Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Arnoldotje

Forumguru
Zoals ik in eerdere post melde was de eerste reactie van mijn dealer: tja, daar kunnen we niks aan doen meneer...
Maar afgelopen vrijdag ben ik even langsgeweest en gelukkig werken er nog andere mense bij die dealer die wel serieus op de klacht ingaan.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ja, een mogelijk oplossing van de hoofdmonteur was het opnieuw calibreren van de vlotter in de tank.
Dat kon bij O2, maar hij wist niet zeker of het ook bij de O3 kon. Verder zouden ze dit probleem bij de importeur melden, maar die is volgens mij allang op de hoogte. Dus nu is de afspraak gemaakt dat ze een oplossing zoeken met de importeur en als er nieuws is dan word ik gebeld.
 

Rick

Senior Member
Vanmorgen nog 40 km actieradius en kreeg er 46 liter in. Prima dus. Probleem lijkt inderdaad niet aanwezig bij de TSI's.
 

Gieliovd

Forumguru
Wellicht ten overvloede, nog een 1.2 TSI gebruiker hier...

BC zei vanmorgen nog ongeveer 30 km actieradius. Ik kon er (na 5 keer klikken) 48 liter in krijgen.
 
Ook mijn octavia lijkt last te hebben van dit verschijnsel... Heb er nog nooit meer dan 46 liter ingekregen. Laatste keer ben ik nog 30km doorgereden toen de actieradius op 0km stond en sloeg de pomp bij 44 liter af. Met wat prutsen ging er nog 2 bij.

Ook in dit geval een diesel (2.0tdi)
 

RoelF

Forumguru
Bij sommige auto's moet je niet te vaak doorklikken om er nog 'extra' brandstof in te krijgen. De in de vulhals zit soms ook ontluchting die je 'onder water' zet. Ik weet niet of de O3 dat ook heeft, maar misschien is het wel interessant om te weten/controleren.
 

timdesp

Nieuw lid
Daarnet 12 kilometer doorgereden na actieradius 0.
Bij het tanken viel het opnieuw stil na 43,5 liter. Max 46 ingekregen...

tank.png
 

Desperado

Forumguru
Is ook niet leuk. Heb ik 2 keer gehad. Eerste keer omdat ik dacht dat er nog wel een tankstation zou komen. Wat ook wel gebeurde, maar we hadden tussentijds gewandeld en de auto stond iets scheef waardoor er geen brandstof meer in de pomp kwam. Opgelost door de ANWB. Tweede keer op 200 meter van de tank. Met uitrollen het kunnen redden. Geen aanrader omdat je flink lang door moet starten om weer brandstof in de pomp en het hele systeem te krijgen. Diesels zijn niet zo blij met drooglopende pompen heb ik gehoord. Dus ik neem het risico nu zeker niet meer. Meters en lampjes zijn leuk, maar alleen een indicatie.
 

O3-Rider

Senior Member
Hi. 2 weken geleden mijn O3 1.6 TDI Greenline ontvangen. En ook hier last van de afwijkende benzinemeter.
Actieradius was 130 km en tankte vol met precies 36.02 liter. Hopelijk wordt dit gefixed, niet helemaal handig.

Verder zeer tevreden over de auto!
 

sluwesjors

Actief lid
Bij aflevering met een volle tank gaf mijn O3 greenline aan dat ik slechts 570 km voor de boeg had.
Volgens de specs zou dit wat .... 1300 km moeten zijn ?

Klopt geen zak van in ieder geval.
 

O3-Rider

Senior Member
De eerste keer klopt sowieso niet. Bij aflevering net iets meer dan de helft gevuld, actieradius gaf 380 km aan.
Vorige week getankt, helemaal vol actieradius 870 km. Terwijl dat volgens mij toch ergens tond de 1050 zou moeten zijn.
 

sluwesjors

Actief lid
De eerste keer klopt sowieso niet. Bij aflevering net iets meer dan de helft gevuld, actieradius gaf 380 km aan.
Vorige week getankt, helemaal vol actieradius 870 km. Terwijl dat volgens mij toch ergens tond de 1050 zou moeten zijn.


Volgens de specificaties loopt de greenline 3,3l/100 km.
Volgens mij heeft de auto een tank van 50 liter.
Dat zou betekenen dat je meer dan 1500 km met 1 tank zou moeten kunnen rijden.

..of mis ik nou iets ?
 

O3-Rider

Senior Member
Ja dan mis je iets. Die 3.3 is bij 100 km/h, geen wind, etc etc. In de praktijk is het gemiddelde een ander getal.
FYI tot nu toe 4.8 bij lang gemiddelde op bijna 2000 km. (Nope ben geen courreur ;))
 

sluwesjors

Actief lid
Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk niet haalbaar is.
Maar dan nog zou je bij een volle tank het bereik moeten zien wat Skoda volgens de specs aangeeft.

Dat dit niet haalbaar is en het aantal nog te rijden kilometers sneller zakt dan zou moeten is tot daaraantoe.

Maar naar buitenbrengen dat je 1500 km kan rijden met een tank en bij uitlevering staat er 570 op het beeldscherm kan er bij mij niet in.
 

leo442

Forumguru
Bij aflevering met een volle tank gaf mijn O3 greenline aan dat ik slechts 570 km voor de boeg had.
Volgens de specs zou dit wat .... 1300 km moeten zijn ?

Klopt geen zak van in ieder geval.

De juiste km's verschijnen pas als je een tijdje gereden hebt en je boordcomputer je verbruik gezien heeft.
 

Tom RS

Forumguru
De boordcomputer rekent de actieradius gewoon uit a.d.h.v. je gemiddeld verbruik. Heb jij een gemiddelde gerealiseerd van 6.5 liter ga je een veel kleiner bereik krijgen dan bij 5 liter. Gooi hem maar eens vol na een sportieve rit over binnenwegen en ga dan maar eens de autoweg op tegen constant 120, dan zie je je bereik stijgen, soms zelfs met meer dan 100 km.
Probleem blijft wel dat de meter niet de juiste waarde aangeeft. Dit is ook wat de bc gebruikt voor zijn berekening en dat is dan ook de reden waarom het bereik zo beperkt is: een goede 10 liter (of 20%) wordt gewoon niet meegerekend. In mijn geval staat dit gelijk aan ongeveer 150 km.
 
Bovenaan Onderaan