Page_Container

Advies gevraagd betreft opties/accessoires Fabia Combi (2015/2016)

Topic in 'Fabia III' gestart door Cordoba, 13-04-2018.

  1. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik ben bezig om een vervanger te zoeken voor mijn Fabia I combi (2003). Ik heb een paar mogelijkheden gezien, en het gaat om Fabia's Combi uit 2015 en 2016 (wel modeljaar 2017). Beiden hebben een 1.2 TSI blok en 5-bak, dus geen verschil, maar de één is een Ambition Business, de ander een Style Business. (ondanks de naam kan ik ze gewoon privé aanschaffen :jaja:)

    Behalve de verschillen in de uitvoering, hoor ik graag wat handige opties zijn (ik het topic van @Joske met de opties voor Fabia2016 al doorgespit). Ik ben dus zo ver in de onderhandelingen dat dit al in de bespreekfase zit.

    Ik ben benieuwd met welke zaken jullie komen, waar ik nog niet aan gedacht heb.
     

  2. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Als ik een tip mag geven...., probeer er 1 te zoeken met meer versnellingen, bijvoorbeeld de DSG7 als je regelmatig boven de 100km/h komt. 135 op de CC op een 130km weg dan slurpt het motortje best aardig. Volgens mij is er ook nog een handbak met 6 versnellingen (geweest). Bovendien is een overdrive wat rustiger voor het gehoor op de langere ritten.
     
    turboturbo en Cordoba vinden dit leuk.
  3. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik zou er niet blind van uitgaan dat een 6e versnelling in feite als overdrive fungeert ten opzichte van een 5-bak en zelfs niet dat een DSG-7 in de 7e versnelling significant minder toeren maakt dan een handgeschakelde in de hoogste versnelling.
    Meten is weten, oftewel gewoon gaan proefrijden met iemand naast je die toerentallen en bijbehorende snelheden in de verschillende versnellingen noteert.
    Of je moet zin hebben om hevig aan het rekenen te slaan op basis van alle verschillende overbrengingsverhoudingen, voor zover die al te achterhalen zijn... :)

    Ik heb lang geleden zelf ervaren dat de ene 5-bak de andere niet is: de Audi 80D van 1985 had standaard een 4+E bak, waarbij die 5e versnelling daadwerkelijk als brandstofbesparende overdrive was gedacht. Na aflevering bleek er in de mijne toch een echte (close-ratio) 5-bak te zitten (niemand wist waarom), waarmee in de 5e versnelling vrijwel hetzelfde toerental werd gedraaid als in de 4e van de 4+E versie. De rest van de versnellingen was ook wat lager ingedeeld, waardoor ik met deze auto ondanks het zeer matige vermogen (54 pk of zo) bij snelheden tot zo'n 80, 90 km/u erg vlot kon meekomen. Daarboven was de fut er wel uit natuurlijk.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  4. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @Corné de Kluijver Bedankt voor je input Corné, het lastige is alleen dat een F3 combi al vrij lastig te vinden is (gaan als warme broodjes over de toonbank) en de 6-bak zou er wel moeten zijn op papier, maar ik heb er nog niet één gezien. Aan de andere kant, ik rij vooral veel wegen met max. toegestane snelheden van 100 km/u en lager, dus die enkele keer dat ie uitgelaten wordt mag ie wel iets dorstiger zijn. Ik wil overigens absoluut geen DSG en geen pano-dak, er zijn veel mensen bij wie het goed gaat, maar het gedoe als je toevallig zo'n pechvogel bent, staat me niet aan.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  5. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Donateur

  6. Fabia 123

    Fabia 123 Forumguru

    @Cordoba
    Ik heb ook een Fabia Style Business uit 2016 bouwjaar 2017. 92 pk 5 bak. Verschillen met F1 en F2 , de F3 is stiller, zuiniger, en sneller bij lage toeren. Ik rij veel op 80 of 100 km wegen dus de zes bak en 110 pk mis ik niet. Het gekoelde dashboard kastje het extra gekoelde blikjes vakje. zijn helaas uit de F3 verdwenen. Van de parkeersensoren voor en achter heb ik veel gemak. Verschil tussen Ambition en Style is o.a. mistlampen met bochtverlichting, startknop, climatronic.
    De achterbanden steken een beetje uit dus spatlappen zijn handig tegen vuil.
    Het panorama dak wil ik niet omdat 1 Het dak van binnen lager zit en dat verschil merk je als je lang bent en 2 De handige brillen houder vervalt bij een panoramadak.
     
    Laatst aangepast: 16-04-2018
    Cordoba vindt dit leuk.
  7. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Peter het fotootje laat zien dat het een F2 hatchback is, ook het bouwjaar 2014 geeft al aan dat de kans op een F3 erg klein is. De kleurcombinatie vind ik wel fraai, maar helaas in Nederland alleen nog maar op de F2 gezien, en niet op de F3. Toch bedankt voor de goedbedoelde tip.
     
  8. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Donateur

    @Cordoba ik had zelf in 1e instantie het front en kenteken gezien in het voorbijrijden. Realiseerde me eigenlijk vanmorgen pas dat het een import- of herkeurde auto is....het kenteken is te nieuw.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  9. Fabia 123

    Fabia 123 Forumguru

    @Cordoba

    Ik vergat nog te melden dat een reserve wiel niet standaard is op de F3. Een spuit bus wilde ik niet,dus een reserve wiel erbij besteld samen met DAB+ en sportstoelen.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  10. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Bedankt @Fabia 123 Ik weet het, en heb tot nu toe meer exemplaren met dan zonder reservewiel getroffen.
     
    Fabia 123 vindt dit leuk.
  11. EdK

    EdK Forumguru

    Heb 5 bak met 1 mrt blok en op lange ritten met deze temperaturen zit ik vaak op verbruik van 1 op 20.
    Dus tja 6 bak......
    Fabriek timing van van techniek bezuinigd meer vermoed ik zo
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  12. Fabia 123

    Fabia 123 Forumguru

    @EdK
    Tja dat verbruik herken ik wel.
    Maar wat bedoel je met" Fabriek timing van techniek bezuinigd"?
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  13. EdK

    EdK Forumguru

    Fabriek tuning van vag techniek te NEUNEN.
    Kijkl maar op hun site.
     
  14. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik gok dat autocorrectie het verhaal van @EdK heeft verhaspeld. Ik dénk dat ie wilde schrijven: "fabriekstuning van Vagtechniek bezuinigd meer"
    En daar bedoeld ie een upgrade van de software naar de krachtigste versie die VAG zelf levert (ik geloof in de Polo) naar 110 pk.

    Edit: ik zie dat terwijl ik op de site aan het kijken was naar het exacte vermogen na fabriekstuning dat Ed zelf al had gereageerd.
     
    Laatst aangepast: 17-04-2018
    Fabia 123 vindt dit leuk.
  15. Fabia 123

    Fabia 123 Forumguru

    De 110 pk motor op de Fabia heeft af fabriek een zesbak en schijfremmen rondom. Verbruik iets hoger prijs flink hoger, maar zal ook vlotter rijden.
    Zijn er forumleden die ervaring hebben met 92 en 110 pk op de Fabia?
     
  16. EdK

    EdK Forumguru

    inderdaad auto correctie op smartfeun.
    Zit op hotelklus op Terschelling met waardeloos wifi.
    En de 90 pk 5 bak met fabrieks tuning naar 115 pk en hierna zeker zuiniger en pittiger geworden.
    110 pk met 6 bak is alleen te verkrijgen in duurste uitvoering met de 3 pitter tegenwoordig.
    En dan is wat ik gedaan heb een stuk vriendelijker voor de portemonnee...
     
  17. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @EdK Jouw Fabia is een 1 liter 3-cilinderblok, ik ben bezig met 1.2 TSI 4-cilinders, dat zal ook het verschil van 5 pk in de upgrade veroorzaken.

    @Fabia 123 Het gaat dus niet om een Fabia met 6-bak, maar om een 5-bak waar via een andere OEM software versie meer pk's uit het identieke blok worden gehaald. Ik heb proefgereden met een 90 pk versie, en die is al aanmerkelijk vlotter dan mijn huidige 75 pk versie (die ook nog eens ruim 40 kg zwaarder is).
     
    Fabia 123 vindt dit leuk.
  18. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Denk je dan goed om de ketting of die vervangen is?

    Benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen! :)
     
  19. EdK

    EdK Forumguru

    Een fiets
     
  20. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Kun je ook kettingproblemen mee krijgen... :arghh:
     
    bartvw en Cordoba vinden dit leuk.

Deel deze pagina