Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Canon-Eye

Forumguru
De eigen "interne" berekening is toch vaak het beste te vertrouwen: je weet hoeveel liter een volle tank is, je weet na een paar keer tanken ook wel zo'n beetje het actuele gemiddelde, dus je weet dan ook hoe ver je ongeveer moet kunnen komen (*).
Boordcomputers e.d. zijn een hulpmiddel om het wat makkelijker te maken, maar ook niet méér dan dat - er wordt maar al te makkelijk een soort van absolute betrouwbaarheid aan toegedicht die er in de praktijk lang niet altijd is.
Dat geldt trouwens voor veel meer van die onboard-elektronica: leuk bedacht allemaal, maar om er nou altijd totaal op te vertrouwen... :nono:

(*) Mijn allereerste dienstauto was een VW kever 1200N, bouwjaar 1970. Het volledige instrumentarium bestond uit één klok met daarin de snelheidsmeter, 2 rode lampjes en één km-telwerk. Geen benzinemeter dus - gewoon een kraantje midden onder het dashboard: als hij begon te sputteren moest je dat kraantje vlug met de voet omschakelen en dan begon je aan je 5 liter reserve. Genoeg voor 50 km - bij standaard 1 op 10 was het makkelijk rekenen met zo'n kever.
Ik heb collega's van een ander bedrijf in het Europoortgebied regelmatig met een jerrycan in de hand langs de Europaweg naar het Gulfstation zien wandelen - die hadden zo'n zelfde kever welke de hele dag door 4 mensen werd gebruikt voor korte ritjes en dan vergat men wel eens om het omschakelen (én het legen van de jerrycan) te melden. Reden ze 's avond samen naar huis en dan...
Ik had op het dashboard dus zo'n tellerstanden-dingetje geplakt:): 5 cijfers (voldoende, wie deed er in die tijd nou meer dan een ton met een auto), met een tandwieltje in te stellen; tanken binnen 400km na de vorige keer was wel aan te bevelen om niet te worden verrast door het gesputter. Mijn jerrycan hoefde zelden te worden aangesproken...
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik ben het met je eens dat het slechts hulpmiddelen zijn en je ze ook als zodanig moet behandelen. Maar als twee vorige auto's van hetzelfde type wel precies doen wat je er van verwacht, en het nieuwste type, welke ook nog eens 7000 euro duurder is, er een potje van maakt, dan klopt er iets niet!
 
Mee eens, heb toch diverse auto's gehad maar wat ik allemaal lees over Skoda gaat me toch een beetje te ver. Slechte levering, onderdelen die komen te vervallen en dan zelfs zoiets simpels als een benzine meter niet op orde :( de auto moet nog geleverd gaan worden maar als ik dit alles voor de bestelling had geweten. Weet niet of ik dan voor deze auto had gekozen.
 

dorstvlegel

Actief lid
Ik heb ook het probleem dat ik maar 40liter kan tanken als de meter aangeeft dat hij bijna leeg is. De dealer heeft gemeld dat PON dit aan het uitzoeken is omdat hier meerdere klachten over gekomen zijn.
 

turboturbo

Forumguru
dealer gebeld. Eerste reactie van de andere kant: tja daar kunnen we niks aan doen meneer.
Dat zeg ik ook altijd door de telefoon tegen iemand als ik ergens geen zin in heb..... :thumbsdown:

Boordcomputers e.d. zijn een hulpmiddel...
Dat is wel zo, maar als de afwijking zo groot is, is het ook geen (betrouwbaar) hulpmiddel meer.
Het is niet voor niets dat we niet meer met kraantjes en jerrycans rond rijden.... :wavecry: Dat is gevaarlijk, onpraktisch en onnodig... :)

Verder onderschrijf ik je notitie / het nut om het daadwerkelijk verbruik bij te houden als je geïnteresseerd bent in wat je auto 'doet'.
 
