Chiptuning O3 1.6 TDI

VWim

Forumguru
Tuurlijk, pure onzin..... :banghead:

En hoe zou jouw boordcomputer moeten weten hoeveel er in werkelijkheid wordt ingespoten? Dan kan hij niet weten, want daarvoor zit die box in je auto. Als hij niet weet hoeveel er wordt ingespoten, hoe kan hij dan weten hoeveel er verbruikt wordt?

De meting heeft overigens alleen nut op het moment dat je ook een meting voor de tuning heb gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

xrayman

Nieuw lid
@Fean, Je opmerking over het kunnen ontdekken van een externe ECU chiptuning is zeer interessant. Zou je misschien willen/kunnen uitleggen hoe de dealer kan zien dat een auto uitgevoerd is geweest met een externe ECU tussen het motor management en de motor, waarbij de originele motormanagement alleen andere getallen krijgt uit de externe ECU? Het is mij niet geheel duidelijk hoe de dealer dit kan weten wanneer de Externe ECU niet aanwezig is tijdens onderhoud.

Tenenkrommend voor de mensen die praten over fabrieksgarantie en dat men het chippen of een box niet zou kunnen zien.

Allereerst is het importeursgarantie en geen fabrieksgarantie DUS het komt neer op Pon als je iets wilt verhalen op je garantie. Ten tweede geven de meeste chippers software garantie en nemen de garantie van je auto echt niet over.

En JA natuurlijk ook met een externe box kan men zien dat de auto gechipped is of is geweest. Lariekoek als de chippert zegt dat dat niet zo is.
 

Race Eend

Forumguru
Tenenkrommend voor de mensen die praten over fabrieksgarantie en dat men een box niet zou kunnen zien.

En JA natuurlijk ook met een externe box kan men zien dat de auto gechipped is of is geweest. Lariekoek als de chippert zegt dat dat niet zo is.

Dat kun je wel roepen, maar heb je daar ook een bewijs van?

Ik heb honderden klanten met externe ecu's op dit moment en geen van deze heeft garantieproblemen als de set gewoon tijdig gedemonteerd is. De VAG ecu ziet nl geen andere waardes, voor hem is de turbodruk gewoon origineel, dus daar is het niet in terug te zien.

Overigens met software net zo, als hij getuned is, dan is het 100% te zien als men er naar gaat zoeken. Echter in de auto origineel gemaakt voor hij naar de dealer gaat, dan is het in 99% van de gevallen geen probleem om de garantie te claimen. Dat men de schrijfactie in theorie nog zou kunnen terug vinden zal vast, maar praktijk leert dat men dit vrijwel nooit doet. Ik heb best een aantal 1.2 TSI modellen origineel moeten maken vanwege distributieketting problemen (sommige hebben zelfs 2 maal ketting problemen gehad) en deze mensen hebben nooit problemen gehad met hun claims naar de importeur.
 

Jstruijk

Senior Member
Gewoon uit interesse: Is het gebruik van de externe ecu gelijk aan het principe van een powerbox? Maw, wordt de originele ecu "simpelweg" voor de gek gehouden of komt hier slimmere (betere) techniek bij kijken.
 

VWim

Forumguru
Een externe ECU is een powerbox: een toestel dat je auto voor de gek houdt met het idee om meer vermogen op de weg te krijgen.

Externe ECU is gewoon een marketingkreet.
 

Jstruijk

Senior Member
Ja dat begrijp ik, maar in mijn beleving en zoals mij altijd geleerd is, is een powerbox, externe ecu of hoe je het ook noemen wilt niet geweldig voor de motor/turbo etc.
Waarschijnlijk zit het verschil in deze dat de goedkope powerboxen simpelweg wat waardes veranderen zonder echt rekening te houden met de gevolgen behalve de toename in vermogen, maar dat er in dit geval wel op gelet wordt (meten en testen)
 

Remakil

Forumguru
Het zou inhouden dat de tank eerder leeg is dan de bc door heeft... Ik ga het niet geloven... @peterbaarlo ;)

Zou gek zijn, gedurende de hele tank houd de bc een actieradius aan van 900+ km en ineens sta je aan de pomp na 800 km.. de actieradius loopt volgens bc namelijk tot nu toe niet echt terug...
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Gewoon uit interesse: Is het gebruik van de externe ecu gelijk aan het principe van een powerbox? Maw, wordt de originele ecu "simpelweg" voor de gek gehouden of komt hier slimmere (betere) techniek bij kijken.

Een powerbox is een doosje weerstanden wat je simpelweg op 1 sensor zet, die hij continue verdraaid.

Bv op de temperatuursensor van de brandstof, als je deze op 125 graden zet, dan zal de motorecu een beetje meer inspuiting geven, om de voor hem hete diesel wat te compenseren.


