BMW M2

leon-cupra

Forumguru
Op het gemakje gereden .. 8-9L per 100km maar dan bij mijn ouders wat testritjes gedaan en verbruik was plots 16L per 100km :maakmegek:

paar sprintjes gedaan aan de lichten .. waanzinnig. Mijn broer met zijn golf R met 385pk was enorm onder de indruk. De agressiviteit , het geluid, de power, ... vond hij niet terug in zijn R.
 

Kanerr

Forumguru
Komt bekend voor :maakmegek:

Een golf R is ook een totaal andere auto, meer een alleskunner die anoniem is ;) M2 is gewoon een pure sporter
 

LT83

Forumguru
Onderschat zo'n R niet vanaf de lijn. Relatief laag gewicht, 4wd en DSG. Die gaan wel rap naar de 100 :tongue:
Qua beleving is de M2 hem natuurlijk makkelijk baas!
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Bij een sprintje is de R zeker in het voordeel met de 4motion. Moet al heel slecht weer zijn en versleten banden om enorm gripverlies te hebben. Maar qua fun ... tja , gaat verdomd snel maar dat is ook alles.
Nu moest mijn wagen een gezinswagen zijn, zou ik ook absoluut voor een 4wielaandrijving gaan icm hoog vermogen maar in mijn geval, de M2 is de tweede wagen en dan mag het qua rijden iets extremer zijn.

op onze BE-autostrade wel verschrikkelijk vervelend met die wielsporen in de baan ... pfff ... wagen is continue “op zoek” naar die wielsporen door de heel brede banden (245 vanvoor en 265 vanachter). Op bepaald moment slingerde de wagen redelijk :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Moet zeggen met de Superb dat we er amper last van hebben: normale band, comfortabele ophanging ... die zweeft over onze “slechte” wegen. Maar de M2: enorm harde ophanging/vering, te brede banden .... elk putje voel je en op de autostrade op slechte stukken zoekt de wagen frequent naar de sporen in de baan.

nu zowiezo, de M2 is niet bedoeld om als gezinswagen te gebruiken. Was nu eens uitzonderlijk om de wagen aan mijn ouders/broer te tonen. Was ook aanpassen met dat de kinderen veel dichter bij ons zitten. Tijdens de ritten naar mijn ouders mogen ze op een draagbare dvd speler naar een filmpje zien. In de Superb horen we dat als achtergrondgeluid , in de M2 als storend geluid. Meermaals moeten zeggen “nog een beetje stiller”.
 

leon-cupra

Forumguru
Daarnet even wat geëxperimenteerd met de kleppen open van de uitlaat. Automaat in manuele stand, op 3500 toeren het gas lossen en hupsakee ... burbles bij de vleet. Ook goed hoorbaar wannneer je bij het vertragen iets vroeger terugschakelt waarbij je hoger in toeren uitkomt. “Scheetjes” tot en met.

vind ik dit zo fantastisch/leuk/machtig/.... ??? Tja , niet dat ik nu continue met de kleppen open zal rijden. Leuk dat kan, leuk om te horen maar uiteindelijk hoor je die burbles wel niet heel hard. Als omstaander kan je er meer van genieten maar laat de meesten het net niet leuk vinden ... :pieker:
 

Kanerr

Forumguru
Ik vind het bij moderne auto's (eigenlijk alle sport varianten van alle merken die tegenwoordig uitgebracht worden) veelste klinisch en 'nep'

Bij een oudere auto hoorde je knallen of burbles uit de uitlaat komen vanwege de sportieve timing of vanwege de overtollige benzine in de uitlaat. Nu wordt het erin geprogrammeerd en voila klappen en mompelen etc.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik vind het bij moderne auto's (eigenlijk alle sport varianten van alle merken die tegenwoordig uitgebracht worden) veelste klinisch ......
Aan de andere kant is het wel positief dat je het nu wel zelf kan kiezen. Kleppensysteem is wel iets positief.
Zelfs als eigenaar van een sportwagen wil je soms wel eens dat het dat “stiller”is.
 

leon-cupra

Forumguru
Ook wat filmpjes ervan bekeken. Als je zijn argumentatie hoort competition vs gewone M2, lijkt het mij eerder een badge-koper.
 

leon-cupra

Forumguru
Vandaag naar verzekeringsmakelaar gemoeten om nog wat papieren af te geven, dus een andere weg naar huis. Het laatste stuk moet ik even door een industrieterrein. Rond punt en dan recht stuk van zeker 1km. Van het rond punt gekomen en alle paardjes eens los gelaten. Zat op een enkel seconden aan 120 (daarna het gas maar gelost). “startsnelheid” was ongeveer 30. Gewoon in “comfort” stand. De M2 is gewoon bizar snel. Als ik op bepaalde stukjes heel kort optrek, passeer ik vrij snel de 100. Als je dan, zoals die Sem, personen hoort spreken over nog tunen van een M2, een “gewone” M2 niet goed is omdat het blok te beperkt is, dan vraag ik mij echt af “waarom” ? Dat is echt voor (binnenkort dan toch) aan de toog te kunnen stoefen. Of zoals die Sem , op een vlog te kunnen showen.


Een M2 standaard is eigenlijk ook al te veel van het goede.
 

hemi24

Forumguru
Misschien wordt het hoog tijd om er wat fatsoenlijk rubber onder te steken?
Dan kun je het vermogen ook beter kwijt en denk je wellicht al snel anders over dat tunen..!

:cool:
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 , dat vermogen krijg je zelfs met de “minderwaardige” banden redelijk goed op de baan. Nat wegdek is een ander verhaal maar dan gaat een Michelin band ook weinig soelaas bieden.

een M2 is gewoon met zijn 370pk al bizar snel. 4,5sec naar 100. Mag je al dikke Porsche naast zetten om betere cijfers voor te leggen. Dat je er dan nog 100pk bij wilt ...:pieker:
ken zo iemand met 600pk in zijn M2 .... juist maar goed voor aan de toog. Daar valt niet meer mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Is ook niet nodig, zelfs niet op een circuit a la nurnburging of een wat technischere circuit. Op de straten helemaal niet, is meer dan zat.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, de vraag of het nódig is is natuurlijk weinig nuttig. Dan kan je die hele M2 natuurlijk gelijk weggooien: totaal overbodig.
 

Kanerr

Forumguru
Ik formuleer mezelf niet goed :) met het pakket wat bmw nu heeft voor de M2 is het een erg goede auto waarbij een 30/40/50 tal pk's daar niet ineens een veel betere auto van maken. Een gemiddelde vag van 100pk naar 150pk.. Kijk das een ander verhaal.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, bij dergelijke enorme vermogens moet je denk ik eerder denken aan pk-verslaving of het idee "omdat het kan", dan een enigszins rationele overweging. Inderdaad, een 100 pk naar 150 pk, net dat beetje vermogen meer is zinnig. Of zoals in mijn geval, wat meer vermogen omdat bij de standaard auto het vermogen slechts tot een beperkt toerenbereik benut wordt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wellicht wat al te gechargeerd gesteld, dat laatste. Maar mijn indruk is dat er vaak weinig meer achter zit dan "hoe meer hoe beter" en/of "omdat het kan". Zo is er iemand op het Polo forum die zegt zijn GTI te gaan tunen naar 350 pk/530 Nm. Ik snap niet hoe je dat kunt willen hebben op je voorwielen (zonder mechanisch sper)
 

leon-cupra

Forumguru
Ach, vermogen went snel. En dan wil je méér. De conclusie van iemand die beide auto's kan vergelijken afdoen met borrelpraat is misschien wel heel logisch vanuit de mond van een standaard M2-bezitter, maar misschien niet helemáál objectief :D
Af en toe zie ik wat filmpjes van hem waaronder uiteraard ook het filmpje gezien van wanneer hij de gewone M2 testte. Dat hij uiteindelijk een M4 koopt , tja dat is een keuze. Dat hij nu gaat twijfelen of de M2 niet de betere keuze tja, dat hij eigenlijk daarvoor ook al kunnen weten. Maja een M4 staat uiteraard wat dikker op YouTube. Als je dan nu ook hoort waarom niet een gewone en wel een comp. tja .. puur marketingb*llshit (het S55 blok is een puur M-blok). Als je je inleest zal je ook merken dat de “eerlijke” M-puristen het blok van de N55 in de M2 verkiezen boven het S55 blok van de competition om verscheidene redenen. De meesten competition kopers kopen een competition omdat het weer wat meer is dan de gewone M2 .. niet omdat de competition “beter”’ is.
 
Bovenaan Onderaan