1.4TSI, 1.2TSI of toch een 1.6TDI??

1.2TSI, 1.4TSI of 1.6TDI

  • 1.2TSI

  • 1.4TSI

  • 1.6TDI


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

leonpard

Actief lid
Ik heb het even opgezocht. Naftbak is Vlaams voor brandstoftank. "Mijne naftbak is weeral leeg."
Ik vermoed dus dat Philippe bedoelt te zeggen "als je een hele tank lang wat pittig rijdt, hoeveel haal je er dan mee?"

Ik tank altijd als het systeem nog zo’n 30-40 km rest aangeeft. Ik tank gemiddeld zo’n 45 liter, dus bij een verbruik van 1:17 is dat 765 km actieradius. Maar ik zal morgen het langetermijnverbruik checken.
 
Binnen nu en enkele jaren geraakt je met een diesel nergens meer binnen(steden verbod):in Belgie breiden ze steeds verder het aardgasnet uit. En de octavia is hiervoor beschikbaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Binnen nu en enkele jaren geraakt je met een diesel nergens meer binnen(steden verbod):in Belgie breiden ze steeds verder het aardgasnet uit. En de octavia is hiervoor beschikbaar.
gaat nog wel beetje langer duren dan enkele jaren. Nu zijn het gewoon de oude diesels die er niet meer in mogen. Er rijden in BE nog teveel diesels om te kunnen zeggen "binnen enkele jaren". Ze zullen binnen paar jaar beginnen met euro 5, dan euro 6, maar tegen dan zijn we zeker al 10 jaar verder.

Daarnaast bestaan er nog te weinig (betaalbare) alternatieven voor diesel.
 

Luke

Forumguru
Ik had een 2010 Octavia Combi 1.6TDI greenline ambition. Ik doe voornamelijk snelweg kilometers en haalde meestal 1200km uit de 'tank' (moet je dat dan als "ténk" uitspreken? :) )
en op een gekke dag heb ik besloten om eens echt alles uit de kast te halen (100km/u op de snelweg, anticiperend rijden etc) en zo had ik bij het tanken 1302km gereden met 5km op de autonomie teller.
Ik heb toen 57L getankt, hoewel er maar 55 in kan (ik vermoed dat de leidingen ook bijna droog waren :laugh: )
Maar goed, met de inderdaad debiel kleine "naftbak" van 45L geraak je nu dus niet zo ver meer.
Bijlange niet, eigenlijk.
Ik zou bijna durven zeggen dat de constructeurs met opzet de brandstoftank zo klein maken. Niet alleen om gewicht te besparen, zoals ze zeggen, maar ook en vooral om de range anxiety bij mensen voor de elektrische wagens weg te nemen... :wacht:
 

philippe bakker

Forumguru
Ik had een 2010 Octavia Combi 1.6TDI greenline ambition. Ik doe voornamelijk snelweg kilometers en haalde meestal 1200km uit de 'tank' (moet je dat dan als "ténk" uitspreken? :) )
en op een gekke dag heb ik besloten om eens echt alles uit de kast te halen (100km/u op de snelweg, anticiperend rijden etc) en zo had ik bij het tanken 1302km gereden met 5km op de autonomie teller.
Ik heb toen 57L getankt, hoewel er maar 55 in kan (ik vermoed dat de leidingen ook bijna droog waren :laugh: )
Maar goed, met de inderdaad debiel kleine "naftbak" van 45L geraak je nu dus niet zo ver meer.
Bijlange niet, eigenlijk.
Ik zou bijna durven zeggen dat de constructeurs met opzet de brandstoftank zo klein maken. Niet alleen om gewicht te besparen, zoals ze zeggen, maar ook en vooral om de range anxiety bij mensen voor de elektrische wagens weg te nemen... :wacht:
Om iets meer achterin ruimte te creëren of iets grotere koffer ?
 

