Achterlichten bij DRL inschakelen.

rickvandevelde

Senior Member
Beste forumleden,

Sinds 3 weken heb ik een Superb greenline Combi met alle toeters en bellen.
Auto bevalt me tot dusver zeer goed, het enige dat ik niet prettig vind is dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet ingeschakeld zijn.
Bij wat nevel of minder zicht als de xenon nog niet inschakeld vind ik het niet veilig als mijn achterlichten niet meebranden.
Is er iemand bij mij in de buurt (Kampen) met vag.com die dat voor mij kan instellen?
Ik zou verder niet weten wat nog meer een nuttige instelling is die nu niet ingesteld staat.
 

Cordoba

Forumguru
Systeem herkend geen mist, alleen verschil tussen licht en donker, dus bij nevel/mist moet je zelf de nodige verlichting inschakelen. Omdat de achterlichten meegaan met de stadslichten voor, zul je het elektrisch schema aan moeten passen, om te krijgen wat je wil (achterlichten in combi met DRL). Verlichting aan de voorzijde is namelijk verboden in combinatie met (ongedimde) DRL.
 

Canon-Eye

Forumguru
[1] Omdat de achterlichten meegaan met de stadslichten voor, zul je het elektrisch schema aan moeten passen, om te krijgen wat je wil (achterlichten in combi met DRL).
[2] Verlichting aan de voorzijde is namelijk verboden in combinatie met (ongedimde) DRL.
Of [1] zo'n goede oplossing is, weet ik niet. Is een vraag voor een APK-deskundige (dat ben ik niet): zijn werkende "stadslichtjes" aan de voorzijde een APK-eis? In dat geval creëer je dus een nieuw probleem door het andere op te lossen.

Ik rij inmiddels zo'n anderhalf jaar (45000 km) met de verboden combinatie volgens [2] en dat heeft nog geen enkel probleem opgeleverd. Wacht wel af of er ooit een geschil ontstaat. En bij de eerste APK laat ik het de garage wel even tijdelijk "normaal" instellen.

Inmiddels vind ik wel dat de fabriek de mogelijkheid zou moeten bieden om alleen de achterlichten (evt. zonder de kentekenverlichting) aan de DRL te koppelen.
 

floyd2

Forumguru
Op zich doe je er niemand kwaad mee want achterlichten verblinden op zich niet en verbruiken niet erg veel stroom.
Het lijkt mij echter dat op bepaalde momenten het toch beter (en voorgeschreven)is om dimlicht aan te doen.
In een bosrijke omgeving of bij schemer zijn sommige van die dagrijlichten knap irritant.
Die lampjes zijn namelijk gebouwd om alle kanten op te schijnen en vooral de leduitvoering kan verblindend zijn.
Ik heb een vreselijke hekel aan mistlampen(die onnodig branden)maar mits goed afgesteld kijk ik daar liever in als in de meeste dagrijlichten.
Daarintegen ben ik er wel mee eens dat het vooral op provinciale wegen een verbetering is van de veiligheid.
 

Neptukker

Forumguru
Los van de vraag of je het wel/niet moet willen. Weet iemand of het mogelijk is om de achterverlichting standaard te laten inschakelen m.b.v. VCDS?
 

Canon-Eye

Forumguru
@neptukker: de dealer heeft dit bij mij al voor de aflevering geregeld via de vaskast of zoiets - met dien verstande dat het tot nu toe alleen mogelijk is in combinatie met kentekenverlichting en de parkeerlichten vóór ("stadslichten"), want blijkbaar is dat een ondeelbare eenheid met de achterlichten.

Daarmee ben je dan strikt genomen dus niet in regel vanwege de "andere verlichting" aan de voorzijde. Dat zal mij overigens worst wezen, zoals hiervoor al aangegeven.

Ik kom genoeg Fabia's met standaard DRL tegen om te weten dat mijn (eveneens standaard niet-LED) DRL ook onder bosachtige omstandigheden goed zichtbaar zijn zonder te verblinden. Wat er gebeurt als ik eraan zou gaan klooien door er aftermarket LEDs in te frutselen weet ik niet - maar die neiging heb ik niet. Ik vind de standaardverlichting aan de voorkant prima - wil alleen onder alle omstandigheden ook de achterlichten aan hebben.
 

andrehj

Forumguru
Los van de vraag of je het wel/niet moet willen. Weet iemand of het mogelijk is om de achterverlichting standaard te laten inschakelen m.b.v. VCDS?
Daarover loopt op Skodacommunity.de een uitgebreide draad, maar niemand weet precies hoe het moet. Ik ben nl. zelf ook nog op zoek. Het zou mogelijk zijn om door zgn. Skandinavië modus in te schakelen, maar niemand weet dus precies hoe.
Ik ga het bij mijn volgende beurt iig ook aan de dealer vragen en dan ook vragen of ik er bij mag zijn als ie het instelt. Sowieso heb ik de huidige instelingen van al mijn CAN-modules gebackupt, dus ik zou moeten kunnen uitvogelen wat er door die VAG-kast wordt veranderd.
 

CDK

Forumguru
Het zou mogelijk zijn om door zgn. Skandinavië modus in te schakelen, maar niemand weet dus precies hoe.
Is die "Scandinavië modus" niet gewoon dat je dimlicht en dus ook je achterlicht direct gaat branden na het starten? zo was het voorheen iig wel met auto's in het noorden.... bij de S2 is dat gewoon in Maxidot in te stellen overigens.

greetz Corné
 

adjego

Actief lid
Dit is wel aan te passen, alleen het nadeel is dat de standaard instelling niet bekend is. Dus eerst moet je eigenlijk de standaard instelling te weten moeten komen, en vervolgens dit omzetten naar de scandinavische stand.
 

andrehj

Forumguru
Is die "Scandinavië modus" niet gewoon dat je dimlicht en dus ook je achterlicht direct gaat branden na het starten? zo was het voorheen iig wel met auto's in het noorden.... bij de S2 is dat gewoon in Maxidot in te stellen overigens.
He, dat menupunt ken ik niet. Kun je aangeven waar ik dat in het menu kan vinden? Dan ga ik het zo even testen.
 

CDK

Forumguru
@Andrehj, nou was speciaal ff naar m'n auto gelopen, maar waar ik bij mijn vorige S2 in het menu licht en zich dat kon aanvinken, kan dat nu niet meer :( alleen wel de keuze om drl aan dan wel uit te zetten.....

greetz Corné
 

Ericw

Forumguru
Het is me bij een aantal vag auto's gelukt om de achterlichten constant aan te zetten (A3 vorig model en een golf 6), maar vind die optie niet terug bij mijn Superb en ook niet bij een Passat (laatste model) van een maat van me...... :(
Dus als iemand het (wel) vindt hoor ik dat graag, want ook ik zou dit graag aan willen zetten.

Moet wel zeggen dat sinds ik de gevoeligheid van de lichtsensor wat heb aangepast dit wat minder actueel is geworden omdat de xenon een stuk eerder aan gaat. :laugh:
 

adjego

Actief lid
Zoals ik al zei is dit gewoon mogelijk. Ik heb dit toendertijd bij de A3 ontdekt en denk dat ondertussen iedereen al wel weet hoe dat in z'n werk gaat. Het enige wat we eigenlijk moeten weten is de standaard waarde van Byte 18. Als we die hebben, kunnen we op onderzoek.
 

ertromp

Forumguru
Bij deze het stroomschema om de Scandinavische instelling te maken dus achterlichten aan bij ingeschakelde DRL
image.jpg
 

andrehj

Forumguru
Alleen voor de O2 pre-facelift?

Hé goeie actie!:super: Maar volgens mij is er wel een probleem: Dit schema werkt alleen als je geen aparte dagrijlampen hebt, maar je dimlichten of mistlampen als dagrijlampen wilt gebruiken.
Hoe kom je hier trouwens aan? Dan ga ik die bron eens raadplegen of er toevallig ook zo'n schema voor de S2 bestaat.:yeah:
 

ertromp

Forumguru
Dit weekend heb ik m'n VCDS 11.11.5 gekregen en ben gelijk aan het werk gegaan met de diverse instellingen. Ik heb een O2 FL en het is inderdaad zo volgens de handleiding dat je moet verzetten naar Scandinavische instelling. Wel brand je stadslicht mee maar dat vind ik geen probleem want het ging me om de achterlichten. Ben er in m'n zoektocht via www.octavia-forum.de aangekomen. Bijgevoegd nog een stukje wat ik tegenkwam maar nu voor een Audi A3 met bi-xenon en aparte dagrijlampen. Wellicht is dat ook de instelling voor de S2. Bekijk bijlage ATT00024.pdf
 

Ericw

Forumguru
Etromp, bedankt voor je info.
zoals ik al eerder schreef was het me bij een A3 al gelukt inderdaad door de 2B code te veranderen in 2C.
Helaas werkt dit niet voor de Skoda (zowel Octavia als Superb) :(
 
Bovenaan Onderaan