Advies gevraagd betreft opties/accessoires Fabia Combi (2015/2016)

Frazajunior

Actief lid
@Corné de Kluijver Bedankt voor je input Corné, het lastige is alleen dat een F3 combi al vrij lastig te vinden is (gaan als warme broodjes over de toonbank) en de 6-bak zou er wel moeten zijn op papier, maar ik heb er nog niet één gezien. Aan de andere kant, ik rij vooral veel wegen met max. toegestane snelheden van 100 km/u en lager, dus die enkele keer dat ie uitgelaten wordt mag ie wel iets dorstiger zijn. Ik wil overigens absoluut geen DSG en geen pano-dak, er zijn veel mensen bij wie het goed gaat, maar het gedoe als je toevallig zo'n pechvogel bent, staat me niet aan.
Zelf rijden wij een fabia combi 1.2 90ps 5bak.
Ik zou niet weten hoe “zuinig” hij zou rijden dan wanneer het een zesbak had geweest. Ik weet wel dat ik vrijwel direct na aanschaf en het jaar daarna volledig afgeladen vol met twee volwassenen en twee kinderen naar Zuid-Frankrijk heen en weer mijn verbruik niet heel er hoog was.
We hebben continue 135 gps gereden (3000km) en daar nog eens 1500 door de bergen etc. Dus totaal ruim 4500km. Waarbij het verbruik eenmaal thuis op 1/16.9 uit kwam.
Vind dat qua gereden afstand en door de bergen uiteindelijk zeker meevallen.
Het sporadisch op de snelweg rijden zal dan echt niet zo’n groot effect qua verbruik hebben.
 

EdK

Forumguru
Als ik die verbruiks cijfers van die 1,2 TSi zo lees dan ben ik haast blij met de 1,0Tsi 3 pitter met op dit moment 1 op 17,1
En waarvan ik weet dat dat getal nog zal stijgen .....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als ik die verbruiks cijfers van die 1,2 TSi zo lees dan ben ik haast blij met de 1,0Tsi 3 pitter met op dit moment 1 op 17,1
En waarvan ik weet dat dat getal nog zal stijgen .....
Haast blij? Bevalt mij nog iets beter dan de 1.2 tsi hiervoor.
Bij mij (140 pk) ook in die orde van grootte (1 op 17.2) . Maar mijn vorige Fabia met 1.2 tsi zat daar niet heel veel onder. Iets van 1 op 16
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja Menno ik ben blij met mijn verbruiks cijfers
Had die 1,4TSI in de Yeti met verbruik van 1 op 13 na bijna een ton erop gezet te hebben
En ik weet dat ik dit niet kan/mag vergelijken met de Fabia nu
Maar ik had altijd het idee gehad dat hij zuiniger zou zijn dan jouw Yeti met de 1,2 erin en van anderen met een 1,2
En dat heeft hij nooit gehaald....
En tsja van 1 op 13 naar 1 op 17 momenteel daar word ik blij van, en als als hij dan nog zuiniger gaat worden dan vermoed ik dat ik nog blijer ga worden...:D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja het model auto scheelt ook natuurlijk. Met de Yeti 1.2 tsi zat ik ook op 1 op 13.7. Prima auto maar wel zwaarder en aerodynamisch geen succes
 

Cordoba

Forumguru
Mijn huidige Fabia (1.4 16V 75 pk, zonder turbo), rij ik gemiddeld over de jaren iets zuiniger dan 1:16. Bij de F3 schat ik dat 1:17 een reële verwachting is, zowel vanwege het lagere gewicht (scheelt zo'n 45 kg) als door de kleinere motor met turbo.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de motorgegevens staat belt driven timing shafts en geen chain driven timing
En de EA211 motoren kennen alleen maar riemen voor de distributie

"Cogged belt driven timing mechanism" heb ik kunnen vinden op pagina 50, achter het kopje "Structure", maar dat komt op hetzelfde neer. Bedankt voor de verheldering.:thumbsup:

Gert niet te lang kijken hoor want dan zijn zo de wagens die je op oog hebt weer weg en kun je opnieuw gaan zoeken....

Enne wat is er mis met cappuccino beige.?

Ik ben zó bang dat als ik een cappucino beige Fabia koop, dat er vandaag of morgen een forumlid met een witte string aan komt zetten...
Serieus: die kleur zie je weinig vuil op, maar ook glans van de lak valt minder op, dus minder excuus voor een detail.
 

EdK

Forumguru
Ik ben zó bang dat als ik een cappucino beige Fabia koop, dat er vandaag of morgen een forumlid met een witte string aan komt zetten...

Ach dan zal ik op dat moment een zwarte aantrekken als je dat op prijs stelt.... en stof of leer daar kunnen we per PB dan nog over praten

Serieus: die kleur zie je weinig vuil op, maar ook glans van de lak valt minder op, dus minder excuus voor een detail.

Man die Yeti glom de straat uit na die poetsbeurt, had die groene van je volledig uit beeld geweest als die er naast had gestaan....
 

turboturbo

Forumguru
Die afwijking lijkt me aan de hoge kant.
Off-topic, maar wilde het toch nog even rechtgezet hebben na m'n laatste eiking: afwijking is resp. 80km/u teller = 76 gps, 100 = 95 gps, 130 = 124 gps.
Dus ik schatte het idd te ruim. afwijking is 4 tot 6 km oplopend.

Anyway, nog geen vorderingen @Cordoba ? Al een paar proefritten gemaakt?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Off-topic, maar wilde het toch nog even rechtgezet hebben na m'n laatste eiking: afwijking is resp. 80km/u teller = 76 gps, 100 = 95 gps, 130 = 124 gps.
Dus ik schatte het idd te ruim. afwijking is 4 tot 6 km oplopend.

Anyway, nog geen vorderingen @Cordoba ? Al een paar proefritten gemaakt?

Zaterdag bij een paar auto's wezen kijken, en na wat aanvullende onderhandelingen vandaag mondeling overeengekomen. Zaterdag onderweg naar de meeting even langs om het koopcontract te tekenen, en dan ergens half mei rijden (wordt bijv. nog een trekhaak opgezet)
 

turboturbo

Forumguru
Wooooot! :bloemen:

Klinkt al wel definitief!

En was kijken ook proefrijden? Ik hoor wel eens dat men daar nog wel eens moeilijk over kan doen gedaan bij een wat duurdere 2e hands.
 

EdK

Forumguru
Zou meteen een proefritje belgie afdwingen... kun je maandag meteen de eventuele gebreken doorgeven aan de dealer...:pieker::D
 

Cordoba

Forumguru
Wooooot! :bloemen:

Klinkt al wel definitief!

En was kijken ook proefrijden? Ik hoor wel eens dat men daar nog wel eens moeilijk over kan doen gedaan bij een wat duurdere 2e hands.

Eerlijk gezegd heb ik veel meer proefritten aangeboden gekregen dan ik heb gemaakt: ik heb in 2 verschillende Fabia's proefgereden, beiden met hetzelfde 66 kW 1.2 TSI blok. Ik weet niet of het mijn leeftijd is, of het uiterlijk van mijn eigen auto, dat voor de leeftijd van de auto, ver boven het gemiddelde uitsteekt. Dit zijn geen GTI's of iets dergelijks waar jonge gasten even mee wil showen/scheuren. Wat mij wel opgevallen is, dat werkelijk geen enkele verkoper het woord financiering/lening heeft gebruikt, waar je in het verleden dat altijd te horen kreeg, zelfs als je een schoenendoos vol met bankbiljetten op tafel zette, begon de verkoper om ook een financiering te proberen te slijten. Wat ik ook gemerkt heb, is dat veel verkopers een proefrit aanbieden, om in de tussentijd andere zaken te kunnen doen (inruilauto taxeren, andere klant helpen, of andere zaken uitzoeken).

Overigens wat heet een duurdere 2e hands? Deze garage had bijvoorbeeld ook 2 Panamera's staan, en een Ferrari 348 staan.
 
Bovenaan Onderaan