Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Klopt @Cordoba, inmiddels ca. 74.000 er op, deze foto is wat ouder, ik rijd heel weinig, te weinig voor een Diesel maar krijg het niet over m'n hart om hem weg te doen. Vaak zit ik naar Benzines te kijken op tweedehands, maar vind niets wat evenwaardig is en budgettair haalbaar. Benzine stations zijn tweedehands qua prijzen ontploft.
 

larsy

Forumguru
Je zit goed met je diesel .. geloof me maar .

Als je gewoon jaarlijks u ~350€ Tax Geeft is de kous af, lekker zuinig rijden met een grote goede auto.

Die 150€ minder tax p/j voor een kleine benzine (Laat het zijn ). :shutup::shutup::shutup:
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je verder moet kijken dan jaarlijkse kosten voor vergelijking benzine/diesel. Als je door 'verkeerd' gebruik van een diesel na een paar jaar het motorblok mag gaan reviseren, heb je het echt over andere prijskaartjes. Stel dat je 5 jaar met zo'n auto rijdt, en dus die revisiekosten over 5 jaar mag uitsmeren om op een jaarlijks kostenplaatje uit te komen, dan nog is dat van enorme invloed. Ik heb het volgens mij al eens verteld: in de tijd dat ik zelf een Golf D reed, had ik een buurman die op jaarbasis bijna hetzelfde aantal km's reed, alleen reed mijn auto standaard ritten van 50 km enkele reis, en af en toe eens een korter ritje, waar de auto van de buurman standaard ritjes van 1-2 km maakte, met om de zoveel tijd een rit van een paar honderd km enkele reis. De auto van de buurman is bij een km-stand van ruim 50k km in elkaar gelopen, ik heb die van mij ingeruild met zo'n 220k km op de teller ingeruild en dat ding nog een jaar of 7-8 af en toe gespot onderweg.

Als je ritten maakt die lang genoeg zijn, maar daar veel tijd tussen zit, zodat je weinig km's per jaar maakt, heb je geen probleem: bij de ritten die ie maakt wordt de motor goed warm, en tussendoor stilstaan heeft niet zoveel invloed (als ie tenminste geen maanden/jaren stilstaat). Nu blijft de vraag wat is lang genoeg voor een diesel, een enkele keer een kort ritje is niet zo'n probleem, al probeerde ik korte ritjes altijd te doen vlak voor of vlak na andere ritjes, zodat de motor gewoon beter op temperatuur kwam.
 

larsy

Forumguru
De wagen moet u dienen
en jij de wagen niet .
kort of lang .... wat komt dat komt
niet aan denken .
Zo denk ik:pieker:
:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Cordoba

De Sup maakt normaal geen ritten onder de 10 km, nu is 10 km niet ver voor een Diesel, maar ik ken zat mensen die 2km en minder met een Diesel rijden. Voormiddag ook weer 50 km onafgebroken, zo'n ritten zitten er heel vaak tussen, en dan nog eens bijna maandelijks doorblazen op de autosnelweg. Ben qua kilometers zeker niet de ideale diesel rijder, dat is 30.000 plus per jaar en vaak lange stukken, maar het blok word zeker niet misbruikt en ook altijd goed warm gereden alvorens ik echt de turbo aanspreek.

@larsy

Taks zou het me ook niet om gaan inderdaad, dat scheelt amper tov een benzine, meer om dat ik heel weinig km's maak, maar ach, het zijn meestal goede km's.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko je kan op dit moment niet goedkoper rijden dan met jouw superb: zuinig , lekker “goedkoper” tanken, nog lage taksen …
Andere wagen is meestal opleggen, benzine duurder aan het tankstation, hoger verbruik, …
Blok zal ook niet snel in de soep draaien. Dat is een kwestie van geluk/geen geluk. Zijn ook genoeg benzineblokken die stuk gaan. Allemaal die bangmakerij :nono::nono:
Lekker genieten van jouw Superb en je geen zorgen maken … zolang je niet te veel last hebt van een dpf-filter die zijn kuren krijgt, zou er eigenlijk geen reden zijn om te veranderen naar benzine … tenzij een dikke 5 in het budget zou passen ;);)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Klopt helemaal, dpf geen last van voorlopig, soms hoor je wel dat de ventilator gaat na blazen, en dan weet ik dat er een regeneratie niet geslaagd is, maar dit komt echt zelden voor, ook stationair draaien aan 1000 tpm ipv 750 tpm wijst op regeneren, en dat is ook alweer een hele tijd geleden dat ik dat nog gezien heb. Hij maakt niet veel km's, maar wel vaak genoeg lange. Ja zo'n F11 blijft knap, maar kan me er niet overzetten dat ik van een auto met 70.000 km naar het dubbele ga, en van een 2014-15 model naar een 2011-2013. Ik rijd heel goedkoop momenteel, bizar e, hier in BE rijd je met zo'n ecodiesel Superb, wat toch een luxe wagen genoemd mag worden qua uitrusting ( geen Audi, BMW, etc etc maar toch ) spotgoedkoop, en hierboven zie je dat @Chrisjemol gewoon 1400 euro per jaar moet neertellen voor dezelfde auto :shocked: die bangmakerij is wel geinig ja, vroeger ( voor dieselgate ) reden er hele volksstammen rond met Diesels, Euro 5 dpf etc etc, die niet vastliepen, nu moet er Benzine/elektrisch gekocht worden en het ene na het andere doemverhaal over Diesel duikt de kop op. Dpf dit, warmrijden dat, altijd wat. Zo'n Benzine komt ook met OPF filter, word wel rapper warm maar toch, en die slijten bovenmatig snel aan de uitlaat etc bij korte stukken, dus deze zijn ook niet gemaakt voor "korte" stukken.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Snap helemaal het verhaal van de 5. Zou met dat budget ook helemaal geen 5 kopen. Voor een 5 heb je een 20-25k nodig (of meer om het nog leuker te maken).

tja , ze hebben hier jaren lang de diesel gepromoot. Hebben 10jaar geleden een fabia 2 combi 1.4tdi gekocht.gaven ze premies van 1000den euro op. Dieselwagen was toen goedkoper dan een benzinewagen. Toen werd er ook niet gevraagd hoeveel KMS je deed (was toen ook max 10.000km per jaar). Nu er zaten toen ook geen hoop filters op zoals nu maar als je ziet naar onze superb, 1.6diesel (wel bedrijfswagens). Heel de week korte ritjes (max 5km), in het weekend ritje naar mijn ouders (2x80km), om zaterdag tijdens het seizoen eens voor de voetbal beetje verder … op 4 jaar 47000km … nog nooit een probleem gehad. Volgend jaar een nieuwe. Eens benieuwd wat ze van plan zijn … hoop op een superb IV :D
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Als je meerdere korte ritjes kort achter elkaar doet, start je dus niet met een koude motor, en is het net alsof je een langere rit maakt. Dat verhaal dat een diesel afstanden moet rijden, is in NL niet nieuw. Toen ik 40 jaar terug mijn dieseltje reed, was dat niet anders en dat had niet alleen met financiele maar ook met technische aspecten te maken. Maar ik zou zeggen back on topic. De enige reden dat ik het noemde, was om duidelijk te maken dat je niet alleen naar de financien moet kijken, maar ook naar de technische aspecten, omdat die anders nog wel eens erg duur kunnen worden.
 

Kanerr

Forumguru
Ik rijd heel goedkoop momenteel, bizar e, hier in BE rijd je met zo'n ecodiesel Superb, wat toch een luxe wagen genoemd mag worden qua uitrusting ( geen Audi, BMW, etc etc maar toch ) spotgoedkoop,

Nou, niet elke Audi BMW of Merc heeft xenon, pano, lederen en verwarmde stoelen en ga maar door ;) Uitrusting is juist bij de grote 3 heel kaal, en met meer cash wordt dat dikker ja maar dat is niet vanzelfsprekend.

S2 FL is gewoon een mooie auto met super ruimte :)
 

JeSko

Forumguru
Na het vervangen van de wissers op de Cactus, begon het te dagen dat de wissers op de Sup ook best vervangen mochten worden, besteld op Autodoc en meteen maar de achterste wisser meebesteld.

Screenshot_20210716-083834.jpg

Ook mooie geurhangers gescoord, vond ze wel geinig.

20210716_075005 (1)_copy_1209x1612.jpg

September wacht de nieuwe keuring nog, verder weinig te melden, nog wat op zoek naar dat 18 inch setje, maar het dringt zeker niet.

Prio zijn nu de raamomlijsting zwart maken en de ramen achteraan donkerder maken. Weet echter niet zeker welke van de twee ik eerst wil laten doen.
 

brepus13

Forumguru
Zoveel moeite doen voor je suppie, mooie velgen, tinten een goede garage zoeken voor zorgvuldig onderhoud en dan ridex ruitenwissers kiezen omdat ze een tientje ofzo goedkoper zijn?

zoals met sommige andere rubber producten: bespaar daar niet op, dat is duurkoop op de lange termijn ;)
 

JeSko

Forumguru
@brepus13 Ik wist niet dat deze wissers van Ridex slecht waren. Deze kregen op de app 4.5/5 sterren van de kopers. Net zoals Bosch aeroblades ofzoiets, die heb ik wel vanachter binnenkort, aangezien Ridex er geen had voor de achterzijde.

@TheVault

Station vind ik zoveel mooier dan een HB, is kwestie van smaak.

@Chrisjemol

De JR's blijven zowiezo bij me, nog lang niet klaar om afscheid van te nemen, de 18's die eventueel komen zijn om erbij te hebben. Liggen ook nog bijna nieuwe banden op de 19's, zou zonde zijn om deze nu al weg te doen ;)
 

JeSko

Forumguru
Deze set weer verkocht, opgehaald door een hele vriendelijke Roemeense man, die ging hem als winterset gebruiken op zijn S2 pre facelift die hij rijd in Roemenië.

20210716_101002_copy_1612x1209.jpg

Toen hij mijn Superb zag staan werd hij helemaal enthousiast, Roemenen zijn doorgaans grote Skoda fans, samen honderduit gebabbeld over onze wagens in flawless English ;) hij vroeg na een poos de auto van binnen en buiten te bewonderen en wat vragen te stellen over de auto, of ik de JR's ook niet wilde verkopen :D toch vriendelijk voor bedankt maar wat leuk om zo'n mede enthousiast te ontmoeten via deze weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan