Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Joske

Forumguru
diesel heeft een dichtheid van 0,84 en benzine 0,72. De vlotter in de brandstoftank zal zich anders gedragen afhankelijk welke vloeistof er in zit. Althans zo interpreteer ik dat toch :).

Het signaal dat de vlotter naar het dashboard stuurt wordt door middel van weerstand omgezet in een Voltsignaal, welke dan vervolgens omgezet wordt naar een analoog beeld (de naald op je dashboard). Daar kunnen in VCDS ook waarden rond veranderd worden. Turboturbo had volgens mij ook al eens daar over gesproken op het forum, maar nog niet verder getest denk ik. Ik vind alleszins dat topic niet zo gauw terug.
 

turboturbo

Forumguru
Hmja, dat ging over het aanpassen van de meet- of interpretatie waarden binnen de gestelde normen voor de stand van het naaldje (bij een Fabia mk.1). Ik ben daar idd verder nog niet mee aan de slag geweest (ik heb zelf dan ook geen ross-tech of vcds etc) Is denk ik toch niet relevant voor dit draadje, hoor.

Ik denk nl. niet dat dat hier het probleem is, danwel dat je daaraan zou moeten gaan zitten met de tengels. Het gaat nl. puur om de (analoge) weergave van het naaldje (die doorgaans de eerste 150 km stil op 'vol' blijft staan, en op 2/3 van de actieradius pas op de helft gaat staan) De boordcomputer staat hier in dit geval buiten (vzv ik weet) en geeft nochtans zeer juist zijn waardes weer.

Dat lijkt me bij TS ook niet helemaal jofel of niet te kloppen, daar lijkt een ander / groter probleem te spelen, m.i.
 

richie29

Nieuw lid
Het wordt er niet echt beter op. Een groot verschil met Majefloti! Ik verzamel wat gegevens om het straks in de garage beter te kunnen documenteren.

Bekijk bijlage 21449

Ik heb exact hetzelfde!
Ik rij momenteel een 1.6 TDI, handgeschakeld, maar ook ik heb na 50km al een voor 1/8 gezakte meternaald.
(Mijn golf 3 VR6 deed dat ook, maar daar klopte het ;))

Toe de brandstofmeter bijna leeg aangaf en de boordcomputer nog een actieradius van 60km gaf, kreeg ik er met moeite 43 liter in.

Dus ook hier een verkeerde weergave van de hoeveelheid brandstof in de tank!


Rij zodadelijk toch naar de dealer omdat ze me per ongeluk de sleutels van een demo-auto meegegeven hebeen i.p.v. mijn reservesleutel :maakmegek:, maar dit is inderdaad wel zeer irritant.
Ben benieuwd! En handig om te weten dat dit vaker voorkomnt:thumbsup:
 

rtwee

Senior Member
Mijn O3C gaf gisteren aan dat ik nog een actiradius had van 35 Km maar waarschuwde me nog niet dat ik moest tanken. Zekere voor het onzekere genomen en toch maar getankd... Er ging 40,58 liter weer in en dus verre van leeg lijkt me. Ook maar 609 km gereden op de tank. Nu geloof ik best dat de 1e tank eerder leeg is omdat alles ingereden moet worden, maar met nog 35km te gaan moet hij toch gaan waarschuwen..... en wat was waarheid... de 35km? Ik geloof dan toch de tank waar maar 40 liter inging..
 

Rick

Senior Member
die 35 km kan te maken hebben dat je de laatste kilometers veel stadverkeer gehad hebt, dan kan de actieradisu echt rap dalen. Bij mijn A3 gaat bij zuinige kilometers het lampje branden bij 100km, bij stadsverkeer kan dat zo 50 km zijn.
 

rtwee

Senior Member
'helaas'... ik moest vlak naast de snelweg zijn heb vanaf Groningen alleen op de snelweg gereden... Bij mijn O2 hiervoor ging hij bij 100-125 km branden
 

Rick

Senior Member
Dan klinkt 35 km niet goed inderdaad. Als dat zo blijft dan betekent 0km dus dat je heel rustig naar een tankstation kunt gaan uitkijken. Enige manier om er echt achter te komen is een jerrycan benzine meenemen en dan de auto leegrijden (niet aan te raden bij een diesel overigens)
 

TL@

Forumguru
Dan klinkt 35 km niet goed inderdaad. Als dat zo blijft dan betekent 0km dus dat je heel rustig naar een tankstation kunt gaan uitkijken. Enige manier om er echt achter te komen is een jerrycan benzine meenemen en dan de auto leegrijden (niet aan te raden bij een diesel overigens)

Ook bij een diesel is dat geen probleem hoor. Heb een keer met lege tank in de Golf IV TDI 130 gestaan, met een lege waterfles naar het tankstation, litertje diesel gaan halen en in de auto. Starten (ging 3 maal over voor het starten) en vertrekken.
 

Rick

Senior Member
Ik lees inderdaad dat dit bij moderne diesels niet meer nodig is. Ik zou zeggen testen maar (bij voorkeur niet de laatste kilometers op de snelweg...)
 

jelleg

Lid
Ik heb de auto paar dagen terug zelf eens goed volgegooid (45 ltr), en nu komt mijn actieradius op 850 km uit. Dat lijkt er meer op, alhoewel het niet te vergelijken is met mijn vorige wagen, waarbij ik ruim 1200 km op 70 liter haalde, maar goed, het is niet anders en ik wist het van tevoren.
 

