Bijzondere ervaring met een verkoper

Sk_Hans

Forumguru
Afgelopen dinsdag een iets andere ervaring met een verkoper. Voordat ik naar de Skoda dealer ging, wilde ik even langs bij de Nissan dealer die daar vlakbij zat. Omdat het 2e Paasdag was, was er bijna overal show. Ik had op internet gezien dat de X-Trail in business uitvoering o.a. standaard navigatie, panoramadak en leren bekleding had. In de showroom stond helaas geen nieuwe X-Trial. Er lag wel een folder met daarop voor die uitvoering een consumentenprijs van 37.090,-.

Toen ik de verkoper naar die uitvoering vroeg, was de eerste vraag of ik als bedrijf wilde kopen. Ik zeg nee en kreeg meteen als antwoord: "Dan verkoop ik u die auto niet. U kunt wel een andere uitvoering nemen en dan opties toevoegen". Maar dat was heel veel duurder. Ik vertel de verkoper nog dat ik serieus interesse heb in die auto en dat het niet zijn zaak is of ik privé koop, ZZP-er ben of via een bedrijf koop. Hij blijft erbij dat ik als privé persoon die auto (die dus met een consumentenprijs in de gewone prijslijst staat) niet mag kopen.

Dus duidelijk gemaakt wat ik van die instelling vind, als klant die bijna 40.000 euro uit wil geven, en honderd meter verderop naar Skoda gegaan voor de Kodiaq.
 

Japanese Power

Donateur
En als je dan straks je Kodiaq hebt even langsrijden @Sk_Hans en vragen aan hoofd verkoop of hij even mee naar buiten wil lopen. Confronteer hem daar met het verhaal en zeg dat ze een potentiële klant zijn misgelopen door onkunde van een van hun medewerkers. Kijken hoe ze dan reageren. Wat een minkukel zeg.
 

leon-cupra

Forumguru
@Sk_Hans , heb de algemene folder eens opgezocht. Bij business edition staat duidelijk een sterretje erbij waar er in de voetnoot duidelijk staat dat het enkel voor de zakelijke rijder is.
 

leon-cupra

Forumguru
@Japanese Power , kijk even op de website van Nissan en zie mijn vorig bericht.
Ik heb dagelijks ook dergelijke klanten. Staan te tieren en te roepen dat we hen niet informeren betreft levertermijn terwijl het op hun orderbevestiging in koeien van letters staat. Maar hey ... voor alles te lezen zijn ze tegenwoordig veel te lui maar een verkoper zwart maken en uitschelden ...dat kunnen ze als de beste ..
 

Kweetnie

Senior Member
@leon-cupra een verhaal kent natuurlijk twee kanten en de andere kant ken ik natuurlijk niet .......

Maar toch voelt het of verkoper hier anders mee om kan of wellicht moet gaan. Door de kopende klant een positieve ervaring te geven ipv in een discussie terecht te komen.. Hij had ook kunnen zeggen: Ik snap dat het onbegrijpelijk overkomt maar laten we er een kop koffie bij pakken dan leg ik het je uit en kijken we naar de mogelijkheden die er wel zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra een verhaal kent natuurlijk twee kanten en de andere kant ken ik natuurlijk niet .......

Maar toch voelt het of verkoper hier anders mee om kan of wellicht moet gaan. Door de kopende klant een positieve ervaring te geven ipv in een discussie terecht te komen.. Hij had ook kunnen zeggen: Ik snap dat het onbegrijpelijk overkomt maar laten we er een kop koffie bij pakken dan leg ik het je uit en kijken we naar de mogelijkheden die er wel zijn.
je leest ook maar enkel de gefrustreerde reactie van de Hans. Als je een correct beeld wilt moet je de verkoper ook aan het woord laten.
Wat ik uitmaak uit de de reactie van Hans is dat hij wel 1 of andere offerte heeft gehad aangezien hij wel weet dat dezelfde wagen particulier duurder uitkwam. Daarnaast lijkt Hans mij ook niet de meest aangename klant. Als je al tegen een verkoper begint dat de verkoper nergens zaken mee heeft ....
 

peterhuppertz

Forumguru
De Hans zei tegen de verkoper dat hij er niks mee te maken had of de klant de auto als particulier of ZZP'er of via een bedrijf koopt. Ik weet niet of dat in het Vlaams vertaalt als "nergens zaken mee hebben"...

Als het ongeveer zo gelopen is zoals Hans zegt, kan ik me zijn frustratie wel voorstellen... en als jij zegt dat Hans je niet de meest aangename klant lijkt, zou ik ook kunnen zeggen dat jij me niet de meest aangename verkoper lijkt... dus laten we die koers maar even niet varen. ;)

Ik maak me sterk dat een andere benadering van de verkoper bij Hans een ander gevoel had veroorzaakt. En eerlijk gezegd ontgaat het me vol-ko-men waarom een dergelijke uitvoering alleen aan een zakelijke klant geleverd mag worden.

Overigens heb ik zelf een keer met een Nissan-dealer hier in Nederland een ervaring gehad waarbij het er duimendik bovenop lag dat ik niet serieus genomen werd. Toegegeven, dat is dertien jaar terug, maar toch. Uiteindelijk heb ik de verkoper in kwestie ronduit gezegd "ik merk aan alles dat u mij niet serieus neemt als klant. Dat vind ik niet heel erg, maar ik vind het ook niet heel erg om het te zeggen. Waar zit hier in de buurt een Toyota-dealer?"

Daar ben ik toen terecht gekomen (niet omdat hij mij het adres verschafte) en het is een Avensis Linea Luna tweeliter automaat geworden, die hij nota bene in voorraad had staan. Was een prima auto; geen spijt van gehad.
 

leon-cupra

Forumguru
ik maak me sterk dat een andere benadering van de verkoper bij Hans een ander gevoel had veroorzaakt. En eerlijk gezegd ontgaat het me vol-ko-men waarom een dergelijke uitvoering alleen aan een zakelijke klant geleverd mag worden.
je hoort ook maar 1 kant van het verhaal.
En het is de invoerder die bepaalt dat een bepaald model enkel aan zakelijke klanten mag verkocht worden, niet de verkoper. Zakelijke markt krijgt ook meer korting: zakelijk markt koopt veel sneller een nieuwe wagens, hebben meestal meer dan 1firmawagen lopen, gaan steeds op onderhoud bij een officiele dealer, ... Dus het merk heeft veel meer baat bij een zakelijke klant dan bij een particulier.
 

Sk_Hans

Forumguru
Aangezien er hier van alles over mij geschreven wordt, zelfs dat ik een onaangename klant zou zijn (ik vind dat nogal een onbetamelijke reactie van iemand die mij totaal niet kent!), reageer ik toch nog maar even.

Op 2e Paasdag was er overal show en zijn mijn vrouw en ik de auto's in de Nissan showroom gaan bekijken. Toen er na een half uurtje een verkoper kwam vragen of hij kon helpen, heb ik hem verteld dat ik op zoek was naar een nieuwe X-Trail en vroeg ik hem of hij er eentje had staan. In de showroom stond alleen een model van een paar jaar oud.

Ik had hele goede zin (was tenslotte op pad om een nieuwe auto te kopen) en ben ontzettend beleefd geweest. De verkoper vertelde dat ze geen nieuwe X-Trail hadden staan. Hij had wel een folder met prijslijst. Daar stond de Business Edition in voor een consumentenprijs van 37.090 euro. Ik gaf aan dat ik dat model al op internet gezien had en daar wel interesse in had. De verkoper vroeg toen of ik zakelijk of privé wilde kopen. Nadat ik vertelde dat ik privé wilde kopen, vertelde hij dat hij me dat model niet ging verkopen en dat ik alleen een andere versie met opties kon kopen. Die zou dan in dezelfde uitvoering wel flink duurder worden. Verder dan dat ging het gesprek niet.

In eerste instantie was ik met stomheid geslagen. Vervolgens heb ik nogmaals nagevraagd en de verkoper op zijn eigen prijslijst met CONSUMENTENprijs gewezen. De verkoper had wellicht een slechte dag of geen zin om met Pasen te werken. Dat weet ik niet. Hij was in ieder geval zeker niet vriendelijk of klantgericht. Die uitvoering kon ik niet kopen, alleen een veel duurdere. Punt uit. Dus heb ik de verkoper heel netjes en beleefd verteld dat we dan klaar zijn met het gesprek en ik mijn geld wel bij een andere dealer ga uitgeven. Vervolgens zijn we vertrokken.

De opmerking dat de verkoper c.q. dealer er niks mee te maken heeft of ik privé, zakelijk of als ZZP-er koop, is op geen enkele manier negatief. Het betekent gewoon dat hij dat niet eens hoeft te weten. Net zo min als ik de verkoper mijn geslacht, geaardheid, geloof, schoenmaat of wat dan ook hoef te vertellen.

Zou ik verkoopdirecteur bij zo'n dealer zijn en zien dat een verkoper op deze wijze een klant behandelt, zou ik met die verkoper vervolgens wel een heel serieus gesprek hebben!
 

Horkje

Forumguru
Ik zou me niet door één verkoper waar het niet mee klikt of niet direct werkt het veld uit laten slaan, laat staan direct voor een ander merk gaan. Serieus, je zoekt een bepaald model of merk, je voelt je door één iemand onheus bejegend en je gaat direct voor een ander merk?? Niet doen hoor.

Weet je wat ik misschien zou doen?

Gewoon nog een keer terug gaan. Hopelijk een andere collega daar aanspreken en opnieuw het gesprek over die Xtrail aangaan.

En dan over zakelijk en privé? Nou gewoon aangeven dat het allebei zou kunnen en vragen wat in die gevallen voor- en nadelen zouden zijn. Beetje “stommetje” spelen. Wordt je vaak een stuk wijzer van.

Uiteindelijk zal er best een reden zijn dat ze wellicht zakelijk een bepaald voordeel weg kunnen geven dat privé niet interessant is maar zakelijk wel.

Wat ik zelf bij zakelijke aanschaf heb ervaren was dat er gelijk gevraagd was on welke leasemaatschappij het ging. Want als ze er geen zaken mee deden dan was het zonde van hun tijd. Toen ik zei dat zakelijk niet altijd lease hoeft te zijn maar ook gewoon kopen kon zijn hadden ze wel opeens extra tijd. Tsja....
 

leon-cupra

Forumguru
@Sk_Hans , dat is jouw kant van het verhaal.
Het verhaal van de verkoper zal als volg zijn: hij kan de voorwaarden van de zakelijke markt niet aanbieden aan de particuliere markt. Dat is iets waar hij niet aan kan doen, dat zijn regels van de invoerder. Hij zal met alle plezier de x-trail willen verkopen aan 37.090euro maar hij zal dan net door zijn verkoopsdirecteur terug gefloten worden. Dat hij moest werken met Pasen zal er weinig mee te maken hebben, een autoverkoper werkt nogal redelijk wat dagen wanneer een ander thuis zit (logisch uiteraard). De verkoper zal heel snel door gehad hebben dat hij jou geen wagen zou kunnen verkopen. Jij wou absoluut de X-trail aan 37090euro en je zou niet afwijken. Als je de kleine lettertjes had gelezen op de website van Nissan, had je reeds geweten dat deze serie enkel voor zakelijke klanten was.
Dat de verkoper diende te weten of je een zakelijke of particuliere klant vroeg hij dus met reden. Dat jij vindt dat hij dat niet hoefde te weten is uiteraad onterecht. Dat is een belangrijke vraag in een beginnend gesprek, net omdat je de juiste voorwaarden moet kunnen aanbieden.