Wat hier op de 1.6 TDI's gemonteerd wordt is wel een stuk geavanceerder dan een powerbox. Het blijft hetzelfde principe, de ecu wordt om de tuin geleid, maar de box is echt voorzien van een computer met belasting/toerental signalen etc. Stationair doet de box dus niets, en bij hele lage belasting ook niet, pas als je meer van de motor vraagt geeft hij hem ook meer turbodruk/brandstof. De kabelboom voor elk type motor is uniek, de boxen zijn geheel gelijk, van 3.0 TFSI tot 1.2 TDI. Puur de software die wij erin zetten bepaald waarvoor hij geschikt is.
De software is ook per auto te optimaliseren, dat is heel duidelijk in de ontwikkeling te zien, de golf 7 gti heeft nl best een grillig koppelverloop met de originele VW software, na plaatsen van de box met een 'standaard' config werd het koppelverloop alleen maar grilliger, na veel finetuning is het koppelverloop een stuk strakker dan een originele auto, met een ordinaire powerbox zou je dat nooit voor elkaar krijgen.

OBD tuning is ALTIJD mooier, maar als dat niet voor handen is, is dit een prima oplossing (daarbij is het een fijne oplossing voor mensen die hun tuning graag zelf demonteren).
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
@Race Eend

Hoe zit het met het verbruik, volgens jullie?

Ik rij al ruim 200 km rond met een boordcomputer die volhoudt dat ik minder verbruik dan voorheen en dat mijn actieradius ca. 950 km is. Hij wijkt daar niet vanaf, tot nu toe...

Dus of hij loopt straks ineens enorm terug, of de tank is leeg terwijl de bc denkt dat er nog in zit...
 

Race Eend

Forumguru
Wat betreft het verbruik, dit kan iets vertekenen, de ecu ziet niet dat er meer ingespoten wordt.

Echter de normale tank-meter blijft wel gewoon correct (dit meet hij door de vlotter in de tank), maar je geschatte actieradius kán iets te optimistisch zijn, let wel kán, hoeft niet per se.

Zeer simpel te controleren natuurlijk, als je normaal 830km op de tank rijdt en nu 870km en niet meer liters tankt dan normaal, dan is hij echt zuiniger geworden.

Hij kan overigens ook wel iets zuiniger zijn, in deellast bereik geven wij hem ook al ietsje meer turbodruk (dat doe je met obd tuning ook, meer lucht zorgt vaak voor een iets lager verbruik bij diesels).
 

cali05

Forumguru
ca 60.000 KM met een box van JD gereden(1.2 tdi) Geen noemenswaardig lager verbruik. Wel fijner rijden.
 

CDK

Forumguru
Ik verwacht dat je afwijking van je BC alleen maar groter is geworden en niet je auto zuiniger. De powerbox zorgt er immers voor dat er meer brandstof wordt ingespoten dan dat je computer vanaf weet.

Zou er nog maar eens een meting voor doen aan de hand van gereden kilometers en getankte liters.
Ik denk dat jij daar wel eens gelijk in kan hebben @VWim :jaja:

Edit: zie nu dat @Race Eend dat ook al aangaf in zijn post dat die mogelijkheid bestaat....
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Remakil

Forumguru
Goed, we gaan het zien... thans Race Eend!
Ik ga er van uit dat het deellast verhaal van toepassing is hier. Je uitleg sluit aan bij wat ik denk.

Die bc. geeft sowieso een vertekenend beeld, ook origineel. Je rijdt nooit de opgegeven waardes, altijd verbruik je meer. Maar men kan mij niet wijsmaken dat het ding 700 km denkt 900+ km te kunnen rijden en ineens knalhard afneemt naar 800 of minder... dat ik geen 930 km ga halen lijkt me duidelijk, maar 875 of in die buurt wel. En in dat geval is hij zuiniger geworden, omdat het opschroeven van de turbodruk van toepassing is. Ik rij er momenteel steviger mee dan voorheen, so we'll see...
 

Remakil

Forumguru
Ja Joske, steviger...

Vooral met optrekken hè, niet zo zeer sneller op de wegen. En dat tankje hoeft niet, als het goed is gaat er vanzelf een oranje lampje branden ter herinnering aan de lege tank... ;)
 

Joske

Forumguru
Ja Joske, steviger...

Vooral met optrekken hè, niet zo zeer sneller op de wegen. En dat tankje hoeft niet, als het goed is gaat er vanzelf een oranje lampje branden ter herinnering aan de lege tank... ;)
tja met al die topics over daadwerkelijke actieradius brandstoftank zou een mens al gaan twijfelen en het zekere voor het onzekere nemen.. ;)
 

SNARFB

Senior Member
Waarom duurt het eigenlijk zo lang voordat er eindelijk obd-getuned (gekraakt) kan worden. De nieuw type ecu's zijn er nu toch alweer een tijdje? Of zijn de nieuw type ecu's beter beveiligd?
 

Race Eend

Forumguru
De nieuwe bosch 1.6 TDI is ook weer sterk beveiligd. De vorige 1.6 TDI met siemens ecu, heeft ook dik 2 jaar geduurd hoor. Het neemt elke keer langer voor ze gekraakt zijn.
 

Noord26

Forumguru
En als de markt er niet zo groot voor is (NL is maar klein en hier hebben mensen veel profijt van de regeltjes omtrent auto's) zal de ontwikkeling er ook niet zo'n drang naar hebben.
 
Bovenaan Onderaan