Advies gevraagd betreft opties/accessoires Fabia Combi (2015/2016)

Cordoba

Forumguru
Ik ben bezig om een vervanger te zoeken voor mijn Fabia I combi (2003). Ik heb een paar mogelijkheden gezien, en het gaat om Fabia's Combi uit 2015 en 2016 (wel modeljaar 2017). Beiden hebben een 1.2 TSI blok en 5-bak, dus geen verschil, maar de één is een Ambition Business, de ander een Style Business. (ondanks de naam kan ik ze gewoon privé aanschaffen :jaja:)

Behalve de verschillen in de uitvoering, hoor ik graag wat handige opties zijn (ik het topic van @Joske met de opties voor Fabia2016 al doorgespit). Ik ben dus zo ver in de onderhandelingen dat dit al in de bespreekfase zit.

Ik ben benieuwd met welke zaken jullie komen, waar ik nog niet aan gedacht heb.
 

CDK

Forumguru
Als ik een tip mag geven...., probeer er 1 te zoeken met meer versnellingen, bijvoorbeeld de DSG7 als je regelmatig boven de 100km/h komt. 135 op de CC op een 130km weg dan slurpt het motortje best aardig. Volgens mij is er ook nog een handbak met 6 versnellingen (geweest). Bovendien is een overdrive wat rustiger voor het gehoor op de langere ritten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bovendien is een overdrive wat rustiger voor het gehoor op de langere ritten.
Ik zou er niet blind van uitgaan dat een 6e versnelling in feite als overdrive fungeert ten opzichte van een 5-bak en zelfs niet dat een DSG-7 in de 7e versnelling significant minder toeren maakt dan een handgeschakelde in de hoogste versnelling.
Meten is weten, oftewel gewoon gaan proefrijden met iemand naast je die toerentallen en bijbehorende snelheden in de verschillende versnellingen noteert.
Of je moet zin hebben om hevig aan het rekenen te slaan op basis van alle verschillende overbrengingsverhoudingen, voor zover die al te achterhalen zijn... :)

Ik heb lang geleden zelf ervaren dat de ene 5-bak de andere niet is: de Audi 80D van 1985 had standaard een 4+E bak, waarbij die 5e versnelling daadwerkelijk als brandstofbesparende overdrive was gedacht. Na aflevering bleek er in de mijne toch een echte (close-ratio) 5-bak te zitten (niemand wist waarom), waarmee in de 5e versnelling vrijwel hetzelfde toerental werd gedraaid als in de 4e van de 4+E versie. De rest van de versnellingen was ook wat lager ingedeeld, waardoor ik met deze auto ondanks het zeer matige vermogen (54 pk of zo) bij snelheden tot zo'n 80, 90 km/u erg vlot kon meekomen. Daarboven was de fut er wel uit natuurlijk.
 

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Bedankt voor je input Corné, het lastige is alleen dat een F3 combi al vrij lastig te vinden is (gaan als warme broodjes over de toonbank) en de 6-bak zou er wel moeten zijn op papier, maar ik heb er nog niet één gezien. Aan de andere kant, ik rij vooral veel wegen met max. toegestane snelheden van 100 km/u en lager, dus die enkele keer dat ie uitgelaten wordt mag ie wel iets dorstiger zijn. Ik wil overigens absoluut geen DSG en geen pano-dak, er zijn veel mensen bij wie het goed gaat, maar het gedoe als je toevallig zo'n pechvogel bent, staat me niet aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fabia 123

Forumguru
Ik ben bezig om een vervanger te zoeken voor mijn Fabia I combi (2003). Ik heb een paar mogelijkheden gezien, en het gaat om Fabia's Combi uit 2015 en 2016 (wel modeljaar 2017). Beiden hebben een 1.2 TSI blok en 5-bak, dus geen verschil, maar de één is een Ambition Business, de ander een Style Business. (ondanks de naam kan ik ze gewoon privé aanschaffen :jaja:)

Behalve de verschillen in de uitvoering, hoor ik graag wat handige opties zijn (ik het topic van @Joske met de opties voor Fabia2016 al doorgespit). Ik ben dus zo ver in de onderhandelingen dat dit al in de bespreekfase zit.

