Bijzondere ervaring met een verkoper

Hakar

Donateur
Het was niet de bridgeclub, maar een vereniging die zich bezig hield met een specifieke vorm van wedstrijdschieten met luchtbuksen. :)

Dus dealers die nu meelezen.
Als @peterhuppertz bij u komt, behandel hem dan zoals u zelf ook wilt worden behandeld.
Want, niet geschoten is altijd mis kan veranderen in niet geschoten maar toch een klant kwijt.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@B.Stuurder , ik overdreef misschien met mijn woorden, maar zoals je reeds zei, als je verkoper dient je prioriteiten te leggen. Toen ik autoverkoper was stond ik 80% van mijn tijd alleen in de toonzaal, vaak niemand om mij te helpen en dan kom je in situaties waar je als verkopers keuzes moet maken. Heb het regelmatig meegemaakt dat je met iemand bezig was waar je wist dat het niets werd en dat er koppeltjes stond te wachten voor een offerte. Die eerste kreeg je dan net niet buiten ( op een vriendelijke manier) en het koppeltje had geen zin om te wachten (ondanks dat je effe reeds contact had gemaakt). Weg verkoop en negatieve reclame op verschillende fora omdat "men geen tijd had voor iemand die klaar stond om zijn zuurverdiende centjes uit te geven".

En b.stuurder, prijszetting particuliere markt zit totaal anders in elkaar dan de zakelijke markt. Accessoires en dergelijke hebben geen invloed voor een particulier.

In dit geval, iedereen die dit topic leest, moet eens de site van Nissan raadplegen. Bij het ☆ staat duidelijk vermeld dat dit enkel geldt voor zakelijke klanten. En een verkoper kan niet zomaar vanuit dat model beginnen rekenen voor een particuliere klant. Wanneer de dealer een business edition wilt bestellen dient hij ook het btw-nummer van de klant voor te leggen aan de invoerder. Geen btw-nummer, betaal als garage dan maar zelf de korting. En het IT-systeem is redelijk gestructureerd en strikt. Foefelen is zal niet via het nissan-systeem kunnen.

TS geeft ook duidelijk aan dat een niet-business edition veel duurder was, dus op 1 of andere manier heeft de verkoper wel een voorstel uitgewerkt volgens TS zijn wensen. Het blijft ook een verhaal langs 1 kant met de nodige frustraties (en mss ook wel terecht, als particuliere koper vind ik het ook niet eerlijk dat een zakelijke klant betere condities krijgt dan ik). En volgens mij had die Nissan-verkoper NOOIT die X-trail kunnen verkopen aan TS. TS is met bepaalde prijsverwachting (en van zijn gelijk nl CONSUMENTENprijs) de toonzaal binnen gestapt, verwachtingen konden nooit ingelost worden(gewoonweg omdat het NIET mogelijk was), dus bye-bye X-trail ann hello negatieve (onterechte) reclame.
 

Sk_Hans

Forumguru
TS geeft ook duidelijk aan dat een niet-business edition veel duurder was, dus op 1 of andere manier heeft de verkoper wel een voorstel uitgewerkt volgens TS zijn wensen. Het blijft ook een verhaal langs 1 kant met de nodige frustraties (en mss ook wel terecht, als particuliere koper vind ik het ook niet eerlijk dat een zakelijke klant betere condities krijgt dan ik). En volgens mij had die Nissan-verkoper NOOIT die X-trail kunnen verkopen aan TS. TS is met bepaalde prijsverwachting (en van zijn gelijk nl CONSUMENTENprijs) de toonzaal binnen gestapt, verwachtingen konden nooit ingelost worden(gewoonweg omdat het NIET mogelijk was), dus bye-bye X-trail ann hello negatieve (onterechte) reclame.

En weer worden er alle mogelijke verzinsels en gedachten op mij geprojecteerd. Hou daar eens mee op!!! Je kent mij niet en je was er niet bij! Dus je moet geen verhalen gaan verzinnen over wat ik dacht of gezegd hebt etc. Ik heb er intussen al ontzettend spijt van dat ik dit hier ooit geschreven heb.

Nogmaals: Ik sta in showroom en er komt een verkoper. Ik vraag of er een nieuwe X-Trail is om te bekijken. Die is er niet. De verkoper geeft mij een prijslijst. Daarop staat een business edition met een consumentenprijs van 37.090 euro. Ik zeg dat ik daar wel interesse in heb. De verkoper zegt vervolgens dat hij die niet aan mij kan verkopen als ik privé koop. Wel er is een andere versie die met opties ongeveer hetzelfde is, maar een flink stuk duurder. Hoeveel duurder precies? Weet ik niet. Heeft hij niet precies gezegd. Enkele duizenden euro. Er is geen voorstel uitgewerkt. Dus fantaseer daar ook niet over. Nadat ik door stomheid geslagen was, heb ik nogmaals gevraagd of ik die auto uit de prijslijst kon kopen. Dat kon niet. Toen heb ik gezegd: "Dan is dit gesprek over en gaan wij naar een andere dealer om daar een auto te kopen" en ben vertrokken. Totale gesprek was binnen vijf minuten afgelopen. Verder helemaal niets. Dus probeer er dan ook niet van alles bij te fantaseren alsof je er zelf bij bent geweest.
 

leon-cupra

Forumguru
@Sk_Hans waarom dan blijven doorvragen bij de verkoper om toch de business edition aan te kunnen kopen? In de brochure staat duidelijk dat dit enkel voor zakelijke klanten is ondanks dat er dan wel consumentenprijs staat. Dit is ook online weer te vinden.
Had je de X-trail dan wel willen aankopen aan de particuliere prijs nl paar 1000euro duurder maar blijkbaar niet want je hebt het gesprek zelf afgebroken en doorgegaan.
 

