Bijzondere ervaring met een verkoper

leon-cupra

Forumguru
Volgens mij gaat het hier helemaal niet om de inhoud, maar het gedrag van de verkoper. Die zou gebaat zijn bij een korte cursus toegepaste sociale psychologie. Hij jaagt hier een klant weg die mogelijkerwijs geïnteresseerd zou zijn geweest in een alternatief.
TS heeft zichzelf weg gejaagd. Heeft TS niet gezegd dat hij ging vertrekken als verkoper hem niet de business edition zou verkopen?
Daarnaast spreken we over een gesprek van AMPER 5 min waarin 1. een gesprek is aangegaan 2. waar kort over een alternatief is gesproken. 3. Er een "discussie" is ontstaan over al dan niet verkopen/aanbieden van een business edition waarbij de TS de verkoper zijn gedacht heeft gezegd over heel de situatie 4. TS aangegeven heeft te zullen vertrekken bij het niet aanbieden van de business edition.
Volgens jou zou ik wss ook een cursus mogen volgen maar moest ik in de verkoper zijn plaats geweest, had ik met heel plezier de deur nog open gehouden zodat hij kon vertrekken.

Kon de verkoper het anders aanpakken? Ja. Zou de TS het ook anders hebben kunnen aanpakken? JA.
Beide partijen zouden beter even in eigen boezem kijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit was het begin van het gesprek met de verkoper:

Toen ik de verkoper naar die uitvoering vroeg, was de eerste vraag of ik als bedrijf wilde kopen. Ik zeg nee en kreeg meteen als antwoord: "Dan verkoop ik u die auto niet. U kunt wel een andere uitvoering nemen en dan opties toevoegen".

En hier gaat het meteen mis. Dat had de verkoper anders moeten aanpakken. Waarschijnlijk had het al alles gescheeld als hij had gezegd dat hij deze auto niet kon verkopen aan ts. Dat lijkt een detail, maar is het niet. Taal is erg belangrijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Dit was het begin van het gesprek met de verkoper:

Toen ik de verkoper naar die uitvoering vroeg, was de eerste vraag of ik als bedrijf wilde kopen. Ik zeg nee en kreeg meteen als antwoord: "Dan verkoop ik u die auto niet. U kunt wel een andere uitvoering nemen en dan opties toevoegen".

En hier gaat het meteen mis. Dat had de verkoper anders moeten aanpakken. Waarschijnlijk had het al alles gescheeld als hij had gezegd dat hij deze auto niet kon verkopen aan ts. Dat lijkt een detail, maar is het niet. Taal is erg belangrijk.
TS geeft ook aan in een ander bericht dat verkoper zei: ik kan deze wagen niet verkopen als privé.
Al de berichten lezen van de TS, rosinfeld ;)
We lezen hier duidelijk 1 kant van het verhaal waar het ZEER gemakkelijk is om de verkoper af te schieten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het gaat er om dat het een verkeerde, onnodig passief agressief overkomende start is waardoor het hele vervolg wordt bepaald. En dat had heel makkelijk kunnen worden voorkomen door simpelweg een andere woordkeuze.
Ipv "Dan verkoop ik u deze auto niet", "deze auto kan ik u dan helaas niet verkopen, maar....."
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

B.Stuurder

Forumguru
Toch moet ik @leon-cupra wel gelijk geven. Ik ben er ook niet bij geweest, maar als ik het zo lees, dan komt het op mij over alsof TS op zijn spreekwoordelijke pik getrapt was (al dan niet mede veroorzaakt door de benadering, maar vooral omdat hij zijn zin niet kon krijgen) en vervolgens ietwat sjacherijnig meldde dat hij dan elders een auto ging kopen om de verkoper een steek onder water te geven.

