Chiptuning O3 1.6 TDI

Remakil

Forumguru
oh.. dus er mogen wel mooie verhalen geschreven worden en een kritische noot betekend slotje erop ?
Gaat uw gang... :jaja:

Ik als persoon die zijn 1.6 heeft laten tunen kan dat best hebben. Dat de emissie eisen nu naar de galamiezen zijn, maakt me niet uit. Immers, die klopten bij aflevering al niet meer. Echter, onze regering gedoogd dat zoals men ook de emissie verpestende 18" en 19" velg goedkeurd. Dus waar hebben we het over? Over een 1.6 TDI die als Greenline op de weg is gekomen en nog nooit aan de emissie eisen heeft voldaan. Bij geboorte al niet...

Dus wat mij betreft kan die dooddoener de kast in... ;)

Komt nog bij, als je de grenzen verruimd wil dat niet zeggen dat ze tot die grens bereden worden... u kunt mijn auto over 4 jaar gerust kopen, ik weet zeker dat u er nog eens 4 jaar met plezier in zult rijden... en anders een ander wel... ;)
 

Joske

Forumguru
Wat mij vooral in het tuningverhaal interesseert zijn recensies op lange termijn, dus mensen die 100k km of 200k km met een aangepast motormanagement rondgereden hebben. Ik heb hier al zodanig meermaals mee in het hoofd gezeten dat ik natuurlijk het internet frequent afschuim op zoek naar dit soort verhalen. En ik moet zeggen dat ik beide tegenkom, dus mensen met brokken EN mensen zonder brokken. Dan is de vraag natuurlijk hoe komt dit? Wat dan dikwijls naar voren komt is WIE de tuning aangebracht heeft en HOE er mee omgegaan is (denk dan maar aan regelmatig en correct onderhoud).

Dit in beschouwing genomen is voor mij de conclusie dat mits keuze van een bekwame tuner er weinig mis kan gaan. Natuurlijk geschoeid op ervaringen van anderen en geen persoonlijke, maar daar zal in de loop van het jaar wel verandering in komen ;) (VAG meeting). Ik hoop dat ik nadien ook alleen maar positieve verhalen kan vertellen!

Ohja, en iedereen mag hier posten wat hij wenst, het is en blijft een forum (= discussiegroep voor mensen met een gemeenschappelijke interesse) zolang je iedereen maar in zijn waarde en laat en elkaar met respect behandeld.
 

MeneerB

Forumguru
Gaat uw gang... :jaja:

Dat de emissie eisen nu naar de galamiezen zijn, maakt me niet uit. Immers, die klopten bij aflevering al niet meer.

Sorry maar dat vind ik nou een dooddoener: :nono:
Dat de verbruikscijfers niet reëel zijn is bekend en ook waarom.
En de auto voldoet echt wel aan de emissie eisen. Alleen door de volstrekt onrealistische meet methode zal de emissie in de praktijk veel hoger zijn dan volgens die meetmethode. Maar om je keuze goed te praten door te zeggen dat ze al niet kloppen..... sorry.

Je gebruikt (juridisch gezien terecht) de mazen van de wet. Ik wil dan alleen geen commentaar horen als de overheid de bijtellings regels om die redenen aanscherpt. Maar vaak gaat dit ook gepaard met maatregelen die ook mij treffen. En daar heb ik wel problemen mee.

Even voor de beeldvorming: Ik heb absoluut niets tegen tuning. Een goed getuned blok is technisch een genot om naar te kijken,te rijden en te horen. Maar dan heb ik over tuning van het niveau Brabus, AMG, Alpina en zoals vroeger Oettinger Abarth etc. Dus andere zuigers, nokkenassen, inspuitsystemen etc..
Chiptuning is wat mij betreft geen tuning maar alleen verstellen van parameters.

Maar wat Joske schrijft: Ik zou graag verhalen horen van gechipte motoren die meer dan 150-200K gelopen hebben. Bij klokje rond van autoweek ben ik ze nog niet tegengekomen.