Tijl

Actief lid
Mijn gevoel zegt de 1.4 benzine
De grote vraag die ik enkel heb is de levensduur, dieselen kan je vandaag redelijk vlot tot 250.000a300.000km en bij benzine vrees ik dat het verhaal eindigt rond de 200.000km
En als je de volharding hebt de wagen zo lang bij te houden zou dat wel eens het verschil in het voordeel van de diesel kunnen zijn
 

CharlesTucker

Forumguru
Mijn max afstand ooit, met de O2Combi, van juli 2011 was exact 1200 km. Hoeveel resterende kilometers de VC aangaf weet ik niet meer, maar mezelf kennende zal dat zo'n 100 kilometer geweest zijn. Ik kon toen 50.28 liter erbij tanken, dus ik had inderdaad nog wel een dikke 100 km door kunnen rijden (maar dat durf ik nooit). Mijn gemiddelde snelheid over die afstand was overigens 80km/u, ik zal weinig last hebben gehad van files, meestal ligt dat wat lager.

Wat de levensduur betreft, ik denk en hoop dat dat verschil in levensduur inmiddels wel verleden tijd is, of in ieder geval een stuk minder. Ik sprak toevallig gisteren een collega hierover die al een aantal keren een benzineauto tot ruim over de 300.000 km gebracht heeft, met naar zijn eigen zeggen erg weinig problemen.
 

peterhuppertz

Forumguru
dieselen kan je vandaag redelijk vlot tot 250.000a300.000km

Ha. Bij 250k zijn ze ingereden. ;)
De enige reden dat ik mijn XM 2.1TD op 350.000 km weg deed was omdat er een Mégane aan 50 km/u de kofferbak was komen binnenrijden.
De eerste C5, een 2.2HDI, ging er op 340.000 km uit, en die was nog lang niet klaar. Hij rijdt nu, 3 jaar later, nog steeds rond.
De laatste generatie diesel die ik had moet volgens de specialisten moeiteloos de 500k halen.
 

leon-cupra

Forumguru
Benzine? Al dan niet met roetfilter.
LNG of CNG kunnen ook met relatief kleine aanpassingen in bestaande benzinemotoren gebruikt worden.
En met wat er nu in Duitsland en Nederland gaande is, zullen er steeds meer steden ook 'nieuwere' diesels gaan weren.
Vooreerst misschien alleen de binnenstad of het centrum, maar de milieumaffia kan (en zal) gaan procederen.
Tegen dat ik de Clio (diesel 286+K km, dat duurt niet meer zo lang ben ik "bang"), en daarna de Fabia (benzine 50+K km) 'opgereden' heb, zal het wel elektrisch worden.
doe maar eens 60.000km met een benzine :pieker:
Je zal het voelen in je portefeuille.

En je wagen aanpassen = goodbye garantie en laat de moderne wagens nu wel gevoeliger zijn voor storingen dan oudere wagens.
En elektrische wagens, zit er niet op te wachten. Uiteindelijk gaat je het als particulier nog steeds veel geld kosten om met de wagen te rijden. Zal zeker niet goedkoper worden. Het is maar interessant als ondernemer om elektrisch te rijden. En de groene gedachten ... tja, de productie van de batterijen vraagt ook veel van ons milieu, net zoals de productie van de elektriciteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

Rofffel

Forumguru
@Tijl ; een benzine variant is echt niet klaar met 2 ton. Daarentegen kan een diesel zeker 2 ton extra lopen na goed onderhoud uiteraard!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

peterhuppertz

Forumguru
Uiteindelijk gaat je het als particulier nog steeds veel geld kosten om met de wagen te rijden. Zal zeker niet goedkoper worden.
Waarom denk je dat?
Op dit moment is de elektrische auto de echte kinderschoenen misschien aan het ontgroeien. Door de kleinere markt is er nog niet zoveel schaalvoordeel... maar op termijn zal een 100% elektrische aandrijving toch goedkoper zijn om te maken, en door het veel kleinere aantal bewegende delen zeker ook goedkoper in onderhoud.
de productie van de batterijen vraagt ook veel van ons milieu, net zoals de productie van de elektriciteit.
Ik kan me niet voorstellen dat dat van die accu's niet technisch op te lossen is, en de produktie van elektriciteit kan veel "schoner". We moeten het alleen willen.