Ik ben benieuwd met welke zaken jullie komen, waar ik nog niet aan gedacht heb.
@Cordoba
Ik heb ook een Fabia Style Business uit 2016 bouwjaar 2017. 92 pk 5 bak. Verschillen met F1 en F2 , de F3 is stiller, zuiniger, en sneller bij lage toeren. Ik rij veel op 80 of 100 km wegen dus de zes bak en 110 pk mis ik niet. Het gekoelde dashboard kastje het extra gekoelde blikjes vakje. zijn helaas uit de F3 verdwenen. Van de parkeersensoren voor en achter heb ik veel gemak. Verschil tussen Ambition en Style is o.a. mistlampen met bochtverlichting, startknop, climatronic.
De achterbanden steken een beetje uit dus spatlappen zijn handig tegen vuil.
Het panorama dak wil ik niet omdat 1 Het dak van binnen lager zit en dat verschil merk je als je lang bent en 2 De handige brillen houder vervalt bij een panoramadak.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb bij een occasiondealer vlakbij Veghel een rode Fabia met wit dak zien staan.
Op basis van het kenteken zou ik zeggen dat 't een F3 moet zijn.
Link:http://autobedrijfvorstenbosch.nl/personen-autos/
Peter het fotootje laat zien dat het een F2 hatchback is, ook het bouwjaar 2014 geeft al aan dat de kans op een F3 erg klein is. De kleurcombinatie vind ik wel fraai, maar helaas in Nederland alleen nog maar op de F2 gezien, en niet op de F3. Toch bedankt voor de goedbedoelde tip.
 

Fabia 123

Forumguru
@Cordoba

Ik vergat nog te melden dat een reserve wiel niet standaard is op de F3. Een spuit bus wilde ik niet,dus een reserve wiel erbij besteld samen met DAB+ en sportstoelen.
 

EdK

Forumguru
Heb 5 bak met 1 mrt blok en op lange ritten met deze temperaturen zit ik vaak op verbruik van 1 op 20.
Dus tja 6 bak......
Fabriek timing van van techniek bezuinigd meer vermoed ik zo
 

Fabia 123

Forumguru
Heb 5 bak met 1 mrt blok en op lange ritten met deze temperaturen zit ik vaak op verbruik van 1 op 20.
Dus tja 6 bak......
Fabriek timing van van techniek bezuinigd meer vermoed ik zo

@EdK
Tja dat verbruik herken ik wel.
Maar wat bedoel je met" Fabriek timing van techniek bezuinigd"?
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat autocorrectie het verhaal van @EdK heeft verhaspeld. Ik dénk dat ie wilde schrijven: "fabriekstuning van Vagtechniek bezuinigd meer"
En daar bedoeld ie een upgrade van de software naar de krachtigste versie die VAG zelf levert (ik geloof in de Polo) naar 110 pk.

Edit: ik zie dat terwijl ik op de site aan het kijken was naar het exacte vermogen na fabriekstuning dat Ed zelf al had gereageerd.
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
De 110 pk motor op de Fabia heeft af fabriek een zesbak en schijfremmen rondom. Verbruik iets hoger prijs flink hoger, maar zal ook vlotter rijden.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met 92 en 110 pk op de Fabia?
 

EdK

Forumguru
inderdaad auto correctie op smartfeun.
Zit op hotelklus op Terschelling met waardeloos wifi.
En de 90 pk 5 bak met fabrieks tuning naar 115 pk en hierna zeker zuiniger en pittiger geworden.
110 pk met 6 bak is alleen te verkrijgen in duurste uitvoering met de 3 pitter tegenwoordig.
En dan is wat ik gedaan heb een stuk vriendelijker voor de portemonnee...
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Jouw Fabia is een 1 liter 3-cilinderblok, ik ben bezig met 1.2 TSI 4-cilinders, dat zal ook het verschil van 5 pk in de upgrade veroorzaken.

@Fabia 123 Het gaat dus niet om een Fabia met 6-bak, maar om een 5-bak waar via een andere OEM software versie meer pk's uit het identieke blok worden gehaald. Ik heb proefgereden met een 90 pk versie, en die is al aanmerkelijk vlotter dan mijn huidige 75 pk versie (die ook nog eens ruim 40 kg zwaarder is).
 

Rallye

Forumguru
Als hierboven genoemd: climatronic en DAB. Dat laatste omdat je ook erg lang met je auto’s doet. Mocht je niet vaak navigeren, en dus geen full navigatie nodig hebben, dan is een Bolero met geactiveerde Smartlink misschien ook fijn. Zit er nog verschil tussen de stoelen van de Ambition en een Style?
 
Ik zou maar wat graag een andere versnellingsbak / sterkere motor hebben. Met 135km/u rijdt die van mij 1 op 10. Met gezin erbij zelfs 1 op 9. Ik denk dat de 110pk versie iets makkelijker om gaat met hogere snelheden al heb ik dat nog niet kunnen testen. Het verbruik ligt met 7.2/100/langere tijd toch al hoog.
 
Bovenaan Onderaan