BMW M2

leon-cupra

Forumguru
Superb staat hier al 4 jaar en half … dus zo kort is dat niet :tongue:

Ach .. ze kan al eens ondervinden hoe een Passat velg rijdt aangezien de volgende een Passat gaat zijn en de reserveband van een Passat komt :D

Morgen maar eens bellen naar de bandencentrale. Ineens de zomerbanden er maar terug laten opleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Elke maand de bandenspanning controleren is t devies!
VAGs hebben alleen maar passieve spanningscontrole via de ABS sensoren, dus als links en rechts maar gelijk afnemen, geeft ie geen fout. Kan wel betekenen dat je op véél te zachte banden rijdt.
Zou kunnen dat BMW echt TPMS sensoren heeft, dan zou je ergens in de MMU echte waardes moeten kunnen vinden.
 

leon-cupra

Forumguru
Zou mij dan beter eens een “hobby” compressor kopen zodat ik dat iedere keer thuis kan doen … verjaar binnen twee maandjes .. ideaal (aan de Sint moet ik het niet meer vragen .. die komt niet meer voor mij :pardon:)

De bmw heeft idd van die TPMS sensoren. Kan je de spanning zien op het scherm. Werkt nog redelijk accuraat.
 

EdK

Forumguru
Elke maand de bandenspanning controleren is t devies!
Waar ik me alleen aan erger is dat vloegel je gratis je banden bij een pompstation kon controleren en kon bijvullen. ( stukje service is ver te zoeken )
En dat ik er tegenwoordig ook hier voor moet betalen, en als ik dan de banden bijvul ik uit die kast het lawaai van een Lidl compressor hoor.
En dan komt bij mij altijd de vraag op of ze de luchttank wel dagelijks even aftappen van water of dat ik die bende mee pomp me band in ??
 

Tees

Donateur
De groene gemeente Utrecht heeft gratis bandenpompen op zonne-energie staan verspreid over de stad, waarvan er eentje op een kilometertje van m'n huis (en naast de afvalscheiding). Dus als ik wat zooi moet wegbrengen doe ik meteen m'n banden even.
 

leon-cupra

Forumguru
Hier ook meer en meer tankstations waar het betalend is. Laatste keer bij een gratis station deed dat spel maar wreed raar. Dan maar doorgereden naar een betalend .. 1€ in moeten steken :fool:

Waar ik nu tank (meestal Dats) is het ook gratis. Maar laatste keer daar een ventiel afgebroken bij de BMW. Nog redelijk kostelijk om te vervangen. Lag wss ook niet aan het toestel maar eerder aan een slecht ventiel.:arghh:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Elke maand de bandenspanning controleren is t devies!
VAGs hebben alleen maar passieve spanningscontrole via de ABS sensoren, dus als links en rechts maar gelijk afnemen, geeft ie geen fout. Kan wel betekenen dat je op véél te zachte banden rijdt.

Weet je dat zeker? Je geeft toch een 0 meting als je de bandenspanning calibreert?

Oftewel, als er gemerkt wordt door de ABS ring dat de totale omtrek minder groot is dan op het 0 punt is aangegeven, komt er een melding?
 

Canon-Eye

Forumguru
Controleer de spanning niet echt veel :bloos:
Ook omdat ik de spullen er niet voor heb en hebben bandenspanningscontrole op de beide wagens.
1) Gewoon bij het tankstation even checken kan ook nog steeds...
2) Die bandenspannings"controle" heet in feite niet voor niets Tyre pressure Monitoring System, doet niks anders dan in de gaten houden of de spanning in één van de banden gaat afwijken van de rest. Als ze alle vier gelijkmatig zakken kun je uiteindelijk op 4 even zachte banden rijden zonder dat het TPMS een kik heeft gegeven.
 

Tees

Donateur
Weet je dat zeker? Je geeft toch een 0 meting als je de bandenspanning calibreert?

Oftewel, als er gemerkt wordt door de ABS ring dat de totale omtrek minder groot is dan op het 0 punt is aangegeven, komt er een melding?
Volgens mij niet. Je bandenspanning fluctueert tenslotte behoorlijk door temperatuur (kan zomaar 0.3-0.5 bar schelen met de huidige temperaturen tov warme banden na enkele tientallen km rijden) daar wordt niet voor gecorrigeerd (kan ook bijna niet). Maar 100% zeker weet ik t niet!

