw afspraak nu gepland @plas0108? Misschien zien we elkaar....
 
Bovenaan Onderaan