Advies gevraagd betreft opties/accessoires Fabia Combi (2015/2016)

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik ook gemerkt heb, is dat veel verkopers een proefrit aanbieden, om in de tussentijd andere zaken te kunnen doen (inruilauto taxeren, andere klant helpen, of andere zaken uitzoeken).
Lijkt me niet vreemd. Verkopers moeten hun tijd ook zo effectief mogelijk benutten, anders wordt de overhead alleen maar hoger en dat komt dan toch wel weer terug in de vraagprijzen.
 

Cordoba

Forumguru
Tsja daar staat een trekhaak niet echt onder !...:pardon:

Net alsof 4 portieren in een Porsche wel staan.:D


Lijkt me niet vreemd. Verkopers moeten hun tijd ook zo effectief mogelijk benutten, anders wordt de overhead alleen maar hoger en dat komt dan toch wel weer terug in de vraagprijzen.

Dat klopt, maar vroeger was het vaak lastig om een proefrit te mogen maken, dus er is ook wel iets veranderd in de autowereld.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat klopt, maar vroeger was het vaak lastig om een proefrit te mogen maken, dus er is ook wel iets veranderd in de autowereld.
Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf, veel plezier ermee!

Wat die proefritten betreft, kan me nog herinneren dat toen ik m'n eerste tweedehands auto ging kopen, zal zo'n 18 jaar geleden geweest zijn, een proefrit zo ongeveer door de verkoper afgedwongen werd. Terwijl ik heel erg duidelijk gemaakt had dat ik absoluut niet geinteresseerd was in de auto die hij voor mij wel geschikt achtte (een Ford Escort "Clipper"). Na een proefrit zou ik wel van mening veranderen, aldus de stropdas. Om wat ervaring op te doen heb ik toen maar ja gezegd, en heb een half uurtje rond gereden in dat ding. Ik was daarna niet van mening veranderd en we zijn niet tot zaken gekomen :). Bij de tweede dealer zag ik wel iets waar ik in in geinteresseerd was, gevraagd om een proefritje, was geen enkel probleem (die auto ook gekocht en 7 jaar plezier van gehad).
 

Dennis78

Forumguru
Heb nu een Fab III combi 1.2 TSI 110 pk, met een 6 bak. Hiervoor een 1.2 TSI Fab II combi met (toen nog 86 pk) met een 5 bak.

Het verschil?! Bij 3000 rpm reed ik met de Fab II ongeveer 125-130 km/u verbruik ging na de 3000 rpm drastisch omhoog. Met de Fab III rij ik bij 3000 tpm ongeveer 140 - 145 km/u ook dan na de 3000 rpm gaat het verbruik omhoog. Vanuit Italië met 160 km/u ongeveer 1 op 14,7 (valt nog niet tegen). Op de heen weg grote stukken 135/140 gereden en toen een verbruik van 1 op 17,6.

De 110 pk voelt vrijer. Vrouwlief rijdt nu een Fab III HB 1.2 90 pk en die merkt het verschil in koppel. Die van haar is iets “luier”. Verbruik van de 90 pk ligt wel iets gunstiger voor woon/werk verkeer dan mijn 110 pk. Iets van 1:16 tegen 1:15 liggen. Zij rijdt iets meer snelweg dan ik. Veder verschil. Ik heb 17” en combi (iets zwaarder) en vrouwlief 16” HB.

Merk wel dat de eerste versnelling bij mijn 6 bak iets korter is. (Lijkt)
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil in brandstofverbruik vooral in de versnellingsbak zit (5-bak versus 6-bak), waardoor het toerental op snelheid bij de 6-bak net wat lager zal liggen. Daarnaast neemt boven de pakweg 100 km/u het brandstofverbruik bij iedere auto vrij snel toe, omdat de luchtweerstand dan een veel grotere rol gaat spelen (bij lagere snelheid moet de motor vooral de rolweerstand overwinnen en speelt de luchtweerstand een ondergeschikte rol). De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, vandaar dat het brandstofverbruik dan ook rap toeneemt.
 

Dennis78

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil in brandstofverbruik vooral in de versnellingsbak zit (5-bak versus 6-bak), waardoor het toerental op snelheid bij de 6-bak net wat lager zal liggen. Daarnaast neemt boven de pakweg 100 km/u het brandstofverbruik bij iedere auto vrij snel toe, omdat de luchtweerstand dan een veel grotere rol gaat spelen (bij lagere snelheid moet de motor vooral de rolweerstand overwinnen en speelt de luchtweerstand een ondergeschikte rol). De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, vandaar dat het brandstofverbruik dan ook rap toeneemt.

Dat was ook mijn verkooppraatje naar vrouwlief voor het verlagen ... “schat, dan rijdt hij zuiniger ivm de lager luchtweerstand” :maakmegek:
 

Cordoba

Forumguru
Kun je je er dan telkens in vinden ?

https://forum.viva.nl/index.php hier af en toe lezen als je een rotdag hebt, eindig je hem lachend....:deuk::deuk::deuk:

Een paar weken terug maakte ik een opmerking tegen mijn (vrouwelijke) leidinggevende, ik was bij een overleg geweest over een nieuw systeem met alle specialisten, waar ze eigenlijk ook bij aanwezig had moeten zijn. Mijn opmerking: "in 10 jaar tijd was dit de eerste bijeenkomst zonder nodeloos gezeur" .... het was namelijk de eerste vergadering bij deze werkgever in ruim 10 jaar, waar geen vrouwen aanwezig waren. :D Ze kent me, maar het duurde even voor ze het ook begreep.
 

Cordoba

Forumguru
Nee hoor, maar ik mag af en toe een knuppel in het hoenderhok.. eh kippenhok gooien. :D
Ze hebben ondertussen wel geleerd, dat hoe onzinniger mijn uitspraken lijken, hoe beter ze na enige tijd blijken te kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan