Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

AdB

Senior Member
Beste Edwin: klopt dat ik heel bewust zuinig probeer te rijden en de boordcomputer in de gaten houd qua verbruik. Het is echter wel zo dat ik mijn snelheid min of meer aanpas aan de andere weggebruikers, dus niet 100 km/u ga rijden op 130 km snelwegen. Dat zou gevaarlijke situaties kunnen uitlokken. Concreet: vaak zet ik de CC bij 130 km wegen op 120 km/u en op 120 km wegen op 110 km (op de teller en ja ik weet dat de werkelijke snelheid dan minder is). Soms blijf ik ook wel een tijdje hangen achter een vrachtauto en pas mijn snelheid daar op aan. Wat geeft het als ik zonder gejakker 2 minuten later op de plaats van bestemming ben? Maar wat belangrijker is: ik heb weinig last van files en ik vermijd korte ritjes (de motor van mijn auto is pas na zo'n 10 km echt op bedrijfstemperatuur). Voor dat soort korte ritjes pak ik de (benzine)auto van vrouwlief. En dat scheelt! Dit alles neemt niet weg dat ik ook zo af en toe even flink wil 'scheuren' op die lekkere polderwegen die het Zeeuwse landschap doorkruisen. De 2.0 TDI vraagt daar gewoon om!
 

TL@

Forumguru
Ik rij overal en altijd als een varken en ik haal soms toch ook bijna 900km met een O2 (dus wel 5 liter grotere tank), die 2.0TDI is echt wel een zuinige motor, ook met een zware voet (de 1.6D in een Volvo V50 verbruikte een behoorlijk stuk meer, de 2.0HDI in een 407 zelfs bijna het dubbele)
 

rtwee

Senior Member
hoe rijdt een varken?? ;)

Zojuist begon (voor het eerst) mijn tanklampje te branden. Mooi trouwens dat je op de Columbus dan gevraagd wordt of hij naar dichstbijzijnde tankstation moet rijden. Maar wederom een matige actieradius. Zit nu op 685 km sinds tankbeurt met een verbruik van 5.8. Dat komt neer op 39,73 liter, dus ik zou met 10 liter in de tank nog maar 60km kunnen rijden???
 

Gieliovd

Forumguru
De laatste diesel onderin de tank is heel zwaar, daar rij je minder op.

De weergave op de BC trekt nog wel bij. Je moet veel meer eruit kunnen halen. Ook bij mij heeft het ff geduurd voordat hij goede getallen ging weergeven. Bij volle tank heb ik nu >700 actieradius.

Hij staat al weken op 1:14,8 verbruik.

Ok ik rij meestal nog een hele tijd door als het lampje brandt. De BC zegt dan iets van 80 km ofzo.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb hetzelfde euvel als velen hier beschrijven. En volgens mij klopt er echt iets niet!

Ik heb nu twee keer zelf getankt met de O3C 1.6 tdi, beide keren met nog +- 50 km actieradius tegoed (na respectievelijk 630 en 560 km te hebben gereden) en beide keren ongeveer 40 liter getankt.
Nu is de tank weer leeg volgens de meter, ik heb 640 km gereden, de actieradius is 0 km.
Terwijl mijn verbruik volgens de boordcomputer 1:17,2 is, wat zou betekenen dat ik ongeveer 850 km haal op een tank. Oftewel, ik zou theoretisch nog een kilometer of 200 kunnen rijden (met dezelfde rijstijl).

Ik rij nu al een km of 25 rond met nog 0 km actieradius. Ik ga lekker door tot de 800 km en ga dan tanken (als ik het haal :-)).
 

Fean

Forumguru
Sodeju zeg 6.2/100

Dan ben ik ook een varken met m'n gemiddelde van 7.8/100, maar goed ik rijd korte stukjes en files. Weinig lange stukken. Ik woon momenteel 21km van mijn werk af...op de A13 is het altijd feest.

Ik heb inderdaad wel eens 6.6 gehaald op 150km snelweg, (niet boven de 120kmph.)
 

Arnoldotje

Forumguru
Goed, een vervolg op mijn eerdere post van vandaag.

