Automatiche kofferklep FabiaII

MacManiac78

Forumguru
:D
Het zijn wel de 'krachten' die het moeten gaan doen.
:D

Benaderen we dit rekenkundig?
Wie heeft er een veerunster of een weegschaal waarmee hij/zij de neerwaarste druk van de achterklep een keer wegen wil? Dan kunnen we de juiste gasveren berekenen. http://www.trailerplus.nl/menu/864/Welke_Gasveer_Klep_Trailer.htm

Of... gewoon op gevoel?
Als ik nou naar de Octavia versie kijk, dan hebben zij standaard 480 Nm en hebben ze deze vervangen voor 510Nm
De Fabia heeft standaard 440 Nm, dus dan zou de 480 Nm (bij gelijke verhoudingen) al meer dan ZAT zijn.
(nieuw - oud / oud * 100%)
Octavia 6,25% meer
Fabia met standaard Octavia veren 9,09% meer.

Ik ben geen natuurkundige en wellicht bazel ik maar wat.
Maar als ik het heel basaal bekijk, dan is er helemaal niet zoveel meer nodig aan Nm.
470 / 480 Nm zou meer dan genoeg zijn.

Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat de klep met een vaart openschiet, met een klap tot stilstand komt, om vervolgens met geweld weer dichtgedrukt moet worden.

Ik ga de test wel aan!
Ik ga via WinParts.nl op zoek naar de meest passende veren. Daar ben ik nog wel even druk mee, want het zijn > 26 pagina's met 10 verschillende.
Ik heb al wel gezien dat sommige veren qua maatvoering geheel gelijk zijn aan elkaar, maar het automerk waarin ze zouden moeten de prijs bepaald.
;)
 
:-
Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat de klep met een vaart open schiet,
;)

open schieten zal meevallen, omdat een gasdemper-constructie zo is dat er verplaatsing van gas inwendig is, hierdoor en inwendige wrijving zal de klep misschien wel sneller openen, maar niet open schieten.
en die 70 Newton valt ook wel mee, ik hoop dat het genoeg is, en dat de eventuele poppers misschien niet nodig zijn.
ik hoop dat het genoeg is, voor de O2 zal er denk ik flink meer nodig zijn. maar die klep is groter en zwaarder en de constructie is anders(andere hefboom-werking).
als ik tijd en zin heb, misschien dat ik het gewicht van de klep eens meet, maar dat gaat nog wel even duren, en moet zin hebben , en zeker niet met dit weer
 

djmshell

Senior Member
@ MacManiac78: En al vooruitgang geboekt. betreffende de veren. ( alles al Werkend gekregen???0
 

MacManiac78

Forumguru
Ik ben het zoeken naar een oplossing even gestaakt.
Geen tijd, geen zin, te koud etc.

Ik denk dat er gewoon even gerekend moet worden.
Hier staat hoe de krachten berekend moeten worden: http://www.springmasters.nl/berekeningen.html
Stempelveren heb ik wel, maar die ga denk ik niet gebruiken.
Ik heb liever 2 gasveren, i.p.v. de stempelveren.

Zodra ik wat meer tijd, zin, etc. heb, haal ik de gasveren los, meet ik alle maten op, weeg ik de achterklep etc. en zoek ik wel even op welke gasveren ik nodig heb.

Maar..... misschien dat we dingen ook eens SAMEN kunnen uitzoeken, i.p.v. lekker blijven zitten en afwachten tot een ander het allemaal uitgezocht heeft.

Het is maar een idee hoor.
 

batco

Nieuw lid
hallo Mac Maniac78,

Aangezien het (gelukkig)weer wat warmer buiten is vroeg ik mij af of je misschien alweer meer tijd en vooral zin hebt gehad om onderstaand weer eens op te pakken.
Als ik iets voor je kan doen, geen probleem alleen ik ben A-technisch dus.......... zoeken is GEEN probleem:koffie:
 

MacManiac78

Forumguru
Hahahahaaa... Nou... ik kan wel iets informatie geven.
Ik heb Exeo ST veren gemonteerd in de hoop dat de hogere druk van 510 Nm (i.p.v. de standaard druk van 440 Nm) net voldoende zou zijn om de klep het zetje te geven. Dit is helaas niet het geval gebleken. Ook de Scirocco poppers (puffers) doen de klep niet voldoende uitstoten om hem over het dode punt te duwen, alvorens de gasveren de uitstootslag kunnen maken.
Het enige wat nu nog nodig is, is het gewicht van de achterklep. Zodra we dat weten kunnen we de juiste stempelveren op (laten) zoeken.
De overige maatvoering van de stempelveren is me al wel bekend, maar de uitstootkracht (gewicht van de klep) in Nm heb ik nog niet kunnen bepalen. Ik mis een goed veer-unster of digitale weegschaal om dit te kunnen bepalen.

Het plaatsen van de stempelveren op de gasveren is een koud kunstje. Met 2 tangen (en doekjes tegen de krassen) moet het zo te doen zijn. Om de gasveren te verwijderen heb je een smalle platte schroevendraaier nodig om de clips los te halen. Misschien dat er nog wat sterkere bevestigingen kogels nodig zijn, maar dat is even toekomstmuziek.
 

batco

Nieuw lid
hey, top dat je weer ff reageerd!! Ik ben al wezen zoeken naar het gewicht van de achterklep maar dat is allemaal ZONDER achterruit...:( dus dat moet ik nog uitzoeken. zodra ik wat weet laat ik
dat weten.

gr. Rob
 

MacManiac78

Forumguru
De gasveren moeten losgehaald worden, scharnieren moeten vastblijven, dan middels een balk de klep op een weegschaal wegen.
Ik heb geen weegschaal en ben niet van plan deze voor het wegen van een achterklep aan te schaffen.

Wie kan en wil een bijdrage leveren?
 

batco

Nieuw lid
Ik zou graag een bijdrage willen leveren maar ga komend weekend met vakantie:yeah:..... dus gaat i.i.g. de komende twee weken niet lukken.

Misschien is er iemand die bij een autodemontagebedrijf werkt/ kennis heeft/ of familie of zo die dit zou kunnen fixen...... is maar een idee.
 

kornee

Nieuw lid
Ben zelf ook A-technisch, maar wat als je de veren losmaakt en de achterklep laat zakken en rusten op een personenweegschaal?
Heb je dan niet het gewicht, en dus de kracht die je nodig hebt om de klep omhoog te duwen?
Zoals gezegd, ben A- technisch, dus is misschien wat simpel gedacht.
 

MacManiac78

Forumguru
Gewicht is trekkracht richting de aarde (zwaartekracht) Trekkracht in kilo's omzetten naar Nm en je hebt uitstootkracht. (Naar 0) Dan ietsje Nm extra en je hebt het werkend.
 

MacManiac78

Forumguru
WELL DONE!
Ik heb de vraag al uitgezet bij zo'n verenboer.
Als zij deze maatvoering kunnen leveren, is het dan een idee om een groepsaankoop te doen?

Automatisch openen voor de HB is nu in kaart.... nu de Combi nog!
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat dit voor de combi niet heel anders is? Die veren kunnen daar toch ook om de gasveren? Of denk ik nu te simpel?
 
Bovenaan Onderaan