En als ex-autoverkoper snap ik jouw frustratie die ik ook met jou deel nl, dat een zakelijke klant identiek dezelfde wagen stukken goedkoper kan aankopen. Onze nieuwe Superb was ook 3.000euro goedkoper als zakelijk klant. Voor 3000euro moet ik ook hard sparen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Horkje , hoe je het draait of keert, een zakelijke klant heeft bij de meeste merken steeds een financieel voordeel. Lees mijn reactie van een paar berichten terug waarom dan ook.

Als verkoper wordt je in je opleiding van jouw verkoopsdirecteur er ook attent op gemaakt om zelfs in de zakelijke klanten grondig te selecteren. Klanten waar jouw werkgever niet aan kan verdienen, dien je subtiel buiten te werken. Klanten waar wel aan verdient worden, moet je uiteraard soigneren. En als verkoper is dit ook nodig. Hoeveel berichten lees je ook niet dat de verkoper geen tijd had voor jou als klant die net op punt stond een nieuwe wagen aan te kopen. Mss was de verkoper net bezig met zo een klant waar hij niet aan kon verdienen maar had de verkoper niet de juiste vragen gesteld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

peterhuppertz

Forumguru
Klanten waar jouw werkgever niet aan kan verdienen, dien je subtiel buiten te werken.

Ik krijg hier een buitengemeen vervelende smaak van in mijn mond.

Ik maak als techneut-op-leeftijd over het algemeen niet de indruk dat er aan mij flink te verdienen valt. Mijn lief en ik hebben financiëel niet te klagen, maar we lopen er niet mee te koop. Als ik een auto wil, kan ik me die veroorloven, zonder ervoor te lenen... ook als het een zescylinder diesel van twee jaar oud is. Dus een nieuwe Octavia had er ook best out of pocket af gekund.
De enige reden dat ik dat niet doe is omdat ik geen zin heb om de tweedehandsmarkt te financieren, en ook een beetje omdat ik het niet leuk vind. Maar er komt echt nog een keer een dag dat ik me bij een Mazda-dealer meld voor een MX-5. Maar dan ga ik me echt niet op m'n paasbest uitdossen, en ook niet heel erg koopbereid doen. Ik proef eerst het water, want ik doe graag zaken met iemand die me ook serieus neemt als ik uit een ouwe Octavia stap en in een spijkerbroek van zes jaar oud en op sneakers binnenkom.
Word ik niet serieus genoeg genomen naar mijn smaak, dan sta ik ook zo weer buiten. Heb ik recentelijk ook gedaan voordat ik de Octavia kocht bij een (Bovag)occasion-handelaar waar ik een vertrouwd gevoel bij kreeg.

Bij die Nissan-dealer waar ik het eerder over had, was ik ook gewoon even tussen twee klussen door naar binnen gelopen. Ik had geen pak aan, en reed in een voorloop-auto van de leasemaatschappij, een oudere Focus. Ik maakte kennelijk niet de indruk van iemand aan wie geld te verdienen was. Daarom heb ik uiteindelijk maar gekozen voor een Avensis in plaats van een Primera, want bij de Toyota-dealer werd ik wel serieus genomen.
Ik geloof heel sterk in het feit dat, als je een goeie relatie met je garage hebt, je auto daar ook een stuk beter van wordt.

...

Lang geleden werkte ik op zaterdagen en in de vakanties bij een zeer goed lopende audiozaak.

Op een goede dag stond daar een patser (type Matt Preston) aan de balie, terwijl de baas net bezig was een student te helpen met het uitzoeken van luidsprekertjes, en ik was met een andere klant in gesprek.
Matt liet verbaal merken dat hij er niet van gediend was te moeten wachten op een snotneus die misschien 10 procent kwam besteden van wat hij die dag had meegenomen om boodschappen voor te komen doen.

