Bijzondere ervaring met een verkoper

Frazajunior

Actief lid
Ach heden ten dagen zijn er veel dealers en winkels die de arrogantie hebben dat het gevoel geeft dat JIJ blij mag zijn dat je bij HUN mag kopen....
Nou die mogen dan van MIJ weten dat ik bij HUN niets koop !
Ik verwacht nog steeds dat als ik met een zak geld bij een dealer kom dat ik met fatsoen behandeld word en dat de verkoper nog wel weet wie de koper is en wie de verkoper...
En als hij die hele zak geld wil verdienen van mij, dat hij dan zijn stinkende best zal moeten doen, en dus zeker niet moet denken dat ik op me knieën voor hem ga omdat ik zo blij ben dat ik bij hun een wagen mag kopen....
DUhhhhh
De ford dealer moet me nog steeds terugbellen over de inruilprijs van mijn auto op een nieuwe ford fiesta een jaar of 7 geleden.
En daar was dus onze eerste Skoda fabia combi 2
 

hemi24

Forumguru
Tja, autohandel is net als keukenverkoop één grote zeepbel...

Met de zogenaamde uitgemolken prijzen voor de businessmodellen voor zakelijke rijders, wil men soms liever geen auto aan een particulier aanbieden, omdat dan pijnlijk zichtbaar wordt hoe opgeklopt de occasionmarkt in elkaar steekt!
 

fanSkoda-VW

Donateur
tja, zo heeft iedereen wel meegemaakt dat hij (of zij) niet serieus genomen werd door een verkoper.
Zo ook ik.
Ik heb 30 jaar Volvo gereden, en toen ik vond dat ik toe was aan een nieuwe ook even een Peugeot garage binnen gelopen.
Ik kreeg meteen een folder in mijn hand gedrukt en de deur werd open gedaan om mij onmiddellijk uit te laten.
O ja, ik vergeet te vertellen dat ik de auto thuis had gelaten en op de scooter was die ik -dom, dom, dom, voor de showroom geparkeerd had. En toen dus maar weer een gloednieuwe Volvo kocht.
Tja.... zeggen we dan.
 

peterhuppertz

Forumguru
Waar is de tijd gebleven dat ik in mijn vette kloffie direct vanuit mijn werk in mij stok verrotte Talbot Solara bij de Jaguar dealer kwam, en ik me niet op mijn gemak voelde door al dat voor mij te dure spul, de verkoper van deze zaak mij als meneer aansprak, me een kopje koffie aanbood, en mij serieus geïnteresseerd vroeg of hij mij kon helpen?

Haha, met die Talbot Solara maak je het wel erg bont.
Maar iets dergelijks heb ik ook weleens meegemaakt. Maar dan andersom.
"Goedemiddag meneer... wat kan ik voor u doen?"
"Haha, niks, ik ben hier met mijn baas, die meneer daar, en die wordt al geholpen. Ik sta hier alleen maar even verlekkerd te kijken naar een auto die ik in de komende 500 jaar toch niet kan betalen."
"Ha, mooi zo! Wat wilt u in uw koffie?"
"... eeh, alles. Zo duur mogelijk."
"Haha! ... hier, kijk eens aan. Pasopisheet."

(ik kwam met mijn Nissan Cherry diesel mijn baas naar de Mercedes-dealer brengen zodat hij zijn auto kon halen, en stond me daar even te verlustigen aan een S-class. Die ik, in alle redelijkheid, inderdaad ook nu niet zou kunnen betalen.)
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb 30 jaar Volvo gereden, en toen ik vond dat ik toe was aan een nieuwe ook even een Peugeot garage binnen gelopen.
Ik kreeg meteen een folder in mijn hand gedrukt en de deur werd open gedaan om mij onmiddellijk uit te laten.

Ik weet niet wanneer dat ongeveer geweest is, maar als dat, laten we zeggen, zo rond 2005 geweest is, kan het zomaar zijn dat ze je onbedoeld een dienst bewezen hebben. Want goeie hemel, wat waren dat een drama-auto's.
 

Cordoba

Forumguru
Doet me denken aan een verhaal uit de vorige eeuw: een handelaar in onroerend goed, vond dat het tijd werd om zijn 12 jaar oude Mercedes 500SEL(nieuw gekocht) in te wisselen voor een nieuw exemplaar. Hij was vrij en liep daarom in spijkerbroek de Mercedes showroom binnen. Na enige tijd werd ie aangesproken door een verkoper, en gaf aan dat ie een nieuwe 500 wilde kopen. Commentaar van de verkoper: "meneer u heeft nu een 12 jaar oude bak, zo'n nieuwe kunt u tóch niet betalen". De koper liep de showroom uit, om enkele tientallen km's verder bij de volgende dealer de 500SEL te gaan bestellen. Na een x aantal weken werd deze afgeleverd, en het eerste ritje van de verse eigenaar was naar de eerste showroom, om de auto te showen die ie niet kon betalen.
 

Japanese Power

Donateur
Het kan altijd gekker.

Mijn werkgever en zijn vrouw hebben samen een bedrijf opgebouwd waar ze 50/50 eigenaar van zijn. Toen een aantal jaren geleden de vrouw een andere auto wilde (regelt zulke zaken zelf wel) stapte ze een dealer binnen (iets met een ster omgeving 010) om een proefrit te maken in de door haar zo gewilde auto. Prima geholpen, proefrit gemaakt en de prijs uit onderhandelt. Zegt de verkoper aan het einde: wanneer plannen we de vervolgafspraak samen met uw man zodat hij de knoop kan doorhakken?

Ze is opgestapt en heeft de auto 1 op 1 bij een andere Mercedes dealer besteld en is nooit meer teruggegaan naar deze dealer...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ergens toch vreemd dat dat soort gedrag nog steeds voorkomt. Het kan ook anders. Toen mijn vrouw een auto wilde kopen zijn we samen gegaan, waarbij zij in de diverse showrooms het initiatief nam. Bij 3 dealers geweest. Eerst Kia, keurig te woord gestaan door een vrouwelijke verkoper, die prima door had dat ik vooral voor de gezelligheid mee was, en niet voor de auto. Toen naar Toyota, uitgebreid rondgekeken in de showroom, minstens een kwartier binnen geweest, beetje deuren opengemaakt en zo, maar geen verkoper gezien (en ook geen andere klanten). Omdat m'n vrouw het interieur van de Aygo spuuglelijk vond hebben we ook geen moeite gedaan om een verkoper te vinden en zijn we weggegaan. Toen naar Skoda, waar zij ook gewoon serieus genomen werd, en de verkoper onmiddelijk leek te begrijpen dat het haar keuze en beslissing zou worden. Uiteindelijk heeft ze gekozen voor de Citigo, en ook bij de aflevering werd ze normaal serieus genomen. Bij het bestellen van de Octavia hadden ze dan weer onmiddelijk door dat dat grotendeels mijn keuze was, en m'n vrouw alleen voor gezelligheid (en kleurkeuze) mee kwam.
 

Horkje

Forumguru
Met mijn zoon van zeven, gek op auto’s, naar de Porsche dealer. We vielen daar niet direct op als “toerist” want, héé, we zien er best Porsche-waardig uit.

Uiteindelijk in gesprek met verkoper geraakt een aangegeven dat ik geen Porsche budget heb en ik dit voor mijn zoontje doe. Verkoper vraagt wat ik dan rij en ik vertel enthousiast over mij te leveren Superb.

Uiteindelijk voor mij een prima dubbele espresso en voor zoonlief ook wat lekkers. Hij heeft in bijna iedere Porsche achter het stuur gezeten en voordat we weg gingen kwam de verkoper nog even met een leuk schaalmodel voor zoonlief.

Maar dan heel anders en zeer recent in de zoektocht in het onderste segment van nieuwe auto’s (C1, 108 & Aygo) voor mijn vrouw doe ik het voorwerk.

Natuurlijk grijpt mijn zoon zijn kans en gaat hij met me mee. Terwijl ik bezig ben met opties en een offerte en zoonlief achter het stuur van een demo zit wordt hij door een andere verkoper eruit gestuurd want die auto heeft hij net verkocht.......

En weet je? Dán ben ik pas echt een Hork.
 

