Achterlichten bij DRL inschakelen.

andrehj

Forumguru
Ik dacht dat een O3 met DRL led helemaal geen conventionele stadslichten had, maar dat de led's (gedimd) ook als stadslicht werden gebruikt. Dat zou iig verklaren waarom bij parkeerlicht ook de DRL led's worden gebruikt.
 

MaRco2

Forumguru
Ja hoor, aan de binnenkant (in de ribbels naast de grill) zitten normale lampjes voor stadslicht of ik moet me wel heel erg vergissen. Bij stadslichtstand, waren de DRL strips uit, dacht ik.
 

mkmons

Actief lid
Gisteravond ontdekt: parkeerlicht (aan 1 kant dus) is DRL LED met de achterlichten, dus niet het stadslicht aan die kant.:)
Ik doelde er op dat de term stadslicht eigenlijk niet mag worden gebruikt, of op z'n minst verwarrend is. Maar in mijn geval (O2) is het dus het stadslicht dat niet gaat branden, nu bij DRL ook de achterlichten branden. Overigens gaat in mijn geval ook de kentekenplaatverlichting dan aan; de dashboardverlichting niet. Maar dat is misschien wel beter ook. Mocht vrouwlief het licht een keer helemaal uitzetten zonder dat ik dat door heb (i.p.v. de auto-stand), dan heb ik dat in een tunnel héél snel in de gaten... :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doelde er op dat de term stadslicht eigenlijk niet mag worden gebruikt, of op z'n minst verwarrend is.
Mee eens - het rijden met alleen "stadslicht" aan - héél vroeger niet ongebruikelijk binnen de bebouwde kom - is immers al jaren niet meer toegestaan. De Duitsers hebben het dan ook terecht over "Standlicht".

Maar: in de NL wet- en regelgeving m.b.t. autoverlichting worden deze lichten nog steeds aangeduid als stadslicht(en). Beetje achterhaald dus...
 

MacManiac78

Forumguru
De canbus gateway van de Octo en Faab zijn wezenlijk anders. De Octo heeft een cateway met 3 stekkers, die van de Faab heeft er 2. De Octo kent dan ook meer opties. Wat bij de Octo mogelijk is, is veelal niet bij de Faab mogelijk. Het gedimd laten branden en het aansturen van "DRL-achterlichten" (ik noem het maar even zo) is bij de Faab niet mogelijk. Het wisselen tussen aansturing van lampen is slechts deels mogelijk.
 

remcoheeringa

Nieuw lid
Bij de dealer geweest om mijn drl en bochtverlichting te activeren (module zit wel op mijn auto(), maar was volgens hun niet mogelijk aangezien dit niet in het dot matrix menu staat. Klopt dit?

Skoda Octavia Combi 1.9TDI Elegance Businessline 2009 met 132dkm
 

hemi24

Forumguru
Bij de dealer geweest om mijn drl en bochtverlichting te activeren (module zit wel op mijn auto(), maar was volgens hun niet mogelijk aangezien dit niet in het dot matrix menu staat. Klopt dit?

Skoda Octavia Combi 1.9TDI Elegance Businessline 2009 met 132dkm

Volgens mij verschijnt het pas in het Maxidot menu als selecteer baar item als de dealer dit activeert...
Klinkt als een gevalletje: "Kan (de monteur) niet"
 

hemi24

Forumguru
Weet uit ervaring dat ze bij de dealer in Emmen aan een half woord genoeg hebben. Daar hebben ze destijds ook bij mijn pre-facelift O2 de dagrijverlichting geactiveerd.
 

remcoheeringa

Nieuw lid
Top, bedankt moet binnenkort toch naar Westerbork voor mijn tuning daar. Rijdt ik gelijk door naar de skodadealer daar. Was het lang wachten of zomaar klaar?
 

mkmons

Actief lid
Verder zijn er ook zat leden van dit forum met een VAG-com die dit kunnen. Dus je bent niet perse aangewezen op de dealer. En inderdaad, het verschijnt pas in de maxidot als het is geactiveerd en niet andersom. Dus iets met klok en klepel, als je het mij vraagt.
 

mkmons

Actief lid
Drl vervangt het stadslicht dacht ik. Dus stadslicht is je drl gedimd of niet gedimd
Bij mijn O2 fl zijn de stadslichten en de dagrijlichten echt andere lichten. De dagrijlichten zitten onder de bumper naast de mistlampen; de stadslichten zitten boven de koplampen. Stadslicht brandt niet als dagrijlichten branden en andersom.
 

mkmons

Actief lid
Oh, oké. Dat wist ik niet; ik verkeerde in de veronderstelling dat dat met VCDS ook kon. Hoe het ook zij: bij mijn Skoda Servicepunt, Zenith in Amstelveen, was dit in een paar tellen geregeld.
 

Cordoba

Forumguru
Dit is niet waar. Met VCDS is dit helaas niet in te stellen, enkel met de dealerkast.

Ik dacht eigenlijk ook gelezen te hebben dat het met VCDS wel kan. Is het misschien zo, dat het met VCDS lite niet kan?
Overigens is het ook zo, dat dealers officieel niet alle opties mogen aanzetten, om te voorkomen dat mensen een goedkope uitvoering van een auto kopen, en vervolgens door het aanzetten van opties een (bijna) identieke auto hebben als een uitvoering met extra opties. Doordat het veel duurder is om in de fabricage onderscheid te maken, worden bepaalde opties zoals bijvoorbeeld bochtverlichting in alle auto's ingebouwd, alleen wordt de optie aan of uit gezet.
 

MacManiac78

Forumguru
Dit is niet juist. Bochtverlichting is op alle modellen mogelijk indien de juiste module aanwezig is. De optie is dan altijd via VCDS aan te vinken. Maar veelal is de juiste bedrading niet aanwezig, waardoor de optie meteen resulteert in een lampstoring.
 
Bovenaan Onderaan