Kweetnie

Senior Member
.....
De verkoper geeft mij een prijslijst. Daarop staat een business edition met een consumentenprijs van 37.090 euro
.........

@leon-cupra Ik neem aan dat op dat moment er nog geen tijd is geweest om de kleine lettertjes te lezen en ik zou zelf persoonlijk geïrriteerd zijn als een verkoper mij zo zou behandelen. Dan ben ik waarschijnlijk ook niet meer de persoon die heel begripvol is. :-)
 

peterhuppertz

Forumguru
Ikke, ik geef het op.
Leon, ik zou er bijna bewondering voor hebben hoe je het voor je collega's opneemt, maar je houdt vast aan formalistische argumenten, en daarmee kom je als verkoper over het algemeen niet zo ver. De verkoper zal, in formele zin, ongetwijfeld gelijk hebben, maar daar gaat het niet over - c'est le ton qui fait la musique. Als verkoper is het dan zaak om niet te zeggen "u kunt die auto niet kopen, en dat had u op de web site lezen". Een uitleg zoals @Duijzer die één pagina terug gaf, gevolgd door "ik haal er even koffie bij, en dan gaan we eens kijken wat we wèl voor u kunnen doen" had de klant -- die met een budget binnen kwam -- in de showroom gehouden, in plaats van met een pissig gevoel weggestuurd.

Ik zou er goed aan doen als dit het laatste is wat ik erover zeg.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra Ik neem aan dat op dat moment er nog geen tijd is geweest om de kleine lettertjes te lezen en ik zou zelf persoonlijk geïrriteerd zijn als een verkoper mij zo zou behandelen. Dan ben ik waarschijnlijk ook niet meer de persoon die heel begripvol is. :-)
hoe is TS dan behandeld geweest? Grof? Bot? Beledigend? .... Lees daar niets van terug.
Verkoper heeft doorgegeven aan TS dat hij een bepaald model niet aan hem kon verkopen waarbij TS na 5min babbelen het afgetrapt is.
Verder is er volgens TS niets gebeurd.
 

peterhuppertz

Forumguru
... je snapt 'm echt niet. Je snapt het gewoon echt niet. Ik heb mijn best gedaan om het je, vanuit het standpunt van de klant uit te leggen, maar ik ben er kennelijk niet toe in staat om het zo duidelijk te zeggen dat jij het gaat snappen.

Misschien is dat cultuurverschil; ik weet het niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Ikke, ik geef het op.
Leon, ik zou er bijna bewondering voor hebben hoe je het voor je collega's opneemt, maar je houdt vast aan formalistische argumenten, en daarmee kom je als verkoper over het algemeen niet zo ver. De verkoper zal, in formele zin, ongetwijfeld gelijk hebben, maar daar gaat het niet over - c'est le ton qui fait la musique. Als verkoper is het dan zaak om niet te zeggen "u kunt die auto niet kopen, en dat had u op de web site lezen". Een uitleg zoals @Duijzer die één pagina terug gaf, gevolgd door "ik haal er even koffie bij, en dan gaan we eens kijken wat we wèl voor u kunnen doen" had de klant -- die met een budget binnen kwam -- in de showroom gehouden, in plaats van met een pissig gevoel weggestuurd.

Ik zou er goed aan doen als dit het laatste is wat ik erover zeg.
dat @Sk_Hans dan aangeeft of hij wel een niet-business model zou gekocht hebben moest hij treffelijke verkoper gehad hebben. Met mijn ervaring en hetgeen ik hier lees is mijn persoonlijke mening "nee".
 

peterhuppertz

Forumguru
Het verschil is "ofwel je vertelt de klant 'nee', ofwel je vertelt de klant waarom dat niet kan, direct gevolgd door wat er dan wel kan".

Maarre, het is goed. Jij wint.
 

leon-cupra

Forumguru
Het verschil is "ofwel je vertelt de klant 'nee', ofwel je vertelt de klant waarom dat niet kan, direct gevolgd door wat er dan wel kan".

Maarre, het is goed. Jij wint.
Lees het laatste bericht van TS opnieuw. Geeft zelf aan dat verkoper zei "nee ... maar er waren wel gelijkaardige versies maar die waren wel een stuk duurder" Waarop TS nogmaals aanhaalt of hij de business edition kon kopen anders zou hij de toonzaal verlaten.
Vertel mij dan eens wat de verkoper exact had moeten doen. Hij volgt jouw stramien en toch loopt TS weg. Ok, de verkoper doet het niet met zoveel woorden en het had iets beter gekund maar het alternatief is wel ter sprake gekomen.
 

Jewepe

Forumguru
Om nog even wat olie op het vuur te gooien: de verkoper vindt dat hij gelijk heeft omdat hij de procedure van het hoofdkantoor volgt, de klant wil alleen maar een mooie auto binnen zijn budget kopen. Een gevalletje van paarse krokodil?

PS. Dat laatste is mijn stokpaardje/allergie :-)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Volgens mij gaat het hier helemaal niet om de inhoud, maar het gedrag van de verkoper. Die zou gebaat zijn bij een korte cursus toegepaste sociale psychologie. Hij jaagt hier een klant weg die mogelijkerwijs geïnteresseerd zou zijn geweest in een alternatief.
 
Bovenaan Onderaan