Als het zo is dat de verkoper heeft gemeld dat hij de auto niet MAG verkopen en aangeboden heeft om naar een alternatief te kijken, dan had hij in mijn optiek niet anders kunnen handelen. Wanneer hij gezegd heeft dat hij de auto niet GING verkopen, alsof dit zijn persoonlijke beslissing was op dat moment, dan heeft hij daarmee meteen alle mogelijke wegen naar een verkoop voor zichzelf geblokkeerd.
Uiteraard is de intonatie ook een formidabele factor en die kunnen we niet uit geschreven woord opmaken.

@Sk_Hans, spijt hebben van dat je dit hebt opgeschreven zou ik jammer vinden. Het is een forum en daar wordt gediscussieerd, jouw bijdrage maakt een leuk onderwerp om over in discussie te gaan. Ik persoonlijk denk niet dat dit een oordeel is over jou of dat iemand jou nu lager inschat of iets wil verwijten o.i.d.
Als particuliere koper zou ik hier ook behoorlijk pissig over kunnen worden. Ik denk niet dat ik anders gereageerd zou hebben.
Dit is volgens mij juist een forum waar iedereen elkaar met respect behandeld, ook wanneer de meningen verschillen.
Keep it up :thumbsup:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik maak uit wat ts weergaf op dat het deze tweede blokkerende variant was: "dan verkoop ik u deze auto niet". En ik kan me voorstellen dat dit tot een pijnlijke pik leidt
Ja, dat hoopte ik te zeggen:

Wanneer hij gezegd heeft dat hij de auto niet GING verkopen, alsof dit zijn persoonlijke beslissing was op dat moment, dan heeft hij daarmee meteen alle mogelijke wegen naar een verkoop voor zichzelf geblokkeerd.
 

robvv

Senior Member
Ook een verkoper kan een keer wat minder hebben geslapen. Of problemen thuis. Of ergens een pijntje.
Altijd bij iedere klant exact de goede woorkeuze mag m.i. menselijkerwijs niet worden verwacht van een verkoper.
Zelf zou ik totaal ongeschikt zijn voor de verkoop.
Overigens neemt het contact met verkopers (in het algemeen) sterk af door automatisering.
 

B.Stuurder

Forumguru
Zelf zou ik totaal ongeschikt zijn voor de verkoop.
Dat is bij heel veel mensen zo....

Overigens neemt het contact met verkopers (in het algemeen) sterk af door automatisering.

Ja en nee.
Ik zie wel dat de werkzaamheden zijn gewijzigd in de loop der jaren. Dat kan ik goed zien in mijn eigen omgeving, waar ik in de afgelopen periode van nog geen 10 jaar mijn eigen functie heb zien veranderen van de verkoop van een product in een regio, naar het landelijk managen van hele grote accounts, waarbij contracten, aansturen van collega's voor technische ondersteuning bij de klant, motiveren van wijzigingen in de eigen organisatie en vooral strategische verkoop de plaats hebben ingenomen van de verkoop van het product.
De behoefte aan een verkoper is er nog wel en zal ook blijven, de werkzaamheden van de verkoper zijn dus wel heel erg gewijzigd. Hiervoor zijn ook andere kwaliteiten nodig en ik heb helaas een aantal collega's, die al bijna 30 jaar in de functie werkzaam waren, zien moeten vertrekken, omdat ze niet in het profiel pasten dat nu nodig is voor deze functie.
En deze verandering gebeurt in een moordend tempo, gedreven door de markt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ook een verkoper kan een keer wat minder hebben geslapen. Of problemen thuis. Of ergens een pijntje.
Altijd bij iedere klant exact de goede woorkeuze mag m.i. menselijkerwijs niet worden verwacht van een verkoper.
Zelf zou ik totaal ongeschikt zijn voor de verkoop.
Overigens neemt het contact met verkopers (in het algemeen) sterk af door automatisering.
Dit is wel essentieel. Een juiste woordkeus kost niets meer en zou een standaard script moeten zijn.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dit is wel essentieel. Een juiste woordkeus kost niets meer en zou een standaard script moeten zijn.

Daarom is niet iedereen geschikt als verkoper. Dit werk wordt vaak zwaar onderschat en vaak zelfs laatdunkend over gedaan, maar het betaalt niet voor niks beter dan de meeste andere jobs. Een goede verkoper is enorm divers in kennis en kunde en altijd bezig met zijn vak. Ook buiten werktijden. Daarom zeg ik, je bent verkoper en niet je werkt als verkoper.
 

skodaroomy

Actief lid
Ik kan me helemaal vinden in de reactie van leon-cupra. Als verkoper kan je het nooit goed doen als je het niet eens kan worden of iets niet tegen bepaalde conditie's kan of mag verkopen. Jij krijgt dan altijd de zwarte piet toegespeeld omdat je bot ben, dwars ben of wat we hiervoor ook kunnen verzinnen. Iedere verkoper wil te allen tijde verkopen maar is ook aan regels van het bedrijf gebonden. Het is wel frappant dat ts gelijk door gereden is naar een andere dealer en daar een auto heeft gekocht. Het is wel zijn goed recht maar dan hoef je niet je eigen zo negatief uit te laten of de andere dealer.
 

gerven

Lid
collega’s,
Hans heeft hetzelfde gedaan wat ik doe als ik mij niet welkom voel: namelijk gewoon met je voeten stemmen.
Het maakt in principe niet uit wat anderen van die verkoper vinden, of die gelijk had of niet. Het gaat er om hoe je als klant behandeld wordt, ongeacht wat je bent of wilt.
Als je een gigakorting wilt en niet krijgt ben je ook ontevreden, maar als je als klant netjes behandeld wordt kun je kiezen wat je gaat doen. Als je als persoon ontevreden bent door de houding van de verkoper moet je “met je voeten stemmen”. Hans heeft dus juist gehandeld, ook al had de verkoper geen keus. Hij had wél de keus om, met de hiervóór geboden kop koffie, even rond de tafel te gaan zitten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je dit draadje doorleest zou je denken dat er forummeeting bij een Nissandealer was.
Hoezo, als iemand een ervaring hier deelt, dan ga je er toch van uit dat dat een authentieke weergave is? Anders kunnen we het forum net zo goed opheffen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Even een reactie van een jurist: als je een product aanbiedt voor een ‘normale’ prijs, en je zet er bovendien bij dat het de consumentenprijs betreft, mag je ervan uitgaan dat je die auto als particuliere consument voor die prijs kunt kopen. Alleen als een aanbieding een kennelijke vergissing betreft (prijs bijv. 3000 ipv 30.000) kun je er geen aanspraak op maken.
Het hangt af van precieze wijze van vermelden van de prijs om te bepalen of Hans ervan mocht uitgaan dat hij de auto voor deze prijs kon kopen. Als bijvoorbeeld in een prijslijst bovenaan de pagina ‘consumentenprijs’ staat, en bij de prijs van dit specifieke model een * met een uitzondering, kan de verkoper daar een beroep op doen.
Als er een folder ligt van een auto, met daarin de prijs ovv ‘consumentenprijs’, of als een sticker op een auto een prijs vermeldt, zeker als daar ‘consumentenprijs’ bij staat, mag de koper daar op vertrouwen.
Tot zover mijn professionele mening.
Voor een persoonlijke mening over de verkoper sluit ik me bij Rosinfield aan.
Verder had de verkoper natuurlijk na de uitleg en excuses voor het misverstand kunnen aanbieden een offerte te maken waarin hij koper tegemoet was gekomen.
 

Horkje

Forumguru
Als er een folder ligt van een auto, met daarin de prijs ovv ‘consumentenprijs’, of als een sticker op een auto een prijs vermeldt, zeker als daar ‘consumentenprijs’ bij staat, mag de koper daar op vertrouwen.

Ik erger me altijd aan al die brochures waar sowieso het “wijzigingen, zet- en drukfouten voorbehouden” expliciet in wordt weergegeven. Net zoals het “prijswijzigingen voorbehouden”.

Het is geen garantie voor succes maar als je vantevoren een afspraak maakt, kan dat misschien ook helpen. Denk ik dan.

Nu was mijn eerste ontmoeting / afspraak voor de Superb ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik heb toen eerst gebeld voor een proefrit in een 1.4 benzine handbak. Zeeeer duidelijk aangegeven. Kom ik voor de proefrit staat er een automaat.... Tja meneer, wilt u voor maar 3.000 euro niet liever een automaat?

Het is nog wel goed gekomen maar ik denk ook dat dat is omdat ik de laatste jaren wat milder geworden ben.
 

B.Stuurder

Forumguru
Nou @Horkje , daar houd ik ook niet van. Dat soort praktijken gaan mijn haren recht overeind van staan. Zeg dan (liefst van tevoren) dat je geen handbak hebt staan, maar zo'n foute verkooppitch en dan over €3.000, alsof we het over een pakje boter hebben. Nee, dat is een goed voorbeeld van fout verkopen.
 

Agent327

Forumguru
[QUOTE="Ik heb toen eerst gebeld voor een proefrit in een 1.4 benzine handbak. Zeeeer duidelijk aangegeven. Kom ik voor de proefrit staat er een automaat.... Tja meneer, wilt u voor maar 3.000 euro niet liever een automaat?[/QUOTE]

Hieronder een van de meerdere (helaas niet zo prettige) ervaringen die ik met diverse autodealers heb opgedaan.
Toen ik nog in Haarlem woonde heb ik ook een afspraak gemaakt met de VW dealer daar om een proefrit te gaan maken in de nieuwe Golf Sportsvan. Op zich leek dit allemaal goed toe gaan todat ik een telefoontje kreeg of ik misschien naar de dealer in Heemskerk zou willen gaan omdat daar een test exemplaar klaar stond. Vooraf had ik besproken dat ik een uitgebreide testrit wilde gaan maken voornamelijk om te bepalen of de zit na zo'n 2 uur rijden nog steeds bevalt
(ik ben nl 1,98 M).
Eenmaal in Heemskerk aangekomen moesten mijn vrouw en ik wel 10 minuten wachten voordat een verkoper naar ons toe kwam. Toen eindelijk onze aanwezigheid werd opgemerkt, kreeg ik gelijk te horen dat ik met de auto binnen het uur terug moest zijn omdat hij nog meer afspraken voor proefritten had staan.
Toen de administratie werd rondgemaakt moesten we bij het bureau van deze verkoper blijven staan en werd ons geen stoel aangeboden.
Proefrit gemaakt en bij terugkomst kon ik de sleutel inleveren en zonder een nagesprek werd ons (wel met folder in de hand) de deur gewezen. De verkoper met wie ik een afspraak had gemaakt in Haarlem heeft nooit meer contact met mij opgenomen.
Uiteindelijk heb ik geen Golf Sportsvan aangeschaft omdat ik de auto ondergemiddeld vond rijden. De keuze om de auto niet te kopen werd door de hierboven beschreven situatie alleen maar makkelijker.
Kortom, ik denk dat er nog een hoop is te leren op het gebied van klantenbenadering door de dealers. Er zijn prettiger manieren van zaken doen te bedenken. Iedereen wil namelijk serieus worden genomen.

Nog even iets over de algemene voorwaarden of de keline lettertjes bij de sterretjes onderin de verkoop brochures.
Er wordt vaak een valse verwachting gewekt wanneer een verkoper zegt; 'ik bel u hierover terug'. Wanneer de (aspirant) klant vervolgens niet terug wordt gebeld wekt dat valse verwachtingen. Als de klant vervolgens navraag doet wordt door dit door de verkoper weggewuifd en op deze voorwaarden en kleine lettertje gewezen. Ook al heeft ie gelijk, je blijft toch met een nare smaak in je mond zitten....
 
Bovenaan Onderaan