Mijn boordcomputer gaf al 30 km aan dat mijn actieradius 0 km is.
Mijn redenatie is, er gaat 50 liter in de tank, met 1:17 km gemiddeld moet ik 850 km kunnen halen op een tank.
Ergo, ik kan nog makkelijk 150 km rijden.

Ik ben dus vertrokken van mijn werk en heb 115 km naar huis gereden: geen enkel probleem.
Vlak bij huis heb ik getankt en er ging 49,5 liter in de tank met 810 gereden km, dus 1:16,3 gemiddeld (1:17,5 volgens boordcomputer ??).

Drie conclusies: 1 nadat de actieradius aangeeft 0 te zijn, kun je nog 200 km doorrijden. 2 met een rustige rijstijl (130 op de cc) is de auto absoluut niet zuinig. 3 de boordcomputer geeft een gunstiger verbruik aan dan het werkelijke verbruik.

Ik ga maar eens bellen met de dealer over dit punt, kan ik meteen vragen of het probleem met de Lane Assist al is opgelost en of ze nog wat aan het scheve chroomlijstje bij de achterportier links gaan doen :-).
 

turboturbo

Forumguru
edit: teveel off-topic.

Dat lijkt me heeel erg spannend, zomaar doorrijden met 0 km actieradius (ook al weet je dat de koek nog niet echt op is) of had je een jerrycan bij je voor noodgeval? :)
 

Canon-Eye

Forumguru
dus 1:16,3 gemiddeld (1:17,5 volgens boordcomputer ??
Wen daar maar aan. Boordcomputers zijn in 99% van de gevallen structureel te optimistisch. Voor 't goeie gevoel, denk ik...

Voor een betrouwbaar beeld kun je het zelf bijhouen in een excelletje - heb ik wel een lege versie van, kun je ook het cumulatieve gemiddelde over alle kms/tankbeurten mee late berekenen plus desgewenst kosten etc - of gebruik spritmonitor.

Als je dat excelbestand wilt, stuur dan maar een PM.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik gebruik spritmonitor.de, daar heb ik al twee auto's bijgehouden, eens in de zoveel tijd een csv bestand van travelcard dowloaden en uploaden, na bewerking van wat velden, in spritmonitor. Fluitje van een cent.

Dat de boordcomputer optimistisch is weet ik, maar in mijn O2 was hij een stuk acurater.
Zal waarschijnlijk nog wel verbeteren aangezien ik nog maar drie keer getankt heb.

@turboturbo : och, zo spannend was het niet. Volgens mijn berekening moest het lukken en gelukkig kloppen mijn berekeningen vaak. Al had ik me met de optimistische verbruiksgemiddelde van de boordcomputer in de vingers kunnen snijden, getuige ook de 49,5 liter die erin ging. Nog eens 20 km was niet gelukt denk ik.

@Skoda liefhebber 1 : ik bespeur enig sarcasme? Tuurlijk, met 100 is hij het zuinigst. Maar in mijn O2 reed ik zonder problemen 1:20 of zuiniger met 130 op de CC. Dus het verbruik valt me tot nu toe tegen, hij is dan wel nieuw en verbruikt daarom nu iets meer, maar zelfs mijn O2 verbruikte niet zoveel de eerste 3000 km. En beide heb ik op dezelfde wijze volgens het boekje ingereden.
 

m@rc

Lid
@Arnoldotje , Hij wordt zuiniger, de eerste paar tankbeurten waren voor mij ook wat tegenvallend. Dat van de BC is vaag.. wat gaf de brandstofmeter aan, ook helemaal onderaan het rode gebied?
 

Arnoldotje

Forumguru
Ja, het wijzertje van de brandstofmeter stond op de onderste rode streep, althans de laatste 100 km. Het gekke is ook dat de boordcomputer 0 km actieradius aangaf, terwijl de wijzer toen nog halverwege het rode gedeelte zat.
 

Arnoldotje

Forumguru
Net de dealer gebeld en het probleem voorgelegd. Eerste reactie van de andere kant: tja daar kunnen we niks aan doen meneer. Euh pardon? Nou mag ik na enig aandringen volgende week even langskomen.
Dit gaat leuk worden...
 
Bovenaan Onderaan