BMW M2

s-line

Forumguru
Loud pipe’s save’s life’s.....
Ik heb onder de cabrio nu een powersprint group A klinkt als een malle, geweldig! Vroeger vond iedereen dat mooi,je zag op elke auto wel een andere einddemper zitten. En nu ben je opeens een aso als je auto wat herrie maakt, dit land gaat helemaal naar de klote doordat we iedereen maar altijd veroordelen. Als iemand dat nu mooi vind moet iemand dat lekker zelf weten. En als iemand dan een raar gebaar ofzo zou maken( als ik dat al zou zien) zou ik stoppen of omkeren om ze nog een keer te laten genieten! :jaja::deuk:
 

MarcoO2

Forumguru
Heb het al vaker gezegd: kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten... :koffie:
Klopt. Alleen -wat laat je dan weg? Datgene wat een auto een doodsaai vervoermiddel maakt? Of juist datgene wat rijden met de auto leuk maakt?

Er is geen eenduidig antwoord op, en dat maakt dit soort discussies per saldo vrij zinloos.
 

leon-cupra

Forumguru
En als iemand dan een raar gebaar ofzo zou maken( als ik dat al zou zien) zou ik stoppen of omkeren om ze nog een keer te laten genieten! :jaja::deuk:
Neen, daar begin ik niet aan. Te veel gekken in de maatschappij die voor het minste door draaien. Je moet maar net die ene tegen komen. Is ook beetje kinderachtig gedoe.
De M2 klinkt waanzinnig maar dat iedereen daar niet fan van is, tja , zullen we maar mee moeten leven.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik wens @leon-cupra veilige en plezierige kilometers met z'n kostbare BMW. In de hoop dat er niet teveel ergernissen mee veroorzaakt zullen worden. ;)

______________________________________
[eigenlijk gaan we nu buiten de scope van dit topic, maar om toch de vragen niet onbeantwoord te laten, bij deze:]

In mijn ogen, vreemde stellingen zie ik hier voorbij komen. :pieker:
Alsof een auto die efficient is, stil is, en zuinig met brandstof omgaat per se doodsaai zou moeten zijn?!?
Dan is dat dus een uitdaging voor de technici om zulke schijnbaar lastige zaken wel mogelijk te maken!
Zoals al vaker gezegd; DAT zou een technisch hoogstandje zijn!

Als je het dan per se spannend wil maken; schrap dan ook al die comfort verhogende zaken en veiligheidssystemen. Tabee met stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, ABS, ESP. Hopsakee, weg ermee. Dat is alleen maar een geruststellend safetynet; een en al saaiheid. :D

Het heeft niks met veroordelen te maken, maar met constateren. Daar is een groot verschil tussen. En we leven nou eenmaal met weinigen op een klein en kwetsbaar plekje. Dus consideratie met elkaar zou de wereld een stuk leefbaarder maken. Daarbij bedenkende dat dat niet wil zeggen dat overlast maar gedoogd moet worden, omwille van...
Het gaat er niet om of een specifiek persoon, in dit geval, het fenomeen 'herrie', mooi vindt, maar om de overlast die dat veroorzaakt voor de omgeving.
Waarom geeft de schijnbare tegenstelling tussen iemands persoonlijke voorkeur en de last die dat legt op zijn/haar omgeving; dit soort discrepanties?
Men stelt dus dat 'fun' hebben, altijd overlast voor anderen zou veroorzaken? Da's toch merkwaardig?

Efficiënt kan juist de lol van het autorijden enorm vergroten. Om maar eens wat te noemen:
-geen olieverbruik; scheelt een hoop onderhoudskosten en milieubelasting.
-zuinig met brandstof; je kunt veel langer doorrijden zonder te hoeven stoppen en het scheelt wat in je portemonnee. Of je kunt veel langer op hoge snelheid rijden, zonder dat er een draaikolk in de tank onstaat, of dat de accu binnen no-time leeg is.
-als een automotor efficiënt functioneert (zowel een ICE alsmede een EV) gaat 'ie langer mee en heb je er langer plezier van.
M.a.w. wat kan daar nou op tegen zijn?

Er is geen eenduidig antwoord op, en dat maakt dit soort discussies per saldo vrij zinloos.
Idd! Ik wil ook niet beweren dat het eenvoudig is.
Maar zinloos... mwah, dat valt wel mee imho.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook , thx.

om op de rest te antwoorden: “lol” in de wagen hebben is blijkbaar voor jou totaal iets anders dan voor de meeste onder ons. Jij spreekt teveel vanuit het rationele.
“Minder brandstofverbruik” : tja leuk voor de portemonnaie maar of het iets aan de rijbeleving doet ? Neen, helemaal niet
“Langer mee gaan”: tja weer leuk maar weer doet dit niets aan het rijplezier.
“Geen olieverbruik” : tja indien te veel , idd vervelend, bij normaal verbruik ... logisch dat een wagen wat olie verbruikt maar geen verbruik gaat dat leiden tot meer rijplezier. Weer voor mij absoluut niet.
En ga zo maar verder.

betreft de overlast: mijn wagen voldoet aan alle reglementeringen waar mijn wagen aan moet voldoen. In dat opzicht veroorzaakt mijn wagen geen overlast. Dat een ander het aanziet als overlast is dan eerder zijn probleem. “Leef en laat leven”. Als een simpele M2 voor overlast zorgt, dan mag je veel afschaffen. Tomorrowland zorgt ieder jaar voor overlast ... afschaffen die handel. Een trein die passeert maakt ook serieus wat herrie ... afschaffen. Een vliegtuig zorgt voor heel wat lawaai ... afschaffen en zo kan ik wel even doorgaan.