En op den duur zal dat gaan gebeuren. De hoeveelheid fossiele brandstoffen is eindig... en we kunnen ook niet blijven doorgaan met uitstoten. Dat de menselijke bijdrage aan CO2-produktie zo groot is dat we een jaarlijkse temperatuursstijging zien die onze planeet de laatste 20.000 jaar niet heeft meegemaakt, is intussen al geen theorie meer. Dat de milieumafia, zoals jij ze noemt, onevenredig vervuilende diesels uit binnensteden weert is iets dat volgens mensen die er verstand van hebben al vele jaren eerder had moeten gebeuren.
 

leon-cupra

Forumguru
Waarom denk je dat?
Op dit moment is de elektrische auto de echte kinderschoenen misschien aan het ontgroeien. Door de kleinere markt is er nog niet zoveel schaalvoordeel... maar op termijn zal een 100% elektrische aandrijving toch goedkoper zijn om te maken, en door het veel kleinere aantal bewegende delen zeker ook goedkoper in onderhoud.

Ik kan me niet voorstellen dat dat van die accu's niet technisch op te lossen is, en de produktie van elektriciteit kan veel "schoner". We moeten het alleen willen.

En op den duur zal dat gaan gebeuren. De hoeveelheid fossiele brandstoffen is eindig... en we kunnen ook niet blijven doorgaan met uitstoten. Dat de menselijke bijdrage aan CO2-produktie zo groot is dat we een jaarlijkse temperatuursstijging zien die onze planeet de laatste 20.000 jaar niet heeft meegemaakt, is intussen al geen theorie meer. Dat de milieumafia, zoals jij ze noemt, onevenredig vervuilende diesels uit binnensteden weert is iets dat volgens mensen die er verstand van hebben al vele jaren eerder had moeten gebeuren.
ik geloof wel dat de elektrische wagen goedkoper zal worden op termijn , zie maar al naar de model 3 van Tesla en als de grote constructeurs zich erop gooien zal je binnen afzienbare tijd een elektr wagen voor 25-30.000euro kunnen kopen, maar de maandelijkse kosten zullen niet dalen. Elektriciteit dient ook betaalt te worden en als de vraagt stijgt en het aanbod kan niet volgen, zal de elektriciteitsprijs ook stijgen. Zonnepannelen leggen, ok, maar die worden ook niet gratis geplaatst.

Daarnaast schoner produceren, allemaal een mooi verhaal, maar die windmolens, zonnepannelen, batterijen, elektricieitscentrales, ... dienen ook geproduceerd te worden en laten we daar nog wel steeds grondstoffen van "moeder aarde" nodig hebben en de meeste onderdelen worden nig op een "traditionele" manier geproduceerd. Heel de hype van elektr wagens is gewoon het probleem verleggen. Joepie, het probleem van olietekort zal opgelost zijn maar we gazn gewoon nieuwe problemen creeren maar waar de hoogdringendheid om ze aan te pakken weer 70jaar uitgesteld kan worden.

En klimaatverandering, we hebben al een ijstijd gehad waar het klimaat op 100 jaar radicaal is omgeslagen en toen was er geen industrie en reden de dinosaurussen niet met de wagen. Wat is er dan allemaal waar? Akkoord, met de vele uitstoten, zie naar de grote chinese steden, maken we het ons onleefbaar maar dat we hierdoor morgen in heel de wereld in een sahara gaan leven? ?
 

peterhuppertz

Forumguru
die windmolens, zonnepannelen, batterijen, elektricieitscentrales, ... dienen ook geproduceerd te worden

Dat is technisch en economisch makkelijker op te lossen dan het snel (zeg, in duizend jaar, wat al veel te lang is!) aanvullen van de hoeveelheid fossiele brandstoffen.

we hebben al een ijstijd gehad waar het klimaat op 100 jaar radicaal is omgeslagen

Fout, fout, fout. Er is in de laatste 20.000 jaar (zeg maar, in de geschiedenis van de mens) nog nooit zo'n radicale temperatuursstijging geweest in 45 jaar als we sinds 1970 meemaken. Als de huidige trend zich voortzet, zitten we in 2100 op een globale temperatuursstijging van +4°C.

Het grafiekje in deze link maakt dat op een heldere en satirische manier inzichtelijk.

Dat soort omslagen hebben we eerder gehad, en dat heeft ook tot "mass extinction events" geleid. Er is wetenschappelijk gezien geen enkele aanleiding om te denken dat dat nu niet weer tot een massale uitroeiing zal leiden, en dan dondert de samenleving zoals we die nu kennen als een kaartenhuis in mekaar.

Dat zorgt er niet voor dat we morgen in heel de wereld in een sahara gaan leven, maar het zorgt er wel voor dat, voor het eind van deze eeuw, Amsterdam en Antwerpen er niet meer zijn.
Herstel... het kan nog veel erger worden. Wat we weten over de zeestromen en luchtstromen is dat ze zullen gaan veranderen. Hoe? Dat is heel moeilijk te voorzien, maar wat wel te voorzien is, is dat de wereld er dan in klimatologisch opzicht, heel anders uit zal zien dan nu. Dat zal enorme migratiestromen veroorzaken, en dat veroorzaakt op zijn beurt weer ongekende sociaal-maatschappelijke onrust, en conflicten op een globale schaal.

Ik bezweer je, als je nu opgroeiende kinderen hebt, of (zoals ik) opgroeiende kleinkinderen, dan is het geen ver-van-je-bed-show meer.
 

Tijl

Actief lid
@Tijl ; een benzine variant is echt niet klaar met 2 ton. Daarentegen kan een diesel zeker 2 ton extra lopen na goed onderhoud uiteraard!

Blijft mijn punt in verschil van aantal km dat ze aankunnen.

En ben ik wel benieuwd naar de gemiddelde km stand waarop een benzine (economisch) afgeschreven word en dus nier meer gebruikt Word.
Ik denk dat je nog ver beneden de 200.000km zal zijn voor benzine.
Uiteraard, gelukkig zijn er uitzonderingen met 300.000km en meer voor een benzine maar gemiddeld ik vrees ervoor
 

Rofffel

Forumguru
Economisch afschrijven is gebaseerd op veel meer zaken dan alleen kmstand. Een benzine met 3 ton km's in goede staat en niet te oud is meer waard dan een afgetrapte met 150k.
Het is, en blijft, je eigen gevoel die je moet volgen.
 

peterhuppertz

Forumguru
En ben ik wel benieuwd naar de gemiddelde km stand waarop een benzine (economisch) afgeschreven word en dus nier meer gebruikt Word.
Ik denk dat dat sterk afhangt van wat je van een auto verwacht, en wat je bereid bent eraan te doen.
Bedrijfsmatig (voor de leasemaatschappijen) wordt volgens mij zowel voor benzine als voor diesel 160.000 km maximaal aangehouden. Op die stand is het ding nog goed naar de handel door te stoten. Dat heeft alles te maken met het feit dat de motor het enige verschil is. Voor de rest is het, vaak inclusief de versnellingsbak, dezelfde auto.

De achterliggende gedachte is dat de leasemaatschappij het liefst ziet dat een auto alleen zijn reguliere (volgens het boekje voorgeschreven) onderhoud krijgt. Als je aan de leasemaatschappij vertelt "nou, het zou voor de levensduur wel een goed idee zijn als de bak eens geflushed zou worden", dan zou het antwoord "haha nee" zijn.

Voor een particulier ligt dat anders.
 
Bovenaan Onderaan