Status
Niet open voor verdere reacties.

Eltjo

Forumguru
Jammer en succes met de verkoop @JeSko !
Tjonge, € 1000 p/j... die blijft mij even bij met €147 houderschaps belasting p/maand en iets van € 781/jaar voor WA-, ruit/brand/diefstal-verzekering en EU pechservice. En dan is er nog geen meter gereden. Per jaar afgelopen jaren ca. 30 dkm/jaar waarvan voor 10 dkm werkkilometers €0,19/km onbelast en €0,13/km belast ontvang.
Tja, ik zit er ook meestal alleen in, maar probeer dan zo min mogelijk onnodig uit te geven aan tuning. T.o.v. standaard heb ik dan alleen voor €200 een Ali radio met camera e.d. en wat Led toegevoegd. Dat naast vervangingsonderdelen. Oh ja, een spiegelverhoger a €120 was het eerste item samen met een Ali-VCDS kabel.

Hoe zit dat met die LEZ? Vanaf Euro5 mag je toch de stad gewoon in? Ik nem toch aan dat jouw 1.6 dat ook wel is?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Achter het stuur van deze schitterende dinosaurus, dat vond hij wel leuk, zeker toen hij de V8 eens mocht laten ronken van deze +2500 kg wegende krachtpatser uit detroit. Ex militair voertuig van de U.S. Army, met een naoorlogse geschiedenis op een boerderij in Kentucky, deze pick-up heeft al wat gezien in zijn leven, binnenkort is ie "helemaal" gerestaureerd. Maar man wat kost het een geld dit ding goed te houden.

20220606_171412_copy_1638x3456.jpg
 

JeSko

Forumguru
Hoe zit dat met die LEZ? Vanaf Euro5 mag je toch de stad gewoon in? Ik nem toch aan dat jouw 1.6 dat ook wel is?

Vanaf 1 jan. 2025 mag ik niet meer binnen, tenzij ik bijbetaal, wat ik bij nader inzien weiger, ik word niet graag gediscrimineerd.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik word niet graag gediscrimineerd
Is dat discriminatie dan? :pieker: Lijk me niet juist, want het gaat toch om de auto en niet om jou als persoon?
Er wordt simpelweg een tarief gehangen aan het toelaten tot een bepaald gebied van een specifieke categorie voertuigen teneinde te bevorderen dat in het gebied minder van die voertuigen komen binnenrijden vanwege de overmatig geachte uitstoot van die voertuigen.
En dat werkt blijkbaar: ik heb mijn dieseltje 4 jaar geleden al om die reden weggedaan en nu ben jij dan ook zover... :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Ik vind de LEZ discriminerend @Canon-Eye , ik betaal wegenbelasting net zo goed als een ander, die wegenbelasting betaal ik om te kunnen rijden in dit land, dat betekent dus dat ik overal mag rijden, net zo goed als een ander.
 

Canon-Eye

Forumguru
Oh...
Nou, ik zie het meer als vergelijkbaar met bijvoorbeeld toltunnels e.d. - je mág er rijden, maar het kost wat extra.
Om daar nou de, toch wat beladen, term "discriminatie" aan te hangen vind ik nogal overdreven eigenlijk.

Dan kun je elke weg waar een rond wit bord met rode rand bijstaat (en waar dus, buiten een kinderstepje e.d., geen enkel voertuig mag inrijden, ongeacht hoeveel wegenbelasting er is betaald) ook wel een voorbeeld van discriminatie gaan noemen...
 

JeSko

Forumguru
Hoezo zijn tol tunnels vergelijkbaar? Daar moet iedereen voor betalen, zonder onderscheid, idem voor de straten waar je met de auto niet in mag, daar mag geen enkele auto in, wat correct is. Ik betaal net als de buurman wegentaksen, dus mag ik net als de buurman overal rondrijden in België. Die hele LEZ is pure geldklopperij, ik zou de kern van Antwerpen te fel vervuilen met mijn auto, maar in de haven komen de zwaarste vervuilers dagdagelijks binnen gevaren. What a joke.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind de LEZ discriminerend @Canon-Eye , ik betaal wegenbelasting net zo goed als een ander, die wegenbelasting betaal ik om te kunnen rijden in dit land, dat betekent dus dat ik overal mag rijden, net zo goed als een ander.
Prima om dat als mening te hebben, al valt er nogal wat op af te dingen. Maar er de term discriminatie op hangen is natuurlijk een lachertje.
 

