Belangrijke optie ontbreekt

Bedankt voor de reactie.
Dit onderschrijft mijn bevindingen.
Het boek lijkt dicht, maar er wordt gewerkt aan (een) extra hoofdstuk(ken) (...).

Wordt het een tragedie of toch een blijspel.

Bij "breaking news", zal ik het zeker aan dit forum kenbaar maken.
 
Een lange adem loont!

Onder aan deze mail heb ik de hele geschiedenis nog even samengevat, maar ik begin met het goede nieuws!

Na eindeloos getouwtrek toch financiële genoegdoening!

Het ging om het ontbreken van de parkeerassistent bij oplevering. Mijn eis bij de rechter (alsnog inbouwen) werd afgewezen omdat dit volgens de dealer en de importeur niet mogelijk is.
Via het nodige netwerken heb ik een bedrijf gevonden dat een parkeerassistent achteraf kan in bouwen. Ze hebben keurig een offerte gemaakt.

Met deze offerte ben ik niet naar de dealer gestapt, maar naar mijn rechtbijstandsverzekering. De rechtsbijstandverzekering heb ik meegedeeld dat ik nieuwe feiten op tafel had en dat ik eiste dat de zaak zou worden heropend. De rechtsbijstand verzekeraar vertelde:"Weet waar u aan begint een dergelijke procedure kan wel 3 jaar duren!".
Mijn antwoord: "Dat is wel heel lang zeker gezien het feit dat u al die tijd beide partijen van rechtsbijstand moet voorzien". (De dealer was bij de zelfde maatschappij verzekerd!!!).
Uiteindelijk (via een goede relatie, je netwerk is soms letterlijk goud waard!) is een schikkingsvoorstel gedaan aan de rechtsbijstand verzekering. Tot mijn verbazing gingen ze binnen 2 dagen akkoord met het financiële voorstel. Het bedrag is dusdanig dat ik hiermee vrede heb. Het is het gevecht waard geweest.

Hoe gek het misschien mag klinken, maar ook met de dealer ben ik weer "on speaking terms". We hebben de zaak in alle rust besproken. Ook dit forum is in dit gesprek aan de orde geweest (...). Uiteindelijk hebben we de strijdbijl begraven (...).

Een goed gesprek en de wens van mijn vrouw voor een ruimer jasje voor boodschappen en opgroeiende kinderen heeft zelfs geresulteerd in het tekenen van een koopovereenkomst (met de nodige bijlagen!!!)voor een Fabia Combi Greenline. De dealer heeft ook veel geleerd van "de zaak".

Eind goed al goed!

Rest mij nog iedereen fantastische feestdagen te wensen!

Oh ja, en natuurlijk iedereen bedankt voor het meedenken, meeleven en de nodige tips!

Met vriendelijke groet,







EVEN HET GEHEUGEN OPFRISSEN:
-vanaf februari 2009 meerder gesprekken met verschillende verkopers van de dealer over een Skoda Superb Elegance met in het optiepakket een standaard parkeerassistent
- 1 mei 2009 wordt het Elegance pakket uitgekleed en komt de parkeerassistent te vervallen
- 2 mei 2009 wordt het koopcontract getekend .
Hierbij wordt de klant niet geinformeerd over de wijzigingen in het pakket
- 4 juli 2009 wordt de auto geleverd en wordt het ontbreken van de parkeerassistent direct gemeld.
- de dealer wijst op de kleine lettertjes:
Druk- en zetfouten voorbehouden. Prijzen en specificaties onder voorbehoud van wijzingingen. Bij tussentijdse aanpassing van specificaties of prijzen kan geen aanspraak worden gemaakt op hetgeen eerder of hierin is gepubliceerd. Prijzen af Leusden".
- uit coulance biedt de dealer €1250,-
- klant en verkoper komen er niet uit en vragen de tussenkomst van de rechter.

UITSPRAAK RECHTER
1. ontbinding van koopovereenkomst afgewezen ivm het feit dat het bedrag dat gemoeid is met de parkeerassistent disproportioneel is ten opzichte van de totale waarde van de auto.
2. acheraf alsnog aanbrengen van de parkeerassistent afgewezen, omdat de dealer en de importeur stellen dat dit niet kan.
3. klant kan niet ondubbelzinnig aantonen dat hij heeft aangegeven dat de parkeerassistent voor hem essentieel is. Ook dit is een reden waarop de vorderingen zijn gestrand.






PERSOONLIJK LEERMOMENTEN:
- recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen
- bij een koopovereenkomst de letterlijke inhoud van een Elegance-, Ambition- of Comfortpakket laten opnemen. Alleen de naam van het pakket geeft geen enkele garantie voor de inhoud!!!
- deze casus toont aan dat het consumentenrecht onvoldoende wordt gewaarborgd in ons huidige rechtsysteem.
 

snel

Actief lid
zo als ik lees is deze ingreep betaald door rechtbijstands verzekering uit eigen zak
kost anders meer voor hun
dit is ook bij mij gebeurt inverband garantie tv kosten waren minder dan rechtzaak kosten zo doende kwam deze tv zaak er zo van af hadden deze ervaring al om het zo te spelen
maar ben blij voor u dat dit zo is opgelost'
 

Darkside

Forumguru
Ik volgde dit topic met grote ogen. En hoewel het in dit avontuur goed is afgelopen. Zullen de meeste mensen toch (heel) veel eerder hebben opgegeven.
waardoor met het recht van die personen al gauw een loopje genomen wordt.
Gelukkig kunnen jij en je dealer weer om de tafel zitten. Maar ook dat zal lang niet on alle gevallen gebeuren reden genoeg om dit soort zaken netjes af te handelen.

nu maar hopen dat de fabia alle opties heeft die besteld zijn :)
 
Mooi dat het is opgelost, en dat er straks weer een nieuwe Skoda voor de deur staat. Nu heb je toch wel de koopovereenkomst duidelijk laten specificeren en alle opties en extra's laten benoemen met een totaal verkoopprijs?
 
Allereerst ben ik blij voor je dat er een financiele genoegdoening is. Mede forum leden hebben het over "opgelost". In mijn optiek is er helemaal niets opgelost. De rechtsbijstandsverzekeraar heeft heel simpel een kosten-baten analyse gemaakt. (of jaren lang voor veel geld een juridisch gevecht in stand houden of in dit geval de eiser een schadevergoeding betalen cq. verdere jurdische stappen "afkopen".)

Nogmaals ik ben heel erg blij voor je maar ik zou nooit meer van m'n leven
ook maar één eurocent uitgeven bij die dealer. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
 

Darkside

Forumguru
en wat dat kost op een O2 FL.
Met al die automatische zaken als licht en regensensoren. Voice bediening en DSG heb ik ook geen zin meer om het zelf file te parkeren :)
 
Bovenaan Onderaan