Er viel een geladen stilte. De baas keek de patser met een smeulende blik aan, en in de verte kon je bijna een mondharmonicaatje horen.
"Deze jongen heeft zich misschien wel de hele vakantie een slag in de rondte gewerkt, en vertrouwt mij nu al zijn zuurverdiende centen toe, dus ga ik 'm net zo fatsoenlijk helpen als ik u help. Hij was hier eerder dan u, dus u wacht op uw beurt, of u gaat uw geld ergens anders naartoe brengen."

Die student is later nog een verrassend goeie klant geworden. "Type Matt Preston" hebben we nooit meer teruggezien.
 

peterhuppertz

Forumguru
En het is de invoerder die bepaalt dat een bepaald model enkel aan zakelijke klanten mag verkocht worden, niet de verkoper.

Wie het ook bepaalt, snappen doe ik het niet.
Zet de auto dan in de catalogus met een CONSUMENTENprijs die hoger ligt, en geef de zakelijke klant onder water extra korting. Dan voelt de particulier (die je ook nodig hebt, en die echt niet hoeft te concurreren met de zakelijke klant) zich niet zo genaaid.
 

leon-cupra

Forumguru
@peterhuppertz , jouw voorbeeld doet niet ter zake. Een klant die er "sjofel" uitziet maar die wel de intentie heeft om een wagen te kopen is een klant die je ook moet soigneren. Die persoon die je "dient buiten te werken" zijn die zakelijke klanten waarvan je zeker bent dat de LM de wagen toch niet bij jou gaat aankopen. Standaard vraag nadat je wist dat het een zakelijke klant was, was "mag je zelf beslissen waar de auto aangekocht wordt". Indien nee was het ervoor zorgen dat deze persoon niet te veel van jouw tijd in beslag nam, want de potentiele klant waar jouw werkgever wel aan kon verdienen stond namelijk al ongeduldig te wachten.

En consumentenprijs, een zakelijke klant is ook een consument ... maar er bestaat ook iets zoals de kleine lettertjes. Hoe ga jij als merk een zakelijke klant lokken met een belachelijke hoge prijs? Niet vergeten dat de zakelijke klant meer en meer aan belang wint binnen de omzet van de merken. Is daarnaast ook nog steeds een betere klant dan de particulier.
 

peterhuppertz

Forumguru
jouw voorbeeld doet niet ter zake

Daar gáán we weer. "Mijn voorbeeld" ben ik zelf. Het feit dat ik niet ter zake doe spreekt boekdelen.
Vind ik niet erg, maar ik vind het ook niet erg om dat hier hardop te zeggen.

Is daarnaast ook nog steeds een betere klant dan de particulier.

Dat mag jij vinden, maar ik ben een particulier.

Ik voel me uit dien hoofde geschoffeerd, dat moge duidelijk zijn. Ik vind de houding die jij omschrijft echt niet kunnen... en ik ben degene met geld in z'n zak om een auto te kopen. De verkoper mag zeggen waar ik dat ga doen.

Ik hoef niet gesoigneerd te worden, daar kom ik niet voor... ik kom voor een auto. Maar ik wil wel serieus genomen worden.
Als dat er niet af kan, dan voor jou tien anderen die mijn geld wel willen.
Standaard vraag nadat je wist dat het een zakelijke klant was, was "mag je zelf beslissen waar de auto aangekocht wordt".
En jij snapt natuurlijk ook wel dat het standaard antwoord daarop altijd "ja" is. Op die vraag "nee" antwoorden is hetzelfde als een briefje op je voorhoofd plakken waarop staat "neem mij vooral niet serieus".

Overigens: toen ik in leaseland rondreed, zijn op één na ALLE auto's geleverd door de dealer waar ik zaken mee wilde doen, en waarvan ik wilde dat 'ie ze zou leveren. Als een garage mijn loyaliteit wint, zal ik daar ook mijn stinkende best voor doen.
In twee gevallen betekende dat dat de auto bij die dealer in de voorraad stond, en in drie gevallen dat de importeur het zo regelde dat die garage de auto mocht leveren.
En bij die ene waarbij het niet lukte, gaf de dealer dat zelf eerlijk naar mij toe aan, waarop ik antwoordde "... getver. Heeft u er iets aan als ik 'm dan bij u in onderhoud laat nemen?", waarop hij reageerde met een brede grijns en nóg een kop koffie.
Die loyaliteit heeft zich overigens terugbetaald. De auto werd afgeleverd op banden die, ver voordat ze versleten waren, een geluid maakte alsof er een traumaheli boven de auto meereed. De dealer heeft er toen voor gezorgd dat de leasemaatschappij ermee akkoord ging dat alle vier de banden tegelijk vervangen werden door Michelins.
Vandaar: je auto is nooit beter dan de relatie met je garagehouder.

En als je garagehouder je tegenstaat... dan kun je je auto beter elders halen, of het nou een lease-auto is of niet.
Hoe ga jij als merk een zakelijke klant lokken met een belachelijke hoge prijs?
Je snapt dat je hiermee impliciet zegt dat je merk een belachelijk hoge prijs berekent aan een particulier, nietwaar?
 

Sk_Hans

Forumguru
Het verhaal van de verkoper zal als volg zijn:
<knip>
Jij wou absoluut de X-trail aan 37090euro en je zou niet afwijken.

Over de vooringenomenheid dat jij denkt te weten hoe het gesprek ging en wat mijn instelling/denkwijze is, zou ik veel kunnen zeggen. Maar dat kan ik maar beter achterwege laten. Laat ik zo zeggen dat ik van iemand met jouw instelling nooit een auto zou kopen.

Als verkoper verkoop je niet alleen een auto maar ook een verkoopbeleving. Al is die auto nog zo goed en gunstig geprijsd, als die beleving niet goed is, wordt dat eerste snel teniet gedaan. Waarover zal die klant met zijn collega's, vrienden en familie spreken, denk je? Inderdaad, dat zal niet over die auto gaan, maar over die ervaring of beleving.

Een simpel marketing gezegde is niet voor niets dat een klant met een goede ervaring dit aan 2 anderen doorvertelt, terwijl een klant met een slechte ervaring dit aan 8 anderen doorvertelt. En wat te denken van de huidige sociale media? Dan ligt de verhouding nog eens heel anders.

Een verkoopdirecteur hoort zijn verkopers overigens te vertellen dat iedere klant op de beste manier behandeld dient te worden. Het is namelijk de klant die het salaris van de verkoper betaalt. Elke klant is waardevol en je weet vooraf niet hoeveel die klant misschien uit wil gaan geven. Nu of in de toekomst. Die student die een paar speakers komt kopen, kan misschien over een paar jaar hoofd inkoop zijn van een bedrijf dat een hele vloot auto's nodig heeft. Waar denk dat hij die gaat inkopen?
 

EdK

Forumguru
Ach heden ten dagen zijn er veel dealers en winkels die de arrogantie hebben dat het gevoel geeft dat JIJ blij mag zijn dat je bij HUN mag kopen....
Nou die mogen dan van MIJ weten dat ik bij HUN niets koop !
Ik verwacht nog steeds dat als ik met een zak geld bij een dealer kom dat ik met fatsoen behandeld word en dat de verkoper nog wel weet wie de koper is en wie de verkoper...
En als hij die hele zak geld wil verdienen van mij, dat hij dan zijn stinkende best zal moeten doen, en dus zeker niet moet denken dat ik op me knieën voor hem ga omdat ik zo blij ben dat ik bij hun een wagen mag kopen....
DUhhhhh
 

Hakar

Donateur
Waar is de tijd gebleven dat ik in mijn vette kloffie direct vanuit mijn werk in mij stok verrotte Talbot Solara bij de Jaguar dealer kwam, en ik me niet op mijn gemak voelde door al dat voor mij te dure spul, de verkoper van deze zaak mij als meneer aansprak, me een kopje koffie aanbood, en mij serieus geïnteresseerd vroeg of hij mij kon helpen?

Waarschijnlijk is die tijd OP.
 
Bovenaan Onderaan