Achterlichten bij DRL inschakelen.

hemi24

Forumguru
Het Duitse schema is in principe voor de pre-facelift modellen van de O2. Hiermee heb ik in 2008 ook mijn dealer mijn O2 laten coderen op de N-Amerikaanse versie.
 

MacManiac78

Forumguru
Het is mogelijk om vanaf de Quadlock connector (Radio) een geschakelde draad naar achter te trekken waarop led-strips aangesloten worden. Zodra contact gemaakt wordt, branden de strips achter. Ik ben er niet geheel zeker van, maar volfgens mij was dit APK afkeur.
 

andrehj

Forumguru
Daarover loopt op Skodacommunity.de een uitgebreide draad, maar niemand weet precies hoe het moet. Ik ben nl. zelf ook nog op zoek. Het zou mogelijk zijn om door zgn. Skandinavië modus in te schakelen, maar niemand weet dus precies hoe.
Ik ga het bij mijn volgende beurt iig ook aan de dealer vragen en dan ook vragen of ik er bij mag zijn als ie het instelt. Sowieso heb ik de huidige instelingen van al mijn CAN-modules gebackupt, dus ik zou moeten kunnen uitvogelen wat er door die VAG-kast wordt veranderd.
Vandaag bij een beurt het geheel in laten stellen. Dat was eenvoudig, want het kan gewoon met de VAS-kast, zoals bij onze oosterburen is geschreven in deze post.
Uitlezen met VCDS gaat hier helaas niet, want de coding van J519 is niet veranderd (incl. de mysterieuze byte 18 die nog steeds op 00 staat).

Voor alle duidelijkheid: Bij mij branden nu de achterlichten en de kentekenplaatverlichting tegelijk en ongedimd samen met de dagrijlichten. De stadslichten (of parkeerlichten) aan de voorkant blijven netjes uit.

Foto's heb ik helaas niet kunnen maken, want ik moest vandaag overdag gewoon werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MacManiac78

Forumguru
Waarschijnlijk brand het licht in je klokkenpaneel nu ook. Wat de illusie wekt dat je je dimlicht aan hebt.
Ik heb zelf ook VAS, ik wil wel eens zien wat er zoal brand en wat niet.

Ik heb het idee dat parkeerlicht gecodeerd is en dat stadslicht en DRL omgecodeerd zijn.
Ik weet het niet geheel zeker, maar ik heb wel eens gelezen dat DRL en achterlichten tezamen aan APK afkeur zou inhouden.
 

andrehj

Forumguru
Licht in mijn klokkenpaneel brandde sowieso al altijd, dus dat is niet veranderd. Als ik dimlicht aan heb, brandt er netjes een groen dimlichtsymbooltje in het dashboard. Ook niet veranderd dus.
En waarom zou achterlichten i.c.m. DRL een APK afkeurpunt zijn? Er is geen enkele wet die het verbiedt en diverse auto's (van o.a. BMW) rijden er af-fabriek mee rond.
 

CDK

Forumguru
@Andrehj, zoals jij het nu hebt, zou ik het ook willen hebben, uit jouw verhaal begrijp ik dat de dealer dit middels VAS kan aanzetten, was het idd de Scandinavië modus die gecodeerd moest worden?

Greetz Corné
 

Canon-Eye

Forumguru
En waarom zou achterlichten i.c.m. DRL een APK afkeurpunt zijn? Er is geen enkele wet die het verbiedt
Correct - is absoluut niet in strijd met welk voorschrift dan ook.

Voor alle duidelijkheid: Bij mij branden nu de achterlichten en de kentekenplaatverlichting tegelijk en ongedimd samen met de dagrijlichten. De stadslichten (of parkeerlichten) aan de voorkant blijven netjes uit.

Zo wil ik het ook het liefste, maar volgens mijn afleverdealer (250 km wegverhuisd, daarom in onderhoud bij andere dealer) kon dit niet, alleen i.c.m. met de stads-/parkeerlichten vóór. Dus dat is de huidige situatie.
Zou je kunnen achterhalen of en zo ja, hoe dit bij een FII GL (mei 2011) ook alsnog zo in te stellen is?
 

andrehj

Forumguru
@Andrehj, zoals jij het nu hebt, zou ik het ook willen hebben, uit jouw verhaal begrijp ik dat de dealer dit middels VAS kan aanzetten, was het idd de Scandinavië modus die gecodeerd moest worden?
Greetz Corné
Volgens mij niet. Die Scandinavië modus heeft volgens mij namelijk als nadeel dat ook de stadslichten branden.
Misschien trouwens dat je je bezoek aan TVS kan combineren met een bezoekje aan mijn dealer. Die zit daar (in Halle) praktisch om de hoek. Ik weet alleen niet of daar op zaterdag iemand is die dit kan...

Of gebruik de info uit de link hierboven. Met die info zou een willekeurige dealer (op een NL VAS-kast) toch gewoon het juiste menu moeten kunnen vinden? Maar het kan natuurlijk zijn dat de 3.6 ook hierin afwijkt van de andere S2's (zou me niet verbazen, de 3.6 heeft ook een totaal andere elektrisch schema)

@Canon-Eye: Van de FII weet ik helaas niets, dus ik kan je niet verder helpen.
 

deusjevo

Forumguru
Leuk als dat geknutsel met DRL alleen ga je dan voorbij aan de functie ervan.:pieker:
Volgens mij is dat zichtbaarheid voor tegemoetkomend verkeer verbeteren.
Mocht je dat niet bevallen dat zet je de schakelaar toch gewoon helemaal naar rechts?