Maar wat betreft je aanbod: Nee dank je :dankje:
Over 4 jaar hoop ik in mijn 180PK op de ontwerptafel getunde Skoda, met een grote grijns een steile pas op te blazen en boven aangekomen van het uitzicht te gaan genieten.
(terwijl de heel gebleven turbo afkoelt en vrouw en kinderen met een wit bekkie aan het bijkomen zijn)
 

Desperado

Forumguru
Gaat niet om een andere mening. Gaat om een de inhoud die al zo vaak gevoerd is en geen nieuwe inzichten geeft.
Ook deze kun je op talloze topics toepassen en kom ik ook op andere forums geregeld tegen. Toch is het helemaal niet erg dat de oude inzichten eens opnieuw onder de aandacht gebracht worden. Dit levert vaak dezelfde verhalen ook, maar laat ook geregeld nieuw licht erop schijnen.

Ontopic: Ik neem aan dat de gerenommeerde tuners die hier over het algemeen besproken en gebruikt worden best weten wat ze doen en niet te vergelijken zijn met de beunhazen die er alleen maar een kastje oid tussen drukken.
 

peterbaarlo

Senior Member
nu de gemoederen weer wat bekoeld zijn mijn ervaring.

ik heb met mijn vorige auto ruim 130.000km getuned gereden met een externe box (1.2 VAG tdi)
het verbruik bij tuning neemt mijn inziens toe (meer vermogen door meer diesel en een door uitlaatgassen aangedreven turbo harder laten draaien kost ook energie).
bij de 1.6 tdi zie ik ook een lichte toename in het verbruik, niet op de bc maar wel aan de pomp. na 2 tankbeurten en 1600 km in krap een week tijd is mijn conclusie wellicht wat rap. mocht mijn auto dus ineens wel zuinig worden dan zal ik dat dan ook wel zeker melden. tot die tijd ben ik van mening dat meer vermogen dus sneller accelereren in 9 van 10 gevallen altijd meer diesel kost dan rustig aan, tuning geeft ook een hogere topsnelheid. ook daar bespaar je niets mee maar voor die ene keer per jaar dat je alleen in de auto zit op een verlaten duitse autobahn waar geen snelheidslimiet geldt, op een zondag avond richting Denemarken dan is het wel weer leuk. voor even met 218 km/u. en dan weer rustig verder op de CC.

en graag had ik een 2.0 tdi gehad, maar naar verloop van tijd had ik deze dan ook laten tunen, zelfs eigenaren van V10 tdi's laten hun auto tunen voor meer vermogen. gewoon. omdat het kan.

en over uitstoot.. ik rij gemiddeld 1:21 en gooi mijn oude batterijen niet in de container!

oja ik scheid zelfs plastic afval
 

CDK

Forumguru
leuk dat @MeneerB tegen tunen is, vooral niet doen als je daar koude rillingen of erger van krijgt! maarrrr als MeneerA en MeneerC tot en met MeneerZ dat wel willen doen, lekker laten gaan, daar is iedereen vrij in!! het mooie van een forum als dit is..., dat je kennis mag uitdelen en ontvangen én dat je je mening gevraagd én ongevraagd mag geven :jaja:
 

MeneerB

Forumguru
leuk dat @MeneerB tegen tunen is,

Corné, kleine correctie: Ik ben niet tegen tunen. Dat moet een ieder voor zich weten. Zolang de volgende eigenaar ook maar te horen krijgt dat de auto gechipt is (geweest).
De redenen dat ik problemen heb met chiptunen heb ik samengevat in mijn vorige bijdragen.

Maar een ieder mag mij proberen te overtuigen. Maar wees gewaarschuwd: Ik ben een ontzettend eigenwijze techneut. :geek:
 

CDK

Forumguru
Corné, kleine correctie: Ik ben niet tegen tunen. Dat moet een ieder voor zich weten. Zolang de volgende eigenaar ook maar te horen krijgt dat de auto gechipt is (geweest).
De redenen dat ik problemen heb met chiptunen heb ik samengevat in mijn vorige bijdragen.

Maar een ieder mag mij proberen te overtuigen. Maar wees gewaarschuwd: Ik ben een ontzettend eigenwijze techneut. :geek:
Ik wil niemand overtuigen hoor, iedereen juist vrij laten in zijn keuze!! ik had er een goed gevoel bij, daarom heb ik het laten doen, ik heb er een compleet andere lees beter rijdende auto voor terug gekregen, terwijl hij al goed reed, maar nu gewoon net iets verfijnder en wat soepeler ;)
 

Joske

Forumguru
Ik wil niemand overtuigen hoor, iedereen juist vrij laten in zijn keuze!! ik had er een goed gevoel bij, daarom heb ik het laten doen, ik heb er een compleet andere lees beter rijdende auto voor terug gekregen, terwijl hij al goed reed, maar nu gewoon net iets verfijnder en wat soepeler ;)
en haal je nu tenminste ook je fabrieksopgave eens é :D
 

henriz

Forumguru
Over een 1.6 TDI die als Greenline op de weg is gekomen en nog nooit aan de emissie eisen heeft voldaan. Bij geboorte al niet...
Ik neem aan dat je doelt op de NEDC-testcyclus die niet aansluit bij de praktijk?
Deze test is in 1990 weliswaar ontworpen om een beeld te geven van brandstofgebruik bij typisch gebruik, maar wordt al jaren niet meer zo gebruikt. De test wordt tegenwoordig gebruikt om auto's onderling te vergelijken op een voorspelbare en controleerbare wijze.
En dat doet ie prima. De overheid weet dat de waarden in de praktijk hoger liggen, voor alle auto's, en heeft de bijtellingsgrenzen op deze test gebaseerd. En wel zodanig dat een handvol modellen in de 14% categorie vallen. Zou de test strenger zijn en de resulterende CO2 waarden dus hoger, dan had de overheid hogere bijtellingsgrenzen gehanteerd om ook op een handjevol 14% modellen uit te komen.

Jouw 1.6 TDI Greenline voldeed bij aflevering dus wel aan de emissie eisen. Die zijn immers gebaseerd op de standaard testmeting.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gaat niet om een andere mening. Gaat om een de inhoud die al zo vaak gevoerd is en geen nieuwe inzichten geeft.
Ook dat kom je maar al te vaak tegen - zeker als je sommige lange topics eens doorbladert.
Als er alleen maar nieuwe en oorspronkelijke gedachten toelaatbaar zijn, zal het hier erg rustig worden.
Scheelt veel tijd, dat dan weer wel... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou de test strenger zijn en de resulterende CO2 waarden dus hoger, dan had de overheid hogere bijtellingsgrenzen gehanteerd om ook op een handjevol 14% modellen uit te komen.
En dat is dus precies wat de overheid doet, door die bijtellingsgrenzen met enige regelmaat naar beneden bij te stellen. Hou de hond een worst voor, zodat hij iets sneller probeert te lopen...
Da's net zo logisch als het met enige regelmaat verhogen van de pensioenleeftijd op basis van de toenemende levensverwachting...
 

Race Eend

Forumguru
De test wordt tegenwoordig gebruikt om auto's onderling te vergelijken op een voorspelbare en controleerbare wijze.
En dat doet ie prima.

Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, alhoewel de vergelijking wat scheef gaat door de lange tijd dat de wagens stil staan en omdat er totaal geen acceleratie op vermogen gedaan wordt.

Conclusie: om een NEDC test te kunnen rijden met een auto van 1200 kg is slecht zo'n 27 pk en maximaal 79 Nm nodig. Bij chiptuning zet men als het ware een extra koppel en vermogen bovenop het al aanwezige koppel en vermogen. Maar omdat tijdens te test maar een zeer beperkt deel van het reeds beschikbare koppel en vermogen wordt aangesproken, hoe kan extra koppel en vermogen dan invloed uitoefenen op de test en daarom op de uitstoot?

