Belangrijke optie ontbreekt

Om te beginnen ben ik al een aantal jaren een tevreden klant bij de betreffende dealer met 2 auto's. De tevredenheid is in de afgelopen 9 maanden gedaald tot een bedenkelijk dieptepunt. Binnenkort staan de dealer en ondergetekende tijdens een hoorzitting voor de rechter!

Heel kort het verhaal.
Vanaf februari 2009 heb ik gesprekken en onderhandelingen gevoerd. Onderwerp van de gesprekken: Superb 1.8 TSI Elegance. Op dat moment behoorde tot het Elegance pakket de Parkeerasistent. Voor mij (zacht uitgedrukt) een essentiële optie. Na 3 offertes uiteindelijk op 2 mei 2009 het koopcontract getekend. Begin juli de auto opgehaald. Bij thuiskomst bleek de parkeerassistent te ontbreken. Dit heb ik dezelfde dag gemeld. De dealer snapte het in eerste instantie ook niet. Na een week kwam de aap uit de mouw. Het koopcontract was op 2 mei getekend en de optiepakketten waren een dag eerder per 1 mei gewijzigd.
Mijn standpunt in deze: de dealer had mij moeten informeren op 2 mei over de doorgevoerde wijzigingen. De dealer geeft aan dat hij wel voor 1 mei(per email) de wijzigngen heeft doorgekregen van PON, maar hij was 2 mei niet op de hoogte van de wijzigingen (nog niet gelezen?!?!).

Na maanden informeren blijkt een parkeerassistent achteraf inbouwen niet te kunnen. In juli 2009 bood de dealer direkt € 750,-. Na 8 maanden geen inhoudelijke reactie op 5 brieven van mijn advocaat kwam in maart het aanbod van € 750,- (dealer) + € 500,- (PON). Voor mij absoluut niet acceptabel.

Heeft iemand ervaringen met deze gang van zaken?
Weet iemand of een parkeerassistent achteraf inbouwen echt niet kan? (Voor de duidelijkheid parkeersensoren voor en achter heb ik wel, maar niet de parkeerassistent. Deze optie is voor mij nu juist om gezondheidsredenen een meer dan essentiële optie)
 

LenK

Forumguru
Weet iemand of een parkeerassistent achteraf inbouwen echt niet kan?
Momenteel staat dit als optie voor € 250 voor de Elegance.
Als er dan € 1250 als schadevergoeding wordt gegeven dan klinkt het aannemelijk dat het niet gaat lukken om het achteraf in te bouwen of in ieder geval nog duurder is dan die € 1250.

Als je het eerder had geweten dan had je die € 250 voor de optie natuurlijk wel bijbetaald. Het is voor dat bedrag ook een koopje.
 
Nieuwe auto en deze rijden tot de goede is afgeleverd. Wat als er geen automaat is geleverd als je die besteld hebt? Ook korting? Stel dat je automaat hebt besteld omdat je een handicap hebt? Dus nieuwe in mijn ogen....
 

lock

Actief lid
Met onderstaand bericht eens, Je hebt iets besteld en ze hebben je niet het juiste geleverd, In dit geval een fout van de dealer. Hij had je op de juiste dingen moeten wijzen. Dus dat er sinds een dag eerder geen hulp op zit.

Ik denk dat de rechter er ook zo over zal denken. je hebtn iet het product gekregen waar je je handtekening onder gezet hebt. Dus nieuwe auto.
 

Constant

Erelid
Deze optie is voor mij nu juist om gezondheidsredenen een meer dan essentiële optie
Hopelijk heb je dit bij aankoop (liefst op het contract of anders in bijzijn getuigen) duidelijk kenbaar gemaakt. Sterkte met de afhandeling van de kwestie.
 

hemi24

Forumguru
Ik vrees dat je weinig kunt en dat één en ander wel duidelijk in de kleine lettertjes staat omschreven, hoe fout de dealer ook zit natuurlijk...
De auto is op papier gezet volgens de op die dag geldende specificaties en dus zonder de parkeerassistent.
Blijft bijzonder laks van de dealer dat ze je daar in die ruim 2 maanden niet van op de hoogte hebben gebracht, want dan had er waarschijnlijk nog op tijd kunnen worden ingegrepen in de productie..!
Kortom: de auto is geleverd conform de op dat moment geldende specificatie, die helaas niet de wens van de klant weerspiegelde en je bent dus verkeerd ingelicht door de verkopende partij.
 

Constant

Erelid
In het consumentenrecht zit een zeer sterke bescherming tegen gedoe met kleine lettertjes. Dus vandaar mijn advies om te herinneren op welke moment de essentiële optie is besproken en hopelijk als zodanig ergens is vastgelegd in het verkoopproces.