Betreft het spannender maken, helemaal gelijk. Sportwagens zijn tegenwoordig veel te soft. Zouden veel meer hardcore moeten zijn maja aan de andere kant zorgt het “softere” rijden er wel voor dat ze meer verkocht worden want ze zijn veel meer efficiënter om in te zetten als daily. Weinigen hebben de middele om naast een daily een dergelijke dure sportwagen ernaast te zetten voor de plezierritjes.
 

Rallye

Forumguru
Noem eens efficiënte stille auto die zuinig is en die ook leuk is, dan? Leuk is voor mij alles wat je betrekt bij het rijden. Voor mij doet een automaat daar al aan af, voor anderen kan dat ook het gebrek aan ABS, ESP en stuurbekrachtiging zijn. Prima. Een Donkervoort voor hen en een Hyundai i20 voor jou. Overigens is die Donkervoort ook een hele efficiënte auto, maar is die efficiency niet gericht op stil en zuinig (gelukkig).

Jij stelt geluid gelijk aan overlast. Je zou je ook kunnen verplaatsen in degenen voor wie dat niet zo is. Ik hoor liever een Donkervoort als deze:


Daar haal ik hetzelfde genoegen uit als een ander uit de vijfde van Beethoven. En hoe efficiënt is het om naar muziek te luisteren. Dat kan zoveel stiller..... Hoe efficiënt is het om een hond te hebben, of paarden (of kinderen, of een relatie). Het staat je vrij om die jacht op efficiency in jouw leven toe te passen (of niet), maar gun anderen hun leven.

Die efficiency factoren die jij noemt kunnen best bijdragen aan fijn rijden. Aan de andere kant lever je er ook iets mee in: er zijn efficiëntere motoren als een Harley V-twin. Trillingsvrijer, zuiniger, noem maar op. Maar zo’n Harley blijft leuk.

Mijn stelling is dat die jacht op (gepercipieerde) overlast en allerlei (sorry) gezeur over efficiency die enkel gericht is op zuinig en stil de fun haalt uit dagelijkse bezigheden - en dus uit mijn leven. Dat blijft jammer.

Dus: bring on die filmpjes met de M2 (waar @leon-cupra ook nog qua mogelijke overlast erg netjes mee om lijkt te gaan)!
 

Rosinfield

† In Memoriam
De moeilijkheid zit hem in het begrip overlast. Als het gaat om bv roken in een openbare ruimte of "s-nachts muziek maken zodat de buren er van wakker liggen, is het wel duidelijk. Maar in het geval van het geluid van een uitlaat, ligt het lastiger. En dan moet je denk ik buiten beschouwing laten of je het al dan niet mooi vindt. Ik vind het geluid van een laag overvliegende F16 nog steeds geweldig. Veel buren zullen het als terreur ervaren. En bij een uitlaatgeluid is de vraag wanneer het als overlast moet worden beschouwd. Waarbij het natuurlijk ook van belang is waar en op welke tijd van de dag men er al dan niet aan blootgesteld wordt.
Neem bv het geknetter als in het bijgevoegde filmpje; ik vind het vreselijk, maar los daarvan vind ik dat je dit niet zou moeten doen in een rustige woonwijk en al helemaal niet 's-avonds. En ook niet midden in een stad met veel voetgangers en fietsers. Die schrikken zich een ongeluk. Maar een uitlaat waar een duidelijke donkere brom uitkomt, lijkt me weer niet zo bezwaarlijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik vind de stock-uitlaat een mooi compromis. Is uiteraard wel wat luider dan een normale wagen maar je hebt ook verscheidene after market uitlaten waar je gehoorschade van kan krijgen. Kan ik wel appreciëren maar zelf kopen .. neen, nooit.
Is ook altijd het eerste wat ze (liefhebbers en kenners) zeggen als je een M gekocht hebt: “en nu een andere uitlaat”. Neen, geen zin in nog meer miserie met omstaanders en vind het zijn geld ook niet waard.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik vind het beschaafd genoeg klinken hoor
In het echt is het nog wel een tikkeltje luider. Hebben redelijk wat over en weer gereden om een goed filmpje te krijgen waar het geluid redelijk waarheidsgetrouw was .... tot die enige bewoner van die straat buiten kwam staan.
 

MarcoO2

Forumguru
Het heeft niks met veroordelen te maken, maar met constateren. Daar is een groot verschil tussen.
Dat is niet waar. Wat jij denkt te constateren, doe je vanuit jouw perceptie en/of vooroordeel. Ik mag toch wel hopen dat je beseft dat jouw constatering net als die van iedereen definitie niet objectief is.
Men stelt dus dat 'fun' hebben, altijd overlast voor anderen zou veroorzaken? Da's toch merkwaardig?
Het merkwaardige is dat niemand dat zo stelt, maar dat het de jouw eigen manier is om de discussie in uitersten te trekken.
 
Bovenaan Onderaan