Edit: even gezocht, nog geen antwoord, maar wel dat TPMS pas een waarschuwing zou geven bij 75% van de verwachte bandenspanning! Dat is dus zo 0.5-0.7 bar te lage druk...ik hoop dat dat niet klopt...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij herkent het systeem een relatief plotselinge afwijking van één wielomtrek t.o.v. de andere.
Seizoenstemperatuurinvloeden, warme banden na een snelwegrit e.d. werken ongeveer gelijk uit op alle wielen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye … eens meer op beginnen letten … zeker als er wat verder mee gereden wordt. Maja stond donderdag om 20u de Superb vanbinnen en vanbuiten nog te kuisen zodat de madammen met een propere wagen op stap konden, zag dat de madam dag ervoor getankt had en geen zin meer na het poetsen om nog eens naar het tankstation te rijden ..

Bij de BMW kan je per band de spanning zien. Wel enorm handig maar zelfs dan raadpleeg ik dat niet frequent. Geeft af en toe een melding dat de spanning (van alle banden ) gezakt is en dan ga ik ze bijvullen. Gebeurt ook niet zodanig veel.
 

EdK

Forumguru
De groene gemeente Utrecht heeft gratis bandenpompen
JA dat kwam ik onlangs in Dokkum tegen, zat daar ivm klus lauwersoog voor overnachting en op parkeerplaats waar ik moest parkeren zag ik een paal staan.
Dacht in eerste instantie dat het dus betaald parkeren was, maar er naar toe lopend zag ik opeens dat het dus voor banden oppompen was.
Had ik nog nooit meegemaakt en in mijn woonomgeving ben ik ze ook nog nooit tegen gekomen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
En voor degene die het nog niet weten !!
Altijd met koude banden de spanning meten en eventueel bijvullen.....:koffie:
 

SuperBeeb

Forumguru
Als je zoveel uitgeeft aan auto's, is t toch een kleine moeite om een tientje uit te geven voor een bandenspanningsmetertje? En nog eens 10 voor een voetpomp? Ik meet de spanning regelmatig en doe dan een rondje met de fietspomp. Geen gezeur met betaalde lucht bij de benzinepomp, en kan altijd. Beetje inspanning voor je eigen veiligheid (en die van de madam) is toch niet te veel moeite?
 

leon-cupra

Forumguru
Wat heeft dat te maken met veel uitgeven en een beetje moeite doen ? Had er nog gewoon niet aan gedacht om zo iets dergelijks te kopen.

Doet er mij aan denken dat mijn schoonvader zo een comprossortje heeft (zo een zonder een vatje). Ligt hier in de zomer af en toe om een zwembadje op te blazen :D
Mij zo ook eentje kopen dat ik dat zelf ook liggen heb. Kost idd de wereld niet.

Iemand een goed voorstel van compressor? Ben daar niet zo in thuis.
 

brepus13

Forumguru
Tip: koop een compressor met vat. Niet alleen heel handig om je bandenspanning te regelen maar ook om je gereedschap schoon te blazen na intensief gebruik, je stofzuiger filters etc…
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zit ook nog steeds te kijken naar een compressortje om de bandjes op te pompen, zaken droog te blazen.
Vind diegene met een ketel altijd zoveel herrie maken, en zit eraan te denken om bij de opknapbeurt van de garage deze op het puntdak te zetten en dan slangen naar beneden te laten lopen, van daaruit een haspel, en voila ik kan uit de voeten.

Voor de kenners; is het op bovengenoemde manier handig ivm. vocht, zodat dit nooit in de ketel komt, maar in de haspel.
Zit eraan te denken om dan ook gelijk zo’n ventiel er tussen te zetten, zodat het eventuele vocht eruit kan.
 

brepus13

Forumguru
Er komt toch altijd vocht in je ketel. Je kunt wel filters ergens ertussen plaatsen zodat je geen vocht in je banden blaast bijv. De ketel gewoon regelmatig aftappen.
 
Bovenaan Onderaan