Canon-Eye

Forumguru
goed volgegooid (45 ltr), en nu komt mijn actieradius op 850 km uit. Dat lijkt er meer op, alhoewel het niet te vergelijken is met mijn vorige wagen, waarbij ik ruim 1200 km op 70 liter haalde
45 liter op 850 km komt overeen met 1 op 18,888
70 liter op 1200km komt overeen met 1 op 17,142

Dus volgens mijn zakjapanner verbruikt je huidige auto minder dan je vorige.
Wat is het probleem?
 

CDK

Forumguru
45 liter op 850 km komt overeen met 1 op 18,888
70 liter op 1200km komt overeen met 1 op 17,142

Dus volgens mijn zakjapanner verbruikt je huidige auto minder dan je vorige.
Wat is het probleem?
De actieradius waarschijnlijk, ik zou zelf ook liever een 70/80 liter tank hebben, maar helaas :(
 
Ik heb vandaag zo'n 200 km snelweg gereden. mijn verbruik was 5.5/100. Begint er dus op te lijken. Gem.. verbruikt gezakt naar 6.2/100 over de afgelopen 2100 km.....
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik ben naar de garage geweest nadat ik vorige week een afspraak had gemaakt voor nazicht van de brandstofmeter. Ze probeerden me eerst af te schepen met te zeggen dat dat normaal was en dat ze op hun auto's hetzelfde hebben. Wat ik dus moeilijk kon geloven. Toen ik aandrong hebben ze het nogmaals gecontroleerd maar helaas niks gedaan. Ze hebben een ticket geopend bij de invoerder en vragen daar nu of ze de vlotter in de tank mogen vervangen.

Ben tot nu toe niet echt onder de indruk van de service...
 
Ik heb ook het probleem dat ik bij een lege tank (volgens de naald) er maar 40 liter (ong.) in krijg. Heb een afspraak gemaakt om 'm maandag naar de dealer (Skoda Utrecht) te brengen. Maar had net gemiste oproep van hen... ben benieuwd wat ze me te melden hebben.
 

AdB

Senior Member
Zojuist de tank weer volgegooid na 810 km. Volgens de boordcomputer had ik nog een actieradius van zo'n 150 km. Dus met een volle tank zou volgens de boordcomputer zo'n 960 km (810+150) haalbaar moeten zijn. Echter: voor die 810 km had ik slechts 37,7 liter diesel nodig wat neerkomt op een zuinige 1:21,5 km. Dan zou ik dus met de resterende 12,3 liter (en rekeninghoudend met de rittenhistorie die zo'n computer opslaat en meeneemt in de berekeningen) toch nog veel meer dan die 150 km kunnen rijden, om precies te zijn 12,3 x 21.5 = 265 km??? Of kan ik ineens niet meer rekenen?
 

Joske

Forumguru
Ik verwacht bij het berekenen van de actieradius door de BC dat deze niet rekent met de volledige (exacte) inhoud van de tank, maar nog steeds een veiligheidsmarge houdt van enkele liters. Stel dat de BC 3 liter niet in rekening brengt kom je met jouw gemiddelde uit aan een +- 200km resterende actieradius.
 

kabouter

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Dit 'probleem' heb ik dus ook. Ik heb zojuist mijn O3C 1.6tdi (handbak-5) na 1015 km volgegooid. Hoewel ik volgens de BC nog 15 km in de tank had (en één rood streepje op de meter) ging er maar 44 liter in. Prettig zuinig, maar op die ca. 6 liter diesel die er nog in moest zitten had ik dus ruim meer dan 15 km gehaald. Volgende keer rijd ik eerst de meter naar nul en zoek ik daarna wel een pomp...

Wel een beetje een luxe probleem natuurlijk,
 

Edwin1969

Actief lid
Zojuist de tank weer volgegooid na 810 km. Volgens de boordcomputer had ik nog een actieradius van zo'n 150 km. Dus met een volle tank zou volgens de boordcomputer zo'n 960 km (810+150) haalbaar moeten zijn. Echter: voor die 810 km had ik slechts 37,7 liter diesel nodig wat neerkomt op een zuinige 1:21,5 km. Dan zou ik dus met de resterende 12,3 liter (en rekeninghoudend met de rittenhistorie die zo'n computer opslaat en meeneemt in de berekeningen) toch nog veel meer dan die 150 km kunnen rijden, om precies te zijn 12,3 x 21.5 = 265 km??? Of kan ik ineens niet meer rekenen?

@AdB Interessante info. Zelf kom ik niet verder dan ong. 750km en dan geeft de bc aan dat er nog maar 15km (en dus geen 150km) te rijden valt. Vervolgens gaat er maar 42ltr in. De vraag is dus: ben jij zo`n rustige rijder of staat mijn rechtervoet verkeerd afgesteld ? Al met al vind ik de actieradius het grootste minpunt van de auto (en dat zegt dus wel iets over mijn tevredenheid over de rest van de auto).
 
Bovenaan Onderaan