De conclusie is simpel. DAT KAN NIET !!! Kortom, chiptuning beïnvloedt de opgegeven CO2 uitstoot niet en heeft ook geen invloed op het energielabel!!


http://www.squadra-tuning.nl/chiptuning-energielabels.html

Ook zijn auto's met een start stop systeem in de praktijk veel minder vriendelijk dan de uitstoot in de test doet voorkomen.

De motor staat tijdens tegen test maar liefst 4 x 60 seconde stil. In totaal dus 4 minuten van de bijna 20 minuten (1180 sec.) dat de test duurt. Kortom, men gaat er van uit dat de gemiddelde autorit 20 minuten duurt, de auto daarbij 4 minuten stil staat, wij 66% van de tijd in de stad rijden en op de buitenweg maar heel even de maximale toegestane snelheid rijden. Totaal buiten de werkelijkheid. Daarnaast is het uiteindelijke gevraagde vermogen en koppel van de motor is zo laag dat men bij wijze van spreken met de grote teen gas moet geven om vooral niet te snel te gaan. Een auto met maximaal 40 pk moet zo'n test kunnen doen. Die wordt redelijk aangesproken. Maar een auto met 600 pk moet zo'n zelfde test doorlopen. Dat lijkt ons erg lastig. Die kan misschien niet eens 50 km/uur in de 3e versnelling rijden.
 

MeneerB

Forumguru
Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, alhoewel de vergelijking wat scheef gaat door de lange tijd dat de wagens stil staan en omdat er totaal geen acceleratie op vermogen gedaan wordt.

Helemaal mee eens, Wedden dat menig 14% vehikel door de mand valt.
Dat kan toch helemaal niet: 200+ pk monster met 14% ?

Het stukje van squadra tuning gelezen. Leuk, maar rept alleen over co2.
De correlatie verbruik - co2 is evident. Hou je het verbruik na tunen binnen de perken zal de co2 uitstoot ook beperkt blijven.
Dat er in het stukje geschreven wordt dat een roetmeting overbodig is klinkt heel leuk.
Maar die meting toont wel aan of het roetfilter functioneert.

Maar wat ik nergens lees is de na tuning gewijzigde uitstoot van de andere componenten die uit de uitlaat komen.
(er komt niet alleen maar co2 uit) Daar wordt met geen woord over gerept.

De moderne motor afstemming is nog steeds een compromis: De co2 verder omlaag brengen is zonder meer mogelijk maar niet zonder een verhoogde emissie van andere ongewenste uitlaatgas componenten (o.a. nox)

Dat is ook de reden waarom mijn oude passat 1.9tdi bijna net zoveel verbruikt als de moderne 1.6tdi.
Alleen was dat ding veel vuiler. De vermindering in het verbruik door nieuwe technieken wordt voor een groot deel weer opgeslokt door de (terecht) strengere emissie eisen.
 
Laatst bewerkt:

Fean

Forumguru
Volgens mij worden die emissie-tests gereden in Fantasialand.., grillen afplakken, andere banden, meest optimale temperatuur, alsof ik mijn grill afplak en m'n rechterspiegel eraf haal, wtf?

Te zot voor woorden dat je 285pk kunt rijden tegen 0% bijtelling (nu 7%)...De V60 D6 dat is het echt toppunt... Dat ding rijdt trouwens 1 op 12 met een beetje trappen. De "sportstand" die menig man gelijk aan zet...;) 0-100 in 6 seconden en dan geen bijtelling hebben.. prachtig!

Het kan aan mij liggen maar veel Priusrijders zie ik klompvoeterig links-rijden met 140+. Het liefst zie ik een begrenser op "dat ding"... A omdat ie uit lelijkheid eigenlijk een verschijningverbod zou moeten hebben en B uit afgunst dat anderen er wel in durven te rijden en daardoor minder betalen dan ik;)

Overgens zijn koeien de meeste vervuilers en niet de auto's...
 

Remakil

Forumguru
Heb al eens gezegd, iedereen 20% betalen en klaar!

Maar zolang de overheid mensen sponsort om in een grotere en luxere auto te stappen, doe ik mee natuurlijk. Zou een dief van mijn eigen geld en plezier zijn... ;)
 
Bovenaan Onderaan