Tees

Donateur
"Discriminatie : ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken zoals ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid" (van Dale)

In dit geval wordt onderscheid gemaakt op basis van uitstoot van een auto, met als doel de luchtkwaliteit in dat gebied te verbwteren. Dat is een geoorloofde methode met een specifiek doel.
Dat is geen discriminatie, tenzij de desbetreffende soort auto's alleen maar door een groep personen gereden wordt die 'bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken' heeft.

Je mag het verder belachelijk, ridicuul, achterijk, vervelend, of wat dan ook noemen, maar de term discriminatie is hier niet passend.
 

Eltjo

Forumguru
Vanaf 1 jan. 2025 mag ik niet meer binnen, tenzij ik bijbetaal, wat ik bij nader inzien weiger, ik word niet graag gediscrimineerd.
Aha, en dat is voor de buitenlander natuurlijk ook zo? Nou ja, op mijn werk is een relatie van ruim 20 jaar tot een einde gekomen. Voor hun ging ik van Luik tot Tournai, van Brugge tot Charleroi of Namen. En kwam ook regelmatig in Brussel.
En voor 2025 zit ik misschien al aan de 4 ton op de teller.... Op dit moment vind ik een elektrische auto iig geen optie, te kort bereik voor op vakantie te gaan b.v.. Heen en terug naar schoonmoeder kost nu sowieso al minimaal 3 dagen.
Als je 13ct per km krijgt is dat toch gewoon onbelast? Is immers lager dan 19ct per kilometer?
Het antwoord daarop zit hem in het woordje “en”. Anders gezegd, ik krijg €0,32/km waarvan €0,19/km onbelast.

Wat betreft de benadeling t.o.v. auto’s die wel zonder extra kosten de milieuzones in mogen naar 2025...
In Rotterdam kende ik iemand die enkele jaren geleden net een Passat 1.9TDI van 1999 had en daar geld ingestopt had voor onderhoud of reparaties. Toen bedacht men dat men die auto’s niet meer in R’dam wilde hebben.....
De grens was getrokken bij een jaartal... dus iemand met dezelfde motor en emissie die b.v. in januari 2000 op kenteken was gezet, mocht wel in de stad rijden. Dat is knap lullig. Wel vind ik dat B met een auto van dan in 2025 misschien net 10 jaar oud er vroeg bij is.

Vroeger was een rokende stinkende auto nogal eens een Belgische diesel... Een benzinemotor deed het niet meer bij achterstallig onderhoud en een Belg nam het onderhoud nogal eens minder nauw.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat van dat jaartal was inderdaad nogal cru. M'n Fabia was qua jaartal ook een Euro3, maar qua motor een Euro4 (weliswaar benzine, dus geen problemen mee gehad qua milieuzones). Gelukkig heeft de NL overheid dat verplicht gelijkgetrokken en mogen alleen nog maar emissieklasses gebruikt worden (met bijbehorende uniforme borden).
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
De 29ste van deze maand gaat de Superb binnen voor zijn onderhoud, daar gaan ze hem ook omhoogschroeven en weer uitlijnen, daarna naar de keuring ermee en duimen dat ze niet moeilijk doen.

En dan gaat hij de verkoop in, op hogere stand maar wel met de schroefset eronder en de originele set erbij.

Merk ik dat hij zo niet weg geraakt moet ik er nog maar eens geld tegenaan gooien om het originele onderstel terug te laten plaatsen, en dan zal ik de AP set hier los te koop aanbieden.
 

leon-cupra

Forumguru
Ga je die JR-wheels samen met de wagen verkopen ?
Ik zou persoonlijk de wagen volledig origineel zetten. Over een aangepaste/getunede auto bestaan (zeker in BE) toch nog redelijk wat vooroordelen …
Denk in die prijscategorie en dergelijk type wagen dat weinigen bereid zijn meer te betalen voor een verlaging.

Maar zoals je ook zei , mss eerst zo eens online zetten en zien wat het geeft … je kan dan wel niet die ene koper mislopen die niet van tuning houdt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan