Chiptuning O3 1.6 TDI

peterbaarlo

Senior Member
onderstaand de meting van mijn auto bij JD, remakil die een uurtje eerder was had 2 pk en 5 nm meer.
origineel hadden mijn auto en die van remakil allebei 116pk al had die van mij 15 nm minder origineel, dit hebben de heren van JD mooi weten te verkleinen tot nog maar 5nm.

nqc.jpg



mqc.jpg
 

DJ'83

Lid
Ik ben ook zeker geïnteresseerd in de groepsactie. Als ik mijn auto tenminste eindelijk een keer krijg...:mad:
Daarna nog even een km of 2000 erop zetten en gaan!
 

luckyluke

Nieuw lid
Heeft er iemand ervaring met het tunen van de 1.6 diesel met DSG? Hoever gaat men de moter dan opdrijven, rekening houdend met de 250 Nm van de DSG7?
 

Joske

Forumguru
Ja, minstens 2500km wordt er aangeraden (dacht ik toch mij te herinneren dat Mark van JD hier eens gepost had)
 

cali05

Forumguru
Ik heb m'n fabia 1.2 tdi laten tunen bij JD. Zeer goede ervaring. Ging van 75 naar dik 100 pk. Topsnelheid is niet zo belangrijk maar souplesse en trekkracht werden beduidend beter.
 

Remakil

Forumguru
Ik heb m'n fabia 1.2 tdi laten tunen bij JD. Zeer goede ervaring. Ging van 75 naar dik 100 pk. Topsnelheid is niet zo belangrijk maar souplesse en trekkracht werden beduidend beter.
Hij wordt er ook zuiniger van denk ik zo... maar dat laat ik later nog wel zien...
 

Remakil

Forumguru
Ik rij al mijn auto's en motoren in door hem eerst warm te rijden en daarna zoveel mogelijk stevig optrekken en goed af te laten remmen op de motor. Snelweg niet inhouden en 100 sukkelen, maar gewoon wat sneller en wisselen. Dus 120, 130, 110, 140 en als je de kans hebt een keer ruim boven toegestaan knallen...

Rij eens een stukje binnendoor, zodat je veel meer moet schakelen. Lekker vol gas optrekken en af laten remmen op de motor. Niet optrekken tot de naald het rood aantikt, maar wel volgas en toeren maken...

Met belasting loopt een blok mooi in, met voorzichtigheid niet. .. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterbaarlo

Senior Member
ik heb vandaag het gaspedaal ook eens wat meer gebruikt, was nog een beetje voorzichtig afgelopen vrijdag direct na de tuning..

tussensprintjes na JD tuning zijn echt helemaal geweldig, 80 in zijn 4 en dan gas er op, je zit zo aan de 160.

geeft een beetje een "Dr Jekyll and Mr Hyde" gevoel.

weinig toeren bij wegtrekken vanuit stilstand dan blijft het blok rustig je merkt iets meer koppel maar blijf je vroeg schakelen dan rij je zuinig en relaxed (Dr. Jekyll),
hou je de toerenteller boven de 1800 - 2000 toeren maar onder de 4500 toeren, vlot schakelen en je rechtervoet flink omlaag dan komt Mr Hyde tevoorschijn die ineens erg gretig vooruit wil..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Remakil

Forumguru
Mr Hyde is erg leuk...

Rij rustig, draai de snelweg op. Audi achter me hijgt erg in de nek en dan volgas er vandoor. Audi bleef bij, maar liep niets in en dan met 160 invoegen en zien dat hij is afgehaakt...

Rustig gaan rijden en genieten van de verbaasde blik als hij voorbij komt en ik met een grijns de duim opsteek...:D
 

Desperado

Forumguru
Dat is het echte genieten van de Skoda. Ik weet nog uit mijn Peugeot tijd dat we een klant hadden met een snelle 406 die belde met mijn collega.
Ik rij hier in Duitsland met 210 op de klok en ik wordt ingehaald.....door een SKODA! Kan dat ding van mij getuned worden??
Ik geniet nog altijd van dat verhaal. Puur genieten hoe het kindje volwassen is geworden.
 