Lees ook eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp


Interessant in deze:

Functional piggybacking, such as operating the headlamps or front turn signals or fog lamps as DRLs, is not permitted;[17] the EU Directive requires functionally specific daytime running lamps compliant with ECE Regulation 87 and mounted to the vehicle in accord with ECE Regulation 48.[18] DRLs compliant with R87 emit white light of between 400 and 1200 candela.[19]
 

Canon-Eye

Forumguru
Leuk als dat geknutsel met DRL alleen ga je dan voorbij aan de functie ervan.
Nou - de functie is tweeledig:
1. Zichtbaarheid verbeteren (ik reed ruim meer dan 40 jaar altijd met dimlicht aan);
2. Daarbij het energieverbruik beperken.
Om die laatste reden geef ik de voorkeur aan DRL, maar ik wil er toch ook absoluut mijn achterlichten bij aan hebben.

Natuurlijk kan ik weer met dimlicht gaan rijden, maar dat is m.i. niet de juiste oplossing.
 

MacManiac78

Forumguru
BCM's van de verschillende autotypes verschillen aanzienlijk met elkaar. Ik acht het op de Fabia II GL onmogelijk. Deze heeft namelijk een vrij uitgeklede BCM.
 

Flem_nl

Forumguru
Licht in mijn klokkenpaneel brandde sowieso al altijd, dus dat is niet veranderd. Als ik dimlicht aan heb, brandt er netjes een groen dimlichtsymbooltje in het dashboard. Ook niet veranderd dus.
En waarom zou achterlichten i.c.m. DRL een APK afkeurpunt zijn? Er is geen enkele wet die het verbiedt en diverse auto's (van o.a. BMW) rijden er af-fabriek mee rond.

Hoe had je ingesteld (laten doen) dat je klokkenpanneel ook altijd brand. Wordt er gek van dat het klokkenhuis donker is overdag terwijl het al best aan het schemeren is en de lichtsensor nog niet de lampen activeerd. Krijg (hopelijk) snel mijn O3 en wil dat samen met het branden van de achterlichten tijdens de DRL aan laten passen.
 

andrehj

Forumguru
Zolang ik mijn auto heb brandt die dashboardverlichting al. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Kun je niets instellen met de dimmer naast de verlichtingsknop? Volgens de manual van mijn S2 werkt die alleen bij ingeschakelde dimlichten, maar ik weet niet hoe dat bij jouw auto (waar rij je nu eigenlijk in?) is .
 

Flem_nl

Forumguru
Zolang ik mijn auto heb brandt die dashboardverlichting al. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Kun je niets instellen met de dimmer naast de verlichtingsknop? Volgens de manual van mijn S2 werkt die alleen bij ingeschakelde dimlichten, maar ik weet niet hoe dat bij jouw auto (waar rij je nu eigenlijk in?) is .

Rij nu in een Golf VI variant. Heb daar mijn lampen altijd op AUTO staan....
 

MacManiac78

Forumguru
Middels VCDS de gevoeligheid van de lichtsensor aan laten passen. Door een andere ruit tint te selecteren. Dit heeft als resultaat dat het licht eerder aangaat.
 

MaRco2

Forumguru
Bij de Octavia III kun je via CAR knop ook de gevoeligheid selecteren in 3 standen. Dash verlichting doet het altijd gelukkig.:)
 

andrehj

Forumguru
Middels VCDS de gevoeligheid van de lichtsensor aan laten passen. Door een andere ruit tint te selecteren. Dit heeft als resultaat dat het licht eerder aangaat.
Die andere ruit is enkel een voorinstelling. En bij mij waren er inderdaad alleen maar mogelijkheden om de lampen eerder aan te zetten, omdat ik al de meest doorzichtige ruit had. Maar gelukkig kun je de hexadecimale waarde ook gewoon handmatig aanpassen. Ik heb die veranderd van hex 2B (43) naar hex 0A (10), waardoor mijn lampen nu later aangaan. In de komende weken kijk ik of me dit bevalt, zo niet, dan zet ik de waarde weer wat hoger.
 

dirkkroneman

Forumguru
Heeft iemand al het verschil gemeten hoeveel meer dimlicht verbruikt t.o.v. DRL i.c.m. kentekenverlichting en achterlichten? Ik denk dat het verschil nihil is.. Ik rijd altijd met dimlicht aan, met xenon altijd goed zichtbaar en zelfs overdag "gooien" medeweggebruikers zelden hun auto naar links als ik eraan kom zeilen met een relatief snelheidsverschil. Ze moeten hier dezelfde regel instellen als in Denemarken, daar ben je dag en nacht verplicht dimlicht te voeren (dan wel DRL). Ik zie het nut niet van DRL (tenzij je het over vorm gaat hebben uiteraard), ik geloof dat je er (bijna) niks mee bespaard. Je gaat ook niet je airco daarom uitzetten toch? Of je radio..
 

MaRco2

Forumguru
Zelf had ik altijd dimlicht aan (xenon), nu met DRL LED verlichting is dat overdag ook prima (valt best op), maar het mooiste is als de achterlichten dan mee doen.

Verschil in verbruik zal te verwaarlozen zijn, xenon lampen gaan ongetwijfeld korter mee bij altijd gebruik?
 
Bovenaan Onderaan