Kans dat de koop ontbonden kan worden is best groot omdat de koper de auto niet had gekocht indien de optie er niet op had gezeten.
 

hemi24

Forumguru
Moet je dan de auto niet gewoon weigeren?
Lijkt me dat als je de auto wel in ontvangst neemt er na een half jaar sturen maar weinig meer te verhalen valt..!
 

Constant

Erelid
Ja, achteraf gezien wel, maar dat valt niet mee bij aflevering. Begrijpelijk probleem is dat meneer het pas thuis merkte en vervolgens nog een flinke tijd door de dealer aan het lijntje is gehouden.

Vervolgens reageert men niet op de advocaat en duurt het nog een paar maanden voordat de zaak bij de rechtbank aan de beurt komt, dus ik snap de tijdsduur wel.

Op college kregen we bij Inleiding Privaatrecht overduidelijke casussen, maar deze is niet makkelijk. Blijft een risico dat de auto al die tijd al in bezit is en de rechter zal dus ook moeilijke vragen stellen over het wel of niet gebruiken van de auto.
 

Mark

Banned
Een vergoeding zal er wel komen, een nieuwe wagen kun je zeker vergeten daar ben ik zeker van.
 
Als optiepakketten worden uitgekleed dan moet dit worden gecommuniceerd met een potentiële koper. Achteraf gezien zou ik een groot voorstander zijn van het opnemen van een volledige gedetailleerde optielijst i.p.v. de benaming Elegance. De optielijst moet een vast onderdeel worden van de koopovereenkomst. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Het Elegance pakket bevat over de 60 opties. Het is voor een koper niet mogelijk om bij te houden wanneer, en welke opties uit een pakket worden genomen. Ik acht de verkoper verantwoordelijk voor goede voorlichting.

Als de rechter hierin niet meegaat zijn we als koper vogelvrij en wordt een vorm van diefstal in mijn ogen gelegaliseerd.

Dit betekent dat men als koper met klotsende oksels en samengeknepen billen de nieuwe auto gaat ophalen. We zijn dan namelijk overgeleverd aan de grillen van de dealer, Pon en de fabriek in Tsjechië.

Als koper moeten we niet afhankelijk worden van vage kleine lettertjes. Bij dergelijke bedragen (we kopen immers geen pakje kaugum) moet voor iedereen klip en klaar zijn wat we kopen en waar we recht op hebben.
 

Zwolly

Actief lid
of alle 60 opties duidelijk formuleren in de koopovereenkomst......
laat ie verkoper maar werken voor z'n centen....
 

LenK

Forumguru
Kan eenvoudig door het nummer of de datum van de prijslijst te vermelden en eventueel de prijslijst bij te voegen.

Maar dan kun je achteraf nog ditzelfde probleem hebben, dat er een niet inbouwbare optie ontbreekt. Je hebt alleen geen discussie over wel/niet erbij horend.
 

Zwolly

Actief lid
bij mij is het ook het geval overigens....
bij de EBL zat volgens de lijst een opbergnetje bij de voeten van de passagier....
niet bij mijn auto dus.......

maar goed, dan was dit ook het enige
 
Bij mij ook niet, auto gisteren gehaald. Mis ook de Cornerlights en instapverlichting. Dus volgende week even terug naar de dealer.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Sowieso zijn ze website technisch bij Skoda ook een beetje van het padje.
Tijdje terug kostte, op skodabusinesslines.nl, een Bluetooth carkit uitbereiding bijna 300 euro. Nadat ik de dealer had gebeld bleek dit niet waar te zijn en was 530 euro gewoon de prijs die gehanteerd diende te worden.

Wat schetst mijn verbazing nu, ESP is opgenomen in de Elegance Businessline.
Geen optie meer te vinden die met ESP te maken heeft. Is te mooi om waar te zijn en dus wederom volkomen rijmelerij aan Skoda zij.

Het is gewoon goed vervelend als men zich op websites gaat oriënteren, de keuze maakt en vervolgens van de dealer te horen krijgt dat het niet klopt.

Uiteraard wens ik je heel veel succes en sterkte in de strijd. Wat mij betreft heb je groot gelijk echter kan de gerechtelijke macht anders beslissen en dat doen ze vaak genoeg.
 
Ik ga de prijslijst maar eens goed bewaren! Als ik de auto op ga helen kan ik die als checklist gebruiken. Klopt er iets niet dan maar meteen een rapportje maken en opsturen aan de lease vrienden.

Zal in ieder geval op het netje en de verlichting letten!
 
Bovenaan Onderaan