Remakil

Forumguru
Zo, even een verslagje van mijn kant en mijn bevindingen, alsmede de cijfers... ;)

Power to the Skoda... u ziet de verschillen...
IMG_6299_zpsb556c09a.jpg


Los van het feit dat de O3 nu erg lekker optrekt en rijdt, is er meer veranderd door JD. Natuurlijk ga je naar de tuner toe om je blok te kietelen, maar dat is niet vanwege race gevoelens, maar voornamelijk om een auto te hebben die prettiger door het verkeer rijdt. Ok, toegegeven... het is leuk om even flink op te trekken, maar als je normaal rijdt merk je het verschil ook! Het pakt veel soepeler op, je voelt in elke versnelling (zeker de hogere) dat er genoeg paarden voorradig zijn, bij 110 even het gas intrappen in zijn 5 stuif je vooruit, wat inhaalacties een stuk relaxter maakt...

Maar er is meer... zuinigheid! Bij JD hebben ze middels deze box en door het afstellen op de vermogensbank niet alleen naar Nm en pk's gekeken. De hele afstelling is gewoon verbeterd! Reed ik voorheen 140 op de teller, dan liep het verbruik volgens de bc al snel op naar 6,2 of meer per 100 ltr... dat ligt nu ruimschoots lager. Na een woon/werk rit zat ik wel eens op 4,8 ltr/100 km gemiddeld, maar dan lag het tempo laag door de drukte. Nu rijdt ik met 130-140 naar de zaak buiten de spits en kom ik ook aan met 4,8 ltr. verbruik gemiddeld...

Zie hier, bij 133 km/u het verbruik en dat is niet bij net ff de helling af, maar op het vlakke...
IMG_6332_zps00be836d.jpg


Zelfde weg... nu bij 150 km/u...
IMG_6325_zps20c12f33.jpg



Als ik dezelfde rijstijl/snelheden aan hou, als voorheen. Dan scheelt het aanzienlijk in verbruik.
Zat ik eerst op een actieradius van ca. 820-840 km... nu zie ik die actieradius gewoon oplopen tot ruim boven de 900 km. Gister na het tanken stond hij op 840. Toen ik thuis kwam stond hij op 810 km, maar toen had ik wel al 150 km gereden...

Al met al is tuning hoogstwaarschijnlijk dus ook milieutechnisch verantwoord... ;)
De komende tijd zal ik e.e.a. goed bijhouden, maar mijn gevoel zegt dat ik de aanschaf van deze installatie ga terugverdienen middels het zuinigere verbruik, bij een leuker rijdende auto...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VWim

Forumguru
Ik verwacht dat je afwijking van je BC alleen maar groter is geworden en niet je auto zuiniger. De powerbox zorgt er immers voor dat er meer brandstof wordt ingespoten dan dat je computer vanaf weet.

Zou er nog maar eens een meting voor doen aan de hand van gereden kilometers en getankte liters.
 

Remakil

Forumguru
Dat is pure onzin wat je zegt...

Dan zou de tank leeg zijn, voor de bc het weet en dat is dus niet zo. Bovendien heeft de laatste tankbeurt bevestigd dat de bc dondersgoed weet hoe of wat...

Geen enkele afwijking in tankhoeveelheid in combi met gereden kilometers. Waarbij ik moet zeggen dat er natuurlijk sportiever is gereden en er enkele voluit runs zijn gedaan op de vermogens bank...

Ik heb getankt bij 820 km en nog 10 km actieradius en er ging net zo veel in als de keer ervoor bij die gereden kilometers...

Zou wat wezen, dat de bc ineens totaal verkeerd meet vanwege doe powerbox... maar ik zal je de eerstvolgende tankbeurt even verslag geven van gereden kilometers en getankte hoeveelheid... ;)
 

peterbaarlo

Senior Member
@Remakil

ik ben bang dat VWim gelijk heeft, door de module wordt er meer diesel ingespoten (tevens past de module de turbodruk aan, en dit alles toerental afhankelijk) dan dat het motorstuur apparaat denkt dat er in gaat. bij de Polo merkte ik dit ook duidelijk.

besparing door tuning kan enkel komen door eerder opschakelen bij lagere toerentallen ivm hogere koppel.
 
Bovenaan Onderaan