Belangrijke optie ontbreekt

bobby45

Actief lid
Toch even wezen vragen, ja het ging weer niet goed.
via pon komt hij uit Eindhoven en de ruil licht niet op mijn bordje:koffie:
Op het contract de aflever datum 14 juni 2010 gezet.
Snap best dat pon de auto,s bij dealers zet, maar als ze via hun site besteld worden moeten ze ook leveren.
Vrijdag a,s komt hij naar Veendam en kenteken is ook al aangevraagd,hoop dat er geen schade aan is/kom.

gaat vast goed in de auto branche :1884:
 
Het vonnis tav ontbrekende parkeerassistent.

EVEN HET GEHEUGEN OPFRISSEN:
-vanaf februari 2009 meerder gesprekken met verschillende verkopers van Arnold de Rijk Roosendaal over een Skoda Superb Elegance met in het optiepakket een standaard parkeerassistent
- 1 mei 2009 wordt het Elegance pakket uitgekleed en komt de parkeerassistent te vervallen
- 2 mei 2009 wordt het koopcontract getekend met bedrijfsleider Rommens. Hierbij wordt de klant niet geinformeerd over de wijzigingen in het pakket
- 4 juli 2009 wordt de auto geleverd en wordt het ontbreken van de parkeerassistent direct gemeld.
- Rommens wijst op de kleine lettertjes:
Druk- en zetfouten voorbehouden. Prijzen en specificaties onder voorbehoud van wijzingingen. Bij tussentijdse aanpassing van specificaties of prijzen kan geen aanspraak worden gemaakt op hetgeen eerder of hierin is gepubliceerd. Prijzen af Leusden".
- uit coulance biedt Rommens €1250,-
- klant en verkoper komen er niet uit en vragen de tussenkomst van de rechter.

UITSPRAAK RECHTER
1. ontbinding van koopovereenkomst afgewezen ivm het feit dat het bedrag dat gemoeid is met de parkeerassistent disproportioneel is ten opzichte van de totale waarde van de auto.
2. acheraf alsnog aanbrengen van de parkeerassistent afgewezen, omdat De Rijk stelt dat dit niet kan.
3. klant kan niet ondubbelzinnig aantonen dat hij heeft aangegeven dat de parkeerassistent voor hem essentieel is. Ook dit is een reden waarop de vorderingen zijn gestrand.

PERSOONLIJK LEERMOMENTEN:
- recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen
- bij een koopovereenkomst de letterlijke inhoud van een Elegance-, Ambition- of Comfortpakket laten opnemen. Alleen de naam van het pakket geeft geen enkele garantie voor de inhoud!!!
- deze casus toont aan dat het consumentenrecht onvoldoende wordt gewaarborgd in ons huidige rechtsysteem.
- als consument zeer kritisch zijn ten aanzien van de kennis over de inhoud van de diverse pakketten als je overweegt om een auto te kopen via Rommens (bedrijfsleider Arnold de Rijk Roosendaal)
- Simply clever is niet het equivalent van Dhr Rommens

TOT SLOT
de hartelijke gelukwensen aan Arnold de Rijk bv in het algemeen en dhr Rommens in het bijzonder met dit vonnis.

Een ervaring rijker en een goede klant armer!

Met vriendelijke groet,
 

MarcoO2

Forumguru
Jammer dit te moeten lezen. Erg zuur voor jou, juist vanwege je belang bij deze voorziening. En erg slecht voor de naam van de dealer en het merk Skoda.
 

Constant

Erelid
Als de rechter in het voordeel van de consument had besloten, dan was het heel erg snel afgelopen met dit soort praktijken. Je moet gewoon krijgen wat je besproken hebt en het moet toch overduidelijk zijn dat de parkeerhulp meer dan een detail betrof.

Ik irriteer me al jaren aan dit soort rechtspraak (ook bij andere dure consumentenproducten), krijg je een onvolledig product, dan denkt een rechter dat het is opgelost met een schadevergoeding (welk bedrag is daarvoor toegekend?) en blijft de consument zitten met een product waarmee hij niet gelukkig is. En de leverancier heeft nauwelijks pijn en krijgt waarschijnlijk een vergoeding van de importeur.