Laatst bewerkt:

Arnoldotje

Forumguru
De dealer heeft gemeld dat PON dit aan het uitzoeken is omdat hier meerdere klachten over gekomen zijn.
Bedankt voor deze opmerking.
Ik ga deze informatie morgen even face to face tegen die deuk van de dealer aan houden.
Misschien dat hij mij als klant wel serieus neemt als hij weet dat het probleem wel bij de importeur bekend is.
 

timdesp

Nieuw lid
Ik heb sinds enkele weken een Octavia III 2.0 TDI en heb hetzelfde probleem. Actieradius 10 km, max 43 liter tanken. Als ik in eerste vertrek zie ik altijd het verbruik onmiddellijk pieken naar 40 liter. Is dit normaal?
 

Canon-Eye

Forumguru
Is niks bijzonders. Zelfs m'n Greenline vrekkendieseltje komt bij het optrekken uit stilstand vooral bij koude motor soepeltjes boven de 30 à 33 L/100km uit. Maar net als bij jou duurt dat maar heel even.
Het overall cumulatief gemiddelde na ruim 71.000 km is tegen de 5,1 L/100, dat wordt door die pieken niet of nauwelijks beïnvloed.


Ga maar eens 100 km in zijn 1 rijden denk dat je die 40 liter er wel door heen jaagt
Dat denk ik niet, althans niet op de vlakke weg; die pieken bereik je alleen als er extra inspanning wordt gevraagd om de massa te versnellen of tegen een helling op te sleuren. Bij een eenparige (constante) snelheid hoeft alleen de rol- en luchtweerstand te worden overwonnen.
 

timdesp

Nieuw lid
Mijn gemiddelde na 3000 km zit nu op 6,1L/100km. Toch wel vervelend dat er 7 à 8 liter van de 50 liter tank niet gebruikt wordt... Ik ga binnenkort naar de garage om uitleg vragen.
 

Sparkie

Forumguru
Mijn boordcomputer heeft een gemiddelde afwijking van 2,3% waarbij hij zuiniger aangeeft.
Het werkelijk gemiddelde verbruik vanaf het begin staat nu op 20,4 ltr/100km
 

Gieliovd

Forumguru
Toch herken ik deze dingen niet, gelukkig.

Hier al meerdere keren 50 liter getankt omdat ik echt nog maar 30 km actieradius had ofzo. Ik klik hem ook altijd drie keer door, lucht in de vulpijp eruit.

Boordcomputer wijkt altijd af, dat is nou eenmaal zo. Ik heb het nog niet omgerekend moet ik zeggen. BC zegt momenten 1:14,7 geloof ik.

Als die vullingsmeter werkt met een drukmeting, dan zouden ze de waarden opnieuw moeten inleren. In de industrie werkt men vaak met een opnemer die dan 4-20 mA terug meldt, waarop je dan je instrument kan instellen.
 

Arnoldotje

Forumguru
Gezien de reacties valt me op dat het enkel de diesel-versies zijn die dit probleem hebben.
Benzine-versies hebben er dus geen last van.?.
 

Joske

Forumguru
een mens zou op den duur al denken dat de brandstoftank afgeijkt is op benzine ipv diesel.. ik heb dit voorheen al eens gepost als ik het nog goed voorheb. Er zit wel een verschil op dichtheid in beide brandstoffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Daar zit wat in joske , benzine heeft een dichtheid van ongeveer 0.7 en diesel 0.84 bij 15 graden . Dus dan het verschil 0.14 keer 50 liter is toch 7.5 liter
 

Tom RS

Forumguru
Ook bij de Rs tdi is het van dat: actieradius nog 30 km en dan ging er maar 35 liter in de tank.
 

Joske

Forumguru
vraag me echt wel af waarom hier (althans zo lijkt het toch) niets aan gedaan wordt? hoe reageert een dealer als je met zoiets langskomt?
 
Bovenaan Onderaan