Achterlichten bij DRL inschakelen.

andrehj

Forumguru
DRL lampen bij een S2: 21 Watt. De ledjes van een O3 zullen vast minder verbruiken. Xenon zit rond de 35 watt, + 5 watt voor stadslicht voor is zo'n 40 Watt per kant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar hoe vertaald zich dat in brandstofverbruik? De dynamo draait immers toch al?
Wet van behoud van energie...
Hij draait wel, maar als er meer stroom wordt gevraagd zal hij iets zwaarder draaien en dat zal onvermijdelijk meer brandstof kosten. Want dat is de enige externe energiebrenger aan boord (tenzij je zonnepanelen op je dak hebt...).
 

Wesly

Senior Member
Wet van behoud van energie...
Hij draait wel, maar als er meer stroom wordt gevraagd zal hij iets zwaarder draaien en dat zal onvermijdelijk meer brandstof kosten. Want dat is de enige externe energiebrenger aan boord (tenzij je zonnepanelen op je dak hebt...).
Lijkt mij absoluut te verwaarlozen. Ik denk dat als je tijdens een rit 1x wat langer in z'n 2e versnelling doortrekt na het wegrijden bij een stoplicht je daar wel 1 uur lang 2 extra lampjes van de auto op kan laten branden ?!
 

dirkkroneman

Forumguru
Ja ik ben er wel benieuwd naar, want het lijkt mij dus echt grote onzin. Tenminste wat betreft het verbruik dan, maar als iemand aan kan tonen wat het verschil is dan ben ik zeker geïnteresseerd ;)
 

Wesly

Senior Member
Laten we het zo bekijken. Als de accu van het voertuig vol is dan zal de mechanische koppeling van de dynamo nooit ontkoppelen, dus zal in dat geval de overbelading van de accu niet wegvloeien naar het chassis maar deels ook naar de lampjes die op dat moment ingeschakeld zijn ;)
 

Flem_nl

Forumguru
Heeft iemand al het verschil gemeten hoeveel meer dimlicht verbruikt t.o.v. DRL i.c.m. kentekenverlichting en achterlichten? Ik denk dat het verschil nihil is.. Ik rijd altijd met dimlicht aan, met xenon altijd goed zichtbaar en zelfs overdag "gooien" medeweggebruikers zelden hun auto naar links als ik eraan kom zeilen met een relatief snelheidsverschil. Ze moeten hier dezelfde regel instellen als in Denemarken, daar ben je dag en nacht verplicht dimlicht te voeren (dan wel DRL). Ik zie het nut niet van DRL (tenzij je het over vorm gaat hebben uiteraard), ik geloof dat je er (bijna) niks mee bespaard. Je gaat ook niet je airco daarom uitzetten toch? Of je radio..

Tja, zal wel weer zo'n aso leaserijder zijn. Maar het interesseert me total niet of dat die paar lampjes achter icm DRL "iets" meer brandstof zal kosten... Is echt allemaal verwaarloosbaar en zonde van de tijd om er over na te denken!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat je het meer op macroschaal en in historisch perspectief moet zien. Dan zie je een aantal fases:
  1. Vanuit Zweden (met name het Zweedse leger, als ik me goed herinner) is al in de late jaren '60 aangetoond dat er minder ongelukken gebeuren wanneer ook overdag duidelijk zichtbare verlichting wordt gevoerd. Dimlicht dus, want meer smaken waren er eigenlijk niet.
  2. Het heeft hééél lang geduurd voordat deze gedachte breder werd aanvaard. Zelf reed ik vanaf m'n NSU Prinz 4L altijd met dimlicht aan. Dat gaf overigens interessante reacties: mensen die ('s middags om 4 uur of zo!) uitstapten en op je raampje kwamen tikken om te waarschuwen dat ik m'n licht vergeten was uit te doen - en dan hoofdschuddend wegliepen als ik zei dat ik ze expres had aangezet...
  3. Toen dat een dikke 30 jaar later eindelijk meer algemeen gebruikelijk werd (en er inmiddels in diverse landen ook voorschriften daaromtrent waren ontstaan) is er blijkbaar iemand op het idee gekomen dat al dat brandende dimlicht misschien wel teveel extra brandstof zou kosten (daar werden ook behoorlijke discussies over gevoerd: daarin werden percentages tussen de 1 en 4 genoemd, meen ik). We hadden tenslotte een paar oliecrisissen achter de rug, nietwaar... Zo ontstond de DRL: een verlichting bedoeld om de auto overdag toch goed zichtbaar te maken, maar energiezuiniger dan gewoon dimlicht (toen doorgaans nog 2x minstens 55 Watt halogeen). Per individuele automobilist zul je er aan de pomp niet veel van merken, maar met tientallen miljoenen auto's moet het verschil maken - dat zal de gedachte erachter wel geweest zijn vermoed ik. Het heeft effe geduurd, maar inmiddels is dit in de EU-regelgeving verankerd zodat alle nieuwe auto's zoiets simpelweg moeten hebben.
  4. Inmiddels zijn onze auto's op vele manieren energiezuiniger gemaakt, met inbegrip van de hoofdverlichting, o.a. door toepassing van LED en allerlei andere ingrepen. Het verbaast mij niet zo dat het verschil in energieverbruik tussen DRL en dimlicht vandaag de dag niet meer zo groot is - zeker niet wanneer je, zoals ik, de achterlichten erbij aan wil houden. Dat doet echter niets af aan het basisbeginsel dat de DRL beoogt om met minder Watts toch voldoende zichtbaarheid te garanderen.
Bij mijn vorige auto (O2C BL 2007, nog zonder DRL) stond de lichtschakelaar in een "aan-stand" waarbij het (xenon) dimlicht aan- en uitging met het contact - en ook uit terwijl de startmotor draaide - met 10 seconden CH en LH tijd ingesteld. De ook aanwezige automaatstand die dimlicht in- en uitschakelt op basis van het omgevingslicht was aan mij niet besteed.

De huidige Fabia heeft geen lichtautomaat - en ik mis 'm ook niet. Er moet gewoon altijd licht branden als ik rij en de DRL (met VASkast-bijgeschakelde achterlichten etc., dat dan weer wel) vervult die wens zonder dat ik overdag aan de lichtschakelaar hoef te komen. Gemakzucht? Zal best wel...

De moraal: dat het nog altijd (iets) minder energie vraagt dan in de oude situatie is dus (voor mij dan toch!) niet hét argument om überhaupt DRL te willen voeren, maar het is wel mooi meegenomen...
 

dirkkroneman

Forumguru
Tja, zal wel weer zo'n aso leaserijder zijn. Maar het interesseert me total niet of dat die paar lampjes achter icm DRL "iets" meer brandstof zal kosten... Is echt allemaal verwaarloosbaar en zonde van de tijd om er over na te denken!
Denk je dat ik een leaserijder zou zijn?!
Kan zijn dat het jou niks interesseert, maar ik ga toch ook niet posten in een "Wanneer wordt jouw OIII geleverd?" dat het mij niks interesseert en dat je er niks aan hebt wanneer een ander zijn auto heeft, blablabla.. Als het je niks interesseert dan reageer je toch niet? Als ik overal op moet reageren wat mij niet interesseert kan ik er wel een fulltime baan van maken. Dat wat mij interesseert volg ik en de rest lees ik zo af en toe.
Ik vind het juist interessant om eventuele standpunten bij te stellen als blijkt dat ik geen gelijk heb (ik denk dus dat het weinig tot geen verschil maakt, qua brandstofverbruik).
Laten we het positief houden en niet verbitterd op topics gaan reageren, er is al zoveel leed in deze wereld..:stop:
 

dirkkroneman

Forumguru
Sorry dan als ik je verkeerd begrepen heb ;) Maar zo kwam het nogal negatief en verbitterd over. Gelukkig is dat dan weer uit de wereld :)
 

dirkkroneman

Forumguru
Tuurlijk, we zijn hier toch voor ons plezier? Niet om het elkaar moeilijk te maken, maar juist om elkaar te helpen. Ik vind de sfeer op het forum dan ook juist erg gemoedelijk en dat terwijl ik nog niemand van jullie in real life heb gesproken of gezien.
 

MaRco2

Forumguru
Kan mijn broer zijn.:D

Maar ontopic: mijn achterlichten (ex. kentekenplaatverlichting) werken nu met de DRL leds!:tegek::thumbsup::jaja:
 
Bovenaan Onderaan