Nu hoef ik geen Amerikaanse toestanden, maar de rechten op reële schadevergoedingen mogen in NL wel meer centraal komen te staan.
 

LenK

Forumguru
In feite maakt zo'n uitspraak de koper rechteloos. Omdat PON nog al graag schijnt te veranderen ook midden in modeljaren loop je voortdurend dit soort risico's.
 

Constant

Erelid
Dit soort rechtspraak is weer een typisch Hollandse polderoplossing waarbij de schuld in het midden wordt gelegd met allerlei intellectuele argumenten en aan het gezond verstand voorbij wordt gegaan.
 

rweersch

Actief lid
Een zeer slechte uitspraak van de rechter. Je koopt als consument een product met een eigenschap A die in pakket X zit. Zondere verdere informatie wordt na de contractondertekening de inhoud van pakket X veranderd, waardoor A er niet meer in zit. Even los van het feit of de klant heeft aangetoond dat dit essentieel is, vind ik het treurig dat de rechter oordeelt dat dit eenzijdig wijzigen zomaar kan, want bij bv. energie- of kabelcontracten zijn dit soort wijzigigen reden om zonder pardon het contract te ontbinden.
 

corsaar

Senior Member
Arnold de Rijk Roosendaal

is uiteindelijk de grote verliezer het kan hem een aanzienlijk aantal klanten kosten
en dat weegt niet op tegen de kosten van een goede oplossing.

De kruideniersmentaliteit van sommige bedrijven doet ze de das om.
Ze hebben een ruim advertentie budget. En een zeer beperkt garantie/service budget.
Een klant die binnen is heb je al en moet je zien te behouden dat levert nieuwe klanten op.
Maar ze werven liever door adverteren en dat mag wat kosten!!
 

bobby45

Actief lid
dit zag ik al aan komen

Als de rechter in het voordeel van de consument had besloten, dan was het heel erg snel afgelopen met dit soort praktijken. Je moet gewoon krijgen wat je besproken hebt en het moet toch overduidelijk zijn dat de parkeerhulp meer dan een detail betrof.

Ik irriteer me al jaren aan dit soort rechtspraak (ook bij andere dure consumentenproducten), krijg je een onvolledig product, dan denkt een rechter dat het is opgelost met een schadevergoeding (welk bedrag is daarvoor toegekend?) en blijft de consument zitten met een product waarmee hij niet gelukkig is. En de leverancier heeft nauwelijks pijn en krijgt waarschijnlijk een vergoeding van de importeur.

Nu hoef ik geen Amerikaanse toestanden, maar de rechten op reële schadevergoedingen mogen in NL wel meer centraal komen te staan.

Heb toen mijn zilvergrijze 1.2 tsi was in gebroken en bang was /was ook zo dat de deur nooit de zelf de kleur kom krijgen als de auto.
Veel gebeld met bovag en anwb daar zijden ze je krijgt/koopt toch en auto ach en dat is wat de rechter naar kijk.
Mijn eigen rechts hulp kwam hier ook mee.
Maar je mag wel en duurdere kopen en je mag het product niet accepteren.
Op mijn koop contract stond geen com/chassie nr dus ik was vrij man.

maar ben wel geschrokken van deze recht zaken en gang van zaken.

Ben zeer blij met mijn auto 1.4 tsi en de dealer ziet ook wel in dat de deur slecht gespoten is.
Contact is nu prima en ze weten ook dat ik nooit voor elk wisse was je kom.
Laats wel een lampje vervangen. bleek dat de fitting geen goed contact had en het lampje vast gesmolten was ff 2 nw fittingen en nw lampje zelf gedaan.

sterkte met het verdriet en woeden oom het een plekje tegeven
 

Neptukker

Forumguru
@Bobby

Zou je een poging willen doen om goede zinnen te maken met een behoorlijke spelling. Van SMS-taal wordt een forum niet leesbaarder.
Bij voorbaat dank.

-edit- Oog viel nu pas op je dislexie snelkoppeling. Ik begrijp daardoor dat je zinsopbouw/spelling niet door gemakzucht komt.
 

Constant

Erelid
Het is niet alleen de betreffende dealer, ik ben ook geschrokken over de rol van de importeur in deze kwestie. Het kan Pon blijkbaar ook niets schelen en men heeft wel een hele kille juridische weg ingeslagen door de koper nog een paar maanden aan het lijntje te houden.
 

Wimus

Actief lid
Ik heb vanmiddag een nieuwe Skoda Yeti in Belgie gekocht, en op de bestelbon staat het Ambition pakket keurig gespecificeert, kan dus achteraf geen discussie over zijn
 
Door schade en schande wijs geworden ben ik ervan overtuigd dat een dergelijke specificatie van een optiepakket onderdeel moet uitmaken van een koopovereenkomst.
Of onze zuiderburen eerder een regering hebben weet ik niet, maar dit doen ze in ieder geval veel beter!


ENKELE VRAGEN:

1) Wie van de forumleden heeft een nieuwe Skoda in Nederland gekocht en heeft daarbij een gespecificieerde optielijst gekregen als onderdeel van de koopovereenkomst?

2) Bij welke dealer werd deze koopovereenkomst gesloten?

3) Bij wie stond er enkele en alleen comfort, ambition of elegance op de koopovereenkomst?

Mijn indruk is dat dit in Nederland niet gebruikelijk is. Dit zou wel moeten. Via zowel de Consumentenbond als de Onbdsman als Kassa en Radar ga k proberen om hiervoor draagvlak te ontwikkelen.

Dit jaar hebben nogal wat mensen problemen gekregen doordat bijvoorbeeld in het comfortpakket de chromenraamlijsten en de lende steunen zijn komen te vervallen. De chromenraamlijsten zijn ook niet 1,2 3 te vervangen. Wordt je ook niet heel blij van (...)
 

LenK

Forumguru
Is deze "kameleon" politiek van Pon van de laatste tijd of speelt dit al langer?

Had het idee dat een modeljaar wisseling nooit tot verslechtering leidde.

Maar wat ik de laatste tijd voorbij zie komen, dat bijvoorbeeld ook tussendoor aanpassingen gebeuren en dat grote zaken ontbreken zoals bij TS de parkeerautomaat. Ook kwam er in een topic langs dat iemand zich afvroeg of ie de CR diesel zou krijgen of nog de PD. Dat zijn me nog al verschillen. Iets meer dan een parapluutje weglaten.

Ik heb nog nooit twijfels gehad dat je niet kreeg wat je besteld had maar nu zou ik er wel degelijk op staan dat er een optielijst bijgevoegd werd. Is nog de vraag of je er naderhand uitkomt natuurlijk :D
 

CaseyBasey

Actief lid
Maar kan zo'n optielijst ooit volledig zijn? Het lijkt misschien logisch om daarin een optie als airco op te nemen. Maar moet je bijv. ook laten vastleggen dat je een 4-deurs auto verwacht en geen 2-deurs? Of je eisen m.b.t. de instaphoogte (mijn hang-up)?
Lijkt mij niet echt doenlijk.
En wat is een optie en wat ligt vast m.b.t. het model?
 

corsaar

Senior Member
De grappen van Pon zijn af en toe met geen pen te beschrijven.
Bij de bestelling van de superb wilde mijn zoon absoluut geen chromen lijsten
rond de ramen. Het was echt onmogelijk om dat te veranderen geen optie kan niet
werd er geroepen. Dus in bestelling chromen lijsten.

De auto werd gisteren afgeleverd met zwarte lijsten.

maare... ik zou toch chromen lijsten krijgen? Nee het productie jaar is nu 2011
en je kan absoluut geen chroom meer krijgen !
Dus je heb niets te vertellen.
 

FredV

Banned
De grappen van Pon zijn af en toe met geen pen te beschrijven.
Als er nooit een optie chroom of zwarte raamlijsten is geweest, en dus auto voor alle landen af fabriek zo wordt geleverd, is er niets aan te doen. dat is geen policy van Pon toch?
De wijziging zwart of chroom af fabriek wordt dan toch niet door Pon bepaald? dat heeft dan met de modelwijziging van de fabriek te maken.
Of zie ik dat verkeerd?
 
Bovenaan Onderaan