Advies gevraagd betreft opties/accessoires Fabia Combi (2015/2016)

Skoda Ramon 83

Forumguru
Ik rijd gemiddeld met mijn Skoda Fabia 110 pk 6bak 1L op 15 KM.
En de Skoda fabia combi 90 Pk 90PK 5bak ook het zelfde.
Beide 1.2 TSI 4 cilinder 2016 en 2017

Ik vind zelf Navi , clima en DAB de fijner opties en eventueel elektrische ramen op alle deuren.
Navi omdat ik dan niks van telefoon ergens in een rooster moet hangen voor Navigat of een tom tom aan de raam
 

Fabia 123

Forumguru
Als hierboven genoemd: climatronic en DAB. Dat laatste omdat je ook erg lang met je auto’s doet. Mocht je niet vaak navigeren, en dus geen full navigatie nodig hebben, dan is een Bolero met geactiveerde Smartlink misschien ook fijn. Zit er nog verschil tussen de stoelen van de Ambition en een Style?

@Rallye

De Fabia business heeft Amundsen navigatie af fabriek, maar ook TMC.
Telefoneren via Bluetooth gaat prima en met de muziek verzameling uit de telefoon die als kopie op een USB staat is er veel luisterplezier mogelijk.
Werkt allemaal prima.

Smartlink is niet geactiveerd en dat is wat
mij betreft ook niet nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Met 135km/u rijdt die van mij 1 op 10.

ik rij vooral veel wegen met max. toegestane snelheden van 100 km/u en lager, dus die enkele keer dat ie uitgelaten wordt mag ie wel iets dorstiger zijn.

Overigens rijdt mijn 1.8T Octavia I (let op, weliswaar geen TSI dus vergelijk is niet helemaal eerlijk) ook 1:10 bij 135km/u (gps, dus ruim 140 op de teller)
Ik bedoel maar te zeggen dat ik me afvraag wat op zo'n snelheid het verschil zal maken met bijv een 1.8tsi of een 2.0tsi.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
135km/u (gps, ruim 140 op de teller)
Die afwijking lijkt me aan de hoge kant. Zou liefst niet meer dan een km of 5, 6 moeten schelen.
Mogelijk dat je bandenmaat niet optimaal is; banden met een iets grotere afrolomtrek zouden je kilometers (zowel per uur als afgelegd) kunnen corrigeren en meteen het verbruik reduceren.
 

turboturbo

Forumguru
@Canon-Eye dit is even uit het blote hoofd. Ik dacht 8km/u afwijking tot ong 100km/u licht oplopend tot 10-12km/u afwijking boven de 130km/u.

Maar ik zit er vast iets naast. Ik zal het eens nauwkeurig bekijken eerdaags. De bandomtrek is OEM.

Daarnaast is dit soort gesprekken (over verbruik) sowieso ambivalent: eea is zo sterk afhankelijk van omstandigheden. Rij ik aardig beschut en uit de wind dan is het verbruik op dergelijke snelheden al heel anders als wanneer ik over de A6 door de wijds open polder raas met wind tegen.
 

Cordoba

Forumguru
Denk je dan goed om de ketting of die vervangen is?

Benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen! :)

Voor de Fabia 3 is dat ketting probleem nog niet zo'n issue: dat zijn vooral eerdere bouwjaren waar dat een probleem is. Ook hebben de auto's vaak zo weinig km's dat alleen de allerslechtste distributiekettingen bij die stand al een probleem hadden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik dacht 8km/u afwijking tot ong 100km/u licht oplopend tot 10-12km/u afwijking boven de 130km/u.
Zoals gezegd, lijkt me teveel - grofweg factortje bijna 2.
Kloppen de volgens je teller gereden afstanden wel met wat de navigatie aangeeft (aangenomen dat je de vooraf berekende route volgt), of wijkt dat ook significant naar boven af?
 

Cordoba

Forumguru
Als hierboven genoemd: climatronic en DAB. Dat laatste omdat je ook erg lang met je auto’s doet. Mocht je niet vaak navigeren, en dus geen full navigatie nodig hebben, dan is een Bolero met geactiveerde Smartlink misschien ook fijn. Zit er nog verschil tussen de stoelen van de Ambition en een Style?

waarom zou een climatronic zoveel beter zijn dan een handmatige airco? DAB heb ik inderdaad ook al naar gekeken, en ben ook al aan het kijken of dat achteraf eventueel kan, en wat dat kost (afhankelijk van de auto die ik kies). Stoelbekleding van de Style die ik heb gezien heeft in elk geval dat ruitstiksel, en dat zien er toch wel fraai uit. De stoelen lijken tot nu toe identiek (links én rechts in hoogte verstelbaar, en ook de vorm lijkt identiek)

Die afwijking lijkt me aan de hoge kant. Zou liefst niet meer dan een km of 5, 6 moeten schelen.
Mogelijk dat je bandenmaat niet optimaal is; banden met een iets grotere afrolomtrek zouden je kilometers (zowel per uur als afgelegd) kunnen corrigeren en meteen het verbruik reduceren.
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba Je vraagt naar wat “handige opties” zijn. Naar mijn mening is climate control handiger dan handmatige airco omdat je er geen omkijken naar hebt. Lucht is nooit vochtig, temperatuur is (bijna) altijd goed. Bij een handmatige airco blijf ik “bijmengen”.

DAB achteraf kan. Als je het hele signaal digitaal wilt houden, kom je uit op iets als dit: http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu Dan ben je wel je USB-aansluiting kwijt. Af fabriek is dus het mooist, maar zeldzaam.

@Fabia 123 Smartlink is inderdaad geen noodzaak, maar als kaarten voor de Amundsen geld gaan kosten is Smartlink een mogelijkheid om toch via de radio te navigeren. En bij de onderhandeling voor de auto kan een dealer je iets bieden wat hem minder kost dan het jou oplevert....
 

Joh@n

Forumguru
Als ik een tip mag geven...., probeer er 1 te zoeken met meer versnellingen, bijvoorbeeld de DSG7 als je regelmatig boven de 100km/h komt. 135 op de CC op een 130km weg dan slurpt het motortje best aardig. Volgens mij is er ook nog een handbak met 6 versnellingen (geweest). Bovendien is een overdrive wat rustiger voor het gehoor op de langere ritten.
In de Octavia gaat die vlieger in ieder geval niet op. De 7 van de DSG7 is juist veel te kort en draait onnodig veel toeren. Het zou fijn zijn geweest als dat echt die overdrive functionaliteit zou hebben en de rest van de versnellingen wat verder uit elkaar zou zitten maar dat is helaas niet zo.

@Cordoba een andere auto, dat ik dat nog mag meemaken ;)
 

Cordoba

Forumguru
Wees gerust @Cordoba een nokkenasketting heeft de F3 1.2 TSI niet maar een riem.
Hier nog wat nuttige tech info voor je:

https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/de-techniek-in-de-fabia-3.172/

Bedankt voor de info Erik. Ik heb in de download geen gegevens kunnen vinden over distributieriem of ketting, en de dealer heeft het over een ketting. Kun je aangeven waar jij je op baseert dat het een distributieriem zou zijn? Overigens wel veel detailinfo via jouw link gevonden, zoals koppel-toerenkrommes voor de verschillende motoren, en de overbrengingsverhoudingen van de verschillende bakken. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Niet een te netjes exemplaar kopen he, dan valt er zo weinig meer te poetsen ;)

Ik ben voorlopig vooral naar modificaties/accessoires/opties aan het kijken, en de kleur wordt waarschijnlijk Quartz Grey of Race Blue, dus een kleur waarop je wel effect ziet na een detail. Dat is ook mede reden dat ik niet liever geen zilvergrijs, wit of cappucinobeige heb.
 

ertromp

Forumguru
Bedankt voor de info Erik. Ik heb in de download geen gegevens kunnen vinden over distributieriem of ketting, en de dealer heeft het over een ketting. Kun je aangeven waar jij je op baseert dat het een distributieriem zou zijn? Overigens wel veel detailinfo via jouw link gevonden, zoals koppel-toerenkrommes voor de verschillende motoren, en de overbrengingsverhoudingen van de verschillende bakken.
Bij de motorgegevens staat belt driven timing shafts en geen chain driven timing
En de EA211 motoren kennen alleen maar riemen voor de distributie
 

EdK

Forumguru
Gert niet te lang kijken hoor want dan zijn zo de wagens die je op oog hebt weer weg en kun je opnieuw gaan zoeken....

Enne wat is er mis met cappuccino beige.?
 
Bovenaan Onderaan