Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Canon-Eye

Forumguru
Mag jij nooit naar t buitenland?';)
Pas nog: Duitsland, Noorwegen, Finland, weer Noorwegen, Denemarken, Duitsland - in die volgorde. En 2x Groningen niet meegerekend:D.
Bij elkaar zo'n 5000 km gereden, een keer of 7 getankt (in sommige streken wil je je tank echt niet bijna leegrijden: een rendier ervoor spannen zie ik niet zitten).
Geen enkele pompbediende ontmoet... :pardon:
 

CDK

Forumguru
in NL geen brandblusser in de auto, is nooit geweest en komt hopelijk ook nooit!
 

Canon-Eye

Forumguru
in NL geen brandblusser in de auto, is nooit geweest en komt hopelijk ook nooit!
Heeft inderdaad alleen zin als je ook weet hoe ermee om te gaan.
Los daarvan: de meeste blussers worden leeggespoten op auto's van anderen... Wat op zich een goede daad lijkt, maar jammer genoeg richt het bluspoeder op zichzelf meestal ook weer behoorlijk wat schade aan, dus is het maar de vraag of de gedupeerde er echt iets mee opschiet.
 

CDK

Forumguru
dan nog liever een CO2 blusser idd, poeder vernachelt idd alle electronica op langere termijn
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze zouden die poederblussers eigenlijk moeten verbieden - CO2 of desnoods schuim heeft ook mijn voorkeur...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Edwin1969

Actief lid
Ik vermoed een probleem met de transmitter in mijn brandstoftank. Wanneer ik de tank vol doe en zo'n 50 km rijd (dus 2,5 à 3 liter brandstof verbruikt) is de brandstofmeter al twee streepjes verminderd. Bij mijn vorige wagen, Golf V 2006, kon ik 200 à 300 km rijden alvorens er ook maar enige beweging begon te komen in de naald van de brandstofmeter.

Toen de wagen nieuw was, twee weken geleden, en er volgens de verkoper 6 liter brandstof werd ingedaan in de fabriek, toonde de naald helemaal niks. Toen ik vervolgens na het afhalen van mijn wagen aan de dichtsbijzijnde pomp 10 euro diesel (7 liter) heb bijgevuld om thuis te raken, toonde de naald nog steeds niets. Hoewel, de brandstoftank moest dan toch voor 25% gevuld zijn geweest...

Ook geeft mijn boordcomputer bij volle tank slechts een actieradius van 490 km aan. Dat zou (met een brandstoftank van 50 liter) betekenen dat mijn Octavia zo'n 10 liter zuipt.

Heeft de vlotter in de brandstoftank bij het monteren een duw gekregen waardoor deze constant het verkeerde (te lage) niveau aangeeft? Volgens mij is er iets niet echt pluis hiermee. Ik geloof dat ik het toch even laat nakijken...

@OctaviaWest Ik heb ook twijfels over mijn brandstofmeter, want nadat het tanklampje ging branden en ik vervolgens na een kilometer of 20 daarna ging tanken, bleek er maar 40 liter in te gaan (hoe groot is de tankinhoud eigenlijk ?). Houd het nog even in de gaten en als ik blijf twijfelen, dan toch maar ff langs de dealer.
 

MeneerB

Forumguru
@OctaviaWest Ik heb ook twijfels over mijn brandstofmeter, want nadat het tanklampje ging branden en ik vervolgens na een kilometer of 20 daarna ging tanken, bleek er maar 40 liter in te gaan (hoe groot is de tankinhoud eigenlijk ?). Houd het nog even in de gaten en als ik blijf twijfelen, dan toch maar ff langs de dealer.

Ze geven voor alle modellen 50 liter op en dit lijkt aardig te kloppen.
Meestal rij ik ver door in het rood en negeer de "nog resterende kilometers" aanduiding.
Dan tank ik zo'n 48 - 51 liter.
 

Gieliovd

Forumguru
Misschien geldt het niet meer voor je, maar in het begin klopt de computer gewoon niet. Hij moet een referentiekader opbouwen.

Wat de naald betreft dan, dat is niet goed. Dat hij meteen begint te kelderen klopt niet.
 

OctaviaWest

Actief lid
@OctaviaWest Ik heb ook twijfels over mijn brandstofmeter, want nadat het tanklampje ging branden en ik vervolgens na een kilometer of 20 daarna ging tanken, bleek er maar 40 liter in te gaan (hoe groot is de tankinhoud eigenlijk ?). Houd het nog even in de gaten en als ik blijf twijfelen, dan toch maar ff langs de dealer.

Hier zal het ook zoiets zijn denk ik. Heb nog niet gereden tot het lampje brandt.

Na voltanken en slechts 150 km rijden, is de naald al 1/3 gezakt en staat ergens op 14 uur (om het zo uit te drukken).
 

Edwin1969

Actief lid
Net weer getankt terwijl de resterende actieradius volgens de boordcomputer 10km is. Vervolgens gaat er niet meer dan 43 liter in......

In mijn vorige auto hoefde ik pas na ongeveer 850-900 km te tanken en bij deze is het volgens de boordcomputer na ongeveer 750 km al op. Toch even wennen......
 

MeneerB

Forumguru
Net weer getankt terwijl de resterende actieradius volgens de boordcomputer 10km is. Vervolgens gaat er niet meer dan 43 liter in......

In mijn vorige auto hoefde ik pas na ongeveer 850-900 km te tanken en bij deze is het volgens de boordcomputer na ongeveer 750 km al op. Toch even wennen......

Vul je de tank wel eens tussendoor bij ? (dus niet helemaal vol)
In dat geval kan ik met deze situatie voorstellen. Het systeem heeft een ijkpunt nodig. En dat is de tank helemaal vullen. Tussendoor met kleine beetjes vullen zal al snel tot grote afwijkingen leiden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tussendoor met kleine beetjes vullen
Dat doet toch niemand, lijkt me - althans niet zonder 'm dan vol te tanken?

Ik tank wel eens een relatief klein beetje, maar dan maak ik 'm even vol voordat ik aan een wat langere rit binnen NL ga beginnen waarbij ik geen zin heb om onderweg (en dan meestal bij een duurder tankstation) te moeten tanken.
 

Edwin1969

Actief lid
Vul je de tank wel eens tussendoor bij ? (dus niet helemaal vol)
In dat geval kan ik met deze situatie voorstellen. Het systeem heeft een ijkpunt nodig. En dat is de tank helemaal vullen. Tussendoor met kleine beetjes vullen zal al snel tot grote afwijkingen leiden.

@MeneerB Ik tank nooit tussendoor maar alleen als het weer nodig is gooi ik de tank weer helemaal vol.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb sinds het tanken nu 350 km gereden (gemiddeld verbruik volgens de BC is 5,9 liter/100km) en de naald staat al onder de helft.
 

OctaviaWest

Actief lid
Nee, nog niet. Maar dat zal ik binnenkort wel moeten doen, voor nog iets anders dan de naald van de brandstofmeter...

Want vandaag reed ik op een rechte weg toen ineens een onverlaat zonder kijken de rijweg opkwam. Ik heb nog mijn stuur overgetrokken om een harde knal te vermijden, maar kon de andere wagen niet helemaal ontwijken. Gevolg: een Octavia Combi van 2 weken oud met nog geen duizend kilometer op de teller, en helemaal geschaafd van voor tot achter. Getver!
 

frisok

Senior Member
Nee, nog niet. Maar dat zal ik binnenkort wel moeten doen, voor nog iets anders dan de naald van de brandstofmeter...

Want vandaag reed ik op een rechte weg toen ineens een onverlaat zonder kijken de rijweg opkwam. Ik heb nog mijn stuur overgetrokken om een harde knal te vermijden, maar kon de andere wagen niet helemaal ontwijken. Gevolg: een Octavia Combi van 2 weken oud met nog geen duizend kilometer op de teller, en helemaal geschaafd van voor tot achter. Getver!
Joh! Zo te horen heeft gelukkig niemand letsel opgelopen. Wel zuur ja.
 

Majefloti

Forumguru
@OctaviaWest, dat is idd balen want voor je gevoel blijft het dan een auto met schade. Een troost reparaties zijn perfect tegenwoordig.

T.a.v het brandstofverbruik in relatie tot de brandstofmeter heb ik (nog) geen afwijkingen kunnen ontdekken.

Off topic - Laatste tankbeurt 1 op 18,6. Hierbij 2/3 snelweg en redelijk zeikerig gereden moet ik bekennen puur om eens te testen hoe zuinig het kan. Ben er gelijk mee gestopt want ik mag graag sportief rijden. Wellicht wordt de motor nog iets zuiniger maar ik ga weer normaal rijden dus ik verwacht uiteindelijk een gemiddelde van ongeveer 1 op 17. TDI rijdt overigens prima maar snap echt niet waarom er geen 6e versnelling op zit. Zal wel blij zijn als dit blok naar 140pk en ~320Nm gaat. Uit ervaring weet ik dat dat prima rijdt, minder snel schakelen. Kom nu prima vooruit maar tussen 1000 en 1500tpm doet ie echt niets.
 
Bovenaan Onderaan