Automatiche kofferklep FabiaII

Chatslet

Forumguru
Tja, in dat geval, net als wat Macmaniac zegt, wachten op de experts. Als de boel stuk kan gaan gewoon niet aan beginnen. Een auto is duur genoeg.
 

djmshell

Senior Member
Jawel mensen na lang denken en nog eens nalopen heb ik het eindelijk voor elkaar en denk als ik het elders lees ook wel een klein primeurtje heb. ( vandaag in plaats van 1 ringetje aan beide kanten van de stempelveer er 2 geplaatst )

het betreft hier stempel veer ST11490 ( levert 1193N) opzet is dus: ringetje, ringetje, stempelveer, ringetje, ringetje.

Ik heb in dit filmpje de gasveren ook omgedraait maar ook als ze origineel zitten werkt het. (Uitstoot moment blijft hetzelfde)

en jawel het werkt............

Zie hier het filmpje

[video=youtube_share;2FrN8wZiMes]http://youtu.be/2FrN8wZiMes[/video]

Nu moet ik alleen nog even kijken hoe ik een enander netjes ga wegwerken en camoufleren:)
 

MacManiac78

Forumguru
HULDE HULDE!
@DJM: Kan je me de totale lengte van de stempelveer opgeven?
(Misschien dat ze een beter passende maat hebben.)

Als idee voor de afdekking wilik je het volgende meegeven:

Haal een stuk krimpkous bij de electonicawinkel dat om de veer heen past. Veelal kan je uit vele kleuren kiezen. Doe deze om de veer heen (Plaats daar een ringetje bij) maak het warm en het wordt keurig ingepakt.
 

MacManiac78

Forumguru
Net een heel verhaal getypt met berekening etc. Kan ik opnieuw beginnen omdat het allemaal te lang duurde.

Om kort te gaan die 1193 Nm is VEEL te veel. Je praat hier over een opwaarste druk van 122,5 (bij gem. temparatuur en druk) kg per poot.
Per poot komt die kracht dus continu op je klep en bevestigingspunten te staan, dit moet je NIET willen!
In totaal staat er dus continu vanbinnenuit 245 kg trekkracht (duwkracht) op je chassis en bevestigingspunten.
Laat ik het zo zeggen, een volwassen man staat nu continu op 2 cm^2 met volle kracht en gewicht aan een dun stukje metaal te trekken. Dat VRAAGT om het torderen van metaal.

440 Nm per poot is ZAT. De gasdempers hebben immers ook deze kracht en duwen de klep tot boven horizontaal. Dus dat is het probleem niet.
Het enige wat we moeten te compenseren is het loze moment waarop geen uitstoting plaatsvind. Dat is van het moment van sluiten, tot het moment van uitduwen van de gasdempers. Hier praat je over cm's (in mm nauwkeurig).
Ik ga de boel zo weer even opmeten. (Ik ben m'n aantekeningen kwijt.)

Wat dit betreft kan er dus beteld gaan worden.
Eerst zal ik even een prijs indicatie op gaan vragen aan de 3 veren boeren. Ondertussen mogen de geinteresseerden mij een PB sturen met daarin het gewenste aantal veren. (1 per zijde) en de NAW gegevens. (Naam, Adres, Woonplaats)
 

Antera

Donateur
en nu wachten tot de temperatuur wat zakt ik vrees dat hij dan niet meer open gaat. Houd hier rekening mee. Daar kampen ook de golfjes 5 mee
 
Wow djmshell...

Wat is er nu precies allemaal nodig om dit te laten werken!?
En wat moet je allemaal wegwerken?

Ik wil graag meedoen met de bestelling, mits het makkelijk te monteren is :)
Is er een indicatie van de kosten?
 

djmshell

Senior Member
Wow djmshell...

Wat is er nu precies allemaal nodig om dit te laten werken!?
En wat moet je allemaal wegwerken?
men neme 4 ringetjes A 1 mm dikte en 1 stempelveer (Alcomex ST11940) ( per kant. eerst 2 ringetjes dan stempelveer en dan 2 ringetjes. en klaar. Ik zal morgen kijken of ik nog ff een plaatje kan schieten

Wat het wegwerken betreft wil ik van deze losse onderdelen 1 geheel maken. (nu klotst alles nog los over de gasveer heen. ) dit wil ik dus enigzins zo maken dat ze op een vaste plek blijven en niet vrij heen en weer kunnen glijden als kofferklep open gaat.


Maar zoals Macmaniac ook al aan gaf blijf ik kijken en zoeken naar een andere veer met minder NM kracht. die hetzelfde voor elkaar krijgt. ( minder NM aan kracht en meer uitstoot lengte)
 

Chatslet

Forumguru
Wie houd je tegen om hem zelf te organiseren? Het is even wat werk, heb het zelf ook gedaan in het verleden voor JD tuning, maar het geeft genoeg voldoening.

Dat doe ik liever met zaken waar ik verstand van heb voordat zometeen het hele forum door mijn groepsaankoop met gescheurde kofferbak schanieren rond rijd. Maar mocht je geinteresseerd zijn in zekeringen met een controlelampje dat gaat branden als ze stuk zijn, bij genoeg animo ben ik je graag tot dienst: http://www.skodaforum.nl/board/f37/inkoopactie-zekeringen-controle-lampje-glowfuse-19393.html
 

djmshell

Senior Member
en nu wachten tot de temperatuur wat zakt ik vrees dat hij dan niet meer open gaat. Houd hier rekening mee. Daar kampen ook de golfjes 5 mee

Gelijk heb je.

Vanochtend vroeg (12 oC op de thermo) dacht ik gelijk ff van mijn handige gadget gebruik te maken daar ik wat zware spullen in mijn handen had. en die moest ik toch echt op de grond zetten. omdat hij dus bleef steken. :(

Maar het begin is er eindelijk en daar gaat het op wat automatiche kofferklep betreft en daar gaat het om. Nu nog de Fine Tuning.
 

batco

Nieuw lid
"bestelling" geplaatst.

@DJMshell: Goed dat je dit probeerd..... maar 'meten is weten' dus zou ik even wachten op de berekeningen van Maniac:koffie:

Moeten er nog dingen uit/opgezocht worden............. Heb nog een week vrij:grin:
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb de Exeo ST gasveren uitgebreid getest. Deze leveren 520 Nm en dit onvoldoende om de klep vanuit rust omhoog te duwen.
De Exeo gasveren inclusief de stempelveren ga ik te koop aanbieden aan een Octo II eigenaar. Want daar past de gehele set op.
De originele gasveren gaan dus weer terug de auto in en dan zal ik de boel weer opmeten. Ik wacht even op een hete dag, want dan heb ik beide uitslagen van de gasveer. Door deze verschillen te vergelijken kunnen en stempelveren gekozen worden die ook bij extremere situaties de achterklep gewoon uitstoten.
Work in progress...
 

djmshell

Senior Member
Echt super dat je hier tijd in wil steken MacManiac,
Ik heb mijn best gedaan om het voor elkaar te krijgen en het leek ook te werken met de veren die ik gebruikt had. Alleen was ik net als jij er ook bewust van dat er veel te veel exta krachten op het spul kwam te staan.
Ik dacht een primeur te hebben :(

Als ik nog iets voor je kan betekenen hoor ik het graag van je . Samen sterk zeg maar. Vele handen maken licht weg.......

@ Macmaniac, mijn buurman is nog op zoek naar een set gasveren (Exeo ST, hoeveel vraag je ervoor ) dan kan ik een balletje bij hem opgooien. Mag per PM
 

MacManiac78

Forumguru
Ach, ik heb er zelf ook baat bij. Met een klein beetje modificeren kan je van deze groene 'budget' auto al snel wat leuks maken. Alle steentjes dragen hieraan bij. Zo heeft JeffreyT bevoordeeld ontdekt dat cornerlights wel degelijk op de SF Greenline mogelijk is. JeffreyT heeft hierin die primeur. De handelingen en stappen worden nog wat nader geperfectioneerd, maar ook hierin zeg ik, wij als amateur klussers zijn ook hierin de dealer monteurs te slim af. Naast het feit dat ik dit leuk vind, vind ik een ander kunnen helpen ook wel wat. It never hurts to help!
 

Chatslet

Forumguru
Maar als je dit voor elkaar krijgt, ben je gewoon een baas! Met de afstandsbediening *klik* kofferbak open :worshippy: Persoonlijk vind ik dit toch wel een van de meest nuttige modificaties.
 

Antera

Donateur
je kan zien dat er hulpeveren op de dempers zijn gemonteerd verpakt in zwart hoesje in ieder geval
 
Bovenaan Onderaan