Automatiche kofferklep FabiaII

trombocite

Nieuw lid
Dank je, dan werkt 't op mijn Ibiza 6J ST stomweg niet. Needle sweep deed 't ook al niet, volgende keer tóch maar de Fabia ;) Maar dat wisten jullie al natuurlijk :grin:
http://www.skodaforum.eu/topic/669-automatisch-openen-kofferbak/
Eerste zin onder filmpje:"Naast het bestellen van de hoodlifters voor de motorkap ben ik ook druk aan het googlen om de veren voor achter zo te krijgen dat mijn kofferbak automatisch open kan door middel van de middelste knop op de afstandbediening (lang indrukken)".

Mischien werkt dit ook voor je Seat?
 

Antera

Donateur
Bij mij ontgrendeld de achterklep gewoon als ik de betreffende knop op de afstandsbediening een paar seconden indruk. Maar hij gaat niet vanzelf open.

als dit wel werkt dan moet de rest geactiveerd worden in vagcom daar moet namelijk nog een vinkje gezet worden dat hij de klep niet alleen ontgrendeld maar het slot helemaal los trekt
 

trombocite

Nieuw lid
Is het automatisch openen van de achterklep al bij iemand gelukt op de Fabia GL (combi)?

Ontgrendelen: 1x drukken op middelste knopje. (klep kan vervolgens geopend worden door rubber handgreep van de achterklep boven de kentekenplaat)

Openen: ca. 4 seconden ingedrukt houden. (klep komt los uit slot, zelfde functie dus als rubber handgreep)

Klep helemaal omhoog: andere gasveren en poppers monteren. (of spierkracht gebruiken)
 

MacManiac78

Forumguru

Peter_Octavia

Forumguru
Daar komt het wel op neer denk ik.

Ik heb ook twijfels over de duurzaamheid. Je moet zwaardere dempers en de extra veren plaatsen. vind het nogal wat kwa extra belasting op de originele bevestigingspunten. Hierdoor wordt ik eigenlijk tegengehouden, ondanks ik het wel een leuke feature vind.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik durf het wel aan. (De andere veren blijven reserve.)

Op zich snap ik wel dat men het niet aandurft, want er loopt hierover zoveel door elkaar. (ook in andere draadjes.)
Van uitvoering Skoda, uitvoering stempelveer tot uitvoering gasveer.
http://www.skodaforum.nl/board/show...isch-de-kofferklep-openen&p=254869#post254869

Ik ga zelf ook nog lastig zitten doen, want ik wil de stempelveren (NOG) niet hebben.
Ik ga voor de Scirocco-poppers die de gasveer het eerste zetje moeten geven. Als dat tegenvalt, plaats ik de stempelveren alsnog.
Mogelijk plaats ik ook verzwaarde kogelkopjes.

Voor de duidelijkheid, ik ga deze modificatie plaatsen op een Skoda Fabia II Combi Greenline.
 

MacManiac78

Forumguru
Weer wat wijzer... de 6Y0 827 550 C gasveren zijn nodig. Deze redden alleen de eerste 20' hoek niet, i.v.m. de te grote neerwaardse druk.

Dus ie er iets meer nodig.

2 x 6Y0 827 550 C (Skoda Fabia gas springs)
2 x 1K8 827 761 C (Scirocco bumpers)
2 x 1J6 827 439 A (Seat Leon ball pins)

Als we de maten en krachten van deze gasveer weten en er ietsje krachtiger voor vinden, dan zouden we rond moeten zijn.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb alvast een setje stempelveren besteld.
Ik moest twee setjes bestellen, gezien de minimale afname.
Wie het tweede setje hebben wil, mag via PM contact met me opnemen.
Prijs: Helft van mijn bestelling (excl. mogelijke verzendkosten) € 34,65 / 2 = € 17,30

Ik zit nog te dubben of ik voor € 12,50 per poot laat vullen, of twee nieuwe veren koop a € 18,-

Scirocco poppers staan ook alvast in bestelling. Onderdeel: 1K8 827 761 D (revisie) Te bestellen bij de VW dealer € 5,85 per stuk. (Je hebt er twee nodig.)
 

MacManiac78

Forumguru
Ik denk dat ik wat gevonden heb.

De Seat Exeo ST dempers hebben dezelfde afmeting (bij benadering) maar leveren geen 440 nM maar 510 nM.
Met de Scirocco poppers zou het dan moeten lukken en zijn de stempelveren mogelijk niet eens nodig.
Nog wat anders, de huidige gasveren kunnen ook bijgevuld worden.
Dit kost €12,50 per stuk.

Exeo ST veren:
Origineel nummer(s):
SEAT - 3R9 827 550

lengte (mm) : 490
buitendiameter [mm] : 8
buitendiameter [mm] : 19
kleur : zwart
uitwerpkracht [N] : 510
Toepassing : aan beide zijden
slag [mm] : 189
gewicht (kg) : 0,300
vereist aantal stuks : 2


Fabia II Combi veren:
Origineel nummer(s):
SKODA - 5J6 827 550 B

lengte (mm) : 492
buitendiameter [mm] : 8
buitendiameter [mm] : 18
kleur : zwart
uitwerpkracht [N] : 440
Toepassing : aan beide zijden
slag [mm] : 185
gewicht (kg) : 0,236
vereist aantal stuks : 2

Bron: winparts.nl
 
Ik wil dit best proberen, mits het werkt en niet te veel kost.
De krachten etc. boeien me niet zo veel (leaseauto)
 
Bovenaan Onderaan