Duijzer

Donateur
Wie het ook bepaalt, snappen doe ik het niet.
Zet de auto dan in de catalogus met een CONSUMENTENprijs die hoger ligt, en geef de zakelijke klant onder water extra korting. Dan voelt de particulier (die je ook nodig hebt, en die echt niet hoeft te concurreren met de zakelijke klant) zich niet zo genaaid.
De hele kwestie heeft te maken met de catalogusprijs. Daar wordt door zakelijke rijders bijtelling over betaald. Die bijtelling is zeer concurrentiegevoelig, want die moet de zakelijke rijder privé betalen. Er is de autodealers dus alles aan gelegen om de bijtelling (lees catalogusprijs) zo laag mogelijk te houden. Nu krijgt een leasemaatschappij standaard kortingen bij een dealer omdat ze bijvoorbeeld niets inruilen. Die korting wordt verwerkt in de catalogusprijs (je telt er er eerst bij en geeft dan korting). Door die korting direct te verrekenen in een 'Business edition' (waarop leasemaatschappijen dus geen extra korting krijgen) wordt de catalogusprijs lager en dat is interessant voor de zakelijke rijder.
Het probleem ontstaat als een particuliere rijder een dergelijke auto wil kopen. Die wil zijn huidige auto inruilen, voor een hoge inruilprijs, die wil dat je de trekhaak nog even gratis monteert en die wil graag een aflevering met alle toeters, bellen, uitleg, bloemetje, schaalmodel etc. En daar ga je als dealer dan het schip in. Dus het gaat er niet om wat je met de auto doet (dat gaat de dealer inderdaad niets aan), het gaat erom wat jij van de dealer verwacht. Als je geen inruil hebt, geen korting hoeft en de auto zo betaald zal de dealer je met alle plezier een Business uitvoering willen verkopen.
Als je wel inruil hebt, de hoogste inruilprijs wilt krijgen, etc, zal de dealer je bovenstaand verhaal uit moeten leggen. Ik denk dat er dan een ander gesprek had geweest. En je misschien helaas niet meer naar de Skoda dealer was gegaan.
 

Rallye

Forumguru
Dus een zo’n business edition is eigenlijk een optie voor degeen die toch geen service hoeft te krijgen? Waarom zeg je dat er dan niet bij, in plaats van een (vanuit de importeur en dus de verkoper) een botte weigering om de auto aan een particulier te verkopen? Zo’n botte weigering lijkt op discriminatie; uitleggen dat je zo’n auto best kunt kopen, maar dat je dan minder inruil krijgt is transparant......

De verhalen over de onaardige benadering door premiummerken klinken bekend. Dat is één van de redenen waarom ik vroeger regelmatig naar de autotentoonstelling in Essen ging: daar kon je gewoon plaatsnemen in een leuke BMW of Mercedes, zonder eerst aan een arrogant kijkende heer voorbij te moeten. Op de RAI zat alles dicht.....

Niet alle premiummerken zijn echter zo. Ik herinner mij een bezoek aan een B&O-dealer, waarbij we leuk ontvangen werden, ondanks het feit dat volstrekt duidelijk was dat we niets kwamen komen. Evenzo het contact met een dealer van dure sportwagens in het kader van de spreekbeurt van onze zoon. Mails werden beantwoord, een bezoek was (onder uitleg van de regels) geen probleem. Als ik ooit de lotto win ga ik toch weer bij B&O kijken en mijn sportwagen halen bij die dealer......
 

CharlesTucker

Forumguru
Als je wel inruil hebt, de hoogste inruilprijs wilt krijgen, etc, zal de dealer je bovenstaand verhaal uit moeten leggen.
Dat deed the Skoda dealer bij mij dan wel goed, als particulier was ik toch wel geinteresseerd in een business uitvoering, geen probleem, maar had wel effect op de inruil en korting. De uiteindelijke combinatie van inruil en korting viel me eigenlijk niet eens tegen (ook niet mee), dus ik tevreden, en naar ik aanneem de verkoper ook.

Overigens als je kijkt naar de verschillen tussen de Style en de Style business, het prijsverschil tussen die twee en de prijzen van de extra's "los", dan snap je eigenlijk ook wel dat er bij wijze van spreke een addertje onder het gras zit. Maar dit addertje werd ook netjes uitgelegd door de verkoper.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het kan altijd gekker.

Mijn werkgever en zijn vrouw hebben samen een bedrijf opgebouwd waar ze 50/50 eigenaar van zijn. Toen een aantal jaren geleden de vrouw een andere auto wilde (regelt zulke zaken zelf wel) stapte ze een dealer binnen (iets met een ster omgeving 010) om een proefrit te maken in de door haar zo gewilde auto. Prima geholpen, proefrit gemaakt en de prijs uit onderhandelt. Zegt de verkoper aan het einde: wanneer plannen we de vervolgafspraak samen met uw man zodat hij de knoop kan doorhakken?

Ze is opgestapt en heeft de auto 1 op 1 bij een andere Mercedes dealer besteld en is nooit meer teruggegaan naar deze dealer...
Laat me raden, die dealer is nu failliet en het lege pand staat troosteloos langs de A20? Ik ben daar 1 keer geweest en de hele sfeer stond me tegen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik zie een verhitte discussie hier, waarbij ik beide zijden kan begrijpen.

De hoofdzaak is, dat je altijd te maken hebt met een individu. De verkoper in kwestie is een uniek individu en zal op zijn eigen unieke wijze reageren. Dan komt naar boven of het een échte verkoper is, of een wannabee, waarvan er verschrikkelijk veel zijn.
Ik weet dat overigens, omdat ik een aantal jaren Verkoopleider ben geweest in een business die gebruikt maakt van vertegenwoordigers die écht beginner zijn. Mensen uit allerlei hoeken en gaten van de samenleving, die afkomen op de auto van de zaak, de laptop en de telefoon. Ik heb mensen aangenomen, begeleid en weer ontslagen.

De échte verkoper zal zich altijd professioneel opstellen, dat wil zeggen, óók als er niets te verdienen lijkt zal hij zich als gastheer gedragen. Wel waakt hij er voor om niet teveel tijd te investeren, maar onderzoek loont altijd, stel vragen!
Een goede verkoper laat zich ook niet dwingen door zijn baas, al gebeurt dat dus héél vaak wel. Jij bent als verkoper een ondernemer en zelf verantwoordelijk voor je succes, of de afwezigheid daarvan. Natuurlijk kun je niet tegen opgelegde harde regels ingaan - meestal - maar je aanpak kan dan nog steeds aantrekkelijk zijn. "Elk nadeel hep ze voordeel" zei een bekend filosoof eens. :pardon:

Je wordt als verkoper geboren, dat is echt iets dat je niet kunt leren. Natuurlijk kun je wel leren om iemand iets aan te smeren, maar echt verkooptalent is een persoonlijke eigenschap in de eerste plaats.

Nummer 1 als reden om iets te kopen is nooit de prijs (dat is zelfs pas plek 3), maar het vertrouwen dat men aan de verkoper kan geven. Vertrouwen moet je verdienen en vraagt investering. En niet alle investeringen leveren direct iets op, maar wel altijd indirect, op welke manier dan ook. En vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard!

Ik snap @leon-cupra wel, het is belangrijk om je tijd zoveel mogelijk in omzet de verzilveren en dan moet je wel prioriteiten stellen, maar er zijn veel mensen als @Sk_Hans die je, wanneer je dat te bruusk doet, voor altijd kwijt bent. En dat is echt niet nodig en bovendien bijzonder onprofessioneel.
Ook ik heb ervaring met autoverkopers die me niet serieus namen, vooral toen ik jonger was, maar ik heb vanaf mijn 19e in auto's gereden in het D segment of hoger, waarmee ik vaak een interessanter klant was dan de vaak oudere heren die wel de aandacht kregen. Het is dan ook niet ongewoon.

Ook zelf heb ik zulke ervaringen gehad als verkoper, waarbij ik op één moment een kantine in liep met een aantal heren in vieze overalls en met een grote bek, die ik vroeg naar de verantwoordelijke man, waarop ze begonnen te geiten en plagen. Ik deed toen gewoon gezellig mee en bleef ze serieus nemen en uiteindelijk maakte de eigenaar van het spul zich kenbaar en bleek de meest vieze van het stel te zijn. Later begreep ik dat er zelden iemand bij dit bedrijf de eigenaar te spreken kreeg, laat staan iets verkocht. Jarenlang een goede klant geweest, altijd goed van betalen en nooit zeuren over de prijs. Wellicht ook omdat ik nooit probeerde hem het vel over de neus te trekken, iets wat óók dodelijk is en altijd een keer terugkomt.

Ik weet niet of die zakelijke constructie van Nissan in Nederland was, maar het komt ook mij vreemd voor. Nu koop ik altijd zakelijk, dus ben niet objectief hierin. De vragen herken ik wel en ik weet dat de auto op zich niks oplevert bij lease, maar de accessoires wel. Daarom snap ik ook niet dat dealers dáár niet meer mee doen bij zakelijke rijders. De bestuurder hoeft minder bijtelling te betalen en de dealer verdiend er nog wat aan. Iedereen blij!
Ik ben daar een uitstekend voorbeeld van, mijn auto is niet veel op verdiend, maar de ruim € 11.000 aan accessoires (want later gemonteerd en niet af-fabriek) heeft wel voldoende opgeleverd. Ook bij mij scheelt dat ongeveer € 105 per maand aan netto bijtelling en dus bijna € 6.300 over de hele looptijd.
Heel veel zakelijke rijders weten dat echter niet. De dealers zouden hier mee een goede slag kunnen slaan, zonder de consument hiermee te benadelen. Integendeel zelfs.
Maar ja, wellicht ben ik net een betere verkoper dan de meeste dealers? ;):laugh:
 

peterhuppertz

Forumguru
Als je wel inruil hebt, de hoogste inruilprijs wilt krijgen, etc, zal de dealer je bovenstaand verhaal uit moeten leggen. Ik denk dat er dan een ander gesprek had geweest. En je misschien helaas niet meer naar de Skoda dealer was gegaan.

Ik zag (achteraf) dat akkevietje met de bijtelling aankomen, maar wist niet dat dat bij onze zuiderburen ook speelde.

De rest van je uitleg klinkt ontzettend helder, en ik snap het nu beter.
Maar ik vermoed zomaar dat, wanneer de verkoper dat zou zou hebben uitgelegd, ik het beter begrepen zou hebben dan de mededeling "die auto kunt u als particulier niet kopen", en dat het gesprek dan toch prettiger zou zijn verlopen.

En dan heb je dus als particulier misschien ook nog wel de mogelijkheid om te zeggen "Ik heb niks in te ruilen, ik hoef echt geen uitleg en bloemetjes en champagne en 1:18 schaalmodel, en rode loper en een doek dat eraf getrokken wordt... en al helemaal geen trekhaak, en die matten koop ik wel apart. Wat kan er dan nog?"

Of zeg ik nou weer wat geks?
 

B.Stuurder

Forumguru
Misschien heb jij als particuliere koper van een kale auto wel hoog aanzien bij de plaatselijke bridge club, waar drie autogekken zitten met een diepe knip, die op jouw aanraden deze op mijn bureau willen komen legen voor een volledig aangekleden auto?

"Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert."
 

peterhuppertz

Forumguru
De vragen herken ik wel en ik weet dat de auto op zich niks oplevert bij lease, maar de accessoires wel. Daarom snap ik ook niet dat dealers dáár niet meer mee doen bij zakelijke rijders. De bestuurder hoeft minder bijtelling te betalen en de dealer verdiend er nog wat aan. Iedereen blij!

Ik kan me nog herinneren dat, toen ik in 2006 een lease-auto aan het uitzoeken was, de Octavia af-fabriek geleverd kon worden met xenon, maar dat er ook een xenon dealer-optie was... die dan vervolgens buiten de bijtelling viel. Dat vond ik heel slim.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik kan me nog herinneren dat, toen ik in 2006 een lease-auto aan het uitzoeken was, de Octavia af-fabriek geleverd kon worden met xenon, maar dat er ook een xenon dealer-optie was... die dan vervolgens buiten de bijtelling viel. Dat vond ik heel slim.
Precies!
Ik heb bij mijn dealer voorgesteld dat ze eventueel pakketten met achteraf te plaatsen opties zouden maken om leaserijders te "helpen" en betere keuze te maken, maar voor zover ik weet hebben ze daar niks mee gedaan.
Tja, autoverkopers blijven autoverkopers natuurlijk ;):maakmegek:
 

peterhuppertz

Forumguru
de plaatselijke bridge club
Het was niet de bridgeclub, maar een vereniging die zich bezig hield met een specifieke vorm van wedstrijdschieten met luchtbuksen. En er was in die tijd niemand in Nederland die dat beter kon dan ik, dus met het aanzien zat het wel goed ;)

En ja, er waren in die tijd veel mensen die zich afvroegen hoe ik al die zooi (mijn eigen buksen, die van mijn lief, en een enorme berg aan meetlinten, touw, afzetlinten, doeltjes, gereedschap en wat dies meer zij) in godsnaam in één Oostblok-estate van relatief bescheiden afmetingen kreeg. Ik weet nog van één keer dat ik de spullenboel op de parkeerplaats bij mijn groene octaafje had gezet en iemand vroeg "haha, waar is je aanhanger?". Een paar minuten later zat alles erin, en hij wilde in de auto kijken of ik niet stiekem iets weggesmokkeld had.
Die heeft een half jaartje daarna zijn V40 ingeleverd voor een Octavia. :)
